Η «Εξέλιξις της Παξιμαδοκλέφτρας» ήταν ο τίτλος του ενδιαφέροντος σκίτσου και του πολύ διαφωτιστικού άρθρου της «Εικονογραφημένης Ατλαντίς» στα τέλη του 1919. Όπως μας πληροφορεί το κείμενο η «Παξιμαδοκλέφτρα» έγινε γρήγορα μέρος των επιθεωρήσεων και των θεάτρων της Αθήνας, πολύ πριν περάσει στην δισκογραφία των δίσκων 78 στροφών.
Αυτή την εξέλιξη της «Παξιμαδοκλέφτρας» στα αυλάκια των δίσκων 78 στροφών θα προσπαθήσω να καταγράψω στο παρακάτω κείμενο, αν και η πρόθεση αυτή εγκυμονεί κινδύνους για τυχόν παραλείψεις.
Οι πρώτες ηχογραφήσεις για τις «Παξιμαδοκλέφτρες» μας έρχονται από την οπερέτα «Η Κυρίες του Παξίμ».
Αναζητώντας στο διαδίκτυο την ημερομηνία που παίχτηκε στα Αθηναϊκά θέατρα η συγκεκριμένη οπερέτα των Δ.Ζάττα/Ν.Λάσκαρη, όλα συνηγορούν στο 1923 ως έτος της πρώτης παράστασης. Η χρονολογία αυτή αναπαράγεται στα λίγα δημοσιεύματα που υπάρχουν για τις «Κυρίες του Παξίμ», χωρίς να υπάρχει έστω και ένα στοιχείο περί τούτου. Ακόμη και από σοβαρούς μελετητές η συγκεκριμένη ημερομηνία αναπαράγεται εσφαλμένα. Αλλά ποιος από μας δεν έχει μεταφέρει λάθος πληροφορίες από τον δαιδαλώδη κόσμο των ηχογραφήσεων 78 στροφών; Ουδείς αναμάρτητος!
Την πρώτη αναφορά για την οπερέτα «Η Κυρίες του Παξίμ» την βρισκουμε (δύο) 2 χρόνια πριν από το 1923.
Συγκεκριμένα στις 6 Ιουνίου 1921 στην εφημερίδα «Αθηναϊκή» και στην στήλη «Αθηναϊκά» διαβάζουμε:
[b][i]Ο κ. Λάσκαρης ζητεί θίασον. Έχει έτοιμη την οπερέτα του «η κυρία…του Παξίμ» με μουσικήν του κ. Ζάττα. Επρόκειτο να την δώση εις τον θίασον Πλέσσα αλλά την τελευταίαν στιγμήν, διότι δεν έκρινεν επαρκή τον θίασον, δεν την έδωσεν. Ήδη ασχολείται εις την ανεύρεσιν καταλλήλου θιάσου…
[/i][/b][b][i]Τ. ΠΑΠ.
[/i][/b]Στην πρώτη εικόνα το δημοσίευμα της Αθηναϊκής.
Ο Νικόλαος Λάσκαρης πολύ σύντομα θα βρει θίασο για την οπερέτα που είχε γράψει σε μουσική του Δημοσθένη Ζάττα. Έτσι στις 30 Ιουνίου 1921 για πρώτη φορά στην στήλη με τα θέατρα βρίσκουμε την οπερέτα «Η Κυρίες του Παξίμ» που ανέβηκε στο θέατρο «Πανελλήνιον».
Στο δεύτερη εικόνα τα θέατρα στις 30/6/1921 στην εφημερίδα Αθηναϊκή.
Την ίδια μέρα που ανέβηκε για πρώτη φορά η οπερέτα των ΖΑΤΤΑ/ΛΑΣΚΑΡΗ, στην Αθηναϊκή, υπάρχει άρθρο που αναφέρεται στην μεγάλη κρίση που περνούσαν τα θέατρα εν μέσω πολέμου με την γείτονα Τουρκία.
Ας δούμε τι έγραφε η Αθηναϊκή εκείνη την ημέρα.
Η ΚΡΙΣΙΣ ΤΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ[b][i]Είναι γνωστών ότι τα θέατρα των Αθηνών μαστίζονται υπό δεινής, πρωτοφανούς εις τα σκηνικάς μας χρόνια, κρίσεως. Αν εξαιρέση κανείς τα Σαββατοκύριακα, τας άλλας εσπέρας οι ηθοποιοί παίζουν προ κενών καθισμάτων. Οι θιασάρχαι τραβούν τα μαλλιά των και οι ηθοποιοί είνε κατηφείς, αφού καθυστερούνται οι μισθοί των. Εις εν Αθηναϊκόν θέατρον καθυστερούνται οι μισθοί δύο και τριών μηνών, απειλείται δε καταβρόχθισις του θιασάρχου υπό του πεινώντος θιάσου του και διάλυσις αυτού. Τραγικά πράματα τέλος πάντων…
[/i][/b]Στην τρίτη εικόνα το συγκεκριμένο δημοσίευμα της Αθηναϊκής.
Την ίδια περίοδο και ξεφυλλίζοντας το Έθνος εκείνης της εποχής, αφήνοντας την Αθηναϊκή, φθάνουμε στις 10 Ιουλίου, 10 μέρες μετά την πρώτη παράσταση, όπου χάνονται «Η Κυρίες του Παξίμ» από το «Πανελλήνιον» και στην θέση τους βρίσκουμε την παράσταση «Παναθήναια». Να άντεξαν μόλις 10 μέρες; Πιθανόν γιατί την ίδια μέρα και με παρόμοιο τίτλο όπως της Αθηναϊκής «Η κρίσις των θεάτρων» το Έθνος μας πληροφορεί:
[b][i]Η υποτίμησις των θεατρικών εισιτηρίων αγγέλεται τώρα και δια προγραμμάτων εις τας πινακίδας. Και αρκετήν έκπληξιν προκαλεί η απότομος αυτή υποτίμησις. Από 15 δρ. Τα εισιτήρια μερικών θεάτρων κατήλθον εις τας 4 δραχ. και από 7 δραχ. εις μίαν. Τα θεατρικά εισιτήρια επανέρχονται σχεδόν εις τας προπολεμικάς τιμάς των…
[/i][/b]Στην τέταρτη εικόνα το παραπάνω δημοσίευμα και στην πέμπτη τα θέατρα στις 10/7/1921 από το Έθνος.
Από την Αθηναϊκή αλλά και το Έθνος λοιπόν πληροφορούμαστε ότι τα θέατρα το καλοκαίρι του 1921 είχαν πρόβλημα στο να προσελκύσουν θεατές, με συνέπεια να ρίξουν τις τιμές σε επίπεδα προπολεμικά. Μάλλον σε αυτή την κρίση «Η Κυρίες του Παξίμ» δεν είχαν την επιτυχία που περίμεναν οι συντελεστές της με συνέπεια γρήγορα να κατέβουν από το θεατρικό σανίδι.
Παρά την ολιγοήμερη διάρκεια τους στην Αθηναϊκές αίθουσες «Η Κυρίες του Παξίμ» κατάφεραν να περάσουν να περάσουν στην δισκογραφία των 78 στροφών δύο (2) τραγούδια. Αυτά τα τραγούδια θα τα δούμε αναλυτικά στην συνέχεια του αφιερώματος.