Συμβουλές και βοήθεια στη μελέτη κάποιων κομματιών στον μπαγλαμά για αρχάριο

Καλησπέρα παιδιά. Έχω ξεκινήσει εδώ και λίγο καιρό την προσπάθεια για το “όσοι εχουνε πολλά λεφτά” και σκέφτηκα να ανέβαζα ένα βιντεάκι ώστε να μου πείτε τη γνώμη σας ή για πιθανα λάθη…οτιδήποτε!
Προσπάθησα πριν λίγο να το ανεβάσω αλλά μου βγάζει ένα σφάλμα. Tα επιτρεπόμενα αρχεία είναι μόνο από YouTube ή κάνω εγώ κάποιο λάθος;

Ναι βιντεάκια μπορείς μόνο να ανεβάσεις μέσω YouTube.

Μπορείς να ανεβάσεις το βίντεο σου στο YouTube και μετά να το βάλεις εδώ :blush:

1 «Μου αρέσει»

Να σημειώσω ότι το ξεκίνησα πρόσφατα επομένως λογικά θα χρειαστεί βελτίωση σε χρόνους κτλ. Ωστόσο θα με ενδιέφερε να ακούσω μερικές γνώμες και στο τραγούδι αλλά και γενικότερα δεδομένου ότι παίζω το όργανο 2 μήνες αυτοδιδακτος με μόνη βοήθεια το φόρουμ
2 «Μου αρέσει»

Γειά σου @John88! :grin:

Μια παρατήρηση είναι ότι σε πολλά σημεία στην προσπάθεια να εμπλουτίσεις τον ήχο σου, παίζεις πολλές περιττές νότες… Δηλαδή προσπαθείς να κάνεις πχ τρίλιες που δεν σου βγαίνουν ακόμη. Συμβουλή μου είναι να προσπαθήσεις προς το παρόν να εμβαθύνεις στην μελωδία, παίζοντας το κομμάτι αργά αργά και σιγά σιγά θα δεις και τρίλιες θα μπορείς να βάλεις και να αυξήσεις την ταχύτητα με μεγαλύτερη άνεση!

Μάλιστα το δεύτερο μισό του βίντεο, ακούγεται πολύ πιο ωραία και καθαρά καθώς παίζεις απλά και καθαρά την μελωδία χωρίς πολλές φιοριτούρες.

Με υπομονή και εξάσκηση όμως θα μπουν και αυτές :wink:

Για 2 μήνες μόνο και χωρίς δάσκαλο, είσαι σε εξαιρετικό δρόμο! Από Σεπτέμβρη θα είσαι έτοιμος να παίξεις στις μαζώξεις του φόρουμ :wink::grin:

3 «Μου αρέσει»

Αυτό με τις τριλιες το κάνω καθώς έτσι νομίζω ότι είμαι πιο κοντά στο πρωτότυπο και από ότι έχω δει και σε άλλα βιντεάκια το κάνουν(σίγουρα θέλω βελτίωση, συμφωνούμε εδω). Ωστόσο αν δεν το έκανα αυτό νομίζω ότι θα έλειπαν στοιχεία από το όλο σύνολο.
Στο 2ο μισό που ουσιαστικά είναι πιο απλό είναι το σημείο όπου ξεκινούν τα λόγια γι αυτό έχει λιγότερες νότες.
Επίσης ήθελα να βάλω και γεμισματα να είναι πιο ολοκληρωμένος ο ήχος αλλά δεν μου βγαίνει ως κίνηση στο χέρι και επίσης δεν μπορώ να διακρίνω σε τι συχνότητα πρέπει να το κάνω.
Μακάρι να τύχει καμία φορά να είμαι Αθήνα όταν γίνει κάποια μάζωξη θα χαρώ να έρθω!!

Η συμβουλή μου είναι να κάνεις εξάσκηση πρώτα χωρίς τις τρίλιες και σιγά σιγά να τις βάζεις μια - μια όταν νιώθεις ότι κατέχεις πολύ καλά την μελωδία.

Πάντως ο Μάρκος δεν έπαιζε τόσες τρίλιες στην πρώτη εκτέλεση. Κράτα καλύτερα για αρχή αυτή σαν μπούσουλα και πρόσθεσε μετά και ό,τι άλλα στολίδια θέλεις :wink:

1 «Μου αρέσει»

Κατάλαβα ναι αν και μου φάνηκε ωραίο ηχητικά αλλά θα το αφήσω για αργότερα.
Γενικότερα κάποιο άλλο λάθος που ίσως έχω κάνει; Μιας και στο περιβάλλον μου δεν υπάρχει άτομο ούτε που να ξέρει από μουσική ούτε να παίζει όργανο, η μόνη “ορθη” κριτική μπορεί να γίνει μόνο από εσάς που γνωρίζετε εδώ στο γκρουπ.

1 «Μου αρέσει»

φίλε μου λείπει εντελώς ρυθμός από το παίξιμό σου. πρώτα θα βάλεις θέσεις-άρσεις με το δεξί και μετά θα ψάχνεις τις νότες στο αριστερό. παρατηρώ ότι πάνω στην φωνή βρίσκεις κάπως μια σταθερότητα, δοκίμασε να τραγουδήσεις και τα μέρη του μπουζουκιού. γενικά η φωνή είναι το προσωπικό μας όργανο, αν μπορούμε να τραγουδήσουμε κάτι τότε το έχουμε “πιάσει”. επίσης πιάσε την κίνηση της πένας πάνω στην ηχογράφηση, χωρίς όμως να ακουμπάς το όργανο -μόνο να πιάσεις τον ρυθμό.
στο νήμα για τον μπουφετζή σου είχαμε πει 2-3 πράγματα, δες τα πάλι. βέβαια από μακριά και χωρίς διόρθωση, ίσως είναι δύσκολο να τα καταλάβεις μη έχοντας προηγούμενη εμπειρία στη μουσική.

2 «Μου αρέσει»

Καλησπέρα φίλε @liga_rosa.
Σε σχέση με το ρυθμό εκτός της άρσης-θέσης και της βελτίωσης του χρόνου των “χτυπηματων” της πένας για μένα το βασικότερο που λείπει είναι τα γεμισματα σε συγκεκριμένους χρόνους. Η αλήθεια είναι ότι το προσπάθησα αλλά από το πρωτότυπο δεν μπόρεσα να διακρίνω κάθε ποτέ το κάνει ο Μάρκος. Υπάρχει κάποιος “κανονας” οπως μου είχες επισημάνει στο μπουφετζη με τις γεμάτες ανα 2 θέσεις;
Τέλος με τη φωνή το έχω βρει και το πετυχαίνω απλά δεν τραγούδησα στο βίντεο για να μπορέσετε να διακρίνετε καλύτερα τις αστοχίες/λάθη πάνω στο παίξιμο. (Εννοώ στο κομμάτι που μπαιινουν τα λόγια αλλά κατάλαβα ότι εννοείς και το ρυθμό της εισαγωγής πιο πριν)

τα γεμίσματα εννοείται πως θα μπουν μες τον ρυθμό, αλλιώς δεν έχει νόημα. ισχύει πάλι το τόνισμα ανά δύο θέσεις, επειδή όμως είναι ζεϊμπέκικο και θα το παίξεις με αργή πένα τότε θα έχεις την εξής ακολουθία (2+2+2+3=9/8):
θέση άρση θέση άρση θέση άρση θέση άρση θέση άρση θέση άρση θέση άρση θέση άρση θέση άρση

1 «Μου αρέσει»

Φίλε john88, συγχαρητήρια για την προσπάθειά σου. Συμφωνώ με τον Χρήστο ότι για δυο μήνες είσαι σε πολύ καλό σημείο.

Συμφωνώ επίσης με τον Χρήστο και στην παρατήρηση για τις τρίλιες και τα στολίδια. Όχι απλώς συμφωνώ, υπερθεματίζω κιόλας: σε πετάνε έξω. Έχει σημεία με τόσο πολλή πληροφορία (γρήγορες πενιές, γρήγορες κινήσεις αριστερού) συμπυκνωμένη σε λίγο χρόνο, ώστε πριν προλάβεις να την κουμαντάρεις φαίνεσαι να χάνεις τον δρόμο σου και να χοροπηδάς σε τυχαία σημεία μέχρι να βρεθείς όπως-όπως στο τέλος.

Παίξε απλά και σκέτα. Όσο πιο απλά και σκέτα μπορείς. Δεν έχει σημασία αν σου φανεί άδειο και άχαρο, γιατί ο σκοπός σου αυτή τη στιγμή δεν είναι να παίξεις το κομμάτι σε ακροατήριο (έστω και στον εαυτό σου), είναι να το μάθεις.

Επομένως, παίξε μόνο τις απολύτως απαραίτητες νότες.

Η ρυθμική σταθερότητα βοηθάει τον παίχτη. Η κάθε απόκλιση από αυτήν, τον μπερδεύει. Επομένως, ο πιο σίγουρος τρόπος να μην μπερδευτείς είναι να μην αλλάζεις καθόλου αξίες (αξία είναι η χρονική διάρκεια μιας νότας). Στην πράξη βέβαια μια μουσική χωρίς εναλλαγές στις αξίες θα ήταν βαρετή και γι’ αυτό δε συνηθίζεται, αλλά τις προσθαφαιρέσεις θα τις κάνεις σε δεύτερο στάδιο.

Ξεκίνα λοιπόν με το ρυθμικό σχήμα που λέει ο Λίγκα: αδιάκοπα ζευγάρια θέσεων-άρσεων σε εντελώς σταθερό ρυθμό. Όπου μια νότα κρατάει περισσότερο από μια πενιά, απλώς τη χωρίζεις σε ίσες πενιές (δηλαδή το αριστερό παραμένει στην ίδια νότα και το δεξί συνεχίζει απτόητο τον σταθερό ρυθμό). Όπου μια νότα κρατάει λιγότερο από μια πενιά, και πρέπει να τη χωρίσεις σε δύο μισές, μην το κάνεις, απλώς παράλειψε τη δεύτερη, τόσο από το δεξί όσο και από το αριστερό).

Όταν κατακτήσεις αυτό το στάδιο, θ’ ακούσεις τον εαυτό σου να παίζει το κομμάτι αναγνωρίσιμο. Θα ‘χεις λοιπόν στήσει τον καμβά πάνω στον οποίο μπορείς, τώρα, ν’ αρχίσεις το κέντημα, αφαιρώντας πενιές όπου χρειάζεται να ενώσεις δύο μικρές αξίες σε μία μεγαλύτερη και προσθέτοντας πενιές (και δακτυλισμούς) όπου χρειάζεται το αντίθετο.

Αν φτάσεις σε κάποιο σημείο που δεν προλαβαίνεις όλες τις νότες, μη φρενάρεις: καλύτερα ξαναπιάσ’ το απ’ την αρχή σε πιο αργή ταχύτητα, που να μπορείς να την κρατήσεις σταθερή ακόμη και στο δύσκολο σημείο (κι ας είναι αφύσικα αργή για το κομμάτι). Και αντιστρόφως, όπου πέσεις στα εύκολα μην επιταχύνεις, γιατί αργότερα θα σκοντάψεις.

Μπορεί να σε βοηθήσει και το κράτημα του ρυθμού με το πόδι. Το πόδι, όταν είναι απερίσπαστο, γενικά δεν κάνει λάθη στον ρυθμό. Αν όμως δεις ότι χρειάζεται να συγκεντρωθείς και σ’ αυτό εκτός από όλα τα υπόλοιπα μέτωπα που έχεις ήδη ανοίξει, τότε άσ’ το, δεν είναι βοήθεια, μάλλον μπελάς.

3 «Μου αρέσει»

Δες αυτό, ίσως σε βοηθήσει.

3 «Μου αρέσει»

Μπράβο Μπάμπη!

Απόλυτα ευκρινές. Είναι και ωραίο βίντεο κατά τη γνώμη μου, είναι και ωραίο παίξιμο, ολοκληρωμένο μέσα στην απλότητά του, είναι και το όργανο για …οφθαλμόλουτρα, αλλά ας μείνουμε στο εκπαιδευτικό σκέλος:

Μέσα σ’ όλες τις επαναλήψεις (δύο πλήρεις επαναλήψεις όλο το θέμα, με δύο φορές την κάθε φράση κάθε φορά, άρα κάθε φράση 4 φορές) έχει αρκετά σημεία όπου το ίδιο πέρασμα παίζεται τη μια πιο αναλυτικά και την άλλη πιο συνοπτικά. Τα πιο αναλυτικά παιξίματα (πολλές σύντομες νότες) είναι πιο χορταστικά για τον παίχτη, αλλά του ακροατή πρέπει να του τα σερβίρουμε με μέτρο, αλλιώς θα τον ζαλίσουμε. Τα πιο συνοπτικά (μόνο οι βασικές νότες) μπορεί να μας φαίνονται άδεια όταν παίζουμε, αλλά εδώ που είμαστε ακροατές πειθόμαστε ότι είναι μια χαρά κι αυτά. Είναι δε και πιο ασφαλή. (Γενικά, παίζουν πολλές τέτοιες αυταπάτες όταν παίζουμε. Συχνά κάνουμε -ή προσπαθούμε να κάνουμε- πιο πολλά απ’ όσα θα μας άρεσαν όταν ακούμε άλλον να παίζει.)

Άρα, μπορεί κανείς να παίξει τα λίγα, στα οποία είναι πιο εύκολο να πετύχει την απόλυτη ρυθμική ακρίβεια και να έχει αρκετό χρόνο στη διάθεσή του ώστε να βγάλει στρόγγυλες, καλοπατημένες νότες, και να παίζει άρτια και πληρέστατα. Και σταδιακά να επεκταθεί και στα πιο στολισμένα παιξίματα.

Το πιο δύσκολο σημείο του τραγουδιού είναι το οργανικό γεμισματάκι μετά από το «όσοι έχουνε πολλά λεφτά», αν το παίξουμε όπως το παίζει ο Μπάμπης την τελευταία φορά (0:45): λα-σί-ντο#-σι-λα-σόλ#-λα-σι-ντο#-ρέ. Η παγίδα, είτε να μουντζουρώσεις τις νότες είτε να αναγκαστείς να φρενάρεις, είναι εύκολη. Όμως τις άλλες τρεις φορές ο Μπάμπης το παίζει με τον πολύ πιο απλό τρόπο, λα-σί-λα-σολ#-λα-ρέ, και αποφεύγοντας κάθε παγίδα προσφέρει ένα άκουσμα εξίσου πλήρες.

Γενικό συμπέρασμα:

Αντιστεκόμαστε στον πειρασμό των «πολλών» - Δε φοβόμαστε τα «λίγα».

2 «Μου αρέσει»

Ο φίλος pepe έχει δίκιο.
Στο δικό μου βίντεο, εκεί που πάω να κάνω το κάτι παραπάνω, και δεν είναι απαραίτητο και μου φεύγει. Είναι από αυτά που λες τώρα γιατί να το κάνω αυτό;

Απλότητα παιδιά, το παν.

Πιο πολύ χαρακτήρα δίνει το μπάσο φα# που μπαίνει με τον αντίχειρα, που το βάζει και ο Μάρκος, παρά τα κοκορέτσια…

1 «Μου αρέσει»

Άσχετο…αλλά περισσότερο Μαχούρ παρά Ραστ το κόβω

Μωρ’ δεν το ‘πα γι’ αυτό! Για να μη μας φύγει εμάς το 'πα. Άλλωστε, σιγά που σου 'φυγε. Μόνο όταν ξαναπήγα στο συγκεκριμένο σημείο, για να δω αν καταγράφω σωστά τις νότες, το παρατήρησα. Σε φυσιολογική ακρόαση περνάει άνετα -άλλο εσύ που το ακούς πολύ κριτικότερα- και μάλιστα προσθέτει κιόλας, όταν έχουμε ήδη ακούσει κάμποσες φορές το άλλο, το πιο λιτό.

Τι έγινε, ψαρώνουμε τους νέους; :wink:

Κι αυτό (!) έχει ξανασυζητηθεί. Είχα κάποιες επιφυλάξεις, αλλά γενικά στο Μαχούρ καταλήξαμε. Αλλά και με Ραστ στο μυαλό του κάνει κανείς τη δουλειά του μια χαρά.

Άπλά ουτε για μαχούρ μου κάνει εντελώς και με προβλημάτισε🙂

Η συζήτηση για το αν είναι Ραστ ή Μαχούρ:

1 «Μου αρέσει»

Γεια σας παιδιά! σήμερα βρήκα χρόνο να ασχοληθώ στην πράξη με αυτά που λέγαμε πριν λίγες μέρες.
Από ότι συμπέρανα σύμφωνα με τα λεγόμενα του λιγκα για τα γεμισματα στην εισαγωγή στο 1ο μέρος το οποίο παίζεται 2 φορές κατέληξα ότι το 1ο γέμισμα θα γίνει στη Ρε.
Στη συνέχεια όταν το ξαναπαιζουμε, το ίδιο το γέμισμα πέφτει στη 2η Ρε η οποία θα παιχτεί σε μισό χρόνο μαζί με τη Ντο# (ή Ρεb, τα έχω δει και τα 2, δεν ξέρω ποιο χρησιμοποιείται περισσότερο.) Και πάει λέγοντας.
Παρακαλώ τα φώτα σας μιας και τώρα άρχισα να μπαίνω λίγο στο νόημα με τις νοτες οπότε αυτή η παρατήρηση θα χρησιμεύσει και στις γενικές γνώσεις περί ρυθμών χαχα!

Στο είπαν κι άλλοι, μάλιστα ο Μπάμπης σου έφτιαξε και βίντεο, στο επαναλαμβάνω κι εγώ: σε πρώτη φάση παίξε μόνο το σκελετό της μελωδίας, δηλαδή συλλαβή και νότα, ποτέ συλλαβή και δύο, τρεις, πέντε νότες. Αν ο στίχος λέει «πε – ε – θά - α - νου - ου - νε -κια - μαν - α - μά - αν» θα θεωρήσεις και τα επιπλέον ε, α κλπ. σαν να ήταν συλλαβές, παίζοντας και γι’ αυτά μιά νότα. Όταν μεταξύ δύο φράσεων υπάρχει οργανική συνοδεία, θα κρατάς ρυθμό και δεν θα παίζεις τίποτα, αλλά μέσα σου θα τραγουδάς τη μελωδία που παίζει το όργανο. Ο Μπάμπης είναι καλός μπούσουλας, αλλά κι αυτός δεν άντεξε και έβαλε κάποια λίγα στολίδια. Αν μπορείς, ακολούθα τον ακριβώς, αλλοιώς άσε τα γεμίσματα και τα στολίδια γι’ αργότερα. Δεν έχεις ακόμα συνειδητοποιήσει τη σημασία του κρατήματος του ρυθμού, το πρωταρχικό είναι να μάθεις αυτό ακριβώς. Βάλε το μυαλό σου, όχι το πόδι σου να δίνει εντολή, πότε ακριβώς πρέπει να χτυπηθεί η επόμενη νότα. Καλή υπομονή!