Υπάρχει μία παλαιότερη, κλειδωμένη συζήτηση με θέμα «ποιο είναι τελικά το Ρεμπέτικο;». Πολύ ενδιαφέρουσα, συνιστώ σε όσους έχουν το χρόνο να την διαβάσουν.
Εμένα με απασχολεί άλλο, σήμερα: Εντάξει, ο Πετρόπουλος καθιέρωσε τον όρο ρεμπέτικο και έβαλε μέσα τα πάντα. Έχουν περάσει δεκαετίες από τότε, ξέρουμε σήμερα πολύ περισσότερα. Αν κάνουμε μία αναδρομή, θα δούμε ότι ο προσδιορισμός ρεμπέτικο πρωτοεμφανίζεται χοντρικά κατά το τέλος 19ου / αρχές 20ου :
Δε λείπουν τα ρεμπέτικα, πόχομε τόσο πλούτο
και που μυρίζουν μαχαλά τση Σμύρνης σαν ετούτο:
Δεν σου τώπα μια μες στην Αρμενιά
δεν σου τώπα δυο μες στο μπαρμπεριό
δεν σου τώπα τρεις να μην παντρευτείς
(αναφορά σε γλέντι στη Σμύρνη στις αρχές του αιώνα, θυμίζω).
Ο Σωκράτης Προκοπίου εδώ χρησιμοποιεί τον προσδιορισμό για λαϊκά τραγούδια της Σμύρνης, σίγουρα και αστικά αλλά και παραδοσιακά όπως το συγκεκριμένο που αναφέρει. Την ίδια περίπου εποχή εμφανίζονται οι δίσκοι Απονιά και Τικ τακ με τον ίδιο προσδιορισμό στην ετικέτα τους, πρώτοι στη δισκογραφία. Ως γνωστόν, το είδος μουσικής και στους δύο δίσκους κάθε άλλο παρά ρεμπέτικο ήταν. Προϋπήρξε η αναφορά στην «Ρεμπέτα», από Σμυρνιό λογοτέχνη, τελευταίο τέταρτο 19ου, που της δίνει την έννοια του ημιπαράνομου αστικού λούμπεν προλεταριάτου. Συνεχίζουμε με σποραδικές, λίγες όμως αναφορές στις ετικέτες. Ο Σαββόπουλος αναφέρει 35 ετικέτες στην Αμερική και 65 στην Ευρώπη από 1923 – 1937. Και «αρχοντορεμπέτικο» υπάρχει. Αλλά από τα 100 περίπου αυτά τραγούδια, κατά Σαββόπουλο, 35 είναι επιθεωρησιακά ή ελαφρά.
Τα υπόλοιπα γεγονότα είναι άκρες μέσες γνωστά στους θαμώνες των σελίδων αυτών. Το ερώτημα το θέτω ως εξής: Από τα παραδοσιακά τραγούδια των μικρασιατικών παραλίων, τα αστικά λαϊκά Σμύρνης / Πόλης και άλλων ελληνόφωνων περιοχών, τα Σμυρναίικα της δισκογραφίας, τα κουτσαβάκικα, μάγκικα κλπ. τα προ Μάρκου, τα πειραιώτικα, τα μεταπολεμικά αστικά λαϊκά κλπ. ποια θα ονομάσουμε ρεμπέτικα, και με ποιο σκεπτικό;
Σταματάω την εισήγησή μου εδώ και ελπίζω να ακουστούν απόψεις.