Να επανέλθω λίγο στο αρχικό δημοσίευμα:
«Τη δεκαετία του ’80 είχε ξεκινήσει μια κάποια αναβίωση του ρεμπέτικου. Τότε προβαλλόταν στην τηλεόραση και Το Μινόρε της Αυγής. Πάντα όμως παρέμενε στο περιθώριο αυτό το είδος μουσικής. Υπήρξε μια αναβίωση που είχε ξεκινήσει από τον Σαββόπουλο, βγήκε τότε η Αθηναϊκή Κομπανία, η Οπισθοδρομική Κομπανία, ο Αγάθωνας, ο Μπάμπης Γκολές και ξεκίνησε ξανά να ακούγεται το ρεμπέτικο, κάτι που είχε σταματήσει για αρκετό διάστημα, αλλά πάντα υπήρχε σε δεύτερο πλάνο – διότι σε πρώτο πλάνο υπήρχαν αυτά που ακούγονταν στα ελληνάδικα, τα πιο “καινούρια” τραγούδια, όπως κομμάτια του Διονυσίου».
Χρήστος Σιάννας, μουσικός, καθηγητής μπουζουκιού στο Μουσικό Σχολείο στο Ίλιον
Αυτά δε νομίζω πως είναι ανακριβή, είναι όμως μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Ό,τι γεννήθηκε στη δεκαετία '80 είχε κυοφορηθεί στη Χούντα και τη Μεταπολίτευση. Εκεί έγιναν ζυμώσεις για τις οποίες δε γνωρίζουμε πολλά πράγματα, ενώ αυτά που λέει το παράθεμα είναι πιο γνωστά.
Υπήρξαν πράγματι οι κομπανίες αυτές (και κυρίως η Ρεμπέτικη Κομπανία), ο Γκολές, ο Αγάθων κλπ., καθώς και η εμπλοκή του Σαββόπουλου, υπήρξαν όμως και πολλοί άλλοι σκαπανείς που μερικοί δεν ήταν καν μουσικοί ενώ κι άλλοι, που ήταν, τελικά είτε έγιναν γνωστοί για τελείως άλλα πράγματα είτε δεν έγιναν ολωσδιόλου γνωστοί. Βασίλης Μιχαηλίδης, Γιώργος Χατζημιχελάκης, Νίκος Διονυσόπουλος, Ανδρέας Τσεκούρας, Μιράντα Τερζοπούλου είναι μερικά ονόματα που είτε τυχαία γνωρίζω είτε απλώς υποψιάζομαι ότι είχαν συμμετοχή σ’ εκείνες τις ζυμώσεις πριν τη δημόσια εκδήλωση της αναβίωσης.
Και άλλος ένας, ο Νίκος Πολίτης.
Ο οποίος ήταν εκεί και δεν έχει λόγους ούτε να απορεί ούτε να υποψιάζεται -όπως εγώ και άλλοι- για το τι συνέβη τότε, αφού το έζησε αυτοπροσώπως. Γι’ αυτό και η προτροπή μου παραπάνω:
(Το ίδιο, αν δεν απατώμαι, πρέπει να ισχύει και για τον @alkiviadis_mavros.)
Ίσως το έχω ξαναπεί: όταν, αρχές-μέσα της δεκαετίας του ‘90, πέρασα από το ν’ ακούω ρεμπέτικα στο σπίτι από δίσκους, στο να πηγαίνω σε ρεμπετοταβέρνες και μετά να παίζω κιόλας σ’ αυτές, πίστευα χωρίς αμφιβολίες ότι οι ταβέρνες με τρίχορδο-κιθάρα-μπαγλαμά, παλιό ρεπερτόριο και χωρίς ήχο ήταν κάτι που εξακολουθούσε αδιάπτωτα να υπάρχει από τότε που τα τραγούδια αυτά δεν ήταν παλιά αλλά μόλις έβγαιναν. Κι όμως, είχε ξεκινήσει πολύ πρόσφατα! Αλλά εγώ δεν το ήξερα - και πέρασε πολύς καιρός μέχρι να το μάθω.