Τραγούδι και Μάρκος σήμερα

Καλησπέρα παίδες…Ήθελα να κάνω μια κουβέντα σχετικά με το πως τραγουδιέται ο Μάρκος σήμερα.Νομίζω ότι οι ερμηνείες λίγο πολύ έχουν ξεφύγει.Ο Μάρκος ‘‘ακούγεται’’ για πολλούς απλός στη φωνή(αλλά και στο παίξιμο) πράγμα που θεωρώ πολύ λάθος.Πιστεύω πως για να παίξεις και να τραγουδήσεις Μάρκο θέλει πολύ προσοχή…Η άποψή μου είναι πως βγάζοντας ένα κομμάτι αρχικά πρέπει να λειτουργήσεις μιμητικά(και όχι μόνο στο Μάρκο).Από κει και πέρα ο Μάρκος τραγουδούσε βγάζοντας το μεγαλύτερο μέρος του ήχου της φωνής από το λαρύγγι.Μεγάλη προσοχή πρέπει πιστεύω να δώσεις και στα λάθη του Μάρκου(π.χ. Σκύλα… “΄λα μ΄ έκανες και λιώνω”…).Πολλές εκτελέσεις σήμερα περιέχουν και επιπλέον δεύτερες φωνές που επίσης σε απομακρύνουν από την πρώτη εκτέλεση.Περιμένω απόψεις…

  • Να ξεκαθαρίσω πως δεν στοχεύω στην αντιγραφή ενός τραγουδιού αλλά στη σωστή απόδοση του ύφους.Άλλωστε πώς να αντιγράψεις έναν άνθρωπο…

Χμ… Δεν ξέρω αν χρειάζεται όλη αυτή η προσπάθεια. Το πιο σημαντικό στις ερμηνείες του Μάρκου είναι, θα έλεγα, το γεγονός ότι ο ερμηνευτής είναι ο ίδιος ο δημιουργός. Πράγμα που εξ ορισμού δεν ισχύει π.χ. για μένα άμα πάω να πω ένα δικό του τραγούδι!

Καμία αντίρρηση ότι ήταν εξαιρετικός τραγουδιστής. Όχι όμως το είδος που θα άξιζε να μελετήσουμε την τεχνική του ώστε να την αποδώσουμε καλά. Δε μελετούσε, λ.χ., τεχνικές του Μάρκου ο Μπιθικώτσης όταν έλεγε δικά του τραγούδια!

Εκεί που μπορούμε να τον πάρουμε (τον Μάρκο πάντα) ως πρότυπο είναι στο τραγουδιστικό ήθος, που κι αυτό αναλύεται σε κάποια τεχνικά (ή περίπου) στοιχεία: στις ολόισιες νότες, στη μετρονομική αίσθηση και απόδοση του ρυθμού, στη λιτότητα.

Όσο για λάθη τύπου «‘λα μ’ έκανες και λιώνω», εδώ διαφωνώ. Το τραγούδι λέει «σκύλα», τώρα το ότι ο Μάρκος για χ-ψ λόγους μπερδεύτηκε κι έχασε μια συλλαβή δεν έχει να μας λέει τίποτα.

Τέλος, αν αποφασίσει κανείς να σπουδάσει το ύφος του Μάρκου στα τραγούδια που ηχογράφησε ο ίδιος με τη φωνή του, δε θα πρέπει ν ατο κάνει και για όλους τους άλλους τραγουδιστές; Είναι όμως δύσκολο, δεν μπορείς να είσαι και Βαμβακάρης και Νταλγκάς και Παγιουμτζής και Νούρος (για να μη βάλω και τις γυναικείες φωνές μέσα)!

Βέβαια όλο αυτό δεν είναι παρά η προσωπική μου άποψη. Κάθε αντίθετη είναι σεβαστή και ελπίζω να ακουστεί για να γίνει η συζήτηση.

Έθεσα το θέμα για τον Μάρκο όχι γιατί πιστεύω πως είναι εύκολος ο Νταλγκάς ή ο Αραπάκης αλλά για το λόγο ότι ο Μάρκος ‘‘φαίνεται’’ απλός και οι περισσότεροι πέφτουν στην παγίδα…Εννοείτε πως ο καθένας θέλει τη μελέτη του.Για τις εκτελέσεις του Μπιθικώτση δε θα σχολιάσω γιατί θα έλεγα πως είναι κάτι άλλο και εντελώς υποκειμενικό…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 15:47 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 15:39 —

Και κάτι άλλο…Έχω ακούσει πολύ καλές ερμηνείες σε Νταλγκά,Χατζηχρήστο,Τζουανάκο,Στράτο,Ρόζα κλπ…Στο Μάρκο όμως δεν έχω ακούσει πέρα από μόνο μερικές καλές αποδόσεις από συγκεκριμένα άτομα…

Γεια σου Σωτο!

Μιλωντας για αξιοπρεπεις αποδοσεις του Μαρκου λοιπον τι εννοουμε;

Ο Ανδρογιαννης φερ’ειπειν παιζει Μαρκο με τον καλυτερο τροπο στην Ελλαδα;
Για οσους δεν τον ξερουν ενα δειγμα…http://youtu.be/vF4ATBViT0E

Ενταξει εχει χουζουρι ο τυπος,διασκεδαζω με τα βιντεο αλλα αυτο ειναι το νοημα;

Εγω πιστευω οτι ο καθενας εχει τη φωνη του,κι ο Μαρκος τη δικη του.Γιατι να παιδευεσαι να κανεις τη βραχναδα οταν εχεις δικη σου φωνη;
Αν ο Ρουκουνας τραγουδουσε επανεκτελεση τραγουδι του Μαρκου θαρρεις πως θα αλλαζε τη φωνη του;
Θα προσπαθουσε να ξερανει το λαρυγγι του για να μοιαζει με Μαρκο;…Δε νομιζω!

Πιστευω οτι πρεπει να στεκεσαι σε λεπτομερειες του υφους οπως ειπε κι ο Πεπε…
Πιο λιτο παιξιμο…ειδαλλως αρχισεις τα στολιδια και τα καμπαναρια θα πιασεις σε υφος Περπινιαδη,Ζαγοραιο και Νικολαιδη!

Σχετικα με τις συλλαβες και τα λαθη…εχει την πλακα του να τα αναπαραγεις,αλλα μεχρι εκει.Δε σημαινει τιποτα να δε ριξεις το επιφωνημα εκει που το εριξε ο Μαρκος!

Σαφως και ειναι ευκολοτερος απο αλλους,δε γινεται να μου πεις οτι ο Μαρκος εχει την ιδια δυσκολια με Τουντα.Ειναι τυχαιο που οι περισσοτεροι ξεκινανε με Μαρκο το παιχνιδι;

Εκαστος στο υφος του!

Αν θες δωσε απο κανα youtube μια αξιοπρεπη κατα τη γνωμη σου εκτελεση Μαρκου!

Διάβασα κάπου ότι ο Ανδρογιάννης είχε δηλώσει πώς δεν τραγουδάει έτσι επειδή μιμείται το Μάρκο, αλλά επειδή έχει μια πάθηση (και όπως του’πε ο στέλιος βαμβακάρης, την είχε και ο μάρκος) που όταν τραγουδά κανείς ακούγεται έτσι…Παίζουν με τη νοημοσύνη μας κάποιοι…
Σωτήρη είμαι και γω της άποψης ότι ο Μάρκος φαίνεται εύκολος, ενώ είναι τραγικά δύσκολο το να αποδώσει κάποιος (εγώ μιλάω μπουζουκικά πάντα) Μάρκο. Πιάνουμε ένα πάναπλο από άποψη νοτών κομμάτι το όταν με βλέπεις και περνώ. Έχω δει να το παίζουν πολλές φορές και επειδή το κομμάτι είναι αργό και με αραιές νότες, οι πιο πολλοί δε νιώθουν ‘‘γεμάτοι’’ και κάνουν το κλασσικό που κάνει ένας τριχορδάς όταν δε του πάνε καλά τα πράγματα. Γκρανγκ όλη την ώρα. Παρατήρα πόσο ευρηματικά και απλά γεμίζει ο Μάρκος τον ήχο. Όσον αφορά το τραγούδημα δεν ύπαρχει πρέπει. Κάνε ότι θες. Ο μάρκος ήταν ένας πολύ καλός βαρύτονος και πολλά από τα κομμάτια του ηταν χαμηλότονα. Αν είσαι χαμηλότονος και συ, πες τη σκύλλα από τον αρχικό τόνο, αλλιώς τζάμπα κουράζεσαι. Διαφωνώ προσωπικά με τη μίμιση. Μου φαίνεται γελοία προσωπικά. Μόνο αν τη βρίσκεις τόσο πολύ να βραχνιάζεις. Δεν τίθεται θέμα απόδοσης ύφους τόσο πολύ εκεί. Αν είσαι πάνω στις νότες τότε τραγουδάς αλα μάρκος, ελάχιστα τσαλίμια έβαζε ο φράγκος και ήταν βέβαια όμορφα (δεν μπορώ να ξεχάσω που στο γυφτοπούλες στο βουνό, ο γέρος πια μάρκος, καταλάθος τραγουδάει και μόριο). Έχω δει το γενίτσαρη να τραγουδάει το όταν μπουκάρω στον τεκέ του Δελλιά και δε μιμήθηκε καθόλου τη φωνή του Ανέστη. παρ’ολ’αυτά ήταν μέσα σστο ύφος. Επίσης όσο για τα λάθη συμφωνώ με μπλέκο, έχουν το γούστο τους ενίοτε…

Θα ξεκινήσω με μία προσωπική εμπειρεία. Πριν δύο – τρία χρόνια το έφερε η συγκυρία, να βρεθώ να τραγουδάω Μάρκους (και να παίζω βέβαια, συγχρόνως) για μιάμιση περίπου ώρα, σε κάποια σειρά εκδηλώσεων για το Μάρκο. Προσπάθησα, όσο μπορούσα, να σεβαστώ το ύφος και (δυσκολότερο αυτό) το ήθος του, αποφεύγοντας κάποια πράγματα και επδιώκοντας άλλα. Σε μία από αυτές τις εκδηλώσεις, άλλη συγκυρία το έφερε ώστε να προστεθεί στην ομάδα και ένας φίλος, εμπειρότατος μπουζουξής και τραγουδιστής. Η εκδήλωση πήγε μια χαρά, ο κόσμος ευχαριστήθηκε και όλα ωραία. Εγώ όμως, χωρίς βέβαια να το πραγματοποιήσω, από το τρίτο ή τέταρτο κιόλας τραγούδι ήθελα, αν μπορούσα, να τα παρατήσω και να φύγω. Γιατί; Απλούστατα, αισθάνθηκα πάρα πολύ έντονα ότι ήθος και ύφος του Μάρκου ήταν, εκείνη τη βραδυά, είδος εν ανεπαρκεία. Εν τραγική ανεπαρκεία.

Ο φίλος, εμπειρότατος και επαρκέστατος οργανοπαίκτης, δεν θέλησε να αναλάβει το σολιστικό ρόλο, που θα μπορούσε, αλλά τον άφησε σ’ εμένα. Επομένως, ο μόνος τρόπος να συμβάλλει στην ομάδα (εκτός από το τραγούδι) ήταν, να παίξει το ρόλο του “γεμιστή”: ξέρετε, στυλιζαρισμένες φράσεις κλισέ, που μπορούν να προστεθούν και προστίθενται σήμερα κατά κόρον σε κάθε μουσική φράση, συνήθως από τον “γκιέστ σταρ” που δεν τραβάει το σολιστικό κουπί αλλά “κεντάει” γεμίζοντας τα ενδιάμεσα, γέφυρες κλπ, είτε για προπολεμικό Μάρκο πρόκειται, είτε για “με παρέσυρε το ρέμα” είτε για “σάπιο σανίδι πάτησα”.

Το δεύτερο: Πρίμο σεγόντο από το πρώτο ως το τελευταίο κομμάτι της παρουσίασης. Ε, θα συμφωνήσουμε όλοι, νομίζω, πως απλά δεν ταιριάζει αυτή η τεχνική στα τραγούδια του Μάρκου. Υπάρχει και ταυτοφωνία, και μάλιστα χωρίς τα προβλήματα που θα είχε μία γυναικεία φωνή.

Και να προσθέσω και το θέμα των ταξιμιών. Δεν είναι υποχρεωτικό, κάθε τέταρτο ή πέμπτο κομμάτι να ξεκινάει με ταξίμι, ειδικά μάλιστα για το Μάρκο. Αν το γουστάρεις, θα σου βγεί ωραίο. Αν όμως θεωρείς ότι πολλά κομμάτια παίχτηκαν χωρίς ταξίμι, καιρός τώρα για ένα, ασ’ το καλύτερα.

Σωτήρη, θα διαφωνήσω κάθετα με αυτό που λές για “τα λάθη του Μάρκου”. Όσο και να προσπαθήσουμε, ποτέ δεν θα εκφέρουμε εκείνο το “… ΄λα μ’ έκανες” τόσο φυσικά όσο ο Μάρκος εκείνη τη συγκεκριμένη στιγμή, γιατί απλούστατα δεν μας προέκυψε κατά τύχη. Καλύτερα λοιπόν να μην το προσπαθήσουμε. Ούτε και στη Φραγκοσυριανή, αν θελήσουμε να προσθέσουμε και οργανική επανάληψη ως “πέμπτο κουπλέ”, είναι ανάγκη να παραλείψουμε κι εμείς τα μέτρα που παραλείπει ο Μάρκος. Δεν είμαστε γραμμόφωνα, ζωντανοί μουσικοί είμαστε και ζωντανός μουσικός ήταν και ο Μάρκος. Και έχουμε άλλους, ωραιότατους τρόπους να αποδόσουμε σωστά το ύφος. Νομίζω ότι το σημαντικότερο, που αποδίδει καρπούς και είναι και εύκολο, είναι να μάθουμε και αφαίρεση, συνώνυμο της λιτότητας, αρκετά έχουμε εξασκηθεί στην πρόσθεση, τόσα χρόνια*. Ας προσέξουμε π.χ. πώς αποδίδεται η εισαγωγή στα μαύρα μάτια μαύρα φρύδια, απλούστερο αριστερό χέρι δεν νομίζω να υπάρχει.

*όσο για πολλαπλασιασμό, ούούούού…

Φαίνεται να υπάρχει μια αμφιθυμία σχετικά με τις έννοιες του «απλού» και του «εύκολου»: τελικά είναι συνώνυμες ή αντίθετες;

Προσωπικά θεωρώ ότι ο Βαμβακάρης είναι δύσκολος επειδή είναι απλός. Κατ’ επέκταση δε, καθετί απλό (που να είναι βέβαια και καλό, έτσι; όχι απλοϊκό) είναι δύσκολο. Ταυτίζομαι δε πλήρως με τα παρακάτω:

και

(Υπογράμμιση δική μου στο σημείο που θεωρώ κλειδί από το μήνυμα του Ανεστάκου)

Λοιπόν…Όπως θα διαπιστώσετε για τη μίμηση που είπα χρησιμοποίησα τη λέξη ‘‘αρχικά’’.Επίσης άλλη είναι η δυσκολία σε ένα τραγούδι του Τούντα και άλλη σε ένα του Μάρκου Μπλέκο και θα πω αυτό που είπε ο φίλος ο Νίκος για την αφαίρεση και θα συμφωνήσω.Δεν θα σου έλεγα τον Ανδρογιάννη ως παράδειγμα.Τις ωραιότερες εκτελέσεις που έχω ακούσει τις έχω ακούσει από τον Φάνη Οικονόμου (από το ρεμπέτικο στην Καρδίτσα) που ούτε βραχνιάζει τη φωνή αλλά λέει εξίσου καλά και ρεπερτόριο με Νταλγκά,Κάβουρα,Στελλάκη κλπ.Και ο φίλος ο Ιάκωβος έχει κάνει πολύ καλές ερμηνείες όπως και συ Μπλεκ(έλα μην ντρέπεσαι χαχαχα…).Στο youtube δεν ξέρω να προτείνω κάτι…Για τα λάθη στους στίχους θα έλεγα πως σε εμένα προσωπικά αρέσουν αλλά δε με χαλάει να ειπωθεί και ‘‘σωστά’’ απλά με φτιάχνουν ακόμα περισσότερο…Είναι κάτι υποκειμενικό πιστεύω… Α!Βρήκα βίντεο στο youtube μόλις.Αν και είναι Κηρομύτης χρειάζεται παρόμοια προσέγγιση στη φωνή…http://www.youtube.com/watch?v=znybFt7YCkk Επίσης αν ο Ρούκουνας τραγουδούσε Μάρκο θα είχαμε δυο εκτελέσεις οπότε θα είχαμε δυνατότητα επιλογής…

Βρε δε χρειαζεται να ξανατραγουδηθει τιποτα για να εχουμε θεμα επιλογης.
Δεν τιθεται θεμα επιλογης…!

Επιλεγεις να πεις ενα τραγουδι και το λες απο καρδιας οπως σου βγει.
Αλλοτε θα βγει βαριεστημενο και ξενερωτο γιατι δεν ειχες τρελη ορεξη…αλλοτε εισαι σε φουλ κεφι και μπορει να βγει λες και σκουζει γουρουνι απο τα ουρλιαχτα ,αλλοτε μπορει να τη δεις ντοκυμαντερατζης και πιανεις να το παιξεις στην πενα… λες και κανεις παρουσιαση.

Εγω παντως ισως φταιει που ειμαι σχετικα ασχετος :slight_smile: οποτε δεν εχω στανταρακι…το ιδιο τραγουδι μπορει να το πω απο εντελως χαλια μεχρι οσο καλα μπορω…ποτε δεν ειναι στανταρ.Αλλο θεμα αυτο.

Το θεμα ειναι να αποφευγεις το εσκεμμενο,γιατι να κανεις κατι στημμενα αφου μπορεις και φυσικα;…Να νταηλιζεις τραγουδωντας επειδη θαρρεις οτι ο Μαρκος ειχε τετοιο παραστημα.

Σε μια κουβεντα εδω μεσα προ ημερων ειπα τα λογια σου,οτι απο τις καλυτερες επανεκτελεσεις Μαρκου που εχω ακουσει ειναι τα παιδια στην καρδιτσα,Φανης και Ντινος.Τραγουδουν το Μαρκο φυσικοτατα,εχουν μια ευχαριστη θεατρικοτητα που δεν κατανταει γελοια…να τραγουδουν φερ’ειπειν το συναχη και να κανουν λες και τα εχουν σαν καρπουζια.Παιζουν λιτα και τραγουδουν σωστα αυτο ειναι ολο.

Δηλαδη ο Μαρκος ειναι δυσκολος και ο Μπατης ειναι ευκολος;
Ιδια σχολη ειναι…τουλαχιστον στις αρχες του Μαρκου.

Εχεις ενα δικιο ειναι καποια τραγουδια που θελουν ενα γρεζι στη φωνη…πχ το ιπποδρομιο…που ο ενας παει χαμηλα και ο αλλος ψηλα.Αναποφευκτα στον ενα θα βγει μπασσα Κηρομυτισια φωνη…μπορει να τραγουδηθει ομορφα αφου ουτως η αλλως θα βγει η φωνη βραχνη…μην το παρακανεις ομως.Ενας ηταν ο Κηρομυτης…συ τραγουδα σα Σωτος…εγω σα Μπλεκος…Ο Πεπε σαν Πεπε κ.ο.κ.

Ολα τα τραγουδια οταν παιζονται απαιτουν μια στοιχειωδη πειθαρχια που πρεπει να πηγαζει απο σεβασμο στο υφος…αλλιως παμε να παιξουμε Μαρκο με μπουζουκι πισω απ’το σβερκο κρατωντας και κανα τραπεζακι με τα δοντια!:slight_smile:

Βέβαια και δεν χρειάζεται. Να θυμίσω, απλά:

[ul]
[li]“Γειά σου Μάρκο μου, Καρούζο!”[/li]
[li]“Γειά σου Ρούκουνα, Κεπούρα!”[/li][/ul]

Δε διαφωνούμε Μπλεκ και το ξέρεις απλά λέω ότι αυτός ο σεβασμός χάνεται από πολλούς ειδικότερα στο Μάρκο που ‘‘φαίνεται’’ εύκολος…Απ την ψυχή σου να τραγουδήσεις απλά και συ αλλιώς λες Μάρκο και αλλιώς Κάβουρα.Δεν είναι θέμα νταιλικιού…

Ο Μπάτης δε ‘‘φαίνεται’’ εύκολος.Τουλάχιστον στη φωνή.Ο Μάρκος σε ξεγελάει όμως…Κατά τα άλλα συμφωνώ.

Αν είναι ποτέ δυνατόν να προσπαθήσει κάποιος να μιμηθεί την φωνή κάποιου άλλου !
Τότε δεν λέγεται τραγουδιστής, αλλά μίμος… Ούτε και το παίξιμο ξεπατικώνεται !

Θυμάμαι κάτι νεαρά ρεμπετάκια, φιλαράκια μου, που πήγαιναν στην Πριγκηπέσσα
και παρακολουθούσαν το παίξιμο του Δ. Μυστακίδη με θαυμασμό και όρεξη να μάθουν…
ok, αλλά μέχρι εκεί… δεν μπορούν να γίνουν σαν κι αυτόν και δεν εννοώ ότι θα είναι
καλύτεροι ή λιγότερο καλοί από αυτόν, απλά εκείνος είναι εκείνος κι αυτοί είναι αυτοί…
Ο κάθε μουσικός αφήνει το δικό του ανεξίτηλο στίγμα ή περνά τελείως απαρατήρητος…

Πράγματι στην Καρδίτσα, στο “ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ”, τα παιδιά παίζουν με σεβασμό Μάρκο και όχι μόνο…
Επίσης τα παιδιά στα Τρίκαλα, στην “Κληματαριά”, παίζουν εξαιρετικά ωραία Μάρκο και άλλους…
Αν σε κάποιους από εσάς δοθεί η ευκαιρία να βρεθείτε σε αυτά τα μέρη, επισκεφθείτε τους…

Α και για τον Ρούκουνα έβαλα και λίγο χιούμορ σ αυτό που είπα περί 2 εκτελέσεων…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 23:21 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 23:14 —

Ξαναλέω πως είπα ‘‘στην αρχή και αρχικά’’ βγάζοντας ένα κομμάτι πρέπει να λειτουργήσεις μιμητικά έτσι ώστε να σε βοηθήσει να βγάλεις στην πορεία τα δικά σου στοιχεία…Και δεν εννοώ πιστή αντιγραφή γιατί άλλωστε δεν γίνεται και δεν έχει και καμία σημασία εννοώ κατανόηση και σωστή αντίληψη κομματιού.

Είναι στη μέση Περικλή. Μπορεί να είναι εξαιρετικά εύκολο ώς τρομερά δύσκολο. Βεβαίως εννοείς σαν απλό, το ύφος έτσι??