Έρευνα για δάσκαλο τριχόρδου στην Αθήνα

Καλησπέρα σας,
είμαι σε μια φάση έρευνας και ήθελα να κάνω μια ερώτηση και στο πιο κατάλληλο μέρος (rembetiko.gr) σχετικά με δασκάλους πάνω σε μπουζούκι/τζουρά και πιο συγκεκριμένα στην 3χορδη εκδοχή τους.

Σχετικά με μένα

Είμαι αυτοδίδακτος εδώ και 1 χρόνο περίπου κι έχω έναν τζουρά. Ξεκίνησα να παίζω κομμάτια προπολεμικού ρεμπέτικου και λίγα μεταπολεμικού, σιγά σιγά βέβαια πάνω στο ψάξιμο άρχισα να μαθαίνω και νέους συνθέτες (π.χ. Άκης Πάνου, Γιώργος Ζαμπέτας, Μίκης Θεοδωράκης) και είδα οτι μου αρέσει πολύ και αυτό το ρεπερτόριο.

Τι χρειάζομαι

Πιστεύω πως έως τώρα έχω μια τίμια αντίληψη του ρυθμού, της θεωρίας, μελωδικότητας και αυτιού που οπωσδήποτε μπορεί να βελτιωθεί. Πολλές φορές με παρατηρώ όμως οτι έχω κάποια τεχνικά προβλήματα / κενά όσον αφορά παίξιμο σε δύο ή τρείς χορδές (να πηγαίνω από Ρε καντίνι στην Λα και μετά στην Ρε μπουργάνα), τα οποία δείχνουν μια άγνοια στο χειρισμό της πένας, στο κράτημα του οργάνου και στην δαχτυλοθεσία (πιθανώς και σε άλλα). Για αυτό τον λόγο χρειάζομαι έναν δάσκαλο για να με βάλει σε ένα «σωστό» μονοπάτι. Βάζω το σωστό σε εισαγωγικά γιατί σίγουρα κάποια πράγματα είναι υποκειμενικά (π.χ. κράτημα πένας) και ο καθένας βρίσκει τον τρόπο που τον βολεύει, αλλά σίγουρα χρειάζεται να δημιουργηθούν κάποια καλά θεμέλια πάνω στα οποία μπορεί να χτίσει την τεχνική του ο παίχτης.

Πιθανοί δάσκαλοι

Εδώ και κάποιο καιρό παρακολουθώ στον youtube τον κύριο Θοδωρή Τζινέλλη και ένας γνωστός μου, ώντας μαθητής του κυρίου Λάκη Ορφανίδη, μου έχει πει πως ήταν πολύ ευχαριστημένος από εκείνον. Ο κύριος Θοδωρής είναι πολύ αναλυτικός και κατανοητός και έχει μεταδοτικότητα από όσο τον βλέπω. Διαβάζοντας λίγο εδώ στο φόρουμ είδα προτάσεις και για τον κύριο Σπύρο Γκούμα και για τον Αντώνη Κωνσταντάκη που κάνει και αυτός βίντεο στο youtube.

Προβληματισμοί

Ένας ενδοιασμός μου είναι οτι προς το παρόν κατέχω μόνο τζουρά και αν τα μαθήματα γίνουν πάνω σε τζουρά και κάποια κάποια στιγμή περάσω σε τρίχορδο θα πρέπει λογικά να αναθεωρήσω ριζικά όσον αφορά την τεχνική καθώς είναι δύο διαφορετικά όργανα. Μήπως να περίμενα μέχρι να πάρω την απόφαση να πάω σε τρίχορδο και να μάθω τότε μια και καλή;

Σας ευχαριστώ προκαταβολικά!

2 Likes

Η διαίσθησή μου λέει ότι αν και θα χρειαστεί να προσαρμόσεις κάποια πράγματα, δεν θα χρειαστεί να αναθεωρήσεις ριζικά. Είναι πολλά αυτά που θα σου μάθει ένας δάσκαλος πέραν από αυστηρά την τεχνική στο όργανο. Ειδικά στο επίπεδο που βρίσκεσαι, πιο πολύ θα πρέπει να μάθεις την ταστιέρα του οργάνου και λιγότερο λεπτομέρειες στην τεχνική.

Οπότε αφού η ταστιέρα είναι ίδια στα δύο όργανα, νομίζω δεν θα σε επηρεάσει.

Γενικά σε αυτά τα θέματα, η άποψή μου είναι όσο το συντομότερο ξεκινήσεις με δάσκαλο τόσο το καλύτερο. Οπότε μην σε προβληματίζει αυτό.


Όσον αφορά τους δασκάλους που αναφέρεις, σαν μουσικοί είναι εξαιρετικοί όλοι αλλά δεν έχω προσωπική άποψη για κανέναν, εκτός από τον κ. Γκούμα, και τον συνιστώ ανεπιφύλακτα. Μπορείς να διαβάσεις τοποθετήσεις μου για εκείνον εδώ και εδώ. Μπορείς να πάρεις και μια ιδέα για το στυλ του κ. Γκούμα, από την εισήγησή του στην ημερίδα που είχαμε διοργανώσει το 2017, από εδώ αλλά και από τα διάφορα μηνύματά του στο φόρουμ (@spiros_goumas).

4 Likes

Οι δάσκαλοι που αναφέρεις είναι όλοι πολύ καλοί, και επίσης συμφωνώ με όλα όσα αναφέρει ο Χρήστος. Μια σημείωση μόνο, ότι πιθανόν να χρειάζεσαι βελτίωση και σε πράγματα που θεωρείς ότι κατέχεις.
Αφού θες να προχωρήσεις σε τέτοιο ρεπερτόριο, καλό θα ήταν να προχωρήσεις στο μπουζούκι το συντομότερο δυνατόν. Βέβαια ένας καλός δάσκαλος θα είναι σε θέση να σε καθοδηγήσει και στον τζουρά.

3 Likes

Φαντάζομαι με αυτό εννοείς την δαχτυλοθεσία και τις συγχορδίες;

Ενδιαφέρουσες πηγές, θα τις κοιτάξω πιο προσεχτικά. Ευχαριστώ πολύ.

1 Like

Προς Θεού δεν ήθελα να φανεί σαν να καυχιέμαι το

απλά θέλω να πω οτι έχω βασικές γνώσεις πάνω στην θεωρία τουλάχιστον, και αν μου πεις παίξε ρυθμό καμηλιέρικο και καρσιλαμά, μπορώ να το φέρω εις πέρας.

οπότε Νίκο η άποψη σου είναι να περάσω στο μπουζούκι πρώτα ή όπως είπε και ο Χρήστος, οι βάσεις θα είναι ίδιες οπότε δεν χρειάζεται να βιαστώ;

1 Like

Αλίμονο, καμία μομφή εκ μέρους μου! Απλά από προσωπική εμπειρία, με καλό δάσκαλο έχω αναθεωρήσει πολλά από αυτά που θεωρούσα ότι κατείχα…
Για το μπουζούκι, αν έχεις την δυνατότητα το κάνεις τώρα. Αλλιώς το προγραμματίζεις όταν μπορέσεις.

1 Like

Ναι, αλλά ακόμα περισσότερο τα διάφορα “μονοπάτια” που υπάρχουν πάνω της. Πώς να παίξεις διάφορες κλίμακες σε διάφορα σημεία της ταστιέρας, πώς να πας από σημείο σημείο.

μπορώ να φανταστώ εκείνη την στιγμή που συνειδητοποιείς οτι πρέπει να ξεχάσεις ο,τι ήξερες μέχρι τώρα.

ναι για τώρα είναι δύσκολο το μπουζούκι αλλά είναι στα πλάνα σίγουρα

Ναι καταλαβαίνω τι εννοείς, πολύ σημαντικό για καθαρότερο ήχο και ταχύτητα στην ταστιέρα.

2 Likes

Άσχετα από τζουρα, μπουζούκι, δαχτυλοθεσίες κλπ, κάνε μια μεγάλη χάρη στον εαυτό σου τώρα που είσαι στην αρχή και μάθε να διαβάζεις και να γράφεις μουσική με άνεση.
Ούτε καν όργανο χρειάζεσαι για να εξασκηθείς σε αυτό και αργότερα όταν έχεις προχωρήσει θα χαίρεσαι που το έμαθες από νωρίς. :wink:

2 Likes

Δύσκολη αλλά και όμορφη μαζί!

@gus χρήσιμο εργαλείο η παρτιτούρα, αλλά απαραίτητη ικανότητα να δουλεύει το αυτί.

3 Likes

Προφανώς απαραίτητη αλλά έτερον εκάτερον. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο.
Δεν πάει να πει ότι άμα μάθεις να διαβάζεις, κουφαίνεσαι :grin:

2 Likes

Συμφωνώ από την άποψη οτι βοηθάει στο να ολοκληρωθείς σαν μουσικός. Προς το παρόν μπορώ κάπως να μεταφράσω παρτιτούρα σε τάστα του οργάνου. Βέβαια πρέπει να θέτουμε προτεραιότητες, δεν μπορώ να τα κάνω όλα κατευθείαν, στο τέλος της ημέρας.

Αυτό ακριβώς, ανοίγουν τα μάτια σου και είναι σοκαριστικό στην αρχή.

2 Likes

Το πρόβλημα είναι πως κάποιες φορές η ευκολία της παρτιτούρας υπονομεύει την εξάσκηση του αυτιού… Αυτό μπορεί να συμβαίνει και από την πλευρά του δασκάλου κυρίως, αλλά και από την πλευρά του μαθητή.

1 Like

Καλησπερα Αριστομενη και καλές πενιες να έχεις ότι και αν αποφασίσεις.
Και οι 3 δάσκαλοι δείχνουν να είναι καλοί είτε από το youtube είτε από τις αναφορές που γίνονται σε αυτούς.
Πριν σου πω την προσωπική μου εμπειρία για τον ένα από αυτους θεωρώ πως για το τυπικό να υπενθυμίσω πως μαθήματα κάνει και ο @liga_rosa και με επιφύλαξη αν δεν κάνω λάθος και ο @icetelli, τους οποίους δεν ξέρω προσωπικά αλλα στο δικό μου μυαλό άνθρωποι που μοιράζονται τόση πληροφορία και προσφέρουν τόση βοήθεια, με κανουν να φαντάζομαι μόνο θετικά για την διδασκαλία τους.
Τώρα στην προσωπική μου εμπειρία, κάνω μαθήματα με τον Αντώνη 3χορδο.
Απο το youtube τον βρήκα και εγώ και έτσι ξεκίνησα.
Είναι σοβαρός και επαγγελματίας, μετρημενος και δεν χαϊδεύει αυτιά. Θεωρώ ότι ο άνθρωπος το γουστάρει πολύ το όργανο και εχει αρκετές γνώσεις. Τώρα από εκεί και πέρα, γιατρός, ψυχοθεραπευτης, παππάς και δάσκαλος είναι και να κάτσει η χημεία μεταξύ σας.
Όσο για τον τζούρα εγώ έκανα το αντίστροφο, ο τζούρας ήρθε δεύτερος και δεν βρήκα δυσκολία σε αυτόν ίσα ίσα μου βγήκαν οι ανοιχτές πιο εύκολα από το μπουζούκι, αλλά θα σου πρότεινα όταν μπορέσεις να κυνηγήσεις το μπουζούκι και πιο πολύ για τα δάχτυλα τα οποία ζορίζονται πιο πολύ στα μεγάλα ταστα.
Τέλος παίζει ρόλο μεγάλο για εμένα και η ηλικία σου, όταν ο Παλαιολόγου μου έδειχνε κάτι στα 14 μου το είχα παίξει μιμιτικα σε χρόνο μηδέν στην οποία ταχύτητα μου, τώρα στα 35 που έπιασα ξανα το όργανο ζορίζομαι κάπως να βγάλω με την μια ασκήσεις.
Οτι και αν αποφασίσεις καλη αρχή σου εύχομαι.

4 Likes

Ώς προς τα προαναφερθέντα δεν έχω να πω κάτι, άλλωστε ένας αυτοδίδακτος είμαι και εγώ. Όμως, από τα ακούσματά σου, έχεις σε κάποιον καλλιτέχνη κλίση, που να θες να μιμηθείς το ανάλογο ύφος στο παίξιμό σου;
Και τι εννοώ. Μια μόνιμη ‘‘διαφωνία’’ με τους φίλους μου είναι τα κομμάτια από Τσιτσάνη μέχρι Καζαντζίδη, Ζαγοραίο κτλ. Μ’ αρέσει να τα ακούσω αλλά ως εκεί, να τα παίζω ο ίδιος δεν μπορώ. Το έχεις σκεφτεί έτσι, σαν προτίμηση ας πούμε;

Και το λέω επειδή το ρεπερτόριο που αναφέρεις είναι κάπως…ευρύ.

Σε ευχαριστώ πολύ Παναγιώτη !!

Για τα παιδιά που είπες από το φόρουμ δεν γνώριζα οτι κάνουν και μαθήματα, θα το ξαναδώ τότε.

Είναι αλήθεια, αφιερώνουν όλοι τους πάρα πολύ χρόνο να βοηθάνε μέχρι και «βρέφη» (π.χ. σαν εμένα, χαχα) κάτι που από μόνο του δείχνει την ποιότητα τους.

Όσον αφορά τον Αντώνη, θα μπορούσες να μιλήσουμε λίγο σε μηνύματα να μου πεις κάποιες πληροφορίες π.χ. το οικονομικό που κυμαίνεται (αν υπάρχει θέμα δημόσια);

ναι αυτό σκέφτομαι και εγώ … αν ξεκινήσω μαθήματα με τζουρά θα συνηθίσω τις πιο μικρές αποστάσεις και θα είναι πιο δύσκολο μετά απ’ ότι η δική σου περίπτωση. Πρέπει να σου ήταν πολύ εύκολος ο τζουράς.

22 χρονών είμαι αλλά δεν έχω ασχοληθεί από μικρή ηλικία για να χτιστούν κάποιες συνάψεις περί τεχνικής ή μουσικής. Τα βασικά περί θεωρίας τα έμαθα σε κιθάρα στα 20 μου και τον τζουρά τον αγόρασα πέρσι το καλοκαίρι.

Κοίταξε, προσπαθώ γενικά να μην υιοθετώ από τώρα την έννοια της μίμησης κάποιου άλλου. Θα ‘θελα να βρω το δικό μου στυλ (παρ’ όλο που έχω επηρεαστεί ήδη αρκετά). Αν όμως έπρεπε να απαντήσω, θα πω οτι θέλω το στυλ μου να είναι ένα απόσταγμα από την καθαρότητα στον ήχο του Κώστα Παπαδόπουλου και από το ανατολίτικό ύφος του Παλαιολόγου.

Τελευταία τα ακούσματα μου, λόγω και του ψαξίματος γενικά στην μουσική, κλίνουν προς το πιο λαϊκό (π.χ. Άκης Πάνου που προανέφερα κτλ.). Επειδή όμως αυτά έχουν μια μεγαλύτερη απαιτητικότητα στην τεχνική και επειδή στον τζουρά δεν αποδίδονται καλά αυτά τα τραγούδια μαθαίνω και παίζω κυρίως προπολεμικά ρεμπέτικα τα οποία μου αρέσουν εξίσου πολύ.

3 Likes

Μα όχι, στα ίδια θα είσαι, πιο δύσκολο θα ήταν να πας απο μπαγλαμά σε μπουζούκι παρά από τζουρά. Η απόσταση τζουρά-μπουζουκιού είναι τέτοια που θα τη μάθεις πολύ εύκολα.

Αν σε βοηθάει, είμαι 23, όπως είπα αυτοδίδακτος. Με βοήθησαν τα παιδιά του φόρουμ σίγουρα. Επίσης, αν το πάμε αλλού, έχω άμεση επιρροή ύφους Βαμβακάρη, Κερομύτη, + τα λίγα ταξίμια τους (τσέκαρε υφος), Στέλιου Βαμβακάρη -που τσέκαρα σε αρχικό στάδιο την πενιά ιδίως στα ταξίμια- και τέλος, και επί το πλείστον του Νίκου Βραχνά στο όλο ύφος, μετά από 1 χρόνο πένα, ύφος κλπ.
Έχε στα υπόψιν τον @liga_rosa , τα γνωρίζει αυτά.

Το δικό σου στυλ νομίζω -από προσωπική πείρα- θα ερθει με τα χρόνια. Ως αποτέλεσμα επιρροών.

3 Likes

Η αλήθεια είναι έχω παίξει και με τρίχορδο φίλου και ήταν τελείως διαφορετικό, πολύ μεγαλύτερο καπάκι και αρκετά μεγαλύτερες αποστάσεις, ποιός ξέρει τότε.

Ναι, σίγουρα επηρεαζόμαστε. Τον Κερομύτη τον έχω ακούσει σε μια συνέντευξη του που εξηγεί και τους δρόμους και παίζει ένα ταξίμι πάνω στον καθένα. Το παίξιμο του μου άρεσε πολύ εκεί. Προσωπικά το αργό, μάγκικο ύφος του Βραχνά και ο τρόπος που χτυπάει τις ανοιχτές στον ρυθμό θέλω να περάσει και στο δικό μου στυλ κάποια στιγμή, δεν το 'χω βρει σε άλλον αυτό.

Ναι έχεις δίκιο σε αυτό.

1 Like

Όταν έγραψα επιρροή εννοώ να ακούς το παίξιμο και να το μελετήσεις, άκουσμα με προσοχή δηλαδή, αν το κάνεις αυτό σταδιακά θα έρθει. Αλλά ξεφύγαμε από την αναζήτηση δασκάλου, το βασικό θέμα.

Σαν εσένα έψαξα και εγώ δάσκαλο και βρήκα το forum.Σίγουρα παίζει ρόλο και το οικονομικό όπως λες αλλά όπως είπε και ο Πάνος είναι να ταιριάξεις μαζί του και να σε εμπνέει να συνεχίσεις.
Επίσης σημαντικό για μένα η απόσταση από το δάσκαλο εκτός και αν έρχεται αυτός στο χώρο σου.
Γι’αυτό μίλησε με κάποιους δασκάλους και κάποιος θα σε κερδίσει και θα τον προτιμήσεις.
Εγώ ξεκίνησα μαθήματα τρίχορδου με τον κ.Σπύρο Γκούμα και μετά από περίπου 1.5 χρόνο μπορώ να σου πω ότι έχω μείνει υπερευχαριστημένος σε όλα τα επίπεδα.Είμαι ευχαριστημένος με τον τρόπο διδασκαλίας,είναι αρκετά κοντά μου 10 λεπτά με το αυτοκίνητο κάνω να πάω και στο οικονομικό κομμάτι επίσης.
Γι’αυτό σου ξαναλέω μίλησε με κάποιους και θα δεις πως θα πορευτείς.

4 Likes