Ταμπουράς του Μακρυγιάννη

ταμπουράς

(Γιάννης Τ) #1

Αφορμώμενος απ το γεγονός ότι ο Ν.Φρονιμόπουλος συμμετέχει στο φόρουμ και επειδή ήταν ο συντηρητής και αυτός που αποκατέστησε λειτουργικά τον ταμπουρά, θα ήθελα (και φαντάζομαι όχι μόνο εγώ) λίγες πληροφορίες για το όργανο(υλικά κατασκευής ,μήκος και αριθμός χορδών κλπ)των οποίων η παράθεση βέβαια βρίσκεται στην διακριτική του ευχέρεια.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων


(Νίκος Φρονιμόπουλος) #2

Μιά και το εν λόγω όργανο υπήρξε αφορμή να γράψω ένα βιβλίο που περιγράφει με λεπτομέρεια την τεχνική κατασκευής των ταμπουράδων από τον Λεωνίδα Γάϊλα την εποχή του Όθωνα ,θα προτιμούσα να περιμένουμε λίγο ( ελπίζω ! ) μέχρι την έκδοσή του. Θα ήταν προτιμότερο να έχει κανένας ολόκληρο το υλικό , με τα σχέδια και τις φωτογραφίες από τα κυριότερα στάδια της κατασκευής, παρά κάποιες σκόρπιες λεπτομέρειες.Το τελευταίο μέρος δε του βιβλίου ,για όσους έχουν κάποια γνώση της οργανοποιίας , περιέχει πρόταση σύγχρονης κατασκευής ακολουθώντας την τεχνική του μάστορα.
Όσο γιά τις χορδές, γρήγορα σας λέω πως πρόκειται για πολύχορδο ( δωδεκάχορδο ) συνοδευτικό το πιθανότερο όργανο , δίχως καμμιά ομαδοποίηση των χορδών του.Πουθενά στη βιβλιογραφία δεν συνάντησα να περιγράφεται τέτοιου τύπου ταμπουράς . Υπάρχει σχετικό κεφάλαιο στο πρώτο , το θεωρητικό μέρος του βιβλίου μου.
Την πρώτη μου ανακοίνωση γιά τον ταμπουρά την δημοσίευσα στο περιοδικό «Δίφωνο» στο τεύχος του Οκτώβρη του 1998.
Έχω επίσης δώσει, πρόσφατα, για δημοσίευση στην « Κλίκα» την εισήγησή μου σε Συνέδριο στην Καρδίτσα τον Απρίλιο του 2003 που περιέχει αρκετά ιστορικά στοιχεία για το εργαστήρι του Λεωνίδα Γάϊλα στην Αθήνα του 1835.


(antvl) #3

Ο ταμπουρας του Μακρυγιάννη εκτίθεται κάπου?
Γενικά τα οργανα μεγάλων συνθετων (πχ. Τσιτσανη,Βαμβακάρη) είναι σε καποια έκθεση?


(Γιάννης Τ) #4

Λογικά και σεβαστά όσα γράφετε.Ρίξτε ένα mail μόλις εκδοθεί η μελέτη.


(Ελένη) #5

Ο ταμπουράς του Μακρυγιάννη βρίσκεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (Κτήριο της Παλαιάς Βουλής).


#6

παιδια ψαχνω καιρο ενα ταμπουρα σαζ αν το λεω καλα οπως στο βιντεο με τα 2 παιδια που παιζουν το με τελιωσες , θα ηθελα να μαθω σε ποιον κατασκευαστη να απευθινθω περιπου ποσο κοστιζει ενας καλουλης ταμπουρας και ποια η διαφορα απο το saz baglama?
να υποθεσω οτι ο ταμπουρας εχει ταστα αντι μπερντεδες και εβενο ταστιερα? εχει διαφορα στο κουρδισμα? αλλες οκταβες?


(totis) #7

Πέρασε καιρός και ήθελα να φέρω πάλι στην επιφάνεια την έκδοση του βιβλίου.

Γίνεται καμία κίνηση να εκδοθεί?


(Νίκος Φρονιμόπουλος) #8

Κίνηση γίνεται, συγκεκριμένο αποτέλεσμα δεν υπήρξε μέχρι στιγμής !

Βέβαια, θα είχε ήδη εκδοθεί αν είχα αποφασίσει …να το χαρίσω σε κάποιους (αν καταλαβαίνετε τι εννοώ…).

Κατά τα άλλα, έχω βαρεθεί να περιμένω κάποιους φορείς (μουσεία, τράπεζες…) που ενώ αρχικά είχαν δείξει έντονο ενδιαφέρον, μεταθέτουν συνεχώς χρονικά την έκδοση …

Όσο για εκδότες…εδώ το μόνο που μετράει είναι το πόσα θα πουλήσει ( και σίγουρα δεν πρόκειται για…best seller !).

Όπως και νάναι, στην Ελλάδα ζούμε !
Συνεχίζω να το ψάχνω παρ`όλα αυτά, χωρίς να απογοητεύομαι (γιατί έχω ήδη απογοητευτεί !)


(Ελένη) #9

Κρίμα είναι μια τέτοια σημαντική πολιτισμική προσφορά να μένει ανεκμετάλλευτη, να μην έχει σπεύσει ήδη τουλάχιστον το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει την έκδοση και προώθηση του βιβλίου αυτού…

Όχι μόνο ανάλογες πρωτοβουλίες δεν παίρνονται, αλλά το ίδιο το ΥΠΠΟ προχώρησε σε [b] πρόταση κατάργησης της διδασκαλίας του ταμπουρά από τα Μουσικά σχολειά…[/b]


(Fallacia) #10

Η κατάργηση του ταμπουρά από τα σχολεία είναι μόνο ο ένας σπόνδυλος της λαϊκής κληρονομιάς μας που τίνει να πεταχτεί στην πυρά. Μουσική, γλώσσα, θρησκεία, ηθική, παράδοση… όλα στην πυρά.:108::106:


(Νίκος Πολίτης) #11

Μήπως το γενικεύεις κάπως υπερβολικά; Και, πώς μπορούμε να θεωρήσουμε τη θρησκεία (ως κοσμοθεωρία, όχι ως αφορμή για λαϊκά πανηγύρια) τμήμα της λαϊκής κληρονομιάς;


#12

Θα συμφωνήσω με τον Νικο. Ας μην συγχέουμε τη λαογραφία και την παράδοση του τόπου με τα Εθνικά Ιδεώση. Ανοικει σε άλλου παπα ευαγγέλιο. Όσον αφορα τον ταμπουρά , είναι ενα ακόμη μικρο παράδειγμα μπροστα στις πληγές που δημιουργει το κράτος στην λαογραφία και στην παιδεια. Μεγαλώσαμε στα αλόνια, γιατί ντε και καλά να μας χώσουν στα σαλόνια??