Δυστυχώς η απάντηση του Θεοδωράκη δε διάβάζεται εύκολα, είναι πολύ ψιλά τα γράμματα.
Το κείμενο του Ψαθά δεν ξέρω αν πρέπει να θεωρηθεί οπωσδήποτε ειρωνικό. Ναι μεν βάζει δήθεν αστείες εκφράσεις εκεί όπου δεν υπάρχει τίποτε αστείο ή γελοίο να περιγράψει, αλλά η περιγραφή του αγέλαστου Τσιτσάνη ή κάποιων χορευτών δε διαφέρουν πολύ από άλλες περιγραφές, γραμμένες από ανθρώπους που μετά βεβαιότητος γούσταραν και θαύμαζαν. Το χιουμοράκι με τις γαλλικούρες κλπ. μπορεί απλώς να ήταν η μανιέρα της επιφυλλίδας του (δεν είναι και εύκολο να κρατάς μόνιμη αστεία στήλη). Όσο για το φινάλε, μάλλον εκφράζει τα παράπονά του για το Φεστιβάλ Αθηνών (δε γουστάρει το Ήχος και Φως), τη διοίκησή του και την κυβέρνηση, χωρίς το πράγμα να έχει ιδιαίτερη σχέση με τον Τσιτσάνη.
Αν υπήρχε δευτερολογία, θα αποκάλυπτε ασφαλέστερα την πραγματική του θέση. (Εκτός βέβαια αν είναι ήδη γενικότερα γνωστή - εγώ δεν έχω υπόψη μου κάτι.)
Το καινούργιο κείμενο του Ψαθά που ανέβασες Φώτη το διάβασα μόνο μέχρι ένα σημείο. Ξεκινάει λέγοντας περίπου «Αγαπητέ ανώνυμε, είσαι γάιδαρος και θρασύδειλος» (λες και γράφτηκε σε σημερινό φόρουμ: κρύβεσαι πίσω από το πληκτρολόγιό σου κλπ.). Δε με είλκυσε και πολύ για να το πάω μέχρι τέλους, αλλά έτσι κι αλλιώς απαντά σε μια ανώνυμη επιστολή που δεν έχω διαβάσει, ούτε ξέρω καν αν δημοσιεύτηκε. Αν απαντά σε κάποιον που ήταν όντως γάιδαρος και θρασύδειλος, και κατά τα άλλα υπερασπιζόταν τον Τσιτσάνη, μπορεί στην αντεπίθεσή του προς τον επιστολογράφο η μπάλα να πήρε και τον Τσιτσάνη - πάνω στον καβγά πολλά λέγονται.
Αυτά τα αποσπασματικά χωρίς ιδιαίτερη πρόθεση να υπερασπιστώ τον Ψαθά. Απλώς, επειδή δεν υπάρχει ούτε ιδιαίτερος λόγος για το αντίθετο. Μόλις καταλάβω καλύτερα τις απόψεις του, θα σχηματίσω και τη δική μου άποψη.
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 03:12 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 02:56 —
Βιάστηκα λίγο. Τελικά η απάντηση του Ψαθά στον ανώνυμο επιστολογράφο παραθέτει λίγο πολύ και τις απόψεις του ανώνυμου, και κάποιες του Θεοδωράκη από αυτές που δε βγάζω τα γράμματα.
Ο Ψαθάς εκπροσωπεί μια άποψη που τότε ήταν πλέον κατεστημένη: ότι τα δημοτικά τραγούδια είναι -τέλος πάντων πολύ σπουδαία και εθνικά. Η άλλη πλευρά εκπροσωπεί μια άποψη που τότε ήταν καινούργια και σόκαρε, ότι και τα ρεμπέτικα ανήκουν στον ίδιο κύκλο σπουδαίας και εθνικής μουσικής.
Ο Ψαθάς, αισθανόμενος να απειλούνται οι βεβαιότητές του, προσπαθεί να εκμηδενίσει τον «αντίπαλο» αντλώντας παραδείγματα μόνο από τραγούδια που θα έκαναν μια τέτοια άποψη να φαντάζει γελοία: χασικλήδικα, ντερμπεντέρικα. Εντωμεταξύ τα ξέρει τόσο καλά (δεν είδα κανένα από τα συνηθισμένα λάθη στους στίχους) ώστε αποκλείεται να ήξερε μόνο αυτά.
Δεν προκύπτει όμως αν άκουσε τον Τσιτσάνη να λέει τέτοια τραγούδια (ούτε και ξέρω πόσο εφικτό ήταν το 1961 να λες χασικλήδικα στο πάλκο). Τόσο που τον ενοχλούν δε θα το είχε σχολιάσει στο αρχικό κείμενο; Νομίζω ότι αυτά που τον άκουσε να λέει του άρεσαν. Σίγουρα τα περιγράφει με συγκατάβαση, σαν μια επίσκεψη στον άγνωστο γραφικό κόσμο του απλού λαουτζίκου, όχι όμως με εχθρότητα.