Καμάρια στο Καπάκι - ΠΟΥ,ΠΩΣ,ΠΟΣΑ ? ? ?

καπάκι
καμάρια

(JOJOS) #1

Πρώτ’απ’όλα να χαιρετήσω όλες τις αδελφές ψυχές του forum.
Καλώς σας βρήκα παίδες, και νά’στε καλά . . .

Μέ λένε Γιώργο και τώρα στα γεροντάματα με έπιασε ο νταλκάς να φτειάξω ένα τρίχοδρο με τα χεράκια μου.

Ένα απο τα πολλά σημεία που έχω νοηματικά κενά είναι τα καμάρια κάτω απο το καπάκι. Βάζοντας μια μικρή φωτογραφική μηχανή μέσα απο την τρύπα, και στα 4 μπουζούκια που έχω (2 τρίχορδα και 2 τεράχορδα, που “γαργαλάω” ερασιτεχνικά τα τελευταία 15 χρόνια) κατέληξα μπερδεμένος.

4 όργανα, 4 διφορετικές διατάξεις και μεγέθη στά καμάρια . . .
Τί τρέχει ? ? ? Ο καθένας βάζει όσα - όπου - και όπως θέλει ? ? ?

Δέν υπάρχει κάποιος μπούσουλας ? ? ?
Τί σχέδιο να ακολουθήσω ? ? ?
Ακουστικά δεν μπορώ να πω οτι ξεχωρίζω κάποιο απ τα μπουζούκια μου. Και τα 4 τα πήρα γιατί μ’άρεσε ο ήχος τους . Διαφορετικό το καθένα αλλά ωραίο. Στήν τύχη λοιπόν και ότι βγεί ? ? ? ή υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές που πρέπει να προσέξω ? ? ?

Φιλικά, Γιώργος.


(ΓΙΩΡΓHS) #2

:087:ΦΙΛΕ ΓΙΩΡΓΟ ΘΑ ΣΟΥ ΕΛΕΓΑ ΠΩΣ ΧΩΡΙΣ ΔΟΚΙΜΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΚΕΙ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΩΝ ΓΙ ΑΥΤΟ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΛΗ ΥΠΟΜΟΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΨΑΧΝΩΜΑΙ ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΒΡΩ ΚΑΜΙΑ ΦΩΤΩ ΜΕ ΚΑΠΑΚΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΝΕΤ ΓΙΑ ΝΑ ΣΟΥ ΣΤΕΙΛΟ ΤΟ Site


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #3

Φίλε Γιώργη, καλως ήρθες στο φόρουμ.
Τα μηνύματα με κεφαλαία γράμματα είναι δυσανάγνωστα και σύμφωνα με τους κανόνες του φόρουμ δεν πρέπει να γράφουμε με κεφαλαία.


(ΓΙΩΡΓHS) #4

:slight_smile: Καλώς σας βρήκα και εγώ! Απλώς είναι η αναθεματισμένη η αφηρημάδα μου για τα κεφαλαία!Ελπίζω πάντως να υπάρξει μια ωραία και εποικοδομιτική συνέχεια με ολους σας,γιατί δεν πίστευα οτι θα υπάρχει τετοιο forum,και τώρα που το βρήκα είμαι γεμάτος απο χαρά! Υ.Γ Θα πρέπει να κάνω και την τζίφρα με μικρά η την αφήνω ως έχει?

                               Με εκτίμιση Γιώργηs

#5

Γεια χαρά.
Το καπάκι επιλέγεται από ελαφρύ και μαλακό υλικό ούτως ώστε να μεταδίδεται η ταλάντωση από τη χορδή> καβαλάρης> καπάκι> αντηχείο> περιεχόμενο ηχείου( αέρας). Έτσι παράγεται ο ήχος. Τα καμάρια
είναι απαραίτητα για να προσδώσουν στο καπάκι την απαραίτητη μηχανική αντοχή στις μεγάλες πιέσεις που δέχεται εξαιτίας του τεντώματος των χορδών. Βασική αρχή τοποθέτησης των καμαριών είναι να μην πέφτουν πάνω σε αρμονικές (5η, 7η, και 12η), να μην είναι κοντά στον καβαλάρη αλλά ταυτόχρονα να είναι καταμερισμένα έτσι ώστε να είναι ανθεκτικό το καπάκι. Βάζοντας πολλά καμάρια δημιουργείς ένα ανθεκτικό καπάκι αλλά μειώνεις την ταλάντωση του. Μη βάζοντας καθόλου καμάρια έχεις την μέγιστη ταλάντωση που μπορεί να σου δώσει το καπάκι αλλά για όργανα όπως το μπουζούκι με μεταλλικές χορδές και ισχυρές τάσεις κινδυνεύει να σηκωθεί το καπάκι ή να μπεί μέσα ή ακόμα κα να σχιστεί. (Αν δεν κάνω λάθος το σάζι δεν έχει καθόλου καμάρια κατασκευαστικά εξαιτείας της χαμηλής τάσης των χορδών του). Από κεί πέρα ο αριθμός, το πάχος, το ύψος και η ακριβής θέση των καμαριών είναι κάτι που γίνεται εμπειρικά ακολουθώντας την προαναφερόμενη βασική αρχή τουλάχιστον για κάποιους αρχάριους σαν και μας. Πάντως όσα μπουζούκια και τζουράδες έχουν πέσει στα χέρια μου έχουν τρία καμάρια. Στο μπουζούκι που φτιάχνω έβαλα και γω τρία καθώς και άλλα δυο μικρά περιμετρικά της τρύπας.

ΥΓ

  1. το πως βρίσκεις τη θέση των αρμονικών προκύπτει έυκολα από ενα αρχείο excel που θα το βρείς και εδώ στο φόρουμ (’‘τάστα.xls’’ αν θυμάμαι καλά).
  2. Στην οργανοποιεία εκτός από τις βασικές αρχές δεν υπάρχουν αξιώματα. Ο καθένας έχει καταλήξει στον δικό του τρόπο κατασκευής μετά από προσπάθεια τύχη ή ότι άλλο. π.χ. Σε πρόσφατο σχετικό πόστινγκ ανέφερα πως μπορείς να φτιάξεις καμάρια από φλαμούρι καθώς έτσι φτιάχνει ο δάσκαλος μου τα όργανα του, έτσι έχουμε φτιάξει και μαζί ένα λαούτο και μια κιθάρα άλλα τελικά έμαθα πως οι περισότεροι τα φτιάχνουν από έλατο. Δεν ξέρω, πάντως όλα όσα όργανα του δασκάλου έχω δει είναι με καμάρια από φλαμούρι και έχουν δυνατό και πλούσιο ήχο. Ποιο είναι λάθος ή σωστό; Μάλλον δεν υπάρχει.
    Συγνώμη αν σας κούρασα.

(ΓΙΩΡΓHS) #6

Παίδες γεία και χαρά σας, παιδεύομαι και εγώ να φτίαξω το πρώτο μπουζουκάκι μου.Δυστυχώς στο καπακι δεν εχω φτάσει ακόμη γιατί έχω κολήση στο πως θα κατασκευάσω ή θα προμηθευτό ένα καλούπι.Οπότε περιμένω τα φώτα κάποιου!:085:βοήθειααααα!!!


(ΔΗΜΗΤΡΗΣ_K) #7

Για την διάταξη των καμαριών δυστυχώς δεν έχω πολλά στοιχεία… αλλά ο αριθμός είναι συνήθως τρία καμάρια. Το πρώτο είναι συνήθως ψηλά και πάνω από την τρύπα του ηχείου και τα άλλα δυο κάτω από την τρύπα απέχοντας μεταξύ τους περίπου 2-3cm…


(JOJOS) #8

Ευχαριστώ για την ανταπόκριση παίδες . . .

Υπάρχει κάπου κάποια παραπάνω πληροφορία - αναφορά γι’αυτό ? ? ?

Φιλικά, Γιώργος.


ΥΓ.

Φίλε ΓΙΩΡΓΗ, ριξε μιά ματιά εδώ http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=16839&page=3 .
Υπάρχουν κάποια links σχετικά με το . . . “κόλημά” σου.


#9

Φίλε Γιώργο
Χθες φωτογράφισα με το μάτι ένα καπάκι μπουζουκιού και παρατήρησα τα εξής:
είχε τρία καμάρια, το πρώτο πάνω από την τρύπα και άλλα δύο από κάτω σε απόσταση 3 εκατοστά περίπου μεταξύ τους, με το πρώτο από αυτά να βρίσκεται στο φαρδύτερο σημείο του καπακιού. Ως εδώ κατανοητά!
Όμως περίπου 5 εκατοστά πιο κάτω υπήρχε ένα εγκάρσιο κάψιμο πλάτους
2-3 mm κάθετο στον διαμήκη άξονα
??? και πιο κάτω υπήρχε κολλημένο επάνω στην ένωση των δύο μερών του καπακιού ένα φιλέτο πάχους 2-3 mm, μήκους 8-9 cm και πλάτους 3 cm περίπου, υποθέτω μάλλον για ενίσχυση κάτω από τον καβαλάρη, αλλά το κάψιμο δεν κατάλαβα τι ρόλο παίζει. Επισυνάπτω ένα πρόχειρο σχέδιο και παρακαλώ του φίλους οργανοποιούς του forum αν έχουν την καλοσύνη να φωτίσουν λιγάκι και τη δική μου άγνοια…
Υ.Γ.
Δυστυχώς, λόγω μεγέθους δεν μπόρεσα να επισυνάψω το σχεδιάκι…


(Γιάννης Τ) #10

Μήπως το καπάκι είχε κλίση όπως αυτή του μαντολίνου;Συνήθως το κάψιμο γίνεται για να αποκτήσει το καπάκι αυτή την κλίση.


#11

Το καπάκι το είδα από μπροστά, δεν είδα το προφίλ του για να παρατηρήσω αν είχε κλίση. Αυτή η κλίση στο καπάκι νομίζω πως αφορά το μαντολίνο …
Γενικώς έχω άγνοια επί του θέματος, μα δεν έχω ακούσει να εφαρμόζεται στο μπουζούκι κάτι ανάλογο.


(JOJOS) #12

Ένα απο τα τρίχορδα που έχω, έχει την διάταξη μέ την κοψιά - κάψιμο (περίπου 1cm πιο κάτω απο τον καβαλάρη) που περιγράφεις, φίλε theos1960 και το καπακι ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙΣΙΟ. Καμία σχέση με την κλίση που έχουν τα μαντολίνα.
Αυτό που έχω προσέξει είναι οτι το συγκεκριμένο όργανο, μου φαίνετε πιό δυνατό - φωνακλάδικο, με δυσανάλογη ίσως, ένταση ήχου γιά το μέγεθός του.
Δεν ορκίζομαι όμως, μπορεί να είναι “εντύπωσή μου” απλώς.

Φιλικά Γιώργος.


#13

Ή είχε πέσει μέσα κανα τσιγάρο! :085:


#14

Φίλε Αρη, για καπάκια μιλάμε όχι για τασάκια!
Γέλα με την ασχετοσύνη μας, όμως εγώ έχω ήδη φτειάξει μια πολύ ωραία μεγάλη κουτάλα και αν αποτύχω στην οργανοποιία θα το γυρίσω στην κουταλοποιία! Μπορεί να φτειάξω και γκλίτσα!


(JOJOS) #15

Κι’όμως φίλε theos1960, έχει ο πατέρας μου (νταλκαδιάρης - ερασιτέχνης κι αυτός) ένα τρίχορδο κατασκευής 195? κάτι, το οποίο έχει ακριβώς την κλίση στο καπάκι (ίδια με τα μαντολίνα) που λέγαμε. Επίσης έχω δεί σε φωτό τον Τσιτσάνη να κρατάει τέτοιο τρίχορδο, με κλίση στο καπάκι. Έχω την εντύπωση ότι κάποια εποχή ήταν κοινή πρακτική .

Φιλικά, Γιώργος.


ΥΓ. Μήν φουντώνεις τόσο εύκολα, ρε συ theos1960 άμα λέι καν’αστείο κάποιος.
Χωρίς γέλιο η ζωή “μικραίνει” . . .


#16

Προς θεού ρε αδερφέ το αντίθετο, φυσικά και αστειεύομαι, πως σούρθε ότι θύμωσα! Μάλλον επειδή εδώ μέσα κυκλοφορούν διάφοροι εύφλεκτοι!
Σ’ ευχαριστώ πάντως για τις πληροφορίες. Φαίνεται ότι η τεχνική αυτή υπάρχει ακόμη γιατί το καπάκι το είδα χθες στο μαγαζί με τα μουσικά όργανα στην Αιόλου (κοντά στην Ομόνοια), όταν αγόρασα ένα σκαφτό μπαγλαμαδάκι που ερωτεύτηκα κεραυνοβόλα!

Υ.Γ.
Καλές γιορτές εύχομαι σε όλους!


#17

γνωριζει κανεις τι κλιση και τι παχος πρεπει νασ εχουν τα καμαρια?


#18

ηρθε λοιπών η ώρα των καμαριών στη κατασκευη μου μετά και την συγκόληση του μανικου, αυριο τελειώνω και την διαμορφωση της ταστιέρας και είμαι ετοιμος για την κατασκευη των καμαριών , θέλω να ρωτήσω για τον εξής λόγο το μανικι με το σκάφος μου το εχω δώσει εσκεμένα μια κλίση στο ύψος του καβαλάρη 1,5 πόντο με την προηπόθεση αυτη και με την σκέψη οτι θα έχω μεγαλύτερη γωνια πίσω απο το καβαλάρη προς χορδοστατη άρα μεγαλυτερο σκάσιμο + ποιο φωνακλάδικο όργανο , μετά απο καποιους υπολογισμους που έκανα όσο ποιο παραπάνω κλίση τόσο περισσότερες πιθανοτητες έχει το οργανο τα γλύφει τα ταστα , κυρίως στη περιοχή 15 ταστο χωρεις να ταστάρει στα πρώτα τάστα ,Αρα ποιο μαλακό όργανο σε συνδιασμό με μια μικρή κλιμακα (67,50) το θεμα ειναι οτι με με τετοια κλιση η ταση του καπακιού θα αυξηθει αρα χρειάζομαι βοηθεια με τα καμάρια για ενα μεσομπασο προς πριμο οργανο θα ηθελα αν μπορει να βοηθισει με τις αποστασεις και με το παχος των καμαριών .

υπ το παχος του καπακιού θα ειναι απο 2,2 εως 2.5 το πολυ .
Ευχαριστώ.


(JOJOS) #19

Ρίξε μιά ματιά εδώ . . .
http://www.rembetiko.gr/forums/showpost.php?p=154462&postcount=18

Με πάχος 2.2 έως 2.5mm max, γιά να μην βγης μπάσος, νομίζω οτι θα χρειαστής κάμποσο ύψος / σκληρότητα στα καμάρια. Αφού λές οτι θα το παραφωρτώσεις απο γωνία χορδών, γιά μένα το καπάκι σου έπρεπε να το κρατήσεις κάμποσο παχύτερο.
Όσα όργανα έχω δεί με τόσο λεπτό καπάκι, είχαν χαμηλούς καβαλάρηδες και καμάρια μεγάλου ύψους.

Φιλικά, Γιώργος.


#20

το καπακι μου τωρα ειναι 2, 4 εως και 2,7 για να βγεις μπασσος εχω την εντυπωση οτι παιζει ρολο το ποσο μικρη αποσταση δινεις στο τριτο απο το δευτερο καμαρι.