Δικαίωμα!
Από πού προκύπτει αυτή η αντιστοιχία;
Υπάρχουν λύρες χωρίς κλέφτη με Λα4-Ρε4-Σολ4 (θρακιώτικες και κάποιες εγκαταλειμμένες σήμερα από Εύβοια κ.ά. νησιά). Αλλά:
α) Υπάρχουν επίσης οι 12νησιακές (Χάλκης, Κάσου, Καρπάθου, Ρόδου) όπου έχει μπει κλέφτης τουλάχιστον από τις αρχές του 20ού αιώνα και όμως το κούρδισμα παραμένει το ίδιο, Λα4-Ρε4-Σολ4. (Μάλιστα για την ακρίβεια ο κλέφτης υπήρχε από τότε που ξέρουμε.)
β) Υπάρχουν λύρες χωρίς κλέφτη με άλλα κουρδίσματα: η μακεδονίτικη, Λα4-Λα3-Μι4. Εντελώς διαφορετικό στη λειτουργία του, αλλά πάντως μέσα στην ευρύτερη λογική των re-entrant κουρδισμάτων (η μεσαία είναι η πιο χαμηλή και παίζεται ως ισοκράτης, ενώ η κλίμακα παίζεται κυρίως στην πρώτη και συμπληρώνεται με την τρίτη). Επίσης η πολίτικη, Λα4-Ρε4-Λα3, που θα είναι μάλλον το λεγόμενο «αλά τούρκα»: και πάλι διαφορετικό στη λειτουργία του από τα υπόλοιπα, μέσα όμως στην ευρύτερη λογική του σύγχρονου κρητικού (το ύψος των χορδών ακολουθεί τη σειρά όπου είναι τοποθετημένες πάνω στο όργανο, και χρησιμοποιούνται όλες μελωδικά, οπότε αυξάνεται η έκταση προς τα χαμηλά).
γ) Εκεί όπου συνδυάζεται ο κλέφτης με το κούρδισμα ανά πέμπτες είναι στην Κρήτη και σ’ όλες τις παρόμοιες αλλά σπανιότερες νησιώτικες λύρες: Λήμνου κλπ… Αλλά ακόμη και σ’ αυτές δεν ξέρουμε αν παλιότερα είχαν άλλο κούρδισμα, ούτε αν παλιότερα ήταν χωρίς κλέφτη. Για μεν το κούρδισμα υπάρχουν σχετικά ισχυρές ενδείξεις αλλά καμία απτή απόδειξη, για δε τον κλέφτη ούτε καν ενδείξεις: είναι απλώς μια υπόθεση (όχι παράλογη, αλλά μέχρις εκεί, τίποτε το βέβαιο).
δ) Η μόνη περίπτωση όπου μαρτυρούνται αδιαμφισβήτητα δύο διαδοχικά εξελικτικά στάδια, παλιότερο χωρίς κλέφτη και με ψηλό Σολ και νεότερο με κλέφτη και κούρδισμα σε 5ες, είναι στην Εύβοια (παραπομπές στη διάθεση όποιου τις θέλει αλλά προς το παρόν ας μη βαρύνουμε κι άλλο το μήνυμα αφού μιλάμε για Ικαρία).
ε) Στην Ικαρία η παλιότερη γνωστή λύρα είναι μία του 1945, στο μουσείο Λ. Οργάνων και στο βιβλίο του Ανωγειανάκη, χωρίς κλέφτη, αλλά δε γνωρίζουμε το κούρδισμά της. Εκείνες των οποίων έχει καταγραφεί και το άκουσμα (αυτές που φτιάχνει ο Ζαχαρόγιαννος, αυτές που παίζει ο Θέμελης και μία που έχει ηχογραφήσει ο Θέμελης και την παίζει κάποιος ντόπιος γέροντας) έχουν κούρδισμα σε 5ες και έχουν και κλέφτη (του γέροντα δεν την έχω δει, οι άλλες δύο σίγουρα).
Τα αντικειμενικά δεδομένα αυτά είναι. Από κει και πέρα περνάμε στις γνώμες. Η δική μου (την έγραψα και σε άλλη συζήτηση που εκτυλίσσεται παράλληλα στα Λαϊκά Αερόφωνα) είναι ότι το re-entrant κούρδισμα είναι κατά πάσα πιθανότητα παλιότερο, και πιο κατάλληλο για τσαμπουνιστό ρεπερτόριο, το δε κούρδισμα σε 5ες είναι νεότερο και πιο κατάλληλο για βιολατόρικο ρεπερτόριο, καθώς και για το ελάχιστο σωζόμενο ρεπερτόριο που είναι καθαρά λυρατζήδικο -δηλ. τα κομμάτια του Θέμελη.
Το παλιότερο μπορεί να το προτιμήσει όποιος ενδιαφέρεται πιο πολύ να ανακαλύψει / αναβιώσει ένα ξεχασμένο παρελθόν. Το νεότερο, όποιος θέλει να παίξει κάτι όχι εντελώς ανοίκειο στα αφτιά του σημερινού Καριώτη.
Όμως ούτε το ένα ούτε το άλλο είναι ζωντανή παράδοση. Το παλιό κούρδισμα σήμερα χρησιμοποιείται στην Κάσο και την Κάρπαθο, όποιος δοκιμάσει να το υιοθετήσει θα κοιτάξει αναπόφευκτα λίγο τους Κασοκαρπάθιους λυράρηδες και τις τεχνικές τους, και άρα θα βγάζει θέλοντας και μη κασοκαρπάθικο χρώμα.
Το δε νεότερο, σε 5ες, χρησιμοποιείται στην Κρήτη. Αν παίξει κανείς ρεπερτόριο εκτός κρητικών μ’ αυτό το κούρδισμα θα ακούγεται σαν ένα ουδέτερο όργανο για «οτιδήποτε», χωρίς κανένα τοπικό χρώμα.
Τέλος, να προσθέσω και κάτι ακόμα που αξίζει να ληφθεί υπόψη στον προβληματισμό:
Υπάρχει μια φτγρ λύρας από την Ικαρία μ’ ένα πολύ μακρύ χέρι: μια λύρα διαφορετική από κάθε άλλη, ακόμα και από τις υπόλοιπες καριώτικες. (Η φτγρ έχει γίνει τελευταία γνωστή γιατί μπήκε και στο εξώφυλο ενός δίσκου.) Άρα, είναι πιθανόν στην Ικαρία να υπήρχαν ταυτόχρονα διαφορετικοί τύποι λύρας.
Η πιθανότητα αυτή ενισχύεται και από τη διαπίστωση ότι η Ικαρία είναι επίσης το μοναδικό νησί όπου παίζονταν διαφορετικοί τύποι τσαμπούνας: ένα όργανο που πάντα έχει αυστηρά τοπικά χαρακτηριστικά, ειδικά στην Ικαρία παρουσιάζει τοπική ποικιλία. Άρα, ίσως η τοπική ποικιλία να ήταν γενικότερο χαρακτηριστικό της παλιάς καριώτικης παράδοσης -αντίθετα από το γενικό κανόνα της τοπικής ομοιομορφίας των άλλων νησιών- και ίσως, τελικά, να συνυπήρχαν και λύρες με και χωρίς κλέφτη, με κούρδισμα συνεχόμενο (5ες) και με κούρδισμα re-entrant, όχι ως παλιότερα και νεότερα στάδια αλλά ως παράλληλα.