Καλημέρα σε όλους.
Από καιρό έχω πει σε πολλούς γνωστούς μου ότι το Youtube πλέον είναι μια βιβλιοθήκη θησαυρών. Και πολλοί σίγουρα θα συμφωνήσουν με αυτό αφού, μέσα στα εκατομμύρια βίντεο μπορεί κάποιος να βρει κάτι πολύ σπάνιο, αρκεί να ψάξει και να παίξει με τις ονομασίες, να ερευνήσει σχολιαστές και κανάλια, να ακούσει σπάνιες ηχογραφήσεις σε βίντεο συνήθως με τίτλους “Video0065827”.
Κάπως έτσι λοιπόν έχω περάσει πολλές ώρες, όχι μόνο εγώ αλλά και πολλοί εδώ μέσα. Ωστόσο, σκόνταψα σε ένα βίντεο από το πολύ όμορφο κανάλι kourostatis.
Μα είναι δυνατόν να υπήρχε τόσα χρόνια ηχογράφηση κυπριακής λύρας;
Αφού σχολίασα στο βίντεο και επικοινώνησα με τον ίδιο kourostatis ανταλλάξαμε Facebook ώστε “να τα πούμε”…
Αποδείχθηκε τελικά μια συζήτηση-σοκ για μένα αφού αυτό που αντίκρισα και εγώ, μα και ο kourostatis με το όνομα Ιωάννης Κωνσταντίνου.
Επειδή η συζήτηση έγινε μέσα σε ένα χάος ενθουσιασμού, θα παραθέσω μερικά σημεία της συζήτησης, μαζί και υλικό.
Νίκος: Συγχαρητήρια για το κανάλι σας, εξαιρετικό μουσικό αρχείο!
Ιωάννης: Χαίρεται φίλε. Σε παρακαλώ να μου μιλάς στον ενικό γιατί δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε στο πληθυντικό. Ευχαριστώ νάσαι καλά. Θα σου στείλω το λύρα που υπάρχει στο Μουσείο της Λευκωσίας και ανήκε σε λυράρη Κύπριο από το χωριό Καραβάς στη Κερύνεια. Ισχυρίζονται εκεί ότι είναι ποντιακή αλλά καμία σχέση. Θέλω να την δεις και να μου πεις τη γνώμη σου.
Νίκος: Λοιπόν, έχω πάθει λίγο σοκ αλλά πάμε από την αρχή
Η λύρα είναι πανομοιότυπη Δωδεκανησιακή.
Το συγκεκριμένο μοτίβο της κεφαλής συναντιέται κυρίως στη Ρόδο, που μάλιστα έχουμε τα περισσότερα κοινά στοιχεία με τη Κύπρο πανελλαδικώς. Δες τη λύρα αυτη που σου στελνω. Δες τη κεφαλή της, το σώμα, όλα
Ιωάννης: Πω! πω!ίδια είναι.
Εγώ πιστεύω ότι είναι κυπριακή αυτή η λύρα*(η κυπριακή)*,αφού και ο λυράρης ήταν κύπριος. Εδω το κατεστημένο υσχιρίζεται ότι δεν υπήρχε λύρα στην Κύπρο.ομως βρίκουμε την αναφορά στη λύρα σε πολλά κυπριακά τραγούδια του ακριτικού έπους.
Υπήρχε ακόμη και τσαμπούνα στη Κύπρο.
Νίκος: Ποιός παίζει λύρα στο βίντεο;;; και ταμπουρά;
Ιωάννης: Ένας κοινός μας φίλος ο Panayiotis League, ο οποίος είναι καταξιωμένος και δεν θα έπαιζε αν δεν ήξερε τι έκανε.
Νίκος: Κοιταξε να δεις, η Ρόδος και η Κύπρος έχουν μια πολυ ιδιαίτερη σχέση
Καπου στο Μεσαιωνα, πρεπει να εγινε καποια μεγάλη μετακίνηση, αλλα κανεις δε τη θυμάται, δεν υπάρχει στη προφορική παράδοση κάποια ιστορία που να αναφέρει μετακινηση απο τη Κύπρο
Αλλα ουτε και κάποιο αρχείο, απο τους Τούρκους ή τους Ιππότες
------ συζήτηση περί αρχαγγέλου και κύπρου, που αλλάζει το θέμα, και επιστρέφει ξανά στη λύρα-------
Νίκος: Και είναι ενδιαφέρον αλλο ένα πράγμα
Οτι η λύρα μεταλλαχθηκε απο 3χορδη σε 4χορδη οπως μαρτυρουν οι τρυπες των κλειδιών της !!
Κατι που γινόταν τακτικά στη Ρόδο
Πες μου λίγο, απο τι ξυλο ειναι το οργανο;;;
Ιωάννης: Δεν αναφέρεται από τί ξύλο είναι καμωμένη η λύρα…
Στο μουσείο πάντως την βαφτισαν ποντιακή.
Να τί γράφουν:
“Το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου της Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών έχει επιλέξει να σας παρουσιάσει ως έκθεμα του μήνα Ιουλίου 2015 μια λύρα με το δοξάρι της (Α.Μ. 3573). Τη λύρα έφερε από την Αμμόχωστο η Κερυνειώτισσα Μαρούλα Καράσαββα-Ιωάννου, όπου ζούσε και εργαζόταν ως τηλεφωνήτρια. Όταν μετακόμισε στη Λευκωσία, πριν από την τουρκική εισβολή, την έφερε μαζί της μαζί με άλλα αντικείμενα και λίγους πίνακες του ζωγράφου αδελφού της, Γιαννάκη Καράσαββα. Είναι ξύλινη, τρίχορδη, με κυρτή ράχη και φέρει ανάγλυφο σκάλισμα στην κεφαλή. Στο δοξάρι βρίσκονται τοποθετημένα τρία μεταλλικά κουδουνάκια. Πιθανόν να είναι ποντιακή, ωστόσο δεν έχουμε περισσότερες πληροφορίες για την προέλευση ή τον κατασκευαστή της. Η λύρα ήταν το μουσικό όργανο του παππού της, Σάββα Μαλακού από τον Καραβά. Ο Σάββας Μαλακός έπαιζε και τραγουδούσε με τη λύρα του σε οικογενειακές συγκεντρώσεις. Ήταν μάγειρας στο νοσοκομείο Κερύνειας, όπου γνώρισε τη Μαρία, την οποία είχε συνοδεύσει από τη Βηρυτό η Αγγλίδα νοσοκόμα ονόματι Miss Trey, για να εργαστεί και αυτή στο νοσοκομείο. Παντρεύτηκαν και απέκτησαν το Θεοχάρη, το Γιώργο, το Χαράλαμπο και τη Χρυστάλλα. Ο Σάββας Μαλακός απεβίωσε το 1953. Του αποδόθηκε το προσωνύμιο «Μαλακός» λόγω του ήπιου χαρακτήρα του. Η Μαρούλλα είναι κόρη του Σάββα και της Χρυστάλλας Καράσαββα, οι οποίοι παρέμειναν εγκλωβισμένοι στην Πάνω Κερύνεια πολλά χρόνια μετά την εισβολή, καθώς αρνούνταν να εγκαταλείψουν το χωριό τους. Όταν αρρώστησε η Χρυστάλλα μεταφέρθηκε στη Λευκωσία, όπου και λίγες μέρες μετά απεβίωσε. Ο Σάββας Καράσαββας, καταγόταν από το χωριό Θέρμια της επαρχίας Κερύνειας. Ήταν συγγενής του Σάββα Θ. Χρίστη, επίσης από τη Θέρμια, δικηγόρου, Εθναρχικού Συμβούλου και μέλους της Σχολικής Εφορείας Κερύνειας. Για περισσότερες πληροφορίες και νέες δωρεές αποτανθείτε στο τηλ. 22432578. Επιμ. Κειμένου: Άντρη Θεοφάνους, Μέλος Συνδέσμου «Φίλοι του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης Κύπρου». Πηγές: -Αρχείο Μουσείου Λαϊκής Τέχνης Κύπρου-Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών”
Νίκος: Πάντως να σου πω, δεν αποκλείεται να ειναι δωδεκανησιακή
Αμα δε τη δω απο κοντα δε μπορω να ξέρω
Σίγουρα, 100% υπήρχαν λυρες στη Κύπρο
Αντικατασταθηκαν ολοκληρωτικά απο το βιολί, αλλα υπήρχαν
Αν θες να τεκμηριωσεις οτι είναι κυπριακή λύρα, πρεπει να βρεις και 2ο κομματι. Αλλη μια λύρα, ή και 2… πρέπει να έχεις στοιχεία
----- συζήτηση περί άλλων θεμάτων και επιστροφή-----
Νίκος: Είπες πριν οτι ειχατε τσαμπούνες στη Κυπρο
Εχεις υλικο;
Ιωάννης: Από Κυπριακή τοιχογραφία. Ναι μάζεψα υλικό. Ένα λεπτό να το βρω.
Νίκος: Από εκκλησία ειναι;
Ιωάννης: Ναι. Για τη γέννηση του Χριστού. εκεί βλέπουμε τα ρούχα της εποχής εκείνης, μουσικά όργανα και άλλα.Εδώ έκανα έρευνα και μάζεψα πολλά στοιχεία:
"Ο ασκός ή το ασσίν και η χρήση του στη κυπριακή δημοτική μουσική
Το ασσίν μας είναι γνωστό ως ένα από τα πιο αρχεία Ελληνικά μουσικά όργανα. Ο εφευρέτης του ήταν ο Μαρσύας, που προκάλεσε το θεό Απόλλωνα σε διαγωνισμό. Για τα χαρακτηριστικά και τους διάφορους τύπους του αργάνου ασχολήθηκε ιδιαίτερα ο Anthony Baines (βλέπε bagpipes, Oxford, 1960).
Ο ασκός αποτελείται από τρία μέρη:
α) το δερμάτινο αεροθάλαμο
β) το επιστόμιο ή μασούρι ή φυσητήρι
γ) από μιά ειδική συσκευή δύο αυλών, που είναι δεμένοι μεταξύ τους και χρησιμεύουν για την παραγωγή της μελωδίας.
Μια πολύ καλή και χρήσιμη μελέτη για τον άσκυαλο, τη τεχνική της κατασκευής και τη λειτουργία του μας άφησε ο Σπυρίδων Περιστέρης (βλέπε Επετηρίς του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, τόμος 13 και 14, Αθήνα, 1961,σσ 52-72).
Ο αεροθάλαμος είναι από δέρμα αίγας ή προβάτου. Πολλές φορές κατασκευάζεται από δέρμα γαϊδάρου, για ν’ αντέχει πιο πολύ.
Το «μασούριν» ή το «καννίν» είναι καμωνένα από καλάμι ή από κόκκαλο ζώου. Έχει μήκος 15 εκ. και δένεται στερεά μέσα στην οπή του δεξιού ποδός του δέρματος. Η συσκευή των δυό αυλών, που είναι δεμένοι ματαξύ τους, τοποθετείται σε βάθος 6-7 εκ. μέσα στο αριστερό πόδι του αριστερό πόδι του δερμάτινου αεροθάλαμου. Οι δύο αυλοί έχουν μήκος 20 εκ. και είναι κολλημένοι μεταξύ τους με κερί και φέρνουν ο καθένας έξι οπές. Έτσι λοιπόν μπορεί να παραγάγει κανείς έξι διαφορετικούς φθόγγους στον κάθε αυλό χωριστά. Όλοι αυτοί οι φθόγγοι έχουν μιά ομοιογένεια μεταξύ τους, όσον αφορά την ένταση και τη χροιά του τόνου.
Λόγω της ευπάθειας του οργάνου, που επηρεάζεται εύκολα από τις καιρικές και ατμοσφαιρικές συνθήκες, είναι απαραίτητο να χρησιμοποιείται το όργανο συχνά, ώστε οι φθόγγοι να διατηρούν την ισορροπία μεταξύ τους.
Στη Κύπρο ο άσκαυλος συνοδεύεται πάντα από το «ταμπουλέκκιν» ή το «ταμπουτσίν». Το όργανο έπαυσε να χρησιμοποιείται σήμερα στην Κύπρο και το συναντούμε μονάχα μέσα σε τοιχογραφίες εκκλησιών όπως στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου της Στέγης στο χωριό Κακοπετριά.
Το όργανο δεν σώθηκε μέχρι τις μέρες μας στην Κύπρο, αλλά σε μέρη της Ελλάδας είναι ακόμα σε χρήση. Φαίνεται πως στη μουσική αισθητική των Κυπρίων άρεσε περισσότερο ο ήχος του βιολιού, ως κύριο όργανο στη μελωδία, και έτσι οι Κύπριοι εγκατέλειψαν ό,τι άλλο είχε συριστικό και οξύ ήχο, διατηρούντες μόνο το «πιδκιαύλιν», κι αυτό μονάχα ως βουκουλικό όργανο.
Πηγή: Πηγές της Κυπριακής Δημοτικής Μουσικής
Πιερής Ζαρμάς
Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου
Λευκωσία, 1993"
Κάπου εδώ η συζήτηση αλλάζει δρόμο, και συζητάμε για φορεσιές, χορούς, παράδοση κλπ.
Γεγονός είναι ότι η κυπριακή λύρα, μοιάζει πολύ με Δωδεκανησιακή, πάρα πολύ. Το σχήμα της κεφαλής της με παρέπεμψε εμένα προσωπικά κυρίως στη Ρόδο, αν και υπάρχουν και αλλού αυτά τα σχήματα, στη Κάρπαθο, ίσως και βορειότερα. Το δοξάρι είναι με γερακοκούδουνα αλλά είναι ίσιο σαν τα μοντέρνα και όχι κυρτό. Τα κλειδιά της λύρας επίσης δεν είναι παλαιού τύπου.
Η λύρα ήταν τετράχορδη και λείπει το ένα κλειδί.ενώ έχει άλλες 4 τρύπες , σύνολο 8 και έχει δεχθεί επισκευές.
Τι λέτε, θα ξεκινήσει και στη Κύπρο νέο κύμα με λύρες;