Νταλάρας

Οταν συναντιούνται οι φίλοι…

     Δύο ραντεβού δίνει με τους φίλους του ο Γιώργος Νταλάρας. Ενα στο Polis Theatre, όπου θα εμφανίζεται από αύριο μαζί με την Πίτσα Παπαδοπούλου. Κι ένα δισκογραφικό, αφού κυκλοφορούν ήδη τα 15 καινούργια τραγούδια του
                                                    
      Μια παλιά εκκρεμότητα κλείνει ο Γιώργος Νταλάρας με τις εμφανίσεις που ξεκινάει από αύριο στο Polis Theatre: η παρουσία της Πίτσας Παπαδοπούλου στο σχήμα υλοποιεί μια εκατέρωθεν επιθυμία πολλών χρόνων. 
                                        [[IMG]http://s.enet.gr/resources/2009-12/21-9-thumb-medium.jpg[/IMG]](http://s.enet.gr/resources/2009-12/21-9-thumb-large.jpg)                        Και μάλιστα με τους καλύτερους όρους: όχι μόνον γιατί ο Ηλίας Μαροσούλης ανέλαβε την παραγωγή και την πλήρη αναδιαμόρφωση του χώρου με τη λιτή αισθητική του Μανώλη Παντελιδάκη, αλλά και γιατί οι δύο παλαιότεροι τραγουδιστές, θα έχουν μαζί τους τον Κρητικό λυράρη, τραγουδοποιό και εφάμιλλο ενός «εκπληκτικού φλαμενκίστα» Μιχάλη Τζουγανάκη, τη νεαρή καλή τραγουδίστρια Ασπασία Στρατηγού και μια πραγματικά κορυφαία λαϊκή ορχήστρα. 
  Ο τίτλος του προγράμματος «Εκεί που οι φίλοι συναντιούνται» κλείνει το μάτι στη συνάντηση των συντελεστών, αλλά και στον καινούργιο δίσκο «Γι' αυτό υπάρχουνε οι φίλοι» του Γιώργου Νταλάρα, που έτσι εγκαινιάζει τη συνεργασία του με τη «Legend»: «Προσπαθούμε να βρίσκουμε ανθρώπους που κατανοούν ό,τι κάνουμε», σχολίασε ο Γιώργος Νταλάρας αναφερόμενος στον Κώστα Γιαννίκο, που εν προκειμένω βοήθησε μαζί με τον παλιό παραγωγό Γιώργο Μακράκη ακόμα και στην επιλογή του υλικού. 
  Πολυσυμμετοχικός ο δίσκος περιλαμβάνει 15 τραγούδια κι ανάμεσά τους ορισμένα «που περίμεναν ακόμα και 20 χρόνια», όπως είπε ο Νταλάρας. Καθένα έχει την ιστορία του. Π.χ. το «Δάκρυ με το Δάκρυ» είναι ένα τραγούδι που ο Σταύρος Ξαρχάκος και ο Νίκος Γκάτσος σκόπευαν να συμπεριλάβουν αρχικά στα «Κατά Μάρκον». Ενα άλλο τραγούδι, το «Εγινες Πουλί», ήταν μια δημιουργία του λυράρη Γιάννη Τριανταφυλλίδη που ήταν μόλις 12 ετών όταν τον πρωτογνώρισε ο Νταλάρας στην Τιφλίδα. Εκεί πρωτάκουσε αυτό το «σπαρακτικό τραγούδι που μίλαγε για το χαμό του Ελληνισμού». Με διαφορετικούς στίχους τώρα (του Λευτέρη Χαψιάδη), που κι αυτοί όμως μιλούν για την ξενιτειά, το τραγούδι ηχογραφήθηκε με τη συμμετοχή του Ματθαίου Τσαχουρίδη στη λύρα, ενός «εκπληκτικού μουσικού που μαζί με τον πιανίστα αδελφό του κάνει καριέρα στο Λονδίνο». 
  Από τον κατάλογο των τραγουδιών δεν λείπουν οι δημιουργίες των μεγάλων στιχουργών μας, όπως του Λευτέρη Παπαδόπουλου (με τις μελοποιήσεις των Λάκη Παπαδόπουλου και Μάριου Στρόφαλη) και του Μάνου Ελευθερίου (σε μουσική Στέλιου Γαργάλα), οι απρόβλεπτες «συναντήσεις», όπως π.χ. του μουσικού της «Εστουδιαντίνα» Ανδρέα Κατσιγιάννη με στίχους που μας «κληροδότησε» ο Ηλίας Κατσούλης, αλλά και με άλλους που έγραψε ο Ισαάκ Σούσης, οι επανεκτελέσεις όπως η «Κρυφή Αφή» των Μιχάλη Τερζή-Δημήτρη Λέντζου («τραγούδι που είχε πρωτοπεί εξαιρετικά ο μεγάλος Γιώργος Μπαγιώκη») ή το «Απόψε Γίνε» του πρώην «Λαθρεπιβάτη» Γιάννη Νικολάου, σε στίχους Οδυσσέα Εισαγγελέα. Υπάρχουν επίσης τραγούδια που «φαινομενικά είναι από άλλη σχολή», όπως το «Είναι τραγούδια που πονάνε» των Τάκη Μπουγά-Γιάννη Καλαμίτση ή τραγούδια νέων δημιουργών, όπως ο Γιώργος Σαμπάνης, που «παρ' ότι εμφανίζεται σε χώρους "διαφορετικούς" απ' τους δικούς μας, είναι εξαιρετικός». Οι Μίλτος Σελλάς, Ηρακλής Παντόπουλος, Νίκος Μωραΐτης, Κωνσταντίνος Βελλιάδης, Τέρπανδρος, Βαγγέλης Μαχαίρας, Γιάννης Χριστοδουλόπουλος, Γιάννης Γούνας συμπληρώνουν την παρέα των δημιουργών. 
  Απ' την άλλη παρέα των συνεργατών του Polis, ο Γιώργος Νταλάρας έχει καλά λόγια για όλους, αλλά και ένα λόγο να συγκινείται: 17χρονος στην Πλάκα είχε ακούσει για πρώτη φορά την Πίτσα Παπαδοπούλου. «Επαθα σοκ που ένα απλό καθημερινό κορίτσι μπορούσε να τραγουδάει έτσι. Μέχρι τότε νόμιζα πως αυτό ήταν προνόμιο για τις "θεές" Καίτη Γκρέυ, Γιώτα Λύδια...». Το όνειρο της συνεργασίας τους («το περίμενα όλη μου τη ζωή», είπε και η κ. Παπαδοπούλου) πραγματοποιείται ακόμα και στις πρόβες. «Κάθε φορά εκείνη τραγουδάει», επισήμανε ο Νταλάρας, «σαν να το κάνει μόνο για τον εαυτό της και τις μνήμες της. Αλλά κάνει τους άλλους να κλαίνε. Βλέπω τους μουσικούς...». 
  Αλλωστε ένα μέτρο για τη μεγάλη ερμηνεία και το καλό τραγούδι («που είναι γροθιά, ιστορία, μουσική» κι όχι «μαξιλαράκι σάχλας για να αράζουμε»), είναι ότι μπορεί να μας κάνει να συγκινούμαστε βαθιά, όσες φορές κι αν το ακούσουμε. «Μπορεί να μην το δείχνω, αλλά κι εγώ», εξομολογήθηκε ο Γιώργος Νταλάρας, «κλαίω συχνά ακούγοντας τον Μπιθικώτση, τον Καζαντζίδη, τη Νίνου ή τη Χαρούλα».

(από την εφημερίδα Ελευθεροτυπία)

Μπάμπη, δεν μου αρέσει ο Νταλάρας και δεν θα πάω στο Πόλις να τον ακούσω. Πρέπει όμως να σου δώσω συγχαρητήρια για την παρουσίαση που φιλοτιμήθηκες να μας κάνεις εδώ στο φόρουμ: είναι πολύ ωραία συντεταγμένη, σαν να ήταν γραμμένη από επαγγελματία των δημοσίων σχέσεων. Θα ξόδεψες και πολύ χρόνο μέχρι να τη φέρεις σε αυτό το σημείο τελειότητας. Μπράβο.

Μ΄εσφαξες με το βαμβάκι μωρέ Νίκο!! Ζητάω συγνώμη αντιγραφή εκανα από την Ελευθεροτυπια!
Χίλια συγνώμη απ΄ολους!! Ε τέτοια φιλοδοξία δε μπορεί να εχει η ταπηνοτητα μου

Δε νομίζω ότι είναι κακό να κάνουμε κάτι copy-paste και να το δημοσιεύουμε. Είναι σαν να βάζουμε ένα λινκ. Εδώ ο Μπάμπης αντί να βάλει το λινκ και να μας παραπέμψει στην συγκεκτριμένη δημοσίευση της ελευθεροτυπίας έκανε όλη την δημοσίευση copy-paste. Απλά σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει πάντα να γράφουμε και την πηγή της δημοσίευσης.

Προφανώς δεν έκανε κανέναν κόπο ούτε και ο συντάκτης του άρθρου, αφού δεν νομίζω να έχει ακούσει ποτέ το Μιχάλη το Τζουγανάκη (λαούτο συνήθως παίζει ο άνθρωπος σε στυλ πολυβόλου!), εκτός κι αν δεν ξέρει να ξεχωρίζει την Κρητική λύρα από το λαούτο.:089: Ίσως και να το έχει γράψει βέβαια κανένα μέλος της παραγωγής, οπότε τι να πεις τότε…!:257: Όσο για το συγκριτικό σχόλιο περί “φλαμενκίστα” ας μην το επεκτείνουμε.
Για τη φωνή της Ασπασίας Στρατηγού ας κρίνουν όσοι την ακούσουν πρώτα (προσωπικά είναι από τις αγαπημένες μου νέες τραγουδίστριες -τρώγω και κολοκυόπιτα που μου αρέσει…)
Τέλος, αναρωτιέμαι γιατί άραγε κανείς -σχεδόν ποτέ- δεν αναφέρει τα ονόματα των κύριων συντελεστών (των μουσικών βέβαια!)…
Αναφέρω αυτούς που γνωρίζω ότι συμμετάσχουν στην ορχήστρα:
Μπουζούκια: Μάτσικας και Νίκος Μέρμηγκας (και λάφτα)
Κιθάρες: Ζέρβας και Κετενζόγλου
Ακκορντεόν: Dasho Kurti
Πιάνο και επιμέλεια ορχήστρας: Παπαχριστούδης
Κοντραμπάσο: Θανάσης Σοφράς
Κρουστά: Ανδρέας Παππάς
Αυτούς θυμάμαι τώρα στα γρήγορα. Όσοι γνωρίζουν και τους υπόλοιπους ας τους προσθέσουν (ή διορθώσουν).

Επίσης, κάποια κυριακάτικη εφημερίδα-(super market), θα δίνεται δωρεάν μαζί με το cd του Νταλάρα με …χριστουγεννιάτικα τραγούδια παρακαλώ.
Αρχιμηνιααααααααααααααααααααα κι αρχιχρονιάαααααα. Μάλιστα … θα είναι και πασπαλισμένος με άχνη.
Τι άλλο θα ακούσουμε …

Πραγματικά, η κυριακάτικη εφημερίδα "VETO"της 20ης Δεκέμβρη, νομίζω, θα περιέχει κι ένα CD με Χριστουγεννιάτικα κάλαντα, όπου εκτός των άλλων θα συμμετάσχουν και οι Θοδωρής Μέρμηγκας, Μπάμπης Τσέρτος, “Γιαχνής”, “Μαγειρίτσας”, και λοιποί και μη εξαιρεταίοι “καλλιτέχναι”…
Όσο για τα Αθηναϊκά κάλαντα της Πρωτοχρονιάς (Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά), κάπου πήρε τ’ αυτί μου, ότι γράφτηκε και πρωτότυπη εισαγωγή για το τραγούδι!!! Μάλλον όμως δεν περιελήφθη στο τελικό αποτέλεσμα…

΄ντάξ…. Δεν είναι υποχρεωτική η αγορά κυριακάτικων εφημερίδων ή όποιου άλλου αγαθού διατιθεμένου προς πώλησιν. Το μουσικό αίσθημα του λαού διαμορφώνεται ελεύθερα, ευτυχώς, και όχι με τον τρόπο που ο Μεταξάς ήθελε να το διαμορφώσει.

… και άλλοι, όπως ο Χρόνης Αηδονίδης. Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα, αδερφέ…

Γεια χαρά κατ’ αρχήν! Δεν θα επεκταθώ σε αντιπαράθεση πέρα από αυτήν την απάντηση συνονόματε, αλλά οφείλω να πω ότι δεν δημιούργησα εγώ αυτήν την ισοπέδωση. Τι άλλο να πω δηλαδή τόσο για τη φωνή του Θοδωρή Μέρμηγκα που με μαγεύει, όσο και για το ήθος του να υπηρετεί το παραδοσιακό αλλά και λαϊκό ελληνικό τραγούδι όχι μόνο ευκαιριακά… Ζητώ συγγνώμη για το άχαρο σύμπλεγμα ονομάτων όπως το παρουσίασα παραπάνω. Mea culpa!:230: