Τεχνική πένας- καρπός

Τι συνιστάται? Το δεξί χέρι της πέννας είναι καλύτερα να σπαζει μόνο ο καρπός και το υπόλοιπο χέρι σταθερό? Ή να κινείται ολόκληρο το χέρι από τον αγκωνα και κάτω? Ή να κινείται ολόκληρο το χέρι και συνάμα να σπαζει και ο καρπός, δηλαδή συνδυασμός… Έχω δει αρκετά βίντεο και δοκιμάσει, αλλά δεν κατέληξα σε κάτι συγκεκριμένο, πχ ο βασιλιάς, νικολοπουλος βγαίνει η κίνηση από ολόκληρο το χέρι ενώ καραντινης μόνο καρπό

1 «Μου αρέσει»

Υπάρχουν πολλές απόψεις, σου παραθέτω ένα βίντεο του βασιλιά της τεχνικής

Το θέμα είναι ότι τελικά σε αρκετά θέματα τεχνικής ακούμε, διαβάζουμε, δοκιμάζουμε και στο τέλος καταλήγουμε σε αυτό που μας βολεύει ή μας αρέσει ηχητικά και ισχύει για επαγγελματίες & εραστιτέχνες αφού πολλοί επαγγελματίες έχουν τελειώς διαφορετική τεχνική μεταξύ τους, μέχρι και το πως κρατάνε το μπουζούκι (βλέπε Σκούτα & Κουτσούρα).

3 «Μου αρέσει»

Σαφώς ο καρπός είναι ο πιο κατάλληλος για να κάνει αυτήν την παλινδρομική κίνηση. Σίγουρα όχι ο αγκώνας, εκτός κι αν θες να πάθεις τενοντίτιδα από το τεράστιο αναρτώμενο βάρος. Σε μεγάλες ταχύτητες και μικρές εντάσεις μπορεί να παίξει ρόλο και ο αντίχειρας.
Σκέψου την κίνηση που κάνεις όταν στεγνώνεις τα χέρια σου, αυτή είναι η πενιά του λαούτου και της λαϊκής κιθάρας -ό,τι πιο χαλαρό και ξεκούραστο υπάρχει. Στο μπουζούκι δεν λειτουργεί τόσο καλά επειδή δεν σηκώνει το όργανο τόση ενέργεια, αλλά και πάλι ο καρπός κάνει την βασική κίνηση -ακόμα και στην τσιμπητή πενιά που ακουμπάς καπάκι και σπρώχνεις με αντίχειρα.
Γενικά ο σκοπός είναι να είναι χαλαρή και συνεχόμενη η κίνηση της πένας, όσο πιο απλή γίνεται ώστε να δίνει σαφείς εντολές στο χέρι της ταστιέρας. Έτσι εξοικονομείται ενέργεια (για ταχύτητα και αντοχή) και διοχετεύεται εστιασμένα στις χορδές (για γεμάτο και δυνατό ήχο).

5 «Μου αρέσει»

Και εγώ όταν παίζω τζουρα ο καρπός μου τείνει να κάνει μεγάλη γωνία (λες και παίζω λαούτο τρομάρα μου) ειδικά όταν κρατάω το όργανο σχετικά ψηλά. Προσπαθώ να το ελέγξω γιατί από ότι βλέπω δεν συνηθίζεται.

1 «Μου αρέσει»

Από τον αγκώνα προτιμότερο, απλά μάλλον θα σου τρίζει το όργανο από την μεγάλη ταλάντωση των χορδών (ειδικά αν παίζεις κοντά στην τρύπα). Σιγά-σιγά θα το φέρεις σε πιο ευθεία θέση, και μένα με δυσκολεύει πάντα η αλλαγή τεχνικής αλλά αξίζει τον κόπο.
Στα όργανα με τσάκιση στο καπάκι, το χέρι κάθεται εξαρχής με γωνία στον καρπό και αυτό βελτιώνει το πλασάρισμα της πένας στις χορδές. Ο καρπός κάνει ξεκούραστη κίνηση αλλά ταυτόχρονα η πένα παραμένει κοντά στις χορδές ώστε να έχει ακρίβεια.

8 «Μου αρέσει»

Η πενα εχει μια ποικιλια τεχνικων, νομιζω. Φυσικα αυτο δε σημαινει οτι πρεπει καποιος να χρησιμοποιει ολες τις τεχνικες, ουτε ομως οτι υπαρχει η μια και σωστη. Σε γενικες γραμμες ο κανονας των δυο χεριων λεει οτι δεν πρεπει να ασκουνται επιπλεον δυναμεις. Δηλαδη οταν παιζεις, τα χερια να ειναι οσο το δυνατον χαλαροτερα γινεται. Φυσικα στο γρηγορο παιξιμο μονο ο καρπος κανει σωστα τη δουλεια. Ολος ο αγκωνας ειναι προβληματικο και κοβει τις δυναμικες. Πιο πολυ σκαψιμο ειναι παρα αναλαφρο παιξιμο. Ο καρπος αμα τον απομονωσεις και ειναι κατι δυσκολο αυτο και θελει καιρο, κανει θαυματα. Η μυικη μνημη λειτουργει ετσι ωστε οι μικροκινησεις της πενας να γινονται με ελαχιστη δυναμη απο τον καρπο. Ομως υπαρχουν τεχνικες πενας και με χρηση του αντιχειρα παραπανω κλπ. Τα δαχτυλα τοποθετουν την πενα οπως πρεπει, αναλογα με τον ηχο. Για να παιξεις εκεινες τις πλουσιες συγχορδιες στο τριχορδο οπως του τσιτσανη, θα δεις οτι πρεπει να αλλαξεις τη γωνια κρουσης. Για να παιξεις στακατη κατεντζα τυπου Μπεμπη, θελει ελαχιστη επιφανεια και φουλ καρπο. Για να βαρεσεις αλα Μαρκος, θελει πιο διαγωνια, πιο ταμπουρολαουτιστικα την πενα, αλλα παλι χαλαρη κινηση. Ετσι νιωθω εγω, που βεβαια δεν ειμαι δασκαλος. Και παγκοσμιως εχω δει και τα κολπα των αλλων ‘‘μπουζουξηδων’’. Στα μπαντζα, στα μαντολινα κλπ. Υπαρχει ποικιλια στο πενισμα. Και μαγεια. ΤΟ παν ειναι ο ρυθμος στην πενα.

7 «Μου αρέσει»

καρπος. και το χερι λιγο, μονο οταν αλλαζεις χορδη. μετα απο 'κει, τα αλλα ειναι λεπτομεροιες, αναλογα τι χροια θες να βγαλεις…

3 «Μου αρέσει»

Κατά κύριο λόγο πρέπει η κίνηση να γίνεται από τον καρπό, με τα δάχτυλα που δεν κρατούν την πένα να είναι χαλαρά. Η απομόνωση του καρπού είναι μια τεχνική απαιτητική που συνήθως θέλει πολύ χρόνο για να έρθει στο επιθυμητό επίπεδο. Κάτι άλλο πολύ σημαντικό είναι η γωνία κρούσης της πένας πάνω στην χορδή, όπου αν μπορούσαμε να το πούμε σε μοίρες θα ήταν 0 ή 180, δηλαδή χορδή και πένα να είναι ακριβώς παραλληλες. Στο τρέμολο συνήθως κινείται όλο το χέρι από τον αγκώνα. Κατά κύριο λόγο επαναλαμβάνω.

2 «Μου αρέσει»

Συμφωνώ… Όσο για την γωνία κρούσης νομίζω ότι χρειάζεται μια μικρή κλίση για να είναι πιο μπάσος, στρογγυλος, γεμάτος ο ήχος κατά κάποια έννοια., όντως έτσι είναι?

Αγκωνα προτιμότερο? Μήπως έκανες τυπογραφικό λάθος, επειδή στο προηγούμενο μήνυμα λες για τον καρπό… Ευχαριστώ πολύ

Ολοκληρωμένη η φράση: Η πενιά λαούτου προτιμότερη από την κίνηση με αγκώνα.

3 «Μου αρέσει»

λαθος. το καλυτερο τρεμολο ειναι με καρπο. με τον αγκωνα φτανεις μεχρι ενα σημειο και μετα τελος, δεν μπορεις αλλο. με τον καρπο δεν εχεις τελος, και ειναι και πιο αμεσο.

3 «Μου αρέσει»

Εμένα στο τρέμουλο βγαίνει η κίνηση από τον καρπό αλλά κινείται και το χέρι από τον αγκώνα, δηλαδή συνδυασμός… Το ψάχνω διότι όταν μελετάς και μελετάς σωστά είναι το καλύτερο σενάριο για να μην χάνεις τον χρόνο σου και να μην έχεις το βέλτιστο αποτέλεσμα… Σας ευχαριστώ για τις συμβουλές σας

3 «Μου αρέσει»

Καλά τα λες για την σωστή μελέτη! Και πριν φτάσεις στο τρέμολο, πρώτα πρέπει να έχει στρώσει η πένα στον βασικό ρυθμό.

3 «Μου αρέσει»

Όταν τύχει να μη βολεύει η καρέκλα, κρατάω το όργανο (τζουρά) πιο ψηλά. Οσο πιο αβολα νιωθω τοσο πιο ψηλά συνήθως. Και αυτό απο οτι βλέπω αναγκάζει και τον καρπο μου να αλλάζει γωνία ανάλογα.

Δεν ξέρω αν σε μεγαλύτερης κλίμακας όργανα το ύψος παύει να παίζει τόσο μεγάλο ρόλο αλλά νομίζω τελικά επηρεάζει τη θέση του καρπού.

1 «Μου αρέσει»

Επειδή όλοι οι άνθρωποι δεν έχουμε τα ίδια φυσιολογικά χαρακτηριστικά, ούτε την ίδια αντίληψη, ούτε το ίδιο όργανο, καλό είναι να βασιστούμε για αρχή σε μια τεχνική θέση που θα μας ταιριάζει, θα μας βολεύει, ή αυτή που θα μας υποδείξει ο δάσκαλός μας.
Αν τώρα προσπαθεί κάποιος να μάθει μόνος του, νομίζω ότι πρέπει να κατασταλάξει σε έναν παίχτη που του αρέσει και να παρακολουθήσει τα βίντεο (αν έχει πεθάνει ή είναι μακρυά) ή τα live του αν είναι εν ζωή και να μιμείται μόνο αυτουνού το δεξί (άρα και το αριστερό, δεν γίνεται μόνο το ένα). Το να προσπαθείς να πάρεις από όλους κάτι, θα σε αποσυντονίσει.
Άρα φίλε @Dimitris88 γνώμη μου: πρέπει να δεις ποιός από αυτούς που ανέφερες σε εμπνέει περισσότερο αλλά και μοιάζει στον τρόπο που το δικό σου χέρι κινείται έως τώρα.

6 «Μου αρέσει»

ναι, αλλα και παλι, μπορει να μην εχει την ιδια ανατομια με τον παιχτη που του αρεσει ενδεχομενος. ισως χρειαστει να τοποθετησει λιγο αλλιως τα χερια του σε σχεση με αυτον… αλλα και παλι το παιξιμο ειναι και θεμα χαρακτηρα, οχι μονο χερια και μελετη. ενας μαλθακος χαρακτηρας θα εχει ενα μαλθακο παιξιμο, ενας σκληρος χαρακτηρας θα εχει ενα σκληρο και ακεραιο παιξιμο, ενας φατσιμαριτζης θα εχει ενα φατσιμαριστικο παιξιμο, και παει λεγοντας…

1 «Μου αρέσει»

τι σημαίνει φατσιμαριτζής;
λοιπόν, συμφωνώ, ναι, και ο χαρακτήρας παίζει ρόλο στο πως παίζεις.
Πάντως, για την ιστορία… ένα από τα πιο ντροπαλά και συνεσταλμένα παιδιά του κόσμου που ξέρω, έχει την πιο γκαζιάρικη και στραγαλάτη πενιά που έχω γνωρίσει… ο Θανάσης Στεργίου !!!

2 «Μου αρέσει»

ειναι φραση που χρησιμοποιούν οι Βλάχοι, που σημαίνει “για το θεαθήναι”.
" όλα γίνονται για το θεαθήναι : όχι για λόγους ουσίας, αλλά για τα μάτια του κόσμου"

υπαρχει και σελίδα, fatsimare. gr

4 «Μου αρέσει»

Ο ελαφρά λυγισμένος καρπός παραπέμπει στην τεχνική που οι ηλεκτρικοί κιθαρίστες ονομάζουν “slanting”.
Βοηθάει για πιο γρήγορο και καθαρό πέρασμα της πένας απο χορδή σε χορδή.
(Το πρόβλημα που έχουν πολλοί παίχτες, που όταν θέλουν να αλλάξουν γρήγορα χορδή χτυπάει η πένα τους κατά λάθος και την άλλη χορδή πάνω στην αλλαγή).
Κάποιοι παίκτες λυγίζουν λίγο τον καρπό όχι συνέχεια, αλλά όταν θέλουν να αλλάξουν χορδή, για αυτό τον λόγο.

4 «Μου αρέσει»