pepe
Δεκέμβριος 22, 2011, 10:35πμ
14
Συνεχίζω τον ερανισμό πηγών. Τις περισσότερες (εν προκειμένω όλες) βλέπω ότι τις έχει εντοπίσει η Ελένη, οπότε καταλαβαίνω γιατί λέει «έχουμε αρκετά ώστε να μπορούμε να καταλήξουμε». Ωστόσο επιτρέψτε μου να επιμείνω ότι και πάλι δε χάνουμε τίποτε να τις μαζέψουμε όλες μαζί.
Ακολουθούν μηνύματα από τη συζήτηση «Οι πρώτοι μπουζουξήδες » του 2007. Θεματικά βρισκόμαστε γύρω στη φάση της μετάβασης από το πρώιμο ταμπουροειδές μπουζούκι στο καθαυτού μπουζούκι που ξέρουμε σήμερα.
“Οι πρώτοι μπουζουξήδες”
Από τους “Φωνογραφητζήδες” του Δ. Μανιάτη, εκδόσεις Πιτσιλός, Αθήνα.
Κώστας Καλαμαράς, Σύρος, 1892
Κώστας Σωτηριάδης, Μ. Ασία, 1893
Γιώργος Σμυρόγλου, Μ. Ασία, 1885
Νίκος Καπλανίδης, Μ. Ασία, 1887 Άγγελος Παπαρινόπουλος, Μ. Ασία, 1889, και σαντούρι
Νίκος Καντιώτης, Γαλαξίδι, 1893 και πάντζο
Βαγγέλης Καλτάκης, Σώκια Μ.Ασίας 1894
Τάσος Αναστασίου, Ψαχνά Χαλκίδος, 1896
Τάσος Χαριτοφωνίδης ή Χαροφωνίδης, Μ. Ασία, 1898
Πέτρος Παπανικολάου, Καισαρεία Μ. Ασίας, 1899
Βασίλης Θεοδωρόπουλος, Ξυλόκαστρο, 1899
Γιάννης Σούλης, Μαγνησία Μ. Ασίας, 1900, και ούτι, σαντούρι
Δημήτρης Παλτόπουλος, Μ. Ασία, 1902
Θύμιος Ευθυμίου, Αρκίτσα Φθιώτιδας
Γιάννης Παπαγιάννης, Δωδεκάνησα, 1902
Ανδρέας Γκινόπουλος (ταβερνιάρης), Πειραιάς
Σκριβάνος ο Νταής, Πειραιάς
Γιώργος Σκούρτης, ο τυπογράφος, Πειραιάς
Χαρίλαος Κερομύτης,
Θανάσης
Αποστόλης Ζημαρίτης, Πειραιάς
Νίκος Αϊβαλιώτης, Πειραιάς
Μανωλάκης Τρεισίμισης, Σύρος Στραβογιώργος, Σύρος
Αντρικάκης, Σύρος
Αντώνης Βαφέας ή Φραγκοσυριανός Καραγιάννης
Παγκαλάκης, Σύρος, τζουράς
Γιάννης Γυαλιάς, Ακούγεται το όνομα του στο «Στης Πειραϊκής τα βράχια»
Μιμίνος Μπογιατζής, Πειραιάς
Αλεκάκι
Μαούτσος
Στέφανος Μιλάνος, Βόλος
Δεν πρέπει όμως να παραλείψουμε μερικούς ακόμα μουσικούς, που έκαναν αισθητή την παρουσία τους στο ρεμπέτικο χωρίς να παίξουν σε πλάκες γραμμοφώνου, όπως είναι οι:
Γαβριήλ Μαρίνος (Αθήνα 1917) μπουζούκι
[…]
Σκαρπέλης Κούλης (Αθήνα 1924) μπουζούκι
[…]
Μουφλουζέλης Γιώργος (Μυτιλήνη 1912) μπαγλαμάς.
Φαίνεται πως υπερισχύει η Μ. Ασία από την παλιά Ελλάδα όσον αφορά στην καταγωγή του μπουζουκιού.
[η λίστα] μου είναι σχεδόν άχρηστη χωρίς επιπλέον στοιχεία. Αν π.χ. αναφέρεται ο Γιάννης Σούλης ως μπουζουξής, αμέσως αμέσως αρχίζει να επιβεβαιώνεται η υποψία μου, σχεδόν βεβαιότητα, ότι Ελλαδίτες δημοσιογράφοι κλπ. της εποχής κατονομάζουν συλλήβδην όλους τους ασχολούμενους με την ανατολική μουσική ως «μπουζουξήδες», μετά την επικράτηση του μπουζουκιού αλλά και πρίν, σποραδικά. Και σίγουρα ο Γιάννης Σούλης, αυτός ο εξαίρετος ουτζής, αν έπαιζε και μπαγλαμά, μπουζούκι, ταμπουρά ή παρεμφερές, σίγουρα δεν θα έπαιζε στο «πειραιώτικο» ύφος, όπως και πολλοί άλλοι που αναφέρει ο Μάρκος και άλλοι.
Δεν είναι πάντως αρκετή η λίστα, από μόνη της, για να συμπεράνουμε από πού κατάγεται το μπουζούκι.
Από τους “Φωνογραφητζήδες” του Μανιάτη.
“Το χρονικό του μπουζουκιού στη δισκογραφία”
Η παρθενική εμφάνιση του μπουζουκιού έγινε γύρω στο 1910 με τη γραμμοφώνηση στην Odeon Record από τη Σμυρναϊκή Εστουδιαντίνα του τραγουδιού «Εχτές το βράδυ», όπου στο τέλος του τραγουδιού ακούγεται η αντιφώνηση «Παίξε μπουζούκι».
Τέλος η επίσημη πρεμιέρα του μπουζουκιού στον Ελλαδικό χώρο, τοποθετείται στα μέσα του 1932 με τη γραμμοφώνηση του ζεϊμπέκικου «Καραντουζένι» από το Μάρκο Βαμβακάρη.
Πριν από το 1932 υπήρξαν σποραδικές μόνο συμμετοχές του μπουζουκιού, αλλά μετά το 1934 το μπουζούκι εξετόπισε τα σαντουροβιόλια από το ρεμπέτικο και έγινε το βασικότερο όργανο εκτέλεσης του.
Ακολουθεί το χρονικό της πορείας του μπουζουκιού στη δισκογραφία που έχει ως εξής.
Το 1910 περίπου, στο τσιφτετέλι «Εχθές το βράδυ», σε δίσκο X-54734 Odeon Record με τη Σμυρναϊκή Εστουδιαντίνα, όπου στο τέλος ακούγεται η αντιφώνηση «Παίξει μπουζούκι».
Το 1917 στο «Χήρα ν’ αλλάξεις τ’ όνομα» σε μη εμπορεύσιμο δίσκο με αριθμό ΡΚ-1004 της Πρωσσικής φωνογραφικής «Κομισιόν» όπου τραγουδά ο Απόστολος Παπαδιαμάντης από τη Σκιάθο και παίζει θαυμάσιο μπουζούκι ο Κώστας Καλαμαράς από τη Σύρο και ηχογραφήθηκε στο Γκαίρλιτς (Βερολίνο).
Στις 16 Σεπτεμβρίου 1926 στα Δημοτικά τραγούδια «Τρεις λυγερές» και «Οι Τσεκουραίοι» σε δίσκο νΐ-68776 Victor Αμερικής όπου παίζει μπουζούκι ο Κώστας Νοκότης και ακορντεόν ο Γιάννης Σφοντίλιας.
Τον Μάρτιο του 1928 στα δημοτικά τραγούδια «Καπετάν Λουκάς» και «Καστοριανό νυφιάτικο», σε δίσκο 56108F Columbia Αμερικής με την κομπανία Γιώργου Κασσάρα, όπου παίζει μπουζούκι κάποιος χγνωστος.
Στις 14 Αυγούστου 1928 στο «Λημνέικο Ζεϊμπέκικο» σε δίσκο νί 38003 Victor Αμερικής, όπου ο Γιώργος Δεληγιώργης σφυρίζει τη μελωδία και παίζει μπουζούκι κάποιος άγνωστος.
Στο τέλος του 1928, στα ρεμπέτικα τραγούδια «Από κάτω απ’ τις ντομάτες» και «Τούτοι μπάτσοι πούρθαν τώρα» σε δίσκο 56137F Columbia Αμερικής, όπου τραγουδά ο Γιαννάκης Ιωαννίδης και παίζει μπουζούκι ο Μανώλης Καραπιπέρης.
Στις 29 Απριλίου 1929 στα κομμάτια «Αϊδίνικο» και «Αϊβαλιώτικο» σε δίσκο νϊ-58028 Victor Αμερικής, όπου τραγουδά και παίζει μπουζούκι ο Μανώλης Καραπιπέρης.
Το 1929 στα οργανικά κομμάτια «Χορός χασάπικος» και «Αναμνήσεις της Σάμου» σε δίσκο ΟΚ-82558 Οkey Αμερικής, παίζουν μπουζούκι και ακορντεόν κάποιοι άγνωστοι (πιθανόν κάποιος Βασίλης Ντηνιακός).
Το Δεκέμβριο του 1929 στο ζεϊμπέκικο του Σωτήρη Γαβαλά «Ο Μεμέτης» σε δίσκο Β-21562 Ρarlofon, όπου τραγουδά ο Ζαχαρίας Κασιμάτης και παίζει μπουζούκι ο Σπύρος Περιστέρης (Γεια σου Σπυράκι με το μπουζούκι σου).
Το Δεκέμβριο 1930 στο ζεϊμπέκικο «Το καλογεράκι» σε δίσκο 56229F Columbia Αμερικής, όπου τραγουδά και παίζει κιθάρα ο Κώστας Δούσας, ακούγεται μπουζούκι που παίζει άγνωστος.
Στις αρχές Αυγούστου 1931 στο τραγούδι «Μια Σμυρνιά στην Κοκκινιά» σε δίσκο DG-137 Columbia όπου τραγουδά ο Αντώνης Νταλγκάς και παίζουν μαντόλα ο Σπύρος Περιστέρης, κιθάρα ο Κώστας Σκαρβέλης και λύρα ο Λάμπρος.
Στις αρχές Δεκεμβρίου του 1931, στα ζεϊμπέκικα «Τα δίστιχα του μάγκα» και «Καλέ μάνα δεν μπορώ» σε δίσκο ΌΟ-147 ΟοΙυmbϊα Ελλάδος, όπου τραγουδά ο Σπαχάνης και παίζει μπουζούκι ο Γιώργος Μανέτας.
Τον Ιανουάριο του 1932 στα οργανικά κομμάτια «Μυστήριο ζεϊμπέκικο» και «Μινόρε του τεκέ» σε δίσκο 56294F COLUMBIA Αμερικής παίζει μπουζούκι ο Γιάννης Χαλικιάς ή Τζακ Γκρέγκορυ και κιθάρα ο Σοφοκλής Μιχελίδης.
Τον Απρίλιο του 1932 στα οργανικά κομμάτια «Ραστ του τεκέ» και «Μουρμούρικο» σε δίσκο 56327F Columbia Αμερικής, όπου παίζει μπουζούκι ο Γιάννης Χαλικιάς ή Τζακ Γκρέγκορυ.
Στα μέσα του 1932, με τα ζειμπέκικα «Καραντουζένι» και οργανικό «Αράπ ζεϊμπέκικο», σε δίσκο Β-21654 Ρarlofon τραγουδά και παίζει μπουζούκι ο Μάρκος.
Στις αργές του Ιουλίου 1932 στο ρεμπέτικο «Απ’ την πόλη ένας μόρτης» σε δίσκο DG-207 Columbia, που τραγουδά ο Αντώνης Νταλγκάς και παίζουν μαντόλα* ο Σπύρος Περιστέρης και κιθάρα ο Κώστας Σκαρβέ-λης.
Τον Νοέμβριο του 1932, στο Ζεϊμπέκικο «Σούχει λάχει» του Γιώργου Μπάτη σε δίσκο DG-283 Columbia, όπου τραγουδά και παίζει μπαγλαμά ο Γιώργος Μπάτης και μπουζούκι κάποιος άλλος.
Τον Οκρώβριο 1932 στο οργανικό «Μυστήριο ζεϊμπέκικο» σε δίσκο Columbia DG-275, όπου παίζει μπουζούκι ο Σπύρος Περιστέρης.
Περί τα τέλη του 1932 στο ζεϊμπέκικο «Γίνομαι άντρας» σε δίσκο Β-21674 Ρarlofon, όπου τραγουδά η Ρόζα Εσκενάζη, παίζουν μαντόλα ο Π. Τούντας και κιθάρα ο Σπ. Περιστέρης.
Τον Δεκέμβριο του 1932 στα οργανικά «Ταξίμ (μινόρε)» και «Μυστήριο Ζεϊμπέκικο» σε δίσκο ΟΑ-1631 Οάβοη, όπου παίζει μπουζούκι ο Σπύρος Περιστέρης.
Τον Δεκέμβριο του 1932 στα οργανικά «Ντερτλίδικο» και «ο Μερακλής» σε δίσκο CΑ-1666 Οdeon, όπου παίζει μπουζούκι ο Σπύρος Πε-ριστέρης.
Στις 24 Νοεμβρίου 1933 στο κωμικό «'Έφοδος στον τεκέ» σε δίσκο ΑΟ-2064 ΗΜν με τους Πέτρο Κυριάκο και Γιάννη Καμβύση, παίζει μπαγλαμά ο Γιώργος Μπάτης.
Μάλλον δεν είμαστε ακόμα σε θέση να χαρτογραφήσουμε το ταξίδι του μπουζουκιού στην ιστορία.
Να δούμε το πότε και το πώς από τον πολύμορφο ταμπουρά του Βαλκανικού χώρου φτάνουμε στο “κλασσικό” τρίχορδο και διπλόχορδο μπουζούκι.
Το πότε και υπό ποιες συνθήκες απέκτησε τάστα, ποια ήταν τα κουρδίσματα των παλιών κλπ.
Κάποιες μαρτυρίες γραπτές διασταυρωμένες έχουμε από το 1821.
Ο Δημήτρης Τσοπανάκης (παρατσούκλι του Παναγιώτη Κάλα) δίδαξε – λένε οι πηγές – μπουζούκι στους Έλληνες Αρματωλούς.
Οι ιστορικοί, βέβαια, ενδέχεται να μην ξεχώριζαν τον ταμπουρά (που προϋπήρχε) από το μπουζούκι, αλλά και ξένες γκραβούρες αυτής της εποχής παριστάνουν ανθρώπους να παίζουν όργανο, που με προσεκτική ματιά δεν έχει σχέση με τον ταμπουρά, θυμίζει μπουζούκι.
Αθηναϊκό λαϊκό τραγούδι του 1843 αναφέρει: «… κλάψε και συ μπουζούκι μου μες το στενό κουτούκι μου…».
Σε …προεκλογική συγκέντρωση, το 1890, ο κομματάρχης της εποχής παραθέτει γεύμα στους ψηφοφόρους του και τους διασκεδάζει σε λαϊκό κέντρο με «το μπουζούκι που κατεμάγευσεν όλους».
Ο Στέφανος Μιλάνος γύρω στο 1913 παίρνει τα πρώτα μαθήματα στο μπουζούκι από τον πατέρα του και το 1919 ανοίγει το «Καφεμαγειρείον», μετέπειτα «Σκάλα».
Το μπουζούκι του λέγεται πως απέκτησε τάστα το 1920.
Το 1888 η “Ακρόπολις” μιλά για " έναν Ανατολίτη ο οποίος σε μια από τις μάντρες της οδού 3ης Σεπτεμβρίου, παρά τον σιδηρόδρομον της Αττικής, κρατών το μπουζούκι του ψάλλει με φωνήν μελαγχολικήν…"
Για τον περίφημο μπουζουξή Λυκούργο Τζανέα έχουμε αρκετές αναφορές από το 1900.
Το 1908, στο «Τριφυλλιακόν Ημερολόγιον» οι Τριφύλλιοι που διαθέτουν δυνατό μουσικό αισθητήριο θαυμάζουν και γράφουν εγκωμιαστικά λόγια για τον οργανοπαίκτη αυτόν και σημαντικές λεπτομέρειες για το παίξιμό του.
1908, “Τριφυλλιακόν Ημερολόγιον”
"Ο Λυκούργος Τζανέας, ιδιοφυούς ικανότητας, μοναδικός μπουζουξής, τον οποίο οι Τριφύλλιοι και οι κάτοικοι των Γαργαλιάνων πάντα εγκωμιάζουν.
Τι είναι το μπουζούκι του;
Δεν είναι ο κουτσαβάκης εκείνος των μουσικών οργάνων που παίρνει το Αμάν - αμάν διαλαλών την δόξαν την βακχέβαχον σβραχοσυναχωμένος πάντοτε από παννυχίους μπατινάδες.
Το μπουζούκι τούτο εξευγενίσθη και προόδευσεν εις τας χείρας του κυρίου Τζανέα τοσούτον, ώστε ευλόγως πλέον να μην αναγνωρίζεται με όλον το άχαρι όνομα της φυλής των προγόνων του, των αγρίων Τζιγκ - Τζαγκ των οποίων διετήρησε εισέτι τον αρχέγονον οπλισμόν και τας χορδάς των βαρβάρων αδελφών του.
Το μπουζούκι στα χέρια του Τζανέα αφήνει τόνους εξόχως αρμονικούς δια να μην είπω ότι στενάζει, κελαηδεί, οργίζεται και ομιλεί ως έμψυχον.
Ηχούν μεθύει το ους και το κυλίει εις μυρίας αρμονίας ψάλλον και διαχέον τόν ους Αιολικής άρπας.
Η μουσική αυτή ανταποκρίνεται προς τας μυχίους διαθέσεις της ψυχής μου, διότι δι΄αυτής εδιδάχθην τους πρώτους και γλυκυτέρους μουσικούς φθόγγους".
Αυτό είναι ένα από τα κείμενα. Υπάρχουν κι άλλα δύο τουλάχιστον, τα οποία δεν έχω πρόχειρα αυτή τη στιγμή.
Βέβαια διαφαίνεται η προκατάληψη απέναντι στο μπουζούκι, ο τονισμός του “εξευγενισμού” του με ελλην ικά στοιχεία και η αποδοχή του από την τοπική κοινωνία, την οποία νιώθει την ανάγκη - μάλλον ο αρθρογράφος - να εξηγήσει.
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 10:35 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 09:36 —
Άλλα άρθρα της Κλίκας με στοιχεία που ενδιαφέρουν την παρούσα αναζήτηση, εκτός από το παραπάνω της Ελένης:
Λεωνίδας Κιούσης, «Το μπουζούκι και η ιστορία του », Σεπτέμβριος 2010
Νίκος Φρονιμόπουλος, «Λεωνίδας Γάιλας », Νοέμβριος 2006
Θυμάμαι δύο ακόμα θέματα του φόρουμ, που δεν μπορώ να ξαναεντοπίσω:
α) Την παρουσίαση του βιβλίου του Φρονιμόπουλου για τον ταμπουρά του Μακρυγιάννη και για τον Γάιλα. Το βιβλίο δεν το έχω, το έχω διαβάσει όμως και υποθέτω πως όποιος το διαβάσει δε χρειάζεται πλέον να ανατρέξει σε παλιότερα δημοσισύματα του Φρονιμόπουλου, αφού αποτελούν προϊόντα της ίδιας έρευνας που η ολοκληρωμένη παρουσίασή της έγινε στο εν λόγω βιβλίο (αλλά μπορεί βέβαια να κάνω και λάθος).
β) Μια συζήτηση για έναν παλιό ταμπουρά από τη Σπάρτη που είχε εντοιπίσει κάποιο μέλος, με φωτογραφίες και πληροφορίες για τον κατασκευαστή.
Όποιος τα βρει ας τα φέρει εδώ. Έχω αρχίσει να διερωτώμαι μήπως δεν ήταν στο ρεμπέτικο φόρουμ αλλά πουθενά αλλού…