Κράτημα και τρόπος παιξίματος τζουρά

Είπα να μην δημιουργήσω ξεχωριστό θέμα, για την ίδια κουβέντα. Εδώ και 2 ημέρες έγινε μόνιμος κάτοικος του σπιτιού μου ένα ωραίο τζουραδάκι, από τα μικρά σχετικά θα έλεγα. Όπως είχα γράψει και σε άλλο θέμα που είχα ανοίξει έχω ένα τετράχορδο μπουζούκι, αλλά ο ήχος του τζουρά και του μπαγλαμά με γοητεύει πολύ περισσότερο. Τον ήχο του τον ερωτεύτηκα από το πρώτο δευτερόλεπτο και αυτές τις δύο ημέρες παίζω 5-6 ώρες την ημέρα.
Διαπίστωσα βέβαια ότι με τον τζουρά η ταχύτητα μου στο παίξιμο είναι σαν slow motion, θα έλεγα λίγο περισσότερο από τη μισή ταχύτητα σε σχέση με το μπουζούκι. Το δε αριστερό χέρι (και λόγω της ζέστης και του ιδρώτα αυτών των ημερών) κολλάει πάνω στο μανίκι και αργώ πολύ να κάνω τις αλλαγές στις θέσεις. Στο μπουζούκι στήριζα με το σώμα και το δεξί χέρι το σκάφος και καθόταν σταθερό το μπουζούκι, οπότε χωρίς να ασκώ καθόλου δύναμη στο αριστερό χέρι ανεβοκατέβαινε άνετα στην ταστιέρα. Με τον τζουρά όλο το βάρος από το μανίκι πέφτει στο χέρι. Το ερώτημα μου είναι αν κάποιος που έχει εμπειρία από τζουρά έχει βρει κάποιον τρόπο κάποια στάση που τον βοηθάει στο παίξιμο και δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζω εγώ.

1 Like

Καλορίζικο! Νομίζω σιγά σιγά θα βρεις τον τρόπο να στηρίζεις το σκάφος.
Μήπως λόγω τετράχορδου έχεις κιθαριστικό πιάσιμο στο αριστερό; Τα τρίχορδα θέλουν πιο πολύ αγκάλιασμα με τον αντίχειρα και παίξιμο 1-2 (ημιτόνιο) και 1-3 (τόνος).
Γενικά ο τζουράς δεν είναι για μπουζουκιστικα παιξιματα, γρήγορα και με πολλά στολίδια. Θα ανακαλύψεις την χαρά των ανοιχτών, αν δεν το έχεις κάνει ήδη!

2 Likes

Καλησπέρα, με τη λέξη ανοιχτές εννοείς να βαράω και τις τρεις χορδές ελεύθερες; η αλήθεια είναι πως το στυλ μου είναι επηρεασμένο από του μπουζουκιού. Αυτό που από την πρώτη μέρα ανακάλυψα και Μ αρέσει είναι να παίζω και τις τρεις χορδές όταν έχω ΡΕ στη δεύτερη χορδή και να ακούγεται ένα Ρε από όλες τις χορδές και να παίζω τις δύο πρώτες χορδές όταν έχω Λα στην πρώτη. Θα δοκιμάσω αν το κατάλαβα καλά αυτό που είπες για το πιάσιμο με την πρώτη ευκαιρία, γιατί όλη την εβδομάδα θα είμαι εκτός σπιτιού. Όπως και να έχει, ευχαριστώ για τη βοήθεια. Το μόνο κακό με τον τζουρά είναι ότι απέκτησα ανταγωνισμό από την τετράχρονη κόρη μου, γιατί σε αντίθεση με το μπουζούκι ταιριάζει στο μπόι της . Βλέπω να κάνουμε κομπανία σε λίγα χρόνια.

2 Likes

να κάνετε, να κάνετε!
αυτό που περιγράφεις εννοώ. βασικά οι ανοιχτές (“γεμάτες”) πέφτουν στα ισχυρά σημεία του ρυθμού -στα μπάσα της κιθάρας αλλά και αλλού.

1 Like

Φίλε, βάλε και καμιά φωτογραφία να θαυμάσουμε το οργανάκι :slight_smile:

1 Like

Η επιθυμία σου, διαταγή, αν και οι διαταγές δεν ταιριάζουν με την κοσμοθεωρία μου. Όταν επιστρέψω σπίτι θα ανεβάσω και ηχητικό που θα ναι σαν να το ακούς σε αργή αναπαραγωγή βέβαια.

2 Likes

Δεν υπάρχουν διαταγές εδώ μην ανησυχείς :wink:

Πανέμορφο το οργανάκι! Καλορίζικο και καλόπαιχτο σου εύχομαι…
Αναμένουμε και το ηχητικό! :smiley:

2 Likes

πολύ όμορφο! δεν μου θυμίζει κάποιον γνωστό μάστορα.

γκουχ, γκουχ (βήχω διακριτικά :slightly_smiling_face: )

3 Likes

μάλιστα, μάλιστα! άντε, περιμένουμε ηχητικό!

1 Like

Μόλις γύρισα από μια 5μερη απόδραση, οπότε μέσα στο σαββατοκύριακο θα κάνω και ένα ηχητικό. Βέβαια ο Μάνος έχει ανεβάσει ένα στον βιντεοσωλήνα του διαδικτύου. Αν θέλει ας δημοσιοποιήσει αυτό το ηχητικό, γιατί το δικό του το παίξιμο είναι προφανώς καλύτερο από το δικό μου που θα είναι όπως ακουγόταν ο ήχος όταν ένα κασετόφωνο (είμαι μεγάλος ε;) μασούσε την ταινία από την κασέτα.

2 Likes

αυτό εδώ;


μουρμούρικος ήχος, για μοναχικά παιξίματα; όσο καταλαβαίνω από το βίντεο βέβαια, και δεν ξεγελιέμαι από την βραχνάδα λόγω χαμηλού μπ3.

(παλιά είχαμε τις μασημένες κασέτες, τώρα έχουμε τις άθλιες ψηφιοποιήσεις και επεξεργασίες ορισμένων συλλεκτών, ή ακόμα και αυτών που τα ανεβάζουν στο youtube. να μην παρεξηγηθώ, αυτό δεν συνδέεται με την αποπάνω παράγραφο.)

οχι, άλλο είναι:

για τον άθλιο ήχο κτλ. δίκιο θα είχες ακόμα κι αν το έγραφες για τα δικά μου βίντεο, δυστυχώς δεν το έχω καθόλου με την τεχνολογία και χρησιμοποιώ μια παλιά μηχανούλα (φωτογραφική με ικανότητα λήψης βίντεο και καμία δυνατότητα επεξεργασίας)… αλλά αυτήν την δυνατότητα έχω - προς το παρόν τουλάχιστον…

2 Likes

ευχαριστώ για το βίντεο! πολύ γλυκό παίξιμο!
αν ήμουν θεσσαλλονίκη θα σου δάνειζα το ηχογραφητήρι μου…

1 Like

Μετά την όμορφη μελωδική παρέμβαση του Μάνου, να επανέλθω εγώ σε κάποιες διαπιστώσεις-ερωτήματα. Στο μπουζούκι έπαιζα με μια πένα μικρών διαστάσεων και μεσαίας σκληρότητας. Με τον τζουρά διαπίστωσα ότι με την ίδια πένα χτυπάω συχνά τα δάχτυλα πάνω στις χορδές προκαλώντας θόρυβο, οπότε μαζί και με κάποιες άλλες παραγγελίες (βιβλία, χορδές, θήκη κλπ) σκέφτομαι και μια πένα μεγαλύτερων διαστάσεων και να δοκιμάσω και πιο σκληρή πένα, αφού οι χορδές μου φαίνεται πως είναι πιο μαλακές στον τζουρά λόγω μικρότερης κλίμακας. Γενικά είναι λογική η σκέψη μου ότι ο τζουράς παίζεται με μεγαλύτερη πένα και πιο σκληρή ή είναι υποκειμενική επιλογή του καθενός αυτό; τέλος σε σχέση με το πιάσιμο, Νίκο ανέφερες ότι αγκαλιάζουμε το μανίκι με τον αντίχειρα, δηλαδή το κοίλο τμήμα του μανικιού βρίσκεται κάπου στο μέσο του αντίχειρα; γιατί στο μπουζούκι συνήθως ακουμπάει ανάμεσα στον αντίχειρα και τον δείκτη, αλλά βέβαια εκεί δεν πέφτει σχεδόν καθόλου βάρος στο αριστερό χέρι. Συγγνώμη αν γίνομαι κουραστικός, αυτές τις μέρες παίζω δοκιμάζοντας διάφορετικές θέσεις στο αριστερό και το δεξί χέρι προσπαθώντας να βρω αυτή που μου δίνει το πιο άνετο και καλύτερο (χωρίς λάθη) παίξιμο. Μάλιστα τα γράφω κάθε φορά σε βίντεο και βλέπω μετά σε κάθε θέση τα λάθη και τις αστοχίες που υπήρξαν προσπαθώντας να κατασταλάξω κάπου. Η πιο βολική θέση που έχω βρει μέχρι τώρα είναι τελείως αντισυμβατική και σίγουρα δεν θα μπορούσα να την γενικεύσω. Μου κάνει εντύπωση που στα περισσότερα βίντεο που έχω δει με παίξιμο τζουρά οι περισσότεροι κρατάνε τον τζουρά όπως το μπουζούκι, χωρίς όμως να στηρίζεται στο δεξί χέρι, οπότε υποθέτω πως το στηρίζει το αριστερό, αλλά ταυτόχρονα κινούν άνετα το αριστερό χέρι πάνω κάτω. Υποθέτω βάζουν κάποιο υλικό στο χέρι ή στο μανίκι για να μειώσουν την τριβή;

1 Like

προφανώς είναι δύσκολο να στο εξηγήσω από το πληκτρολόγιο, αλλά ας πούμε πως το κοίλο μέρος είναι ελεύθερο, το κάτω πλαϊνό ακουμπάει στον δείχτη και εκεί στηρίζεται το όργανο, ενώ ο αντίχειρας είναι τελείως ελεύθερος και χαλαρός. το δοκίμασα με ένα μισομπούζουκο που έχει σκάφος τζουρά, και αφήνοντας όλο το βάρος στο μανίκι αλλά και στηρίζοντας το σκάφος με τον δεξί καρπό ώστε να στέκεται το μανίκι στη θέση του.
σκέψου το σαν να είσαι πάντα έτοιμος να παίξεις με τον αντίχειρα στην μπουργάνα (“βάλε τον αργύρη” όπως λέγανε). επίσης πάντα βοηθάει να έχεις το όργανο με γωνία 45 μοιρών προς τα έξω, ώστε να μην εγκλωβίζεται το αριστερό χέρι αλλά να έχει ελευθερία κινήσεων.

όσο για την πένα, όσο πιο χαλαρές είναι οι χορδές τόσο πιο μαλακή πένα θέλεις. γύρω στα 0.65-0.75mm θα είσαι καλά πιστεύω. να την νοιώθεις χαλαρή μέσα στα δάχτυλά σου, να μην είναι ακλόνητη στο χτύπημα της χορδής. οι μικρές τριγωνικές είναι καλές γιατί σε αναγκάζουν να κάνεις μικρή και μαζεμένη κίνηση, χωρίς περιττά πέρα-δώθε.

1 Like

Perastikos εγώ δεν παίζω τζουρά, όχι συστηματικά τουλάχιστον (καλά τώρα δεν παίζω τίποτα συστηματικά) αλλά ο τρόπος που τον κρατάω είναι να πιέζω με τον καρπό το σκάφος (στο καπάκι του χορδοκράτη) στην κοιλιά μου. Λίγο, μόνο όσο χρειάζεται να μην γλυστράει.
Επειδή δεν παίζω λοιπόν, έψαξα βίντεο του Γενιτσαρη και του Μουφλουζέλη. Ειδικά στον Γενίτσαρη είναι φανερό, δες την γωνία που κάνει το χέρι του που “έρχεται από πίσω”, σπάει ο καρπός πάνω στην “κόψη” καπακιού - σκάφους και η παλάμη κρέμεται χαλαρά μπροστά. Αν το κρατάς έτσι, ακόμα και χωρίς πίεση, μόνο με το βάρος του χεριού, το όργανο έχει “αγκυρωθεί”. Βέβαια μένει να ελευθερώσεις τον καρπό.


Επίσης κρατάει το μανίκι σχετικά ψηλά, εκτός από την γωνία 45° που λέει ο liga rosa (αυτό είναι σε κάτοψη φαντάζομαι), έχει ψηλά και τον καράολα.
Δες και τα βίντεο (αν δεν τα έχεις δει δηλαδή)


στο 0:38

στο 2:33

στο 1:41

και ο Μουφλουζέλης νομίζω το ίδιο κάνει, αν και πιο “διακριτικά”. Από μπροστά φαίνεται το χέρι να είναι παράλληλο με το καπάκι, αλλά αν δεις εδώ


στο 1:59 που η κάμερα γυρνάει και παίρνει από πίσω και δεξιά, πάλι φαίνεται ο καρπός να αγκαλιάζει το σκάφος.

Για την πένα, νομίζω είναι περισσότερο θέμα προσωπικής προτίμησης, δοκίμαζε μέχρι να βρεις ποιά σου κάθεται καλύτερα - κι αυτό ενδεχομένως να αλλάξει στο μέλλον. Κι εγώ πάντα με αυτά τα νούμερα που προτείνει ο liga rosa παίζω (0.63-0.73), αλλά στην αρχή δοκίμαζα τα πάντα - μέχρι κάτι μεγάλες, “τυρόπιτες” τις λέγαμε. Τώρα για το μέγεθος, έχε υπόψη ότι οι αποστάσεις των χορδών μεταξύ τους μπορεί να είναι μεγαλύτερες στα τρίχορδα απ’ ό,τι στα τετράχορδα (που έχεις και συγκρίνεις), δεν ξέρω αν παίζει ρόλο αλλά εμένα στο τρίχορδα πάντα με βολεύει το μεγαλύτερο μέγεθος, κανα δυο φορές που έπιασα τετράχορδο λέω ότι ίσως θα βόλευε και το μικρό.

3 Likes

Κανονικό μάθημα το σχόλιο σου.

2 Likes

Όντως όταν τον κρατάς τον τζουρά όχι οριζόντια, αλλά έχοντας σημαντική κλίση προς τα πάνω το αριστερό χέρι ανεβοκατεβαίνει πιο εύκολα και είναι λογικό, αφού το βάρος από το μανίκι που πέφτει πάνω στο χέρι μειώνεται και συνεπώς μειώνεται και η τρίβη. Αρκεί να μην το παρακάνεις, γιατί μετά δημιουργείται πρόβλημα στο χέρι με την πένα. Επίσης μερικές φορές έτσι έστω και για μικρό χρονικό διάστημα κρατιέται το όργανο από το δεξί χέρι. Στα βίντεο βέβαια που παρέθεσε ο Μάνος, το σκάφος των οργάνων είναι αρκετά μικρό, ειδικά ο τζουράς του Μουφλουζέλη, έχει σχεδόν μπαγλαμαδίσιο σκάφος, οπότε φαντάζομαι θα είναι εφικτό να παίζει με την πένα και με το μικρό δάχτυλο ή/και τον παράμεσο να κρατά και το σκάφος διακριτικά όποτε χρειάζεται.

2 Likes