Καταγραφή Ρεμπέτικων Τραγουδιών που γράφτηκαν την περίοδο 1940 - 1949

Με αφορμή το αντίστοιχο αντικείμενο που άνοιξε πρόσφατα ο φίλος Σώτος Ηλιόπουλος και μετά τη συμμετοχή σ’ αυτό και άλλων φίλων συνφορουμιστών, θα επιχειρήσω μια μεγαλύτερη καταγραφή (με περισσότερα στοιχεία) των ρεμπέτικων τραγουδιών που γράφηκαν για τα μαύρα αυτά χρόνια (1940 - 1949), ανοίγοντας νέο topic. Κάποια απ’ αυτά, εξ’ αιτίας της λογοκρισίας, κατάφεραν να κυκλοφορήσουν με αλληγορικούς στίχους, κάποια όμως δεν τα κατάφεραν και κυκλοφόρησαν πολλά χρόνια αργότερα. Συμπληρώστε από κάτω όσα δεν κατέγραψα.

Α. ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 1940 - 41

  • ΕΛΛΗ [ΓΑΒΡΙΗΛ ΜΑΡΙΝΑΚΗ] (Στίχοι στις 21 Αυγούστου 1940).

  • ΘΑ ΠΑΡΩ ΤΟ ΝΤΟΥΦΕΚΙ ΜΟΥ [ΣΤΕΛΙΟΥ ΚΕΡΟΜΥΤΗ] (1940).

  • Ο ΑΓΥΜΝΑΣΤΟΣ [Γ. ΦΩΤΙΔΑ – Μ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ] (Μ. Βαμβακάρης) (1940).

  • ΑΝ ΦΥΓΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ [Κ. ΚΟΦΙΝΙΩΤΗ - Μ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ] (Μ. Βαμβακάρης - Α. Χατζηχρήστος) (28/10/1940).

  • ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΦΑΝΤΑΡΑΚΙΑ ΜΑΣ [Μ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ] (Μάρκος Βαμβακάρης - Απόστολος Χατζηχρήστος) (1941).

  • ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ ΑΛΛΑΞΕ ΓΝΩΜΗ [Γ. ΦΩΤΙΔΑ - Μ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ] (Μ. Βαμβακάρης - Α. Χατζηχρήστος) (1941).

  • ΣΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΤΑ ΒΟΥΝΑ [Γ. ΦΩΤΙΔΑ - ΑΠ. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ] (Απ. Χατζηχρήστος - Μ. Βαμβακάρης - Γιάννης Σταμούλης) (1940).

  • Ο ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ [ΑΠ. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ] (1940).

  • ΑΕΡΑ ΟΙ ΦΑΝΤΑΡΟΙ ΜΑΣ [ΑΠ. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ] (1940).

  • ΜΗ ΣΕ ΦΟΒΙΖΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ [ΜΠ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ - Π. ΤΟΥΝΤΑ] (Στελλάκης Περπινιάδης) (1941).

  • ΑΚΟΥ ΝΤΟΥΤΣΕ ΜΟΥ ΤΑ ΝΕΑ [Π. ΤΟΥΝΤΑ] (Στελλάκης Περπινιάδης) (1941).

  • ΜΠΕΝΙΤΟ ΜΟΥ (Τ’ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΜΠΕΝΙΤΟ) [Μ. ΜΑΤΣΑ - ΣΠ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ] (Μ. Βαμβακάρης - Απ. Χατζηχρήστος) (1940 - 41).

  • ΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ ΞΕΓΡΑΨΕ [Μ. ΜΑΤΣΑ - ΣΠ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ] (Μ. Βαμβακάρης - Απ. Χατζηχρήστος) (1940 - 41).

  • Η ΛΟΓΧΗ ΜΑΣ ΤΟ ΘΕΛΕΙ [Γ. ΜΗΤΣΑΚΗ] (Νταίζη Σταυροπούλου - Στ. Κερομύτης - Μ. Χιώτης) (1941).
    (Σημ.: Είναι το 1ο τραγούδι του Γιώργου Μητσάκη! Το έχει κανείς;;:wink:

  • ΘΑ ΠΑΩ ΝΑ ΖΗΣΩ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ [Γ. ΠΑΛΑΜΑ] (Ντ. Σταυροπούλου - Χ. Μαυρίδης ή Ρώσσος) (Νοέμβ. 1940).

  • ΜΕ ΘΑΡΡΟΣ ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΙ [ΜΠ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ - Β. ΜΑΥΡΟΦΡΥΔΗ] (Στ. Κερομύτης - Ι. Γεωργακοπούλου) (14/3/1941).

  • ΤΟΥΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ ΔΕ ΦΟΒΑΜΑΙ (ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΕΧΩ ΤΗ ΛΟΓΧΗ) [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1940).

  • ΣΤΗΣ ΠΙΝΔΟΥ ΤΑ ΒΟΥΝΑ (ΨΗΛΑ ΒΟΥΝΑ ΚΙ’ ΑΠΑΤΗΤΑ) [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1940).

  • Η ΝΟΣΟΚΟΜΑ [Β. ΜΑΥΡΟΦΡΥΔΗ – Π. ΤΟΥΝΤΑ] (1940 – 41).

  • Η ΜΠΟΜΠΑ [ΚΩΣΤΑ ΡΟΥΚΟΥΝΑ] (Κ. Ρούκουνας) (1946).

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΛΑΦΡΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ 1940 - 41

  • ΣΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΤΑ ΒΟΥΝΑ [ΜΙΜΗ ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ] (Σοφία Βέμπο) (1940).

  • ΜΑΣ ΧΩΡΙΖΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ [Κ. ΚΟΦΙΝΙΩΤΗ – Μ. ΣΟΥΓΙΟΥΛ] (Σ. Βέμπο) (1940).

  • ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΑΙΔΙΑ [Μ. ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ – Μ. ΣΟΥΓΙΟΥΛ] (Σ. Βέμπο) (1940).

  • ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΒΓΑΙΝ’ Ο ΙΤΑΛΟΣ [Γ. ΘΙΣΒΙΟΥ – Σ. ΒΕΜΠΟ] (Σ. Βέμπο) (1940).

  • ΒΑΖΕΙ Ο ΝΤΟΥΤΣΕ ΤΗ ΣΤΟΛΗ ΤΟΥ [Γ. ΘΙΣΒΙΟΥ – Θ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ] (Σ. Βέμπο) (1940).

  • ΠΩ ΠΩ ΤΙ ΕΠΑΘΕ Ο ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ [Παρωδία ΠΩΛ ΜΕΝΕΣΤΡΕΛ] (Σ. Βέμπο) (1941).

  • ΣΤΗ ΡΩΜΗ (ΚΟΡΟΪΔΟ ΜΟΥΣΣΟΛΙΝΙ) [ELDO DI LAZZARO - Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ - ΜΕΝΕΣΤΡΕΛ ΠΩΛ] (Ν. Γούναρης) (1940 - 41).

  • ΑΓΓΛΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ [Π. ΜΕΝΕΣΤΡΕΛ – Σ. ΒΕΜΠΟ] (Σ. Βέμπο) (1941).

  • ΟΧΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΠΟΛΕΜΟ [Μ. ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ – Ζ. ΙΑΚΩΒΙΔΗ] (Σ. Βέμπο) (194;).

  • ΚΑΝΕ ΚΟΥΡΑΓΙΟ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥ [Μ. ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ – Μ. ΣΟΥΓΙΟΥΛ] (Σ. Βέμπο) (1946).

  • ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ [Γ. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ – ΣΠ. ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ – Μ. ΘΕΟΦΑΝΙΔΗ] (Σ. Βέμπο) (1947).

  • ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΜΩΡΗΑ [Μ. ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ – Θ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ] (Σ. Βέμπο) (1947).

  • ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΠΟΥ Τ’ ΑΡΠΑΞΑΝ [Μ. ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ – Μ. ΣΟΥΓΙΟΥΛ] (Σ. Βέμπο) (1947;).

  • ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ [ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ – ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ – ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ – ΙΩΣΗΦ ΡΙΤΣΙΑΡΔΗ] (1941).

Β. ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ

  • ΣΑΛΤΑΔΟΡΟΣ (ΘΑ ΣΑΛΤΑΡΩ) [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1942. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1975, ερμηνευμένο από τους Μήτσο Ευσταθίου - Γιώτα Σύλβα).

  • ΕΠΙΔΡΟΜΗ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1944. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980, ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΡΔΑΡΑΣ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1944. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοηχογραφήθηκε το 1980, ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • ΟΙ ΛΑΔΑΔΕΣ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση της Κατοχής). Αγραμμοφώνητο τότε. Πρώτη εκτέλεση το 1982, ερμηνευμένο από τους Μ. Γενίτσαρη - Χ. Αλεξίου).

  • ΟΙ ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΕΣ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1941. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρώτη εκτέλεση το 1980, ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ ΘΑ ΛΙΩΣΩ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι – σύνθεση του 1941. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1982, ερμηνευμένο από τους Μ. Γενίτσαρη – Χ. Αλεξίου).

  • ΚΑΤΟΧΗ, 1941 [ΓΑΒΡΙΗΛ ΜΑΡΙΝΑΚΗ] (Γραμμένο στις 4/5/1942)

  • ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΝΟΥΣ ΣΙΔΕΡΑ [Γ. ΜΑΡΙΝΑΚΗ] (Γραμμένο τον Απρίλη του 1941).

  • ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΤΟ ΓΑΪΔΟΥΡΙ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (Μπαγιαντέρας – Στ. Χρυσίνης) (1946) (Στίχοι – σύνθεση της κατοχής. Για την πείνα της Κατοχής).

  • ΧΑΪΔΑΡΙ [Μ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1943. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρώτη εκτέλεση το 1980 από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • ΤΟ ΧΑΪΔΑΡΙ [Κ. ΚΟΦΙΝΙΩΤΗ - Ν. ΓΟΥΝΑΡΗ] (Κατοχικό)

  • ΑΙΩΝΕΣ ΠΕΡΑΣΑΝ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Εμβατήριο του 1944, αγραμμοφώνητο)

  • ΜΠΛΟΚΟΣ (ΒΓΗΚΑΝΕ ΝΩΡΙΣ Τ’ ΑΣΤΕΡΙΑ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Στίχοι - σύνθεση της Κατοχής. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1978, ερμηνευμένο από τους Τσιτσάνη - Ελένη Γεράνη).

  • Ο ΜΠΛΟΚΟΣ ΤΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΑΣ [ΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ή ΤΟΥΝΤΑ].

  • ΜΑΤΣΑΚΙΑ ΠΕΝΤΟΧΙΛΙΑΡΑ [Μ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ] (Μ. Βαμβακάρης - Α. Χατζηχρήστος) (1947) (Γράφτηκε στην Κατοχή).

  • ΠΕΝΘΟΦΟΡΕΙ Η ΚΟΚΚΙΝΙΑ [Σ. ΚΟΤΟΜΑΤΗ] (Κ. Σκαρπέλης - Μ. Παπαβραμίδου).

  • ΠΟΣΕΣ ΚΑΡΔΟΥΛΕΣ ΚΛΑΨΑΝΕ [ΣΤΡΑΤΟΥ ΠΑΓΙΟΥΜΤΖΗ] (1945;).

  • ΕΛ ΝΤΑΜΠΑ (ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ) [ΑΝΩΝΥΜΟΥ – Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Κατοχικό).

  • ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ [ΑΛΕΚΟΥ ΓΚΟΥΒΕΡΗ – Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης – Σ. Μπέλλου) (13/9/1948).

  • ΜΑΣ ΠΗΓΑΝ ΕΞΟΡΙΑ (ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ) [Γιώργου Θεολογίτη-Κατσαρού – Β. Τσιτσάνη] (Γ. Κατσαρός – Στέλλα Κέϋ) (1947, STANDARD F-9014-B).
    Σημειώσεις:

  • Ηχογράφηση στις ΗΠΑ (Νέα Υόρκη).
  • Τραγούδι με παραπλήσια μουσική και ίδιο τίτλο (ΒΑΡΚΑ ΓΥΑΛΟ) ηχογραφείται το 1946 από τον ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ με τον ΣΤΡΑΤΟ ΠΑΓΙΟΥΜΤΖΗ.
  • Στον ίδιο ακριβώς χαβά τραγουδιότανε και το ΕΛ ΝΤΑΜΠΑ (ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ).
  • Η μελωδία είναι παλιά επτανησιακή, ίσως οι στίχοι της εκτέλεσης με τον ΣΤΡΑΤΟ ΠΑΓΙΟΥΜΤΖΗ να είναι του Τσιτσάνη.
  • ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΤΡΟΥΜΠΑ [Γ. ΜΗΤΣΑΚΗ].
    Ωραίο τραγούδι, ζεϊμπέκικο. ʼγνωστο (σε μένα) πότε δημιουργήθηκαν οι στίχοι και η σύνθεση του τραγουδιού από τον δάσκαλο Μητσάκη (μπορεί να το 'χε στα συρτάρια του, φτιαγμένο από τότε, ή να είναι μεταγενέστερη δημιουργία του). Επίσης δεν γνωρίζω αν υπάρχει δίσκος τις δεκαετίες ’40 ή ’50 (υποθέτω πως μάλλον όχι).
    Όμως, κυκλοφόρησε το 1976, ερμηνευμένο ωραία από τον Παναγιώτη Μιχαλόπουλο και συμπεριλαμβάνεται στο LP «ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΗΤΣΑΚΗΣ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: “ΤΑ ΣΑΪΝΙΑ”», ΚΥΚΛΑΔΕΣ LPKG 24.

Γ. ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ

  • ΝΑ 'ΝΑΙ ΓΛΥΚΟ ΤΟ ΒΟΛΙ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (Στίχοι - σύνθεση του 1942. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980 από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • ΕΑΜ – ΕΛΑΣ (ΣΟΥ ΣΤΕΛΝΩ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ ΑΠ’ ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΜΑΝΟΥΛΑ) [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1941 – 42).

  • ΦΟΡΕΣΕ ΑΝΤΑΡΤΗ Τ’ ΑΡΜΑΤΑ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1941 – 42).

  • ΕΛΛΑΣ ΝΑ ΖΕΙΣ ΑΙΩΝΙΑ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1941 – 42).

  • ΣΤΗ ΣΚΛΑΒΩΜΕΝΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1941 – 42).

  • ΑΡΧΗΓΟ ΜΟΥ ΕΧΩ ΤΟΝ ΑΡΗ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1941 – 42).

  • Τ’ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ ΕΦΟΥΝΤΩΣΕ [ΣΠΥΡΟΥ ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ] (1942;).

  • ΠΑΝΩ ΣΤΗΣ ΠΙΝΔΟΥ ΤΑ ΟΡΗ [ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΛΔΑΡΑ].

  • ΑΝΤΑΡΤΕΣ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑ [Β. ΜΑΓΚΙΔΟΥ – ΑΓΝΩΣΤΟΥ] (Βιργινία Μαγκίδου) (1945).

  • ΤΟ ΣΤΕΡΝΟ ΜΟΥ ΤΟ ΚΡΕΒΒΑΤΙ [ΣΠ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ] (Σ. Μπέλλου – Θ. Ευγενικός) (1955).

  • ΕΑΜ – ΕΛΑΣ [ΓΑΒΡΙΗΛ ΜΑΡΙΝΑΚΗ] (1941 – 42).

  • ΤΟΥ ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΡΗ [ΑΔΕΣΠΟΤΟ] (1942).

  • ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ (Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΕ ΚΙ’ Ο ΗΛΙΟΣ ΣΚΟΤΕΙΝΙΑΖΕΙ) [ΟΔΥΣΣΕΑ ΜΟΣΧΟΝΑ] (1943).

  • ΣΤΟΥΣ ΑΡΧΗΓΟΥΣ ΤΟΥ ΕΛΑΣ [ΑΔΕΣΠΟΤΟ] (1941 - 43).

  • ΔΙΧΩΣ ΤΑΝΚΣ, ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ [Μ. ΧΙΩΤΗ] (1941 – 44) (Αγραμμοφώνητο).

  • ΒΡΟΝΤΑΕΙ Ο ΟΛΥΜΠΟΣ, ΑΣΤΡΑΦΤΕΙ Η ΓΚΙΩΝΑ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ], (Κατοχικό), πάνω στο αντάρτικο ΣΤ’ ΑΡΜΑΤΑ, ΣΤ’ ΑΡΜΑΤΑ [ΝΙΚΟΥ ΚΑΜΒΟΥΝΗ – ΑΣΤΡΑΠΟΓΙΑΝΝΟΥ].

  • ΧΑΙΡΕ, Ω, ΧΑΙΡΕ, ΛΕΥΤΕΡΙΑ [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ], πάνω στο αντάρτικο «ΜΑΥΡΗ ΕΙΝ’ Η ΝΥΧΤΑ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ».

Δ. ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΜΦΥΛΙΟ

  • ΜΑΣ ΠΗΡΑΝ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ [ΑΝΩΝΥΜΟΥ] (1944 – 45).

  • ΜΑΣ ΗΡΘΑΝ ΟΙ ΕΓΓΛΕΖΟΙ [ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ] (1944 – 45).

  • ΜΠΛΕ ΚΑΙ ΑΣΠΡΟ [ΤΟΛΗ ΧΑΡΜΑ] (Ντούο Χάρμα) (1947).

  • Η ΝΟΣΟΚΟΜΑ [Κ. ΜΑΝΕΣΗ - Γ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ] (Α. Ευγενικός - Οδ. Μοσχονάς) (1950).

  • ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ [ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ - Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Στ. Χασκίλ - Μ. Βαμβακάρης - Τσιτσάνης) (1947).

  • ΜΑΝΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ [ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ] (Α. Ευγενικός - Οδ. Μοσχονάς) (1950;).

  • ΜΠΡΟΣ ΣΤΟ ΡΗΜΑΓΜΕΝΟ ΣΠΙΤΙ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης) (Οκτ. 1947).

  • Τ’ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΑΔΕΛΦΗΣ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Μ. Νίνου - Πρ. Τσαουσάκης - Β. Τσιτσάνης) (14/11/1950).

  • Ο ΤΡΑΥΜΑΤΙΑΣ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης - Μ. Νίνου) (19/10/1949).

  • ΜΑΥΡΑ ΤΑ ΒΛΕΠΩ ΚΙ’ ΑΡΑΧΝΑ [Ν. ΜΑΘΕΣΗ - Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης) (1949).

  • ΜΟΥΓΚΡΙΖΕΙ Ο ΓΡΑΜΜΟΣ [ΧΡ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ] (1949).

  • ΤΟ ΦΑΝΤΑΡΑΚΙ [Γ. ΜΗΤΣΑΚΗ] (Έλλη Σωφρονίου - Στελλάκης Περπινιάδης - Μητσάκης) (1948).

  • ΑΔΕΡΦΟΣ ΤΟΝ ΑΔΕΡΦΟ [ΟΔΥΣΣΕΑ ΜΟΣΧΟΝΑ] (Στίχοι του 1948 - σύνθεση του 1949. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980 ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • ΕΝΑΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΕΣΒΗΣΕ [Ν. ΜΑΘΕΣΗ, Μ. ΧΙΩΤΗ - Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1945. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980 ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα).

  • Ο ΑΝΑΠΗΡΟΣ [Γ. ΜΗΤΣΑΚΗ] (Πρ. Τσαουσάκης - Γ. Μητσάκης) (1949).

  • Ο ΑΝΤΑΡΤΟΠΛΗΚΤΟΣ [ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ].

  • ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΦΑΝΤΑΡΟΥ [Μ. ΜΑΤΣΑ - ΣΠ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ] (Κ. Ρούκουνας - Ε. Λαμπίρη - Απ. Καλδάρας) (1950).

  • ΦΕΥΓΩ ΛΕΝΙΩ [Μ. ΜΑΤΣΑ - ΣΠ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ] (Πάνος Σάμης - Ελένη Λαμπίρη) (1949).

  • ΚΑΝΕ ΛΙΓΑΚΙ ΥΠΟΜΟΝΗ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Σ. Μπέλλου - Β. Τσιτσάνης) (11/11/1948).

  • ΧΤΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΓΚΡΕΜΙΖΟΥΝ ΚΑΣΤΡΑ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης - Β. Τσιτσάνης) (6/12/1947).

  • Σ’ ΕΝΑ ΒΡΑΧΟ ΦΑΓΩΜΕΝΟ [ΑΠ. ΚΑΛΔΑΡΑ] (Στράτος Παγιουμτζής - Λίτσα Χάρμα) (1948).

  • ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ [ΑΠ. ΚΑΛΔΑΡΑ] (Στέλλα Χασκίλ) (27/2/1947).

  • ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ (ΕΧΩ ΝΑ ΛΑΒΩ ΓΡΑΜΜΑ ΣΟΥ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Στ. Χασκίλ – Τσιτσάνης) (22/12/1948).

  • Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΕΧΕΙ ΜΑΥΡΙΣΕΙ (ΕΙΝ’ Η ΩΡΑ ΠΕΡΑΣΜΕΝΗ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης – Θανάσης Γιαννόπουλος – Β. Τσιτσάνης) (13/10/1951).

  • ΩΣ ΠΟΤΕ ΠΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΖΩΗ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Πρ. Τσαουσάκης – Ι. Γεωργακοπούλου) (Σεπτ. 1947).

  • Ο ΦΑΝΤΑΡΟΣ [ΚΩΣΤΑ ΒΙΡΒΟΥ] (194;).

  • ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥ ΦΙΞ [ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΛΑ] (1947).

  • ΓΙΑ ΣΤΑΣΟΥ ΧΑΡΕ [Κ. ΒΙΡΒΟΥ – ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ] (Τ. Μπίνης – Σ. Καλφοπούλου) (1949).

  • Ο ΤΡΑΥΜΑΤΙΑΣ (ΒΟΓΚΑΕΙ ΤΟ ΒΙΤΣΙ, ΜΟΥΓΚΡΙΖΕΙ Ο ΓΡΑΜΜΟΣ) [ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ].

  • Η ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΗ [ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ] (Στ. Χασκίλ - Τ. Μπίνης – Στελλάκης) (1949).

  • ΜΕΛΛΟΘΑΝΑΤΟΣ Ο ΔΟΛΙΟΣ [ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ] (1952 – 53).

  • ΣΑΝ ΤΟΝ ΕΞΟΡΙΣΤΟ ΠΕΡΝΩ [ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ] (Σ. Μπέλλου) (1954).

  • ΓΕΜΑΤΟΣ ΑΓΑΝΑΧΤΗΣΗ [Κ. ΒΙΡΒΟΥ – ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ].

  • ΣΥΡΜΑΤΟΠΛΕΓΜΑΤΑ ΒΑΡΙΑ [ΕΥΤ. ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ – ΜΠ. ΜΠΑΚΑΛΗ] (Γ. Λύδια – Μπάμπης Καζαντζόγλου) (1955).

  • Ο ΓΥΡΙΣΜΟΣ [ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ] (Οδυσσέας Μοσχονάς) (1950)

  • ΣΑΝ ΑΠΟΚΛΗΡΟΣ ΓΥΡΙΖΩ (ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΟΥ ΞΕΝΗΤΕΜΕΝΟΥ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Σωτηρία Μπέλλου) (30/11/1950, HMV 2995).

  • ΞΥΠΝΩ ΚΑΙ ΒΛΕΠΩ ΣΙΔΕΡΑ (ΤΑ ΜΑΝΤΑΛΑ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Μήτσος Χρήστου ή Σκύλος - Ευαγγελία Μαρκοπούλου) (1952).

  • ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Η ΔΙΑΦΟΡΑ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Γραμμένο και συνθεμένο το 1951. Το 1956 ο Τσιτσάνης θέλησε να το φωνογραφήσει, αλλά η λογοκρισία το απέρριψε παμψηφεί! Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980 ερμηνευμένο από τον Γ. Νταλάρα. Περιλαμβάνεται στο LP “ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ” (όπως και όλα τα άλλα που σημειώνω πως τραγουδήθηκαν από τον ίδιο το '80), MINOS DAL-MSM 391, 1980.

  • ΒΟΓΓΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ Ο ΑΝΕΜΟΣ [ΣΤΕΛΙΟΥ ΧΡΥΣΙΝΗ] (Ρένα Στάμου – Νίκος Καλλέργης – Νίκος Βούλγαρης) (17/1/1952) (Columbia DG 6952).

«Βογγάει στη νύχτα ο άνεμος και μέσ’ την ερημιά μου,
Ένα βαρύ προαίσθημα, σκεπάζει την καρδιά μου.

Τα πάντα με τρομάζουνε, που να ‘σαι τέτοια ώρα,
Μήπως για πάντα σ’ άρπαξε, του χωρισμού η μπόρα.

Βογγάει τη νύχτα ο άνεμος, τα τζάμια σιγοτρίζουν,
Κι’ όπως γυρνάς στη σκέψη μου, τα μάτια μου δακρύζουν.»

Συγκλονιστικό τραγούδι, που μεταφέρει το βαρύ μετεμφυλιακό κλίμα της δεκαετίας του ‘50. Έχει θέμα του τον χωρισμό, που μπορεί να είναι και οριστικός, αλλά (σκόπιμα όμως…., ας όψεται η λογοκρισία) δεν αναφέρεται η αιτία! Έτσι μπορεί να ερμηνευτεί κατά την κρίση του καθενός. Κατά τη γνώμη μου, σαφέστατα έχει αποδέκτες τα θλιβερά θύματα, του τρομερού Εμφυλίου. Εκφράζει βαθιά την ανθρώπινη αγωνία (που, βέβαια, εδώ δεν έχει πολιτικό χρώμα και παράταξη), την ανησυχία, τον πόνο, τον τρόμο, τα βαριά συναισθήματα και το φόβο για την τύχη αγαπημένων προσώπων. Ο ανθρώπινος ΠΟΝΟΣ και ΦΟΒΟΣ σ’ όλο το τρομακτικό του μεγαλείο!

  • ΨΕΥΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ [ΣΤΕΛΙΟΥ ΧΡΥΣΙΝΗ] (Πρόδρομος Τσαουσάκης – Ρένα Στάμου) (Ηχογραφήθηκε στις 16/12/1950 και κυκλοφόρησε το 1952) (Columbia DG 6952). Κυκλοφόρησε μαζί με το προηγούμενο τραγούδι.

«Ας μη νοιάζεται κανείς, που έξω το ‘χω ρίξει,
Έχ’ ο καθένας στη ζωή βάσανα για να πνίξει.

Ψεύτικος που ‘ναι αυτός ο κόσμος,
Ψεύτικος ο παληοντουνιάς. ®

Γι’ αυτό κι’ εγώ στο ταβερνιό, μπαίνω για να μεθύσω,
Τη φλόγα που ‘χω στη καρδιά, μεσ’ το κρασί να σβήσω.

Να μη σας μέλλει αν γλεντώ, για κάντε μου τη χάρη,
Έχ’ ο καθείς δικαίωμα, να ζει όπως γουστάρει».

Μελαγχολικό τραγούδι, που κι’ αυτό μας μεταφέρει το βαρύ κλίμα της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Πίκρα και βουβός, απέραντος, πόνος πλανώνται μέσα στον κοινωνικό χώρο και στις δυο αντίπαλες (και μωρές!) παρατάξεις. Αυτός ο πόνος και η ασάφεια του κοινωνικού αυτοπροσδιορισμού, δίνει διέξοδο στο ποτό, στη μέθη, στη κοινωνική και ψυχική απομόνωση.
Ο απολογισμός των συνεπειών του άγριου Εμφυλίου Πολέμου είναι πολύ βαρύς, πελώριος, ανισοσκέλιστος, μας ακολούθησε για δεκαετίες μετά τη λήξη του. Πολλές εκατοντάδες χιλιάδες νεκροί και τραυματίες (περισσότεροι από τον πόλεμο του 1940 – 41!). Εκατοντάδες χιλιάδες οι ξεριζωμένοι, οι εξόριστοι, τα ορφανά. Βουτιά στα τάρταρα και η οικονομία της χώρας. Η αποκοτιά και ο άκρατος φανατισμός των αντιπάλων, σε όλο τους το μεγαλείο!
Όσοι τον έζησαν, έχουν ακόμα στο μυαλό και στη ψυχή τους την απόλυτη φρίκη του.
Μακάριοι οι νεώτεροι που δεν τον έζησαν (και ούτε να τον ζήσουν) ΠΟΤΕ.

  • Η ΟΡΦΑΝΕΙΑ [ΣΤΕΛΙΟΥ ΧΡΥΣΙΝΗ] (Πρόδρομος Τσαουσάκης – ʼννα Μπέλλα) (1952) (Columbia DG 7013).

«Τι καταδίκη είν’ αυτή, να ζω σαν το ρημάδι,
Χωρίς αδέλφια και γονείς, χωρίς της μάνας χάδι.

Η ορφάνεια είναι δράμα,
Πίκρες, βάσανα και κλάμα. ®

Απ’ της ορφάνειας τον καϋμό κι’ απ’ το πικρό μαράζι,
Το δάκρυ τρέχει σαν βροχή και η καρδιά στενάζει.

Έχω κλεισμένη τη καρδιά, βαρειά και πληγωμένη,
Απ’ τους γονείς άλλος κανείς, δεν σε καταλαβαίνει.»

  • Το τραγούδι αυτό του τυφλού Χρυσίνη, με τα μάτια της ευαίσθητης ψυχής του, μας επαναφέρει το μέγιστο πρόβλημα της άδικης απώλειας των γονιών, κυρίως του προστάτη πατέρα, σε μια εποχή που τερματίζεται η σκληρή δεκαετία του ’40, με την Κατοχή και τον Εμφύλιο, που αφαίρεσαν τη ζωή από εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες, στην πλειονότητα άνδρες. Η χώρα βυθισμένη σε βαρύ, μόνιμο, πένθος. Έκλεισαν άδικα πάρα πολλά σπίτια. Φρίκη! Δυστυχία, φτώχεια, κλάμα, απελπισία, απόγνωση, μόνιμα πρησμένα κατακόκκινα μάτια, για τους αδικοχαμένους. Η απώλεια των αγαπημένων, των προσφιλών προσώπων, κυρίως του πατέρα και της μάνας, είναι μοίρα σκληρή, απάνθρωπη και προκαλεί πόνο βαθύ, αβάσταχτο κι’ αγιάτρευτο. Πληγή μόνιμα αιμορραγούσα στις ψυχές των ορφανών, μέχρι το τέλος της άτυχης ζωής τους.

ΠΗΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ:

  1. “ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ”, Νέαρχου Γεωργιάδη
  2. “ΡΕΜΠΕΤΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ”, Τάσου Σχορέλη
  3. Το προσωπικό μου αρχείο

Σ.Π.

Μια μικρότατη διόρθωση: το ΤΟΥΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ ΔΕ ΦΟΒΑΜΑΙ και το ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΕΧΩ ΤΗ ΛΟΓΧΗ είναι το ίδιο τραγούδι.

Κατά τ’ άλλα, πολύ καλός ο Σάκης…

Θανάση και Φραγκίσκε σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια.

Βρε Φραγκίσκε, το “ΚΟΡΟΪΔΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ” ποιούς έχει δημιουργούς; Σκοτώθηκα να ψάχνω, αλλά δεν βρήκα τίποτα. Θα ψάξω πάλι να βρω το 78άρι μου. Αν έχεις την απάντηση πρόχειρη, θα μ’ απαλλάξεις από το ψάξιμο…
Επίσης, αν έχεις λίγο χρόνο, δες μήπως μπορείς να μας δώσεις κάποιες πληροφορίες, όπου μου λείπουν από την παραπάνω καταγραφή μου. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Σ.Π.

Se kapoia grafeis dipla agramofwnito.Egw
pantws exw merika agramofwnita.Px epidromi
ston Peiraia live apo ton mparmpa-Mixali kai
kapoia alla.An thete peste to pws na ta xwsw
kai pou gia na ta parete.

Episis tha ithela na prosthesw sta tragoudia
tou Saki to “Mauro Xaremi” tou
Tsitsani.Agramofwnito.Kathws kai “Pesan Ta
Mantala Baria” pou to tragoudise i Marika
Ninou kai i prwti ektelesi einai apo ton Dimitri
Xristou.Auta ta egrapse stin katoxi.
Episis kai to “Mana Min Perimeneis Pia” Tou
Xatzixristou.Auta an den kanw lathos.

Φίλε Σέσκουλα, νομίζω πως χρειάζεται να ξαναδιαβάσεις προσεκτικότερα το posting μου.
(Δεν αποκλείω πάντως να υπάρχουν και κάποια λάθη. Παραλείψεις σίγουρα υπάρχουν και περιμένουν από το υπόλοιπο φόρουμ συμπληρώσεις και βέβαια και διορθώσεις).
Για το “αγραμμοφώνητο” γράφω δίπλα τη λέξη “τότε”, δηλαδή την περίοδο που δημιουργήθηκε το τραγούδι.
Πιο συγκεκριμένα, π.χ., για το “Επιδρομή στον Πειραιά” του Μ. Γενίτσαρη, γράφω: “(Στίχοι - σύνθεση του 1944. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980, ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα)”.
Η ζωντανή ηχογράφηση με τον δημιουργό, που αναφέρεις, νομίζω (αν θυμάμαι καλά) πως έγινε μετά το 1980.

Αν (παρόλα αυτά) έχεις την υπομονή να επισημάνεις και να αναφέρεις συγκεκριμένα τραγούδια και πληροφοριακά στοιχεία (δημιουργοί, ερμηνευτές, χρονολογίες, κλπ} τότε και βέβαια θα πρόκειται φίλε μου για σημαντική επισήμανση (και ΣΙΓΟΥΡΑ θα θέλαμε και το ηχητικό μέρος! Θα δούμε πως).

  • Στο δεύτερο posting σου, καταγράφεις κάποια τραγούδια, που σίγουρα το θεματολογικό τους περιεχόμενο είναι τελείως άσχετο με το δικό μας θέμα “ΠΟΛΕΜΟΣ 1940-41 - ΚΑΤΟΧΗ - ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ - ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΚΑΙ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ”.
    Μήπως είχες κάτι άλλο κατά νου; Εγώ δεν κατέγραψα ό,τι ρεμπέτικο τραγούδι δημιουργήθηκε την εποχή εκείνη, αλλά μόνο τα σχετικά με το θέμα (εξηγώ, βέβαια, τα αυτονόητα!).

Σ.Π.

Σάκη, δικαίως δεν βρίσκεις άκρη με το ΚΟΡΟΙΔΟ ΜΟΥΣΣΟΛΙΝΙ. Ο τίτλος του τραγουδιού είναι ΣΤΗ ΡΩΜΗ (HMV AO2684/OGA1130-1) και η ετικεττα αναφέρει “παρωδία υπό Γ. Οικονομίδη [ο γνωστός από τα τελέντα στο ραδιόφωνο…] συνοδεία ορχήστρας Μιχ. Σουγιούλ”. Πρόκειται για παράφραση της μεγάλλης επιτυχίας REGINELLA GAMPAGNIOLA του Eduardo di Lazzaro που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα σε στίχους του Πωλ Μενεστρέλ με τιτλο ΜΙΚΡΗ ΧΩΡΙΑΤΟΠΟΥΛΑ με τον Φώτη Πολυμέρη στην COLUMBIA και, αν δεν κάνω λάθος, και με τον Α. Παγώνη στην PARLOPHONE. Το ίδιο τραγούδι κυκλοφόρησε και με μπουζούκια δυο φορές: ως ΜΑΝΑΒΑΚΙ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ με τον Στράτο και ως ΜΙΚΡΗ ΧΩΡΙΑΤΟΠΟΥΛΑ με τον Μάρκο και τον Χατζηχρήστο (αν δεν με απατά η μνήμη μου). Όλα εκτός της έκδοσης του Παγώνη έχουν ανατυπωθεί …

Α, και κάτι ακόμα, στον δίσκο που έχω τραγουδάει ο Γούναρης, όχι η Βέμπο …

Φραγκίσκε σ’ ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες. Πάντως για το ΚΟΡΟΪΔΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ, ψιλοθυμόμουνα κάτι για τον Γ. Οικονομίδη, αλλά ακόμα έχω την αίσθηση πως ο δίσκος γραμμοφώνου που είχα (έχω;) είχε αυτόν τον τίτλο και ήταν μάλλον της Columbia.
Βέβαια δεν είμαι καθόλου σίγουρος και θα το ψάξω μόλις βρω ευκαιρία.
Καμμιά άλλη επισήμανση, συμπλήρωση στοιχείων, κλπ;

Σ.Π.

Φίλε Σάκη,
όσο για την ζωντανή ηχογράφηση “Επιδρομή στον Πειραιά”
με τον Μ. Γενίτσαρη, έγινε στην Γερμανία το Μαι 1990 ( είχε Tournee στο Essen, Koeln, Bremen, μαζί με τους “Προσεχός” από την Φρανκφούρτη.)
Το κομμάτι το έχω, εάν σε ενδιαφέρει, πες μου να σου το στείλω.

aegeos

  • Στα Ρεμπέτικα για την Κατοχή, να προσθέσω ακόμα ένα υπέροχο τραγούδι, το “Ο ΓΥΡΙΣΜΟΣ”, του Γιάννη Παπαϊωάννου (στίχοι, σύνθεση). Κυκλοφόρησε το 1950 ερμηνευμένο από τον Οδυσσέα Μοσχονά.

Α. Για τον Φραγκίσκο,

Σχετικά με τα δύο τελευταία σου postings, έψαξα κι’ εγώ και βρήκα τα εξής:

  • ΜΑΝΑΒΑΚΙ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ (La Campanella) [Κ. ΣΚΑΡΒΕΛΗ] (Στράτος) (1940).
  • Διασκευή του ιταλικού τραγουδιού της εποχής “La Campanella ή Reginella Campagnola”, του Ιταλού συνθέτη Eldo (Eduardo) Di Lazzaro.
  • ΜΙΚΡΗ ΧΩΡΙΑΤΟΠΟΥΛΑ (REGINELLA CAMPAGNOLA) [ELDO DI LAZZARO - ΜΕΝΕΣΤΡΕΛ ΠΩΛ] (Φώτης Πολυμέρης) (1940).
  • Είναι γραμμένο επάνω στη μουσική του Eldo Di Lazzaro που γράφηκε και το “ΚΟΡΟΪΔΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ”.
  • Την εκτέλεση με τον ʼλκη Παγώνη δεν την ξέρω.
  • Το «ΜΙΚΡΗ ΧΩΡΙΑΤΟΠΟΥΛΑ» με τους Μάρκο και Απ. Χατζηχρήστο, επίσης δεν το ξέρω.

Β. Για τον Αιγέο:

Σ’ ευχαριστώ πολύ, καλοσύνη σου, την έχω την εκτέλεση αυτή.

Γ. Για τους κ.κ. MODERATORS:

Φίλε Γιώργο (ή Σώτο) είναι εύκολο να προσθέσετε στη λίστα των τραγουδιών για τον Εμφύλιο το,

  • Ο ΓΥΡΙΣΜΟΣ [ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ] (Οδυσσέας Μοσχονάς) (1950), και
    το “ΚΟΡΟΪΔΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ” να το αντικαταστήσετε με το,

  • ΣΤΗ ΡΩΜΗ (ΚΟΡΟΪΔΟ ΜΟΥΣΣΟΛΙΝΙ) [ELDO DI LAZZARO - Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ - ΜΕΝΕΣΤΡΕΛ ΠΩΛ] (Ν. Γούναρης) (1940 - 41).
    Και τέλος,
    Κάντε έναν τους δύο τίτλους ΤΟΥΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ ΔΕ ΦΟΒΑΜΑΙ και το ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΕΧΩ ΤΗ ΛΟΓΧΗ: π.χ.,

  • ΤΟΥΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ ΔΕ ΦΟΒΑΜΑΙ (ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΕΧΩ ΤΗ ΛΟΓΧΗ) [ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ] (1940).

Σας ευχαριστώ.

Σ.Π.

Φήλε Σάκη,

βρήκα της εξής σημειόσης για τα τραγούδια

* ΟΙ ΛΑΔΑΔΕΣ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση της Κατοχής). Αγραμμοφώνητο τότε. Πρώτη εκτέλεση το 1982, ερμηνευμένο από τους Μ. Γενίτσαρη - Χ. Αλεξίου).

Σύνθεση του 1943

[Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] (Στίχοι - σύνθεση του 1941. Αγραμμοφώνητο τότε. Πρώτη εκτέλεση το 1980, ερμηνευμένο από τον Γιώργο Νταλάρα).

Σύνθεση του 1942

Οσο για τα αγραμμοφώνητα κομμάτια του Γενιτσαρη που αναφέρεις ( ΕΠΙΔΡΟΜΗ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ, ΟΙ ΛΑΔΑΔΕΣ, ΟΙ ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΕΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΡΔΑΡΑΣ )
υπάρχουν με τον ίδιο σε ηχογράφηση από της συναυλίες που έδωσε στην Γερμανία το 1990.

Για το κομμάτι ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ (Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΕ ΚΙ’ Ο ΗΛΙΟΣ ΣΚΟΤΕΙΝΙΑΖΕΙ) [ΟΔΥΣΣΕΑ ΜΟΣΧΟΝΑ] (1943 )
βρήκα το εξείς.

ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΏΣΤΗΣ [Μ. ΓΕΝΙΤΣΑΡΗ] Στίχοι Νίκος Μάθεσης/ Μανόλης Χίοτης, Μουσική Μ. Γενίτσαρης

Σύνθεση του 1945

Αρχιζει:
Αντιλαλούνε τα βουνά
κλαίνε τα κλαψοπούλια
ο Βελουχιώτης χάθηκε
ψηλά σε μια ραχούλα.

Εδώ όμως δεν είμαι σίγουρος εάν είναι το ίδιο τραγούδι που αναφέρεις πιο ΄πάνω .

Αιγαίος

Και απο μενα φιλε Σακη να σου πω οτι ειναι μια
εμπεριστατωμενη και ωραια δουλεια και να κανω κι εγω μερικες σημειωσεις,“παρατηρησεις” και ερωτησεις.

  1. Καλο ειναι να βαλεις αν εχεις -και δε σου κανει κοπο- τους αριθμους σειρας πλαϊ σε καθε τραγουδι αν μη τι αλλο να φαινεται ποια κυκλοφορησαν και ποτε -για οσους ξερουν να συνδυαζουν νουμερα με χρονολογιες.

  2. Επισης καλο ειναι σε αυτα που αναφερονται στον Ελληνο-Ιταλικο πολεμο, να αναφερεται τινος τραγουδιου ειναι διασκευη π.χ. Γεια σας φανταρακια μας - Επρεπε ναρχοσουνα, Βρε γρουσουζη ΜουσΟΥλλινι - Γρουσουζης κλπ

  3. Εχω δυο τραγουδια με το ΣΤΕΛΛΑΚΗ τα : “Ο Μπενιτο καθε βραδυ” που ειναι διασκευη της " Βαρβαρας" και “Τον ορκο στην πατριδα μας” κι
    αυτο διακευη καποιου γνωστου ζεϊμπεκικου, δεν ξερω αν ειναι αυτα που γραφεις με το Στελλακη…

  4. Επισης ειναι και η διασκευη της Μαριγουλας Μανταλενας - Σ’ένα τσαντιρι Αλβανικο …

  5. Ακομα στην περιοδο (Β) υπαρχουν καποια τραγουδια οπως : Ποσες καρδουλες κλαψανε, Ελ ταμπα
    κ.α. που δεν ειναι ξεκαθαρο αν εχουν ηχογραφηθει ή κυκλοφορησει και ποτε …

  6. Τελος ο “Αποκληρος” του ΤΣΙΤΣΑΝΗ χρονια τωρα εχει γραφει απο ερευνητες και συνομιλητες του Τσιτσανη οτι εχει σχεση με τον Εμφυλιο και οτι λεει για τον αναγκαστικο ξενητεμο μετα το '48-'49
    Αλλωστε τα δεκαδες τραγουδια για την ξενητεια γραφτηκαν μετα το '53-'54.

Για το φιλο Σεσκουλα (@seskoulas) κι εγω εχω ακουσει οτι “Τα μανταλα” και αυτα εχουν σχεση με τον Εμφυλιο.
Παρεπιμπτοντως μια και αναφερεις το “Μαυρο χαρεμι” δωσε στοιχεια γιατι το ακουω πρωτη φορα…

Geia sou Yiorgo.To “Mauro Xaremi”-Tsitsanis
mousiki kai stixoi.Gramofwnimeno stin Katoxi
i ligo prin.Xameni i mytra tou lene oi
sullektes.Tragoudistes :Dimitris (Skulos)
Xristou,Tsitsanis kai mia gynaika.Enas filos to
exei alla oses fores piga na mou to dwsei
paroligon na paizame mpounies dioti den to
dinei.Mou to vazei kai to akouw mia fora kathe
pou tone vriskw kai meta asta…Tha dw
mipws tou to voutiksw kai to kanw mp3 alla
polu duskolo.Episis autos exei kai kommatia
tou Xatzixristou pou den exoun vgei se
kukloforia.Katapliktika kommatia alla kai pali
arnisi.A episis allo ena Tsitsani agramwfonito
einai to “Kataramena kagkela”.Apo auto mou
edwse mono tous stixous.
Rikse kamia idea na tone peisw na kaliasei
tipota na ftiaxtoume!!!

Λοιπον για το πρωτο δε νομιζω η μητρα, μαλλον το μοναδικο αντιτυπο εχει χαθει μια και οι μητρες εχουν ολες χαθει απ’οτι ξερω. Αυτο λογικα πρεπει να ειναι του '46-'47 - λογω στιχου. Οριενταλ πρεπει να ειναι ετσι ;

Μετα για τον Χ"χρηστο, οντως δεν εχουν κυκλοφορησει ολα, αλλα στο “Λαικο τραγουδι” εχει δημοσιευθει ολη η δισκογραφια οποτε αν μου πεις τιτλους θα σου δωσω στοιχεια.

Τα “Καγκελα” και αυτα πρωτη φορα τα ακουω, αυτα
τα αγραμοφωνητα ειναι μυστηριο …

Ο μονος τροπος ειναι “δωσε μου να σου δωσω” αν ειναι μερακλης θα τσιμπησει…

Α. Για τον φίλο Αιγαίο:

  • Οι “ΛΑΔΑΔΕΣ” του Μ. Γενίτσαρη δεν τραγουδήθηκε από τον Γ. Νταλάρα το 1980. Σίγουρα το μπερδεύεις με το “ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΕΣ”.

  • Το "ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ (Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΕ ΚΙ’ Ο ΗΛΙΟΣ ΣΚΟΤΕΙΝΙΑΖΕΙ) του Οδυσσέα Μοσχονά αρχίζει ως εξής:
    Ο ουρανός συννέφιασε κι ο ήλιος σκοτεινιάζει,
    το δόλιο το Μικρό Χωριό και πάλι ανταριάζει, κλπ.

  • Αυτό που λες εσύ των Μάθεση - Χιώτη - Γενίτσαρη είναι το “ΕΝΑΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΕΣΒΗΣΕ” (δες τη λίστα μου, είναι καταχωρημένο).

Β. Για τον φίλο Γιώργο Β.:

Βάζεις πολλά ερωτήματα μαζί. Πάντως μπράβο σου για την προσπάθεια και τη συμμετοχή σου (το ίδιο βέβαια ισχύει και για όλους του υπόλοιπους). Θα κάνω μια προσπάθεια να απαντήσω σε όσα μπορώ.

  • Για τον “ΑΠΟΚΛΗΡΟ” του Τσιτσάνη, είναι πολύ πιθανό να μην έχεις άδικο. Μάλιστα να προσθέσω κι’ εγώ μια πληροφορία που έχω στο αρχείο μου, την οποία παραθέτω με κάθε επιφύλαξη. Η πληροφορία αυτή λέει πως το τραγούδι αυτό απευθύνεται κυρίως προς τους αυτοεξόριστους στο Ανατολικό Μπλοκ, με τη λήξη του Εμφυλίου.

  • Για το τραγούδι “ΤΑ ΜΑΝΤΑΛΑ”, πάλι νομίζω πως έχεις δίκιο (όπως και ο Σέσκουλας που το επισήμανε) και μάλλον έχει σχέση με τον Εμφύλιο. Το πιθανότερο είναι να αναφέρεται για τους εξόριστους αριστερούς στα ξερονήσια.

  • Και μερικές επισημάνσεις για κάποια από τα τραγούδια για τον Πόλεμο '40-41, σχετικά με τις διασκευές από προγενέστερα τραγούδια και κάποιοι αριθμοί κυκλοφορίας (επισημαίνω μόνο μερικά, λόγω στενότητας χρόνου).

  • Ο ΑΓΥΜΝΑΣΤΟΣ (ODEON GA 7256).

  • ΑΝ ΦΥΓΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ (ODEON GA 7286).

  • ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΦΑΝΤΑΡΑΚΙΑ ΜΑΣ (ODEON GA 7316).
    Διασκευή από το “ΚΑΡΑΝΤΟΥΖΕΝΙ” του Μάρκου Βαμβακάρη.

  • ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ ΑΛΛΑΞΕ ΓΝΩΜΗ (ODEON GA 7316).
    Διασκευή από το “ΓΡΟΥΣΟΥΖΗΣ” του Μάρκου Βαμβακάρη.

  • ΣΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΤΑ ΒΟΥΝΑ (PARLOPHONE B. 74056).

  • ΜΗ ΣΕ ΦΟΒΙΖΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ (HMV AO 2691).

  • ΑΚΟΥ ΝΤΟΥΤΣΕ ΜΟΥ ΤΑ ΝΕΑ (HMV AO 2691).
    Διασκευή της περίφημης “ΒΑΡΒΑΡΑΣ” του Π. Τούντα.

  • Το “ΕΛ ΝΤΑΜΠΑ” τραγουδιέται πάνω στο χαβά του “ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ” και βέβαια είναι ανέκδοτο. Τραγουδιότανε κυρίως από τους αιχμαλώτους φαντάρους μας στη Μέση Ανατολή, Τομπρούκ, κλπ.

  • Μακάρι για όλα τα τραγούδια που καταχώρησα παραπάνω να είχα πλήρη στοιχεία! Δυστυχώς αυτά έχω μόνον και απομένει στη συμμετοχή (και στην τύχη!) των φίλων του φόρουμ να συμπληρώσουν τα κενά, ή να επισημάνουν προς διόρθωση κάποια πιθανά λάθη ή παραλήψεις για συμπλήρωση-βελτίωση της λίστας του συγκεκριμένου θέματος.

Β. Για το φίλο Σώτο:

Καλέ μου Σωτήρη, μπορώ να σε ξαναβάλω ακόμα μια φορά στον κόπο να προσθέσεις στην Δ. Κατηγορία (για τον Εμφύλιο) και τα ακόλουθα ? (με το συμπάθειο):

  • ΣΑΝ ΑΠΟΚΛΗΡΟΣ ΓΥΡΙΖΩ (ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΟΥ ΞΕΝΗΤΕΜΕΝΟΥ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Σωτηρία Μπέλλου) (30/11/1950, HMV 2995).

  • ΞΥΠΝΩ ΚΑΙ ΒΛΕΠΩ ΣΙΔΕΡΑ (ΤΑ ΜΑΝΤΑΛΑ) [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Μήτσος Χρήστου ή Σκύλος - Ευαγγελία Μαρκοπούλου) (1952).

  • ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Η ΔΙΑΦΟΡΑ [Β. ΤΣΙΤΣΑΝΗ] (Γραμμένο και συνθεμένο το 1951. Το 1956 ο Τσιτσάνης θέλησε να το φωνογραφήσει, αλλά η λογοκρισία το απέρριψε παμψηφεί! Πρωτοκυκλοφόρησε το 1980 ερμηνευμένο από τον Γ. Νταλάρα. Περιλαμβάνεται στο LP “ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ” (όπως και όλα τα άλλα που σημειώνω πως τραγουδήθηκαν από τον ίδιο το '80), MINOS DAL-MSM 391, 1980.
    (Σημ.: από δική μου παράληψη δεν το συμπεριέλαβα στην αρχική μου λίστα).

  • Σώτο, και μια απαραίτητη διόρθωση:
    Το “ΝΑ 'ΝΑΙ ΓΛΥΚΟ ΤΟ ΒΟΛΙ” του Μπαγιαντέρα, πρέπει να μπει στην Γ. Κατηγορία (για την Αντίσταση), γιατί εκεί ανήκει και όχι στη Β. (για την Κατοχή) που μπήκε κατά λάθος.
    Ευχαριστώ πολύ.

Σ.Π.

Φίλε Σάκη,

at first, you have done very excellent work …!!

Να διορθώσω τον εαυτό μου.

Για τους ΛΑΛΑΔΕΣ, σημείωσα μόνο το έτος σύνθεσης.

Στο δεύτερο τραγούδι ξέχασα να γράψω τον τίτλο του τραγουδιού, είναι
ΟΙ ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΕΣ Σύνθεση του 1942

Για το κομμάτι ΕΝΑΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΕΣΒΗΣΕ του Γενίτσαρη, στο CD που έχω το έχει με τίτλο
ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΣΤΗΣ, από εκεί ήρθε το μπέρδεμα…

aegeos

ΟΚ νασαι καλα Σακη κι εγω αυτα ξερω για τον “Αποκληρο” και τα “Μανταλα”
οποιος εχει κι αλλες πληροφοριες ας τις προσθεσει.

Δεν ξεκαθαρισες για το “Μη σε φοβιζει ο πολεμος”
αν ειναι διασκευη καποιου παλιου τραγουδιου, θα το ψαξω κι εγω.

Επισης δωσε αν θες κι αλλα στοιχεια για τα :
“Μπλοκος της Κοκκινιας” και “Ποσες καρδουλες κλαψανε”

(rembetobios)

Υπαρχει και ενα λιγο προγενεστερο αλλα επισης πατριωτικου περιεχομενου τραγουδι, του Μαρκου Βαμβακαρη :

Καλως μας ηρθες Βασιλια

Στην ξενιτεια σαν αν ησουνα
Εσυ και οι δικοι σου
Παντα σε περιμεναμε
Να δουμε την στολη σου

Σε σενα ολοι οι Ελληνες
Εχουμε την Ελπιδα
Να ενωθουμε ολοι μαζι
Να σωσεις την Πατριδα

Φίλε Σάκη,

Αυτό που προσπαθείς να φτιάξεις είναι πραγματικά εξαιρετικό.

Έχω όμως την εντύπωση ότι η πληροφόρηση σκορπάει και δεν είναι μαζεμένη σ’ενα αρχείο.
Μήπως μπορούμε σε συννενόηση με τον Γιώργο Παναγιωτακόπουλο να φτιάξουμε μιά βάση μέσα στο φόρουμ που να αναφέρεται σ’ αυτή τη δουλειά;

Φιλικά,
Ισαάκ.

Α) Για τους Moderators Σώτο και Γιώργο:

Η ανταπόκρισή σας, για ακόμα μια φορά αγαπητοί Κύριοι, ήταν αστραπιαία και πλήρης. Many thanks.

Β) Για το Γιώργο Β.:

Ρε συ Γιώργη, πάλι μου βάζεις δύσκολα! Δυο- τρεις ακόμα μάγκες σαν και σένα αδερφάκι μου στο Internet και με βλέπω με …full-time απασχόληση εδώ, στο Ρεμπέτικο Φόρουμ (Παναγιωτακόπουλε και Ηλιόπουλε, κανονίστε καλό μισθό και με ένσημα!). Αστειεύομαι βέβαια, όμως φαίνεται πως τα θέλει και ο κώλος μου, με το συμπάθιο!
Όμως φαίνεται πως έχεις μεράκι (και μπράβο σου). Έχουμε λοιπόν και λέμε φίλε μου:

  1. «Ο ΜΠΕΝΙΤΟ ΚΑΘΕ ΒΡΑΔΥ» είναι το «ΑΚΟΥ ΝΤΟΥΤΣΕ ΜΟΥ ΤΑ ΝΕΑ» (βλέπε λίστα. Είναι διασκευή της «ΒΑΡΒΑΡΑΣ»).

  2. «ΤΟΝ ΟΡΚΟ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ» είναι το «ΜΗ ΣΕ ΦΟΒΙΖΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ» (βλέπε επίσης τη λίστα. Δεν στηρίζεται σε κανένα προηγούμενο τραγούδι και δεν είναι διασκευή).

  3. «ΠΟΣΕΣ ΚΑΡΔΟΥΛΕΣ ΚΛΑΨΑΝΕ» [Στράτου Παγιουμτζή] (1945;).

Πόσες καρδούλες κλάψανε σ’ αυτά τα μαύρα χρόνια
που ζήσαμε μεσ’ τη σκλαβιά και μεσ’ στην καταφρόνια.

Πόσα κορμάκια πήγανε και νιάτα έχουν σβήσει
Και πόσα σπίτια απ’ άδικο για πάντα έχουν κλείσει.

Η «μαύρη» με το Γερμανό έγιναν η αιτία
Που το λαό μας ρίξανε σε τόση δυστυχία.

Ας όψονται οι αίτιοι που κάψαν την καρδιά μας
και πλούτισαν και γλέντησαν με την απελπισιά μας.

Σημειώσεις:

  1. Το τραγούδι απολογίζει τα φρικτά αποτελέσματα της μαύρης Κατοχής.

  2. «Μαύρη» = η μαύρη αγορά.

  3. Δεν ξέρω αν κυκλοφόρησε σε δίσκο και πότε (μάλλον το θεωρώ σχεδόν απίθανο, λόγω της λογοκρισίας).

  4. Το τραγούδι το αναφέρουν στα βιβλία τους τόσο ο Ηλίας Πετρόπουλος στα «ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ», όσο και ο Νέαρχος Γεωργιάδης στο «ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ».

  5. «Ο ΜΠΛΟΚΟΣ ΤΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΑΣ» [Νίκου Δημόπουλου ή Τούντα].

Ένα γλυκό ξημέρωμα, βαράγαν οι τσολιάδες,
τα σπίτια μας μπλοκάρανε με τους Γερμαναράδες.

Πρωΐ - πρωΐ πηγαίναμε όλοι στη δουλειά μας,
και οι τσολιάδες φώναζαν, βουρ! Για την Κοκκινιά μας.

Στο δρόμο που μας πήγαιναν προς την Οσία Ξένη,
Απ’ τη γωνιά που πρόβαλα, βλέπω δυο σκοτωμένοι.

Ε, ρε παιδιά, τι να σας πω, ράγισε η καρδιά μου,
κι από τα δόλια μάτια μου τρέχαν τα δάκρυά μου.

Ένα πρωΐ ξημέρωμα, δεκαεφτά Αυγούστου,
οι Γερμανοί μας σκότωσαν, έτσι για χάρη γούστου.

Σημειώσεις:

  1. Δημιουργός του τραγουδιού είναι ο Κοκκινιώτης λοχαγός του ΕΛΑΣ Νίκος Δημόπουλος ή Τούντας, που ήταν κι ένας πολύ καλός μπουζουξής και (όπως φαίνεται) και καλός στιχουργός.
  2. Το Λαϊκό μας Τραγούδι στερήθηκε για πάντα τον ταλαντούχο λαϊκό δημιουργό Ελασίτη Δημόπουλο, αφού λίγο καιρό αργότερα λαβώθηκε σε μάχη και τραυματισμένο τον αποτελειώσανε στο κρεβάτι του οι Γερμανο-Τσολιάδες, ύστερα από προδοσία.
  3. Ασφαλώς και πρόκειται για αγραμμοφώνητο τραγούδι, το οποίο το περιλαμβάνουν τόσο ο Τάσος Σχορέλης στη «ΡΕΜΠΕΤΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ» (απ’ όπου είναι παρμένα και τα στοιχεία για τον Δημόπουλο), όσο και ο Νέαρχος Γεωργιάδης στο «ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ».

Γ) Για τον «Rebetobios»:

Το «Καλώς μας ήρθες βασιλιά», που αναφέρεις, είναι το «ΜΑΣ ΗΡΘΕΣ (ΞΑΝΑΡΘΕΣ) ΒΑΣΙΛΗΑ» του Μ. Βαμβακάρη, τραγουδισμένο από τον ίδιο (1935, ODEON GA 1904).

  • Αναφέρεται στην επιστροφή του βασιλιά Γεωργίου Β!, με δημοψήφισμα, το 1935 (με ποσοστό των φιλοβασικών που θα έφτανε –έλεγαν τότε- το 107%!!!).
  • Για το τραγούδι του αυτό, τότε, ο Μάρκος νομίζω πως εισέπραξε και τον χαρακτηρισμό του ως φιλοβασιλικού. Αργότερα, το 1965 (ή ίσως και πολύ νωρίτερα), ο ίδιος εκδηλώθηκε με αντίθετα δημοκρατικά αισθήματα.
  • Σαφώς και δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στη λίστα των τραγουδιών με το συγκεκριμένο θέμα μας «ΠΟΛΕΜΟΣ 1940 - 41, κλπ».

Δ) Για τον Ισαάκ:

Γίνε λίγο πιο σαφής με την πρότασή σου.

  • Λες, “…η πληροφόρηση σκορπάει και δεν είναι μαζεμένη σ’ ένα αρχείο”. Σε ποια συγκεκριμένη πληροφόρηση αναφέρεσαι και σε ποιο αρχείο;
  • Λες πάλι, “…να φτιάξουμε μια βάση που να αναφέρεται σ’ αυτή τη δουλειά”. Σε ποια “δουλειά” αναφέρεσαι; Στο συγκεκριμένο topic “ΠΟΛΕΜΟΣ 1940-41 κλπ” ή αναφέρεσαι γενικά;

Σ.Π.

Σακη σε ευχαριστω πολυ !!
Βασικα ηθελα να δω αν εχουν κυκλοφορησει, αλλα τα
νεα στοιχεια που παραθετεις ειναι πολυ ενδιαφεροντα και χρησιμα.
Με μπερδεψε και το ονομα “Τουντας”.

Το “Μη σε φοβιζει ο πολεμος” ειναι σιγουρα διασκευη τραγουδιου
που λεει παλι ο ΣΤΕΛΛΑΚΗΣ γυρω στο '35-'38 ειμαι σιγουρος.
Θα το ψαξω εγω, μη μπαινεις σε κοπο.

Και παλι ευχαριστω !!