Καταλαβαίνω οτι για τους γνώστες του ρεμπέτικου, το να συζητιούνται θέματα σε πολύ βασικό επίπεδο μπορεί να γίνει βαρετό, γιαυτό ζητώ συγνώμη εκ των προτέρων αλλα ως ερασιτέχνης και κάτοικος άλλης χώρας είμαι λίγο περιορισμένος όσων αφορά πηγές γνώσεων.
Εβλεπα χθές στο “εσύ-σωλήνας” την συνέντευξη του Κώστα Παπαδόπουλου ο οποίος ανέφερε κάποια στιγμή οτι το 70 κάποιοι παραγωγοί άρχισαν να βάζουν τζουρά αντί για μπουζούκι σε κάποια νέα τραγούδια, πράγμα που ο ίδιος βρήκε όχι μόνο βαρετό άλλα και αρνητικό για το ίδιο το μπουζούκι. Εκέι διαπίστωσα οτι γνωρίζω λίγα πράγματα για το πως διαμορφώθηκε αυτό το όργανο. Βέβαια γνωρίζουμε οτι πολύς κόσμος όπως ο Γεννήτσαρης και ο Μουφλουζέλης ήταν καλοί τζουράρηδες αλλα δεν έχω ιδέα για το πώς και πότε διαμορφώθηκε αυτό το όργανο και εαν υπήρχαν κάποιοι συγκεκριμένοι κατασκευαστές που του έδωσαν τη σημερινή του μορφή, αν και φαντάζομαι οτι θα υπάρχουν και πρακτικοί λόγοι για το μικρό του μέγεθος( ταξίδια, φυλακές κλπ) Πέρα απο την κατασκευή του, δεν γνωρίζω και το εξής: γιατι εφόσων αποδεχόμαστε οτι ο τζουράς έχει την δική του χροιά στην μουσική μας και απαιτεί κάπως διαφορετική προσέγγιση στο παίξιμο, και τεχνικά και μουσικά, παραμένει το δεύτερο όργανο μπουζουξήδων; Γιατί δεν βλέπουμε (περισσότερους) ανθρώπους να ειδικεύονται σε αυτό το όργανο και να αναδεικνείουν το ιδιαίτερό του χρώμα; Πιστεύετε οτι ο τζουράς έχει αναδεικτεί ως όργανο και ως χαρακτήρας στον ίδιο βαθμό με το μπουζούκι, και αν όχι γιατί; Υπάρχει κάποια βιβλιογραφία σχετικά με την κατασκευή του; Υπάρχουν παλαιοί τζουράδες γνωστών κατασκευαστών σήμερα; Μήπως γνωρίζουμε και πώς προέκυψε η ονομασία; Θα μπορούσατε να προτείνετε ονόματα και ηχογραφήσεις μουσικών που ασχολήθηκαν κυρίως με αυτό το όργανο;
Ευχαριστώ