Τζουρομπαγλαμας

γεια σας
εχω τριχορδο μπουζουκι και μπαγλαμα και σκεφτηκα την ιδεα επειδη μου αρεσει πολυ ο μπαγλαμας αλλα δεν βολευει για σολαρισμα λογω των μικρων ταστων για τζουρομπαγλαμα.Υποθετω οτι ειναι μεταξυ τζουρα και μπαγλαμα αλλα δεν βρισκω στοιχεια στο ιντερνετ ουτε βρισκω ετοιμοπαραδοτους σε μαγαζια.Εχει παιζει καποιος τετοιο όργανο?Τι διαστασεις εχει και τι ηχο βγαζει?
ευχαριστω
αλεξης

Αλέξη, καλωσήρθες.

Ο τζουρομπαγλαμάς που λες δεν είναι ένα στάνταρ όργανο. Η εικόνα που μου 'ρχεται στο νου από αυτά που λες είναι ένας τζουράς με πολύ μικρό ηχείο και ίσως με λίγο πιο κοντό χέρι από τον κανονικό. Σαν αυτό λ.χ.
Υπάρχουν τέτοια όργανα, αλλά αμφιβάλλω αν υπάρχουν δύο ίδια. Μπορεί διάφοροι μαστόροι να τα φτιάχνουν είτε ως πειραματισμούς, είτε ως ρεπλίκες από παλιά όργανα, της εποχής που δεν υπήρχε τυποποίηση μεταξύ 3χόρδων. Άκρες μέσες σαν τζουράς θα ακούγεται, αλλά ο ιδιαίτερος ήχος του καθενός μάλλον θα είναι μοναδικός.
Αν πάντως ψάχνεις όργανο με την τονικότητα του μπαγλαμά (ψηλή οκτάβα) και πιο μακρύ και εύχρηστο μπράτσο, δε νονίζω να γίνεται. Η τονικότητα του κανονικού τζουρά είναι η ίδια με του μπουζουκιού, με άλλη ποιότητα ήχου.

ευχαριστω!

Καταρχήν ο τζουράς δεν είναι στάνταρ όργανο με την έννοια που είναι το μπουζούκι ή ο μπαγλαμάς (όχι ότι αυτά είναι στάνταρ απλά έχουν κάπως καλύτερα καθορισμένα χαρακτηριστικά)
Είχα και εγώ αυτήν την σκέψη και κατέληξα σε ένα τζουρά με μεγάλου μήκους χορδή και κάπως πρίμο ήχο που είχε βέβαια το ιδιαίτερο χρώμα του μικρότερου οργάνου αλλά είχε αρκετή τάση έτσι ώστε να επιτρέψει κάπως περισσότερο …μπουζουκίστικες τεχνικές (όπως τρέμολο).
Το μήκος χορδής του δικού μου είναι 64. Τα πάντα είναι ένας συμβιβασμός, όσο πριμάρει το όργανο τόσο περισσότερο χάνει τη βραχνάδα που σε πολλούς αρέσει αλλά ίσως κερδίζει σε άρθρωση και καθαρότητα ήχου. Πρέπει απλά να αποφασίσουμε τι ήχο ψάχνουμε Φυσικά το μήκος χορδής δεν είναι το μοναδικό στοιχείο που καθορίζει τον ήχο αλλά όσο να ναι δίνει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Γονατο δεν λεγεται ρε παιδια?

Για κοίτα αυτό, τζουράς με μικρό σκάφος ας πούμε… ο ήχος βέβαια είναι τζουρά…

Και εδώ γόνατο από Γιάννη Αλεξανδρή

Σχεδον καταλαβα…Υπαρχει διαφορα στα εκατοστα της ταστιερας και στη διάμετρο του σκαφους δηλαδη?Στην ηχο μαλλον ειναι παραπλησια παντως…

Παιδια το γονατο, λεγεται ετσι γιατι το σκαφος σκαλιζοταν απανω στο γονατο αντι για καλουπι, τετοια οργανο φτιαχνοντουσαν στη φυλακη κλπ τοτε που γενικοτερα δεν υπηρχαν καλουπια και ολα αυτα. Πολυ αμφιβαλω αν σημερα καθεται κανενας οργανοποιος να φτιαχνει σκαφη στο γονατο.

Σωστος ο Ηλιας!Απλα μερικοι ακομα τα βγαζουν τουλαχιστον με την ιδια ονομασια και την ιδια μορφη…

Πολύ σωστά. Άρα, πόσο μάλλον τα υπόλοιπα πέρα από αυτά τα τρία. Όσα έχουν …σύνθετο όνομα: τζουρομπαγλαμάς, μισομπούζουκο, μπουζουκομάνα, κλπ. Κατά τη γνώμη μου αυτά είναι όργανα που ή τα πετυχαίνεις κάποια στιγμή μπροστά σου (εννοώ ότι πετυχαίνεις ένα συγκεκριμένο κομμάτι) και άμα θες και μπορείς τα αγοράζεις, ή τα συζητάς με έναν μάστορη και καταλήγετε από κοινού σε κάποια κατασκευή. Δε θα βρεις ποτέ στοκ για να διαλέξεις.

Το πιο μεγάλο από τα δύο πρέπει να είναι περίπου αυτό που σκέφτεσαι, ε Αλέξη;

ευχαριστω για το ψαξιμο παιδια…
αλεξης

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 16:13 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 16:03 —

ναι pepe αυτον με το πιο μεγαλο σχημα πιστευω οτι αναζητω αλλα νομιζω οτι πρεπει να τον ακουσω πρωτα…
ενας επιπλεον λογος που αναζητω τετοιο οργανο ειναι οτι κανω δοκιμες για παιξιμο σε διαφορετικα κουρδισματα (ντουζενια) πχ ρε σολ σολ,ρε σολ λα κλπ και στον μπαγμαμα μου βγαινουν εξαιρετικα καλυτερα απο το μπουζουκι διοτι οι χορδες χαλαρωνουν.Φανταζομαι λοιπον οτι στον "τζουρομπαγλαμα"τα ντουζενια αυτα θα μου βγαινουν καλα.Προσπαθω να εχω ενα δευτερο οργανο κουρντισμενο μονιμα σε ντουζενια…

Συμφωνώ με το pepe βρες ένα μάστορα και φτιάξε αυτό που θέλεις, έγω για παράδειγμα έφτιαξα ένα τζουρά με ηχείο μαντολίνου :089: με πολλές και λεπτές ντόγιες. Το αποτέλεσμα ήταν ένας τζουράς με άκουσμά περισσότερο προς μπουζούκι. Αν έχεις και ένα ενισχυτάκι με λίγο reverb και κατάλληλη ρύθμιση δεν ξεχωρίζει από μπουζούκι:088:.

Αλέξη, αν την ψάχνεις με τα ντουζένια τότε ούτως ή άλλως θες κάτι πιο τζουρά παρά μπουζούκι, πιστεύω. Όχι πως στο μπουζούκι δε θα βγαίνουν με ενδιαφέρον και επιτυχία, αλλά τον καιρό που δουλεύονταν τα ντουζένια πολλά μπουζούκια ήταν πιο κοντά σ’ αυτό που σήμερα λέμε τζουρά, οπότε εκτός από το κούρδισμα θα πλησιάσεις περισσότερο και τον συνολικό παλιό ήχο.
Έτσι κι αλλιώς τα ντουζένια πάντα χαλαρώνοντας βγαίνουν, ποτέ σφίγγοντας. Για το μπουζούκι και τον μπαγλαμά το ρε-λα-ρε είναι το όριο βιώσιμου τεντώματος των χορδών (για τον τζουρά ίσως όχι, δεν το ξέρω αυτό).

ισχύει αυτό που λες περικλή. από την άλλη, σε ένα όργανο με μικρότερη κλίμακα μπορείς να ανέβεις μέχρι μι-λα-μι ή μι-λα-ρε ή ρε-λα-μι, ενώ σε ένα 72άρι μπουζούκι θα ακουστούν ωραία τα χαμηλά ντουζένια (πχ ρε-σολ-σολ) γιατί δεν θα χαλαρώσει τόσο η χορδή.

Νίκο, εννοείς φαντάζομαι ένα μεγάλο όργανο με μικρότερη κλίμακα, ε; Μικρότερο μπουζούκι ή τζουρά. Γιατί ο μπαγλαμάς γενικά τις σπάει αν ανέβεις έστω και ημιτόνιο.

…τοτε για να ειμαι πιο σιγουρος θα πρεπει να δοκιμασω τα ντουζενια σε τζουρα…
στον μπαγλαμα οπως ειπα βγαινει ωραιος ηχος αλλα τα ταστα ειναι μικρα…

αν θεωρούνται τα 67-68 στάνταρ για την οκτάβα του μπουζουκιού, με απόκλιση τα 61-65 του τζουρά και τα 70-72 της μπουζουκομάνας, αντίστοιχα ακριβώς τα μισά ισχύουν για τον μπαγλαμά (μισό μήκος χορδής αλλά διπλάσια χέρτζ -μια οκτάβα πάνω). πάντως ο μπαγλαμάς ακούει καλά στα ντουζένια, όπως έλεγε και έπαιζε ο γενίτσαρης.