Λοιπόν, εγώ όπως είπα και κάπου στην αρχή, ήθελα να μάθω ποιοί είναι οι σωστοί δρόμοι για το μπουζούκι.
Και υπάρχουν σίγουρα αυτοί οι δρόμοι. Και για την ώρα νομίζω ότι δεν πρέπει κανείς να μάθει πρώτα τα μακάμια για να καταλάβει τους δρόμους. Υπήρξαν και υπάρχουν πολλοί καλοί μπουζουξήδες χωρίς να έχουν ιδέα από μακάμια. Ο Χιώτης τα ήξερε; Δεν το ξέρω, το ξέρει κανένας από σας;
Ήταν πάντως από τούς καλύτερους που υπήρξαν.
Και νομίζω, φυσικά χωρίς ακόμα να μελετήσω την αράβική μουσική, ότι αυτό μου φαίνεται κάτι σαν μόδα, οτι πρέπει ένας σημερινός οργανοπαίχτης της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής να κατέχει πρώτα τα μακάμια για να καταλάβει μετά τους ελληνικούς δρόμους.
Δεν θέλω ακόμη να το αποκλείσω, αλλά το αναρωτιέμαι και μάλλον το αμφιβάλλω.
Όπως λέμε και στην Γερμανία σε τέτοιες περιπτώσεις, από τα πολλά δέντρα δεν βλέπει κανείς το δάσος. Δηλαδή, αν αφοσιώνεται κανείς πολύ σε τέτοιες λεπτομέριες διακινδυνεύει να χάσει το σύνολο από τα μάτια του.
Και ο άλλος κίνδυνος είναι να πιστεύει κανείς πράγματα χωρίς πράγματι να τα εξετάζει από λογικής
πλευράς. Όπως γίνεται και με την πλύση εγκεφάλου, π.χ. Δεν θέλω να πω ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο εδώ, είναι μόνο μια σύγκριση.
Ας πάρουμε π.χ. πάλι τον Χιώτη (η αν τα ήξερε αυτός τον Λεμονόπουλο) σαν παράδειγμα για να διαψεύσουμε αυτή τη θέση. Και άς υποθέσουμε ότι δεν είχε ιδέα από μακάμια.
Τότε βλέπουμε, ότι γίνεται και δίχως τα μακάμια. Και μ’αυτό αποδεικνύουμε ότι είναι φαινόμενο μόδας.
Κατάλαβα εξ άλλου οτι κάποιο λάθος θα πρέπει να υπάρχει στην προκειμένη περίπτωση (με τα 4/5χορδα και τούς δρόμους), αν φυσικά το κατάλαβα σωστά.
Δηλαδή, εφόσον ξέρουμε ήδη πως πάει ένας ορισμένος δρόμος, ερχόμαστε μετά και αναλύουμε απο ποιά 4/5χορδα φτιάχνεται αυτός ο δρόμος – δηλαδή, σαν να μή το ξέραμε πιο μπροστά.
Εγώ νομίζω ότι αυτός ο τρόπος δεν είναι ο σωστός, διότι:
Αν πάρω δύο 4χορδα για να σχηματίσω ένα δρόμο, αυτά τα 4χορδα θα είναι διαζευγμένα.
Τότε λοιπόν πως μπορώ να ξέρω ποιό διαστημα πρέπει να πάρω γιά να ενώσω τα 2 4χορδα και να σχηματίσω ένα δρόμο;
Άραγες πρέπει να ξέρω πριν την ένωση, πως πάει ο δρόμος και μετά μπορώ να πω από ποιό φθόγγο θα πρέπει να αρχίζει το δεύτερο 4χορδο. Όπου και να είναι ο τελευταίος φθόγγος του 1ου 4χορδου έχω
θεωρητικά 3 δυνατότητες για τον επόμενο (όπως νομίζω - πάντα): Η, Τ, 3Η.
Δηλαδή θα μπορούσα τότε να σχηματίσω 3 δρόμους και θα λέγονται και οι τρεις όπως το πρώτο 4χορδο; Φυσικά μάλλον μόνο μία απόσταση θα είναι η σωστή, αλλά ποιά;
Δεν το πολυ-εξέτασα τώρα αυτό, απλώς είναι μια σκέψη η οποία μπορει και να είναι λάθος.
Με άλλα λόγια γιατί να ασχοληθώ με μακάμια, εφόσον δεν μπορώ να τα παίξω και πρακτικά με το μπουζούκι; Εκτός από το ότι δεν είναι η ελληνική μουσική.
Τότε θα μπορούσε να ζητήσει κανείς, ότι πρέπει να μάζουμε τους πλάγιους της βυζαντινικής για να καταλάβουμε τα μακάμια, μετα τους αρχαίους τρόπους για να καταλάβουμε τους πλάγιους…
Μετα ίσως τους αιγυπτιακούς η τους κινέζικους, που λέει ο λόγος…
Η ελληνική μουσική είναι ένα υποσύνολο της αραβικής, όπως και η ευρωπαϊκή ένα υποσύνολο της ελληνικής.
Αυτό σημαίνει ακριβώς οτι δεν μπορώ να παίξω αράβικη μουσική (π.χ. μακάμια) με (συγκερασμένα) όργανα όπως το μπουζούκι. Και δεν κάνει νόημα να προσποιηθώ ότι τα παίζω, διότι στην πραγματικότητα δεν είναι δυνατόν – ούτε με αυταπάτη (αυτι-απάτη ).
Απλώς γιατί μου λείπουν οι αναγκαίες νότες στο όργανό μου.
Εδώ δεν υπάρχει λίγο και πολύ λάθος. Το λάθος είναι λάθος.
Ούτε και ο Μυστακίδης με τον Βούλγαρη μπορούν με κιθάρα και λαούτο να παίζουν αράβικη μουσική. Παίζουν πάνω σε ελληνικούς δρόμους. Μερικοί απ αυτούς απλώς έχουν ύφος ανατολικό.
Και στην Γερμανία ρωτάν οι Γερμανοί γιά μερικά τραγούδια άν είναι τούρκικα γιατί απλώς στ’ αυτιά
τους έτσι ακούγονται, επειδή η μουσική τους είναι υποσύνολο της ελληνικής (και της αραβικής)
και ότι δεν ανήκει στην δική τους είναι από κάπου εκεί πέρα, αλλά που ακριβώς;
Όσον αφορά την λάθος ονομασία μερικών δρόμων, θα έπρεπε να βγεί κάποιος και να πει, να ορίσει,
τα ονόματα επισήμως και όχι να βγάζει κάθε παρέα τα δικά της ονόματα και να υπάρχει αυτή η σύγχυση. Πρέπει να μπει μια τάξη στο σύστημα.
Τα ήδη γραμμένα φυσικά δεν αλλάζουν.
Τελικά, μάλλον θα πρέπει να το κάνω όπως προτείνει ο Νίκος Σαρηγιάννης, «να καταλάβω την λειτουργία και την λογική του τροπικού συστήματος (σε συνδυασμό πάντα με την δυτική επιρροή), κι ας το λέει ο καθένας όπως θέλει» J
Πάντως σας ευχαριστώ όλους σας για την προθημία σας να με βοηθήσετε.