Είμαι βέβαιος ότι υπάρχει κάπου ειδικό νήμα μ’ αυτή τη συζήτηση, αλλά δεν το βρίσκω. Πάντως ναι, υπάρχουν περιπτώσεις. Εδώ ένα τραγούδι ξαναπαίχτηκε ως οργανικό με άλλο τίτλο. Πιστεύω ότι το τραγούδι πρέπει να προηγήθηκε, ανεξάρτητα από το τι λένε οι ημερομηνίες κυκλοφορίας των δίσκων, γιατί η μελωδία είναι μελωδία για τραγούδι.
Η αντίστροφη περίπτωση έχει συμβεί με το Ραστ του Τεκέ, οργανικό που έγινε τραγούδι ως «Μπελεντέρια» (Ζαχ. Κασιμάτης), και με το Ζεϊμπέκικο Ραστ / Μυστήριο, που κι αυτό έγινε τραγούδι ως «Μανταλένα». Και στις δύο αυτές περιπτώσεις οι μελωδίες υποδεικνύουν σαφώς οργανικό, σε τραγούδι ταιριάζουν κάπως παράξενα.
Υπάρχουν επίσης:
-ανώνυμοι παραδοσιακοί σκοποί για σκόρπια δίστιχα, που έχουν ηχογραφηθεί από πολλούς με διαφορετικά λόγια και τίτλους
-κομμάτια από τραγούδια, είτε ανώνυμα είτε επώνυμα, που η μελωδία τους έχει ενσωματωθεί και σε άλλο τραγούδι (βλ. π.χ. εδώ)
-κανονικές κλοπές / αντιγραφές
-μία ιδιαίτερη περίπτωση όπου ο ίδιος συνθέτης έχει βγάλει δύο τραγούδια με τα ίδια λόγια σε διαφορετικούς σκοπούς: Μικρούλα κι ορφανή - Είμαι μικρούλα κι ορφανή
Όχι, νομίζω πως εννοώ ένα με διάφορες περιπτώσεις, κυρίως με επώνυμα τραγούδια. Μάλιστα θυμόμουν κι έναν τίτλο νήματος «Κλοπές, αντιγραφές…» αλλά το βρήκα και ούτε εκείνο είναι.
Για τον «ξεφτίλη».
Το βίντεο στο yt δίνει για την ηχογράφηση τις χρονολογίες 1928 ή 1933. Για αυτούς που μιλάνε δίνει τον Τζακ Γκρέγκορυ (Χαλικιάς) και τον Σοφοκλή Μιχελίδη. Δεν πρέπει να είναι σωστά τα στοιχεία αυτά.
Στο σηλαμπς έχει χρονολογία ηχογράφησης 1948 και τις εξής πληροφορίες:
Επιθεωρησιακό. Προηγείται ως εισαγωγή θεατρικός διάλογος και ακολουθεί το οργανικό (στον χαβά του «Μες στον τεκέ της Μαριγώς»). Παίζουν οι μουσικοί:Jack Halikias-μπουζούκι, Ν.Γιορταμάκης (Nick Yortamas)-κιθάρα. Διάλογος:Ε. Διαμαντής - Ν.Γιορταμάκης. Δίσκος ATHENA (Recordings,New York,N.Y.),με αρ. 1903-Α.
Και στο αρχείο Κουνάδη δίνεται χρονολογία περί το 1950.
Ο τεκές της Μαριγώς ηχογραφήθηκε το 1934 με τραγουδιστή τον Γ. Παπασιδέρη και με τραγουδιστή τον Τ. Δημητριάδη στην Αμερική το 1935.
Επομένως, ο τεκές της Μαριγώς είναι αρκετά χρόνια πιο παλιός από τον ξεφτίλη.
Από το 1928 ή 1933 μέχρι το 1948 ή περί το 1950 η απόκλιση είναι σημαντική!
(Τι καλά που θα 'τανε να εξηγούσε ο καθένας πού τις βρήκε τις ημερομηνίες, αν τις εικάζει ή τεκμηριώνονται -και πού ακριβώς- ώστε να μπορεί να γίνει διασταύρωση! Πολλά ζητάω; Έχει καταλήξει λίγο μυθικό το ζήτημα: ο καθένας βλέπει μια χρονολογία, ξερή, χωρίς ούτε παραπομπές ούτε εκφράσεις αμφιβολίας, και σκέφτεται «για να το λέει με τέτοια σιγουριά τέτοιος σοφός, κακώς και που τόλμησα να αναρωτηθώ αν ισχύει».)
Όπως και να 'χει, ενδιαφέρον ότι σε τρία διαφορετικά ζευγάρια τραγουδιού-οργανικού, όποιο κι αν προηγήθηκε κάθε φορά, εμπλέκεται ο Χαλικιάς.