Πρόβλημα με τον ήχο σκαφτού μπαγλαμά

πρόβλημα με τον ήχο σκαφτού μπαγλαμά… χαιρετίζω όλα τα μέλη του φόρουμ… είμαι νέος στο φόρουμ και στην οργανοποιία και χρειάζομαι τα φώτα σας…
μετά απο ώρες μελέτης σ αυτό το φόρουμ και σε άλλα κατάφερα μετά απο αρκετό κόπο να κατασκευάσω ενα σκαφτό μπαγλαμά αλλά η απογοήτευση ήταν μεγάλη όταν και αφού ολοκλρώθηκε η κατασκευή, δοκίμασα τον ήχο του… :106:άχρωμος και χωρίς ένταση…
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΤΑΙΕΙ???:084:
το σώμα είναι σκαφτό απο ξύλο ελιάς και καπάκι απο έλατο…

Απο τη λιγοστη εμπειρια μου…Σε μπαγλαμαδακι που εφτιαξα ακουστηκε ωραιος ηχος αφου αφαιρεσα το καμαρι,αλλα ειχε μικρο σκαφος…οποτε μαλλον δεν ηταν αναγκαιο.Βελτιωθηκε αισθητα ο ηχος αφου χαραξα προσεκτικοτερα τα κοκκαλα των καβαλαρηδων.

Για αρχη φροντισε να ειναι καλοχαραγμενα τα κοκκαλα σου,να μη βυθιζονται μεσα οι χορδες και πνιγεται ο ηχος…αλλα να πατανε απλα στο αυλακι τους.

Φτιαξε κι αλλους κατω καβαλαρηδες,μεταβαλε τις διαστασεις τους…φτιαξε εναν μικροτερο,εναν μεγαλυτερο,εναν λεπτοτερο κλπ…δοκιμαζε και “σημειωνε” τις διαφορες.

Αν δε δουλεψουν τα παραπανω σκεψου αν εχεις καμαρι κατω απο το καπακι να το αφαιρεσεις ωστε να παλλεται πιο ελευθερα.

Φιλε μου πολλα μπορει να φταινε και ισως να μπορει να διορθωθει ευκολα τα προβλημα!!
Κατ αρχας βαλε μια φωτο να δουμε!
Και μερικες ερωτησεις. Ποσο παχος εκανες το καπακι; ποσο μακρια ειναι το καμαρι απο τον καβαλαρη;
Ποσο παχος εχεις το σκαφος; Επισης μπορει να φταινε οι καβαλαρηδες!!!

Καλως ήλθες φιλε στο forum ,νομίζω οτι οι προλαλήσαντες έχουν εξαντλήσει τα πιθανά σφάλματα που ευθύνονται για το ‘‘φτωχό’’ ήχο του μπαγλαμά σου. Ψαξε όμως και διαπίστωσε αν έχεις κουρδίσει στο σωστό τόνο ,και αν οι χορδές που εβαλες ειναι σίγουρα χορδές μπαγλαμά.Το πιο πιθανό ,έτσι που το περιγράφεις, ειναι να έχεις βάλει πολύ χοντρό καπάκι ή πολύ μεγάλο καμάρι απο κάτω.

ευχαριστώ φίλε bleko για τον χρόνο σου… το σκαφος είναι μικρό και έχω τοποθετήσει καμάρι. για να το αφαιρέσω θα πρέπει να ξεκολλήσω ταστιέρα και καπάκι. με ποιό τρόπο μπορώ να το κάνω αυτό? όσο για την χάραξη των καβαλάρηδων η αλήθεια είναι πως δυσκολευτηκα πολύ να βρω κάποια λίμα γι αυτη τη δουλειά και μ αυτη που βρήκα και χάραξα τα κόκκαλα μάλλον δεν έγινε σωστή δουλειά…
οι διαστάσεις των καβαλάρηδων είναι μετρημένες απο εναν παλιό αγορασμένο μπαγλαμά που έχω…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 10:43 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 10:18 —

ευχαριστώ και τους φίλους " Ανδρέου & fereo"
το πάχος του καπακιού είναι σωστό γιατί το αγόρασα έτοιμο ειδικά γι αυτή τη δουλειά.
το κούρδισμα και οι χορδές είναι 100% σωστά.
το πάχος του σκάφους είναι γύρω στο 1 εκατοστό
για την ερώτηση του φίλου Ανδρέου "ποσο μακρια ειναι το καμαρι απο τον καβαλαρη;" δεν μπορώ ν απαντήσω γιατί δεν έχω μπροστά μου αυτή την στιγμή το οργανο αλλα υπάρχει κάποιος “κανόνας” γι αυτό? δεν γνωρίζω κάτι σχετικό…
μήπως έχει να κάνει με το βάθος του σκάφους??? είναι γύρω στα 5 εκατοστά!

Το ανοιγμα του καπακιου για να βγαλεις το καμαρι ασ’το σαν τελευταια λυση,δοκιμασε πρωτα ολα τα υπολοιπα και αν δε δεις αλλαγη προχωρα στο καπακι.

Παντως και η θεση του καμαριου παιζει ρολο,σιγουρα δεν πρεπει να ειναι εκει που παταει ο καβαλαρης…κοβει τα παντα.Πρεπει να ειναι πιο μπροστα,με λιγα λογια αναμεσα απο καβαλαρη και ηχητικη οπη.

Για τη θεση του καμαριου και της ηχητικης οπης υπαρχει η παρακατω θεωρια…
Ξεκινας να υπολογιζεις τα ταστα σου και σημαδευεις,αφου σημαδεψεις την ταστιερα συνεχιζεις και πανω στο καπακι μεχρι να φτασεις στον καβαλαρη.Καλυπτεις ολο το μηκος χορδης.
Πανω στο καπακι και μεχρι τον καβαλαρη σημειωνε μονο τα υποτιθεμενα ΡΕ ΣΟΛ και ΛΑ που λεγεται οτι ειναι οι αρμονικες νοτες.
Φροντιζεις ωστε η τρυπα σου να περιεχει μεσα της αν γινεται ολες τις αρμονικες νοτες και το καμαρι σου να μην παταει πανω σε καποια απο αυτες αλλα ενδιαμεσα τους.
Πολλα ατομα κατασκευαζουν με αυτο το γνωμονα κι εγω το ελαβα υποψιν στο μπουζουκι που εφτιαξα…βεβαια δεν εχω φτιαξει αλλο μπουζουκι με αυτο το κολπο για να μπορω να κρινω.

Υ.Γ-Ευχαριστω τον Δημητρη Ανδρεου για οσα μου εχει δειξει,συμπεριλαμβανομενου και του παραπανω τροπου.

Για τον καβαλάρη γνωριζα πως μπαίνει στο 1/3 του μήκους του καπακιού αλλά τώρα διαπιστώνω πως υπάρχουν πολλές μικρές λεπτομέρειες που παίζουν σημαντικό ρόλο. το βάθος του σκάφους παίζει ρόλο?
και μια ακόμα ερώτηση μήπως μπορείς να μ ενημερώσεις που μπορώ να βρω την κατάληλη λίμα για να χαράζω τις θέσεις των χορδών στα κοκκαλα??

Τώρα διάβαζα το θέμα και αν και άσχετα με την ημερομηνία δημιουργίας του, ήθελα να μου εξηγήσει κάποιος αυτο που αναφέρει παραπάνω ο φίλος Blekos με το ότι η ηχητική τρύπα πρέπει να περιέχει τις αρμονικές νότες και ότι το καμάρι πρέπει να είναι ενδιάμεσα. Πως το καθορίζω αυτο; Δεν έχει ταστα πάνω στο καπάκι για να διαπιστώσω τι νότες έχει εκεί ή μιλάμε για τα τελευταία ταστα της ταστιέρας που πέφτουν πάνω απο το πρώτο καμάρι. Αλλά της ηχητικής τρύπας πως υπολογίζω, με βάση τη διαίρεση των θέσεων της κλίμακας; πιανω τίποτα ή δεν το εχω καταλάβει καθόλου;

πρέπει να σχεδιάσεις την διαίρεση μέχρι τον καβαλάρη και να σημειώσεις τις αντίστοιχες θέσεις που θες να αποφύγεις ή να εκμεταλλευτείς.

Ευχάριστω πολύ φίλε Μάνο. Πολύ κατατοπιστική και ξεκάθαρη η απάντηση τώρα το κατάλαβα. Ήταν μια τεχνική που δε γνώριζα. Εγώ το μονο που ήξερα, ήταν ότι η ηχητική οπή πρέπει να είναι στα 2/3 του ύψους του ηχείου ο κάτω καβαλάρης στο 1/3 και το καμάρι μπροστά απο το καβαλάρη μισή απόσταση με το καβαλάρη και την ηχητική τρύπα. Τώρα όμως γίνεται ακόμα πιο συγκεκριμένο με αυτο τον κανόνα που θα χρησιμοποιήσω στο επόμενο οργανο.
Μιας και βρισκόμαστε στο συγκεκριμένο θέμα εχω να κάνω και άλλη μια ερώτηση να μου πείτε αν ισχύει. Εχω ένα σκαφτο μικρό μπαγλαμαδακι δικής μου κατασκευής (5 πόντους , 34 κλίμακα) το οποίο όταν το έπαιξε κάποιος γνωστός που ψιλοκατασκευάζει και αυτός μου είπε ότι στα πολυ μικρά μπαγλαμαδάκια αν φάμε πιο πολύ τα πλαϊνά του καπακιού δίνουμε ήχο και ένταση στη φωνή του γιατί έχει μεγαλύτερη ελευθερία για ταλάντωση. Ωστόσο δεν υπάρχει άγχος για να μην ‘‘κάτσει’’ το καπάκι γιατί έχει το καμάρι που το κρατά και το μικρό του μέγεθος που του δίνει πλεονέκτημα. Η συμβουλή του δόθηκε με αφορμή το γεγονός ότι το μπαγλαμαδακι μου δεν έχει δυνατό ήχο. Γνωρίζετε αν ισχύει αυτή η άποψη ή γνωρίζετε κάτι άλλο που δίνει φωνή στο όργανο.
Επισης κάτι άλλο που παρατήρησα σε ένα χειροποίητο μαντολίνο το καπάκι είναι κολλητό απο δύο μέρη και δεν εννοώ στο πλάτος. Αλλά μια φέτα καπάκι και άλλη μια απο πάνω. Το παρατήρησα στην τρύπα του καπακιού που είδα τα νερα του καπακιού όπως διαφαίνονται στο κόψιμο της τρύπας να κοιτούν αριστερά και ταυτοχρόνα να κοιτούν δεξια. Όπως ακριβώς συμβαίνει στις κόντρα κολλήσεις. Ξέρει κανείς σε τι εξυπηρετεί αυτο το διπλό-κολλητό καπάκι;

Αυτό που παρατήρησες είναι μόνο στην περιοχή της τρύπας
Μπαίνει ενίαχυση από κάτω ανάμεσα στα δύο καμάρια που οριοθετούν την τρύπα

φιλόμουσε δες κι αυτήν την παλιότερη κουβέντα, όπου γίνεται λόγος για τις θέσεις καμαριών / τρύπας σε σχέση με την διαίρεση

#250 και μετά (253,254 κτλ.)

Φίλε Μάνο ευχαριστώ, φίλε Κώστα επισης. Να σε ρωτήσω κάτι πάνω σε αυτό, αυτή η ενίσχυση επιτρέπει να λειτουργήσει ως εννιαίο σύνολο το καπάκι; Αν το πρόσθετο κομμάτι έχει αντίθετα νερα σημαίνει ότι και οι ταλαντώσεις του καπακιού θα είναι αντίθετες, του καπακιού προς τα κάτω και της ενίσχυσης προς τα πάνω, άρα η μια δε θα εξουδετερώνει την άλλη; Και κάτι άλλο, δε θα ήταν λογικό η ενίσχυση να είναι και στο σημείο του καβαλάρη μιας και εκεί υπάρχει μεγαλη δύναμη που πιέζει στο να κάτσει το καπάκι;

χωρις να γνωρίζω πολλα… και με το φοβο να πω καποια ανακρίβεια
ο ηχος στο καπακι βγαίνει απο τον καβαλάρι και πισω.
Γι’ αυτο και εκει δεν εχει καμαρια και ενισχυσεις (μονο ενα λεπτο κομματι στην ενωση των δυο ξυλων του καπακιου) .
Γυρω απο την τρυπα δε μας επιρρεαζει τοσο. οποτε εκει υπαρχει η ενισχυση

Το δυσκολο είναι να βρεις τη χρυση τομη : λιγες ενισχυσεις, λεπτα καμαρια κλπ και σταθεροτητα στο καπακι (οχι βουλιαγμα)
τοτε το οργανο θα εχει τον ηχο που ζηταμε

http://www.luthier.gr/index.php?topic=29.msg163#msg163