Αλέξανδρε, πολύ σωστά το θέτεις.
Η δυσκολία όμως είναι ότι για να συνδέσουμε τον οποιοδήποτε αριθμό χορδών με μουσικές ανάγκες, πρέπει να ξέρουμε σε τι μουσικές δυνατότητες αντιστοιχούν αυτές οι χορδές. Άρα να ξέρουμε πώς κουρδίζονται και παίζονται.
Όταν έχουμε 3 χορδές και οι δύο δεν παίζονται με τα δάχτυλα, είναι ακριβώς γνωστό περί τίνος πρόκειται: κουρδίζεται και παίζεται όπως περιγράφει το #4, και συνεπώς δίνει ένα διατονικό εξάχορδο (έξι νότες). Αυτή είναι ακριβώς η έκταση και της τσαμπούνας (που είναι το άλλο χαρακτηριστικό όργανο της Δωδεκανήσου και του Αιγαίου γενικότερα, αν και ειδικά για την περίπτωση της Κω αυτό αμφισβητείται), και μεγάλου μέρους του ρεπερτορίου τόσο σ’ αυτά τα νησιά όσο και αλλού στην Ελλάδα.
Αυτή είναι η πιο μίνιμαλ περίπτωση. Από κει και πέρα καμία άλλη δεν αντιστοιχεί σε κάτι βέβαιο και αναμφισβήτητο. Τρεις χορδές που να δακτυλίζονται οι δύο ή και οι τρεις σημαίνουν λύρα σαν την κασοκαρπάθικη και τη θρακιώτικη, στην πρώτη περίπτωση, ή την κρητική στη δεύτερη, δηλαδή όργανα που λίγο πολύ μπορούν να παίξουν οτιδήποτε (με σημαντικούς περιορισμούς τονικότητας αλλά ελάχιστους έκτασης στην πρώτη περίπτωση, σχεδόν ούτε καν τονικότητας στη δεύτερη). Λύρα με 4 χορδές που να δακτυλίζονται όλες είναι σχεδόν βιολί, δηλαδή παίζει σχεδόν οτιδήποτε από οπουδήποτε. Λύρα με 4 χορδές όμως που να δακτυλίζεται μόνο η πρώτη, είναι άνευ προηγουμένου στα καταγεγραμμένα χρονικά και δεν ξέρουμε τι μπορεί να κάνει.
Όργανα με μικρούς ή καθόλου περιρισμούς χρησιμοποιούνται μεν σε ρεπερτόρια με πολύ αυστηρούς περιορισμούς, αλλά δεν επιτρέπουν να μαντέψει το ρεπερτόριο όποιος δεν το γνωρίζει (π.χ. ηπειρώτικα πεντατονικά: έχει τραγούδια με 3 ή 4 νότες, που παίζονται με βιολί - αν έβρισκες ένα βιολί και δεν είχες ακούσει ηπειρώτικα, θα το μάντευες; όχι).
Να το πάρουμε αντίστροφα; Να δούμε τι μουσική έχει σ’ εκείνα τα χωριά της Κω ώστε να βρούμε τους μουσικούς περιορισμούς και να προσπαθήσουμε να κάνουμε την αναγωγή στο όργανο;
Εγώ, με πολύ μικρή γνώση των κώτικων, αποτολμώ βάσει γενικότερων πληροφοριών την εξής περιγραφή:
α) Σκοποί που μοιάζουν καθαρά ντόπιοι, πολλοί εκ των οποίων περιορίζονται σ’ ένα διατονικό 6χορδο.
β) Σκοποί που μοιάζουν (ή που ξέρουμε θετικά) ότι είναι μικρασιάτικοι κλπ. επείσακτοι, με μεγαλύτερη έκταση και διαφορετικές διαστηματικές υποδιαιρέσεις.
γ) Σκοποί αβέβαιης προέλευσης, που μοιάζουν με τους κατά τεκμήριο ντόπιους αλλά και πάλι με μεγαλύτερη έκταση και διαφορετικές διαστηματικές υποδιαιρέσεις.
δ) Οργανικά τύπου σούστας με μικρή έκταση, περισσότερο ρυθμικά παρά μελωδικά.
ε) Οργανικά τύπου σούστας αλλά με μεγαλύτερη έκταση και μεγαλύτερη μελωδική ανάπτυξη.
στ) Οργανικά τύπου πολίτικου συρτού με μεγάλη έκταση και μεγάλη μελωδική ανάπτυξη.
Χωρίς να γνωρίζω τα αποτελέσματα της έρευνας, είμαι αρκετά βέβαιος ότι κάτι τέτοιο θα έχουν βρει ο Δημήτρης και το συνεργείο του. Δεν αρκεί για να βγάλουμε συμπέρασμα.
Αν τα δεδομένα είναι όσα έχουν γραφτεί εδωμέσα + στο άρθρο του πρώτου λινκ (#1), η έρευνα έχει βρει τοίχο. Περιμένουμε περισσότερα δεδομένα για να βγει άκρη. Ακούει Κώστογλου;
(Το ενδεχόμενο οι τρύπες για τα κλειδιά να μην είναι οι αρχικές, υποθέτω ότι το ερεύνησε ο μάστορας που έκανε την αναπαλαίωση του οργάνου.)
Φοβάμαι ότι το μόνο σίγουρο είναι πως το μωβ χρώμα είναι μουσικά λάθος!