Ετικέτες και εξώφυλλα

Εχει μεγάλη πλάκα να παρακολουθείς τα εξώφυλα των νέων cd με τις ανατυπώσεις παλιών τραγουδιών. Τα τραγούδια καταχωρούνται με τέτοιο τρόπο στους δημιουργούς τους(:wink: που πραγματικά είναι να αμφιβάλλει κανείς για τη διανοητική κατάσταση των παραγωγών.
Εξαιρώ τους “ποντικούς” της δισκογραφίας που παραποιούν τα στοιχεία για να κάνουν τη σχετική κονόμα.
Αναφέρω τέσσερις διαφορετικές περιπτώσεις:
1. Τα τσόκαρα (απ’ τη συλλογή Ρεμπέτικη Ιστορία του Κ. Χατζηδουλή): Αναφέρεται (έτσι στα καλά καθούμενα) ως δημιουργός ο Γ. Μητσάκης!!!
2. Για σένα μαυρομάτα μου (απ’ το cd 2 δίσκοι σε 1 με τους Στράτο-Μάρκο, επανέκδοση δυο παλιότερων lp συλλογών): Επειδή υπάρχει το ομώνυμο τραγούδι του Μάρκου (μία προπολεμική εκτέλεση με το συνθέτη και μία μεταπολεμική με το Μπιθικώτση), χρέωσαν το τραγούδι του Περιστέρη (με Στράτο και Ρούκουνα) στο Βαμβακάρη (συνήθως συμβαίνει το αντίθετο), χωρίς να μπουν καν στον κόπο να τ’ ακούσουν πρώτα, αφού είναι και τα δυο πασίγνωστα.
3. Πάλι τραγούδι θα σου πω: Στην ανατύπωση της πρώτης εκτέλεσης (Συνθέτες του Ρεμπέτικου- Σπ. Περιστέρης) φέρεται ως σύνθεση του Περιστέρη. Σε έκδοση με της ίδιας εταιρίας (Minos) με τον Ξηντάρη φέρεται ως δημιουργία του Μάρκου.
4. Ο Ζωντανός ο χωρισμός: Από επανέκδοση σε lp και επίσης στην τελευταία συλλογή (cd) του Κερομύτη (τραγουδάει ο Γ. Κάβουρας) το τραγούδι καταχωρείται στον Κερομύτη. Βέβαια, αν και το τραγούδι “φέρνει” σαφώς σε μικρασιάτη συνθέτη και επιπλέον δεν υπάρχει αντίστοιχη συνεργασία του Κερομύτη με τον καταπληκτικό Κάβουρα, δεν απορρίπτω και την περίπτωση να είναι σωστή η πληροφόρηση της εταιρίας.
Σας ακούω…
ΑΝ

Γειά σου ʼρη, μεγάλε!
Το θέμα των ονομάτων στους δίσκους, υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά μας τα παλιά τα χρόνια. Που να μάθεις, στ’ απομνημονεύματα της Κυραγγέλας, με πόσα ονόματα κυκλοφόρησαν οι “Λαχανάδες” του άντρα της (Τα Λεμονάδικα).
Σιγά-σιγά όμως, τα πράγματα ξεκαθάρισαν, πότε με προφορικές πληροφορίες, πότε με συγκρίσεις μουσικολογικές ή στιχουργικές κ.λ.
Είχα πάντα την υποψία, πως οι στίχοι του “Νικόλα του Ψαρά” δε μπορούσε να είναι του Μητσάκη, και πως η επωδός (στη στεριά - του ψαρά κ.λ.) είχε Παλαμική τεχνική. Έ, λοιπόν, ψάρεψα μιά μέρα τον ίδιο τον Μητσάκη, μεθυσμένο στου “Κινέζου” στον Περαία, και μου ομολόγησε πως του τους είχε πουλήσει προς 500 δραχμές η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου.
Όμως, πρέπει επίσης ν’ αποκαταστήσω μιάν άδικη κατηγορία κατά του Σπύρου Περιστέρη, γιατί όντως αποκαλύφθηκε πως 11 τραγούδια (“Μπουζούκι μου διπλόχορδο” και άλλα) που αποδεδειγμένα ανήκαν στον Μάρκο, είχαν το όνομα του Περιστέρη. Όντως, την εποχή που η Σουλτάνα πήγαινε με τσαμπουκά στην ΑΕΠΙ να πάρει τα ποσοστά του άντρα της, ο Μάρκος έγραψε τα έντεκα αυτά τραγούδια στ’ όνομα του Περιστέρη, κι ο κυρ Σπύρος τούδινε χέρι με χέρι τα λεφτά. Ήταν κι άλλες ανάλογες περιπτώσεις, γιά τις οποίες ο Περιστέρης πρόλαβε να κάνει τη διόρθωση και αποκατάσταση στην ΑΕΠΙ. Δυστθχώς, πέθανε ξαφνικά, και δεν πρόλαβε να κάνει και την αποκατάσταση αυτών των τραγουδιών του Μάρκου. Νομίζω πως σήμερα, οι κληρονόμοι του Περιστέρη, έχουν ήδη κάνει τη διόρθωση, και τα ποσοστά εισπράττονται από τους κληρονόμους του Μάρκου.
Αντίθετα, μόλις πριν λίγες εβδομάδες, η Ιωάννα Γεωργακοπούλου αρνήθηκε ν’ αλλάξει τη δήλωση στην ΑΕΠΙ, και να παραδεχτεί πως ο “Τρελλός τσιγγάνος” είναι του Τσιτσάνη. Συγχρόνως, η οικογένεια Τσιτσάνη εισπράττει τα δικαιώματα από το “Αγάπη πούγινες δίκοπο μαχαίρι”, γιατί ο Τσιτσάνης τότε είχε υποχρεώσει τον Χατζηδάκι να το κάνει, λόγω… του “Τρελλού τσιγγάνου”.
Ας μην ξεχνάμε πως στις “6 λαϊκές ζωγραφιές” ο Χατζηδάκις μιλάει γιά 5 τραγούδια του Τσιτσάνη, και σ’ αυτά περιλαμβάνει την “ʼμαξα μες στη βροχή” του Χατζηχρήστου, και το “Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι” του Καλδάρα. Το 1959 μάλιστα, ο Τσιτσάνης γράφει και υπογράφει το κινηματογραφικό σάουνττρακ της ταινίας “Γιά το ψωμί και γιά τον έρωτα” (“Συννεφιασμένη Κυριακή”), και κάνει έναν μεγάλο αυτοσχεδιασμό πάνω στο “Νύχτωσε χωρίας φεγγάρι”…
ΤΟ ΧΑΟΣ!

Λοιπόν, Βασίλη, στη δισκογραφία τα ποσοστά μοιράζονται ως εξής:

ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΣ: 5 % ΑΕΠΙ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ: 5 % ΑΕΠΙ
ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ: Αμοιβή ή ποσοστό από την
δισκογραφική Εταιρία
ΟΡΧΗΣΤΡΑ: Αμοιβή από τη δισκ. Εταιρία
(Οι καλύτεροι μουσικοί
παίρνουν 10.000 δρχ. το
κανάλι, δηλαδή αν παίξουν σε
τρία κανάλια μπουζούκι,
ή 3 διαφορετικά όργανα,
θα πάρουν 30.000 δρχ.
Οι περισσότεροι από τους
άλλους μουσικούς, πληρώνονται
με την ώρα.

Εξ άλλου, η δισκογραφική Εταιρία, δίνει ένα ποσοστό που κυμαίνεται από 3 % ίσαμε 21 %, στον καλλιτέχνη ή τους καλλιτέχνες που θεωρεί πως είναι οι εμπορικοί ΚΡΑΧΤΕΣ. Π.χ. Ο Νταλάρας, παίρνει μόνος του 17 % (αν δεν κάνω κάποιο μικρό λάθος). Ενώ γιά το Σάουντρακ του “Ρεμπέτικου”, σπάσαμε ρεκόρ με 21 %, που μοιράστηκε ως εξής:
Ξαρχάκος: 8 %
Γκάτσος: 8 %
Παραγωγός κινηματογραφική εταιρία (Λεονάρδου, Σερντάρης, Ζερβουλάκος, Φέρρης) 5 % όλοι μαζί.
(Στην πράξη πάνω τα πήρε όλα ο Ζερβουλάκος).

Τα πνευματικά δικαιώματα (ΑΕΠΙ) μοιράζονται όπως λέγεται νομικά pro rata, δηλαδή κατ’ αναλογίαν. Αν δηλαδή ο δίσκος περιέχει 20 τραγούδια, ο δημιουργός (συνθέτης ή στιχουργός) του κάθε τραγουδιού, παίρνει το 1/20 του 5 %, δηλαδή
0,25 % της τιμής χονδρικής.

Τέλος, αν η τιμή λιανικής ενός CD είναι 6.000 δραχμές, ο δίσκος έχει 20 τραγούδια, και η Εταιρία έχει παραχωρήσει το 15 % στον καλλιτέχνη-σταρ, η μοιρασιά γιά κάθε δίσκο θα γίνει ως εξής:

Κατάστημα-Δισκοπωλείο: 2.000 δραχμές
Όλοι οι συνθέτες του δίσκου: 200 δραχμές
Όλοι οι στιχουργοί του δίσκου: 200 δραχμές
Καλλιτέχνες-φίρμες 600 δραχμές
Κόστος CD (περίπου) 200 δραχμές
ΕΤΑΙΡΙΑ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗ 2.800 δραχμές

Ο κάθε στιχουργός ή συνθέτης ενός μόνο τραγουδιού, θα πάρει 10 δραχμέ τον δίσκο.

Πρέπει να συμπληρώσω πως η Εταιρία θα κάνει και απόσβεση του κόστους παραγωγής, που κυμαίνεται από 1.000.000 δρχ. ίσαμε 10.000.000 δρχ., με μέσον όρο (γιά επώνυμους καλλιτέχνες) 3.000.000 δραχμές. Με βάση λοιπόν ένα κόστος ας πούμε 2.800.000 δραχμών, η Εταιρία κάνει απόσβεση με τους πρώτους 1.000 δίσκους που θα πουλήσει. Τα παρακάτω είναι ΚΑΘΑΡΟ ΚΕΡΔΟΣ. Έτσι, αν απομονώσεις μιά σεβαστή επιτυχία (52.800 δίσκους), θα δεις πως η Εταιρία έχει καθαρό κέρδος 140.000.000 δραχμές, δηλαδή 5.000 %!!!
Φυσικά, δεν υπολογίζω εδώ τα λειτουργικά έξοδα της Εταιρίας, τα έξοδα διανομής, τα έξοδα δημοσίων σχέσεων και διαφήμισης, αλλά αυτά αφορούν ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ.

Τέλος, θα παρατηρήσω πως αν κάνει κανείς μόνος του την παραγωγή, και δώσει στην Εταιρία μόνο τη διανομή, θα έπρεπε λογικά να εισπράττει το 50 %. Όμως αυτό δεν γίνεται ποτέ, και πρέπει να θεωρήσεις τον εαυτό σου ευτυχή αν σου δώσουν ένα 10 % !!!

Ελπίζω να είμουνα κατατοπιστικός.

Kyrie Ferri,
euharistw para poly pou mpikate ston kopo na mou dwsete oles autes tis plirofories.
Mou edwsan mia poly kathari eikona.
Kai pali sas euharistw poly.

Vasilis

ΓΙΑ ΣΑΣ ΠΕΔΙΑ!ΜΕ ΛΕΝΕ ΓΙΩΡΓΟ ΕΙΜΑΙ ΚΕΝΟΥΡΓΙΟΣ ΕΔΩ ΠΕΡΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΚΑΛΑ ΑΚΟΜΑ…ΑΛΛΑ ΘΑ ΜΑΘΩ. ΜΙΑ ΧΑΡΗ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΑΠΟ ΕΣΑΣ ΑΝ ΓΙΝΕΤΕ.ΨΑΧΝΩ 2 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΝΑ ΒΡΩ.ΤΟ ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙΟ ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ/ΕΡΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΜΑΛΛΟΝ ΤΟ ΕΧΕΙ ΠΕΙ Ο ΤΕΡΗΣ ΧΡΥΣΟΣ.ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:"ΟΝΕΙΡΑ,ΠΟΥΛΙΑ ΜΟΥ ΤΑΞΙΔΙΑΡΙΚΑ,ΦΥΓΑΤΕ ΝΩΡΙΣ ΝΩΡΙΣ,ΚΙ´ΕΜΕΙΝΑ ΜΟΝΑΧΟΣ ΔΙΧΩΣ ΟΝΕΙΡΑ…"ΚΤΛ ΚΤΛ
(ΕΔΩ ΝΑ ΒΟΗΘΙΣΩ ΛΙΓΟ, ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΣΕ ΚΑΙ ΣΤΑ ΓΑΛΙΚΑ,ΑΠΟ ΤΟΝ DASSEN)ΕΓΩ ΤΟ ΨΑΧΝΩ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΕΝΩ ΤΟ ΑΛΛΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙΟ ΛΑΙΚΟ ΚΑΙ ΛΕΓΕΤΕ ΤΑ “ΜΑΝΤΑΛΑ” ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΙΟΣ ΤΟ ΛΕΕΙ,ΑΛΛΑ ΤΟ ΨΑΧΝΩ.
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΘΕΡΜΑ ΒΡΕ ΠΕΔΙΑ,ΑΝ ΤΑ ΕΧΕΤΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΤΡΑΓΟΥΔΑΚΙΑ ΣΤΕΙΛΤΕ ΤΑ ΜΟΥ ΜΕ Ε-ΜΑΙL ΚΑΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΙΟ ΤΡΑΓΟΥΔΑΚΙ ΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ ΑΠΟ ΜΕΝΑ ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΝΑ ΣΑΣ ΤΟ ΣΤΕΙΛΩ ΚΑΙ ΕΓΩ.ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΜΕ ΑΓΩΝΙΑ E-MAIL ΣΑΣ ΣΤΟ : lesvos31@yahoo.gr

Γειά σου Γιώργο, καλώς ήλθες.

Για το πρώτο τραγούδι που ζητάς, δυστυχώς δεν μπορώ να σε βοηθήσω.
Το δεύτερο κοίταξε εδώ

είναι συζήτηση που έγινε εδώ στο φόρουμ για ρεμπέτικα τραγούδια της κατοχής. Ο συμφορουμίτης Σάκης μας έδωσε έναν ωραιότατο κατάλογο ο οποίος περιέχει το τραγούδι που ζητάς και πληροφορίες ποιός το έγραψε κλπ.
Επίσις θα το βρείς στον δίσκο του Ξαρχάκου “Αμάν αμήν” νεώτερη εκτέλεση, αλλά πολύ ωραία κατά την γνώμη μου.

Με αφορμη την ερωτηση του φιλου πηρα χαμπαρι αυτο το topic γιατι δεν μπορω να πω οτι εχω διαβασει τα παντα στο φορουμ …
Πανω στα γραφομενα του Κ.Φερρη θελω να τον ρωτησω : Ποια ειναι τα 11 τραγουδια του ΜΑΡΚΟΥ ;
Καποια απ’αυτα ειναι στα cd του ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ (παλι τραγουδι θα σου πω, Το λαχειο κλπ), αλλά
ας μου πει ποια ειναι ολα γιατι ειναι η πρωτη φορα που το ακουω αυτο ξεκαθαρα χωρις υπεκφυγες και υπονοουμενα.
Ακομα Κωστα λες για τη Σουλτανα εννοωντας την πρωτη γυναικα του ΜΑΡΚΟΥ. Στην αυτοβιογ/φια του την αναφερει Ζιγκοάλα (!!) πραγμα που με ειχε ξενισει απο τοτε που το πρωτοδιαβασα.
Προσφατα διαβασα σε καποιο βιβλιο πως επηνοησε το ονομα “Ζιγκουαλα” ο ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ με τη ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ το 1960 -απο καποιο παραπλησιο ονομα σε Ινδικη ταινια …
Δωσε μου σε παρακαλω μια εξηγηση.