Ο τρόπος κατασκευής του μανικου στα οργανα της οικογένειας του μπουζουκιού ειναι λιγο πολύ γνωστός και η παρακάτω αναφορά μου δεν έχει σκοπό να αμφισβητήσει τον παραδοσιακό τροπο.Επίσης η πρότασή μου, που ακολουθεί, δεν ειναι καινούρια εφευρεση,αφου ένας παρόμοιος τρόπος εφαρμόζεται στην κατασκευή ορισμένων ειδων κιθάρας,απλοποιεί ομως μια διαδικασία αρκετα δύσκολη,με θεαματικά αποτελέσματα.
Α.κολλάμε και πρεσσάρουμε τα 3 ή 5 διαφορετικά ξύλα του μάνικου.
Β.φτιάχνουμε τον καράβολα με τον παραδοσιακό τρόπο.
Γ.πλανιζουμε την επιφανεια που θα κολληθει η ταστιέρα.
Δ.κολλάμε την ταστιέρα και την χαράζουμε στην επιθυμητη κλίμακα.
Ε.κοβουμε την ταστιέρα που εχει ηδη κολληθει στο μάνικο στις σωστες διαστασεις και περνάμε τα τάστα
ΣΤ.διαμορφωνουμε πανω στο σκάφος του οργανου στο σημειο του τακου,ενα αυλάκι με ρουτερ αντιστοιχο με την άκρη που εχουμε ήδη διαμορφώσει στο μάνικο κατω απο την ταστιέρα πχ. χελιδονουρά .
Ζ. κολλάμε το μανικο στο σκάφος δινοντας ιδιαίτερη προσοχή στην γωνία του σκαφους με την ταστιέρα
Καλημερα! Φιλε μου αυτος ο τροπος που περιεγραψες χρησιμοποιειται στις κιθαρες αλλα δεν ειμαι σιγουρος
αν ειναι ιδανικη λυση για το μπουζουκι!Κατα τη γνωμη μου πρεπει να κοληθει πρωτα το μανικι στο σκαφος, κατοπιν να κοληθει η ταστιερα μετα να περασουν 2-3 μερες να στεγνωσουν καλα οι κολες και μετα τα ταστα τα οποια πρεπει να δωσουν μια κλιση προς τα πισω και πρεπει να μπουν σφηνωτα για να οπλισουν το μανικο να αντεχει τις τασεις! Τοποθετωντας τα ταστα παρακολουθουμε με ενα χαρακα την κινηση προς τα πισω του μανικου και πραττουμε αναλογα! Στην ευαισθητη περιοχη του τακου μπαινουν πιο χαλαρα λιγο, προσεκτικα και με λιγοτερο χτυπημα!
Δεν διαφωνούμε πουθενα φίλε Δημητρη, σχετικά με την κλίση που παίρνει το μάνικο προς τα πίσω με τα τάστα ,δεν το ανάφερα γιατι το θεωρώ δεδομένο. Η κλίση στο μάνικο με τα σφιχτα ταστα εφαρμόζεται και σ αυτη την μέθοδο.Μιλάω με τόση σιγουριά απλά γιατι το εφαρμόζω με επιτυχία εδω και 14 χρόνια στην κατασκευή τρίχορδου και τζουρά (οχι στους μπαγλαμάδες),ευχαριστω για την παρέμβαση νασαι καλά.
Το πρακτικό όφελος φίλε Δημήτρη είναι οτι το μάνικο διαμορφώνεται πλήρως και ολοκληρώνεται χωρις να ειναι συνδεδεμένο με το σκάφος ,κι αυτο σημαίνει ευκολία χειρισμών,μπορείς πχ να το κουρμπάρεις πιο εύκολα,ή να λιμάρεις τα ταστα χωρις να κινδυνεύεις να κάνεις σημάδια στο καπάκι, κυρίως όμως, να μην ταλαιπωρήσεις το όργανο με τα κτυπήματα για το κάρφωμα των τάστων. Πολλες φορές ξεκολλήματα στα καμάρια κατω απο το καπάκι,ή ακομα και αναμεσα στις ντούγιες, οφείλονται σ αυτά τα κτυπήματα (κυριώς οταν χρησιμοποιείται ψαρόκολλα) .Όταν χρησιμοποιούνται αλλου τυπου ξυλοκολλες (βιομηχανικές ) αυτο ειναι εξαιρετικά σπάνιο.
Δηλαδή αν κατάλαβα καλά, πρώτα φτιάχνεις το μάνικο και μετά το κολλάς; Δεν έχω φτιάξει ακόμα κάποιο όργανο, αλλά διαβάζω εδώ μέσα και αλλού και έχω μπει στην πρίζα τελευταία να φτιάξω. Μέχρι τώρα έβλεπα τον παραδοσιακό τρόπο, πρώτα να ολοκληρώνουν το όργανο και μετά να πελεκάνε τον βραχίονα. Εγώ πιο μηχανιστικά σκεπτόμενος αναρωτιόμουνα γιατί δεν ετοιμάζουν ξεχωριστά το χέρι και μετά να το προσαρμόσουν όπως γίνεται π.χ. με τις ηλ. κιθάρες… Τελικά κατάλαβα πως μια τέτοια μέθοδος απαιτεί μεγάλη ακρίβεια, ενώ αν κολλήσεις πρώτα το χέρι και μετά το διαμορφώσεις έχεις την ευχέρεια να να το φέρεις στην ευθεία πλανίζοντάς το. Και τώρα εσύ φίλε λες πως τελικά κάτι τέτοιο γίνεται. Απλά δεν κατάλαβα, το τελειώνεις τελείως το μανίκι, το στρογγυλεύεις; Πάντως αν έχεις ήδη κολλήσει την ταστιέρα δεν έχεις πιά κανένα περιθώριο διόρθωσης, πρέπει να έρθει τελείως ευθεία… Συγχωρέστε με αν λέω πράγματα που δεν στέκουν, όπως είπα δεν έχω φτιάξει τίποτα ακόμα. Επίσης δεν έχω καταλάβει ακόμα κάτι. Την αρνητική κλίση στο μάνικο την δίνουμε πλανίζοντάς το ή λυγίζοντάς το πριν κολλήσουμε την ταστιέρα η οποία αφού κολλήσει συγκρατεί αυτή την τάση; Και πόση πρέπει να είναι αυτή η κλίση;
Καλά κατάλαβες φίλε, το μανίκι το διαμορφώνεις τελείως πριν το προσαρμόσεις στο σκάφος,έχουν περαστει δηλαδή τα τάστα ,έχει κουρμπαριστεί,και το μόνο ίσως που θα μπορούσες να κάνεις εκ των υστέρων είναι να το λεπτύνεις λιγάκι αν χρειάζεται…Για το άλλο που ρωτας τώρα,κατ αρχήν το μανικο και το καπάκι πρέπει να ειναι στην ίδια ευθεία,η αρνητική κλίση που λές ειναι απαραίτητη,μέ αλλα προκύπτει απο τα τάστα που μπαίνουν σφιχτά με αποτέλεσμα να "πάρει προς τα πίσω " όπως λέμε το μανίκι,και αυτο γινεται με τη μέθοδο που περιγράφω πριν κολληθει οριστικά στο σκάφος .Το κρίσιμο σημείο ειναι όπως καταλαβαίνεις πόση θα ειναι αυτη η κλίση.Τόση οση χρειάζεται ωστε ο καβαλάρης να έχει υψος 12-14 χιλιοστα απο το καπάκι και οι χορδές να ειναι το πολύ στα 3 χιλιοστα απο τα ταστα στο σημείο που "δένει " το μανικι στο σκάφος,αυτο το τελευταίο το πετυχαίνω σχετικά ευκολα με ένα λάστιχο που τεντώνω πάνω απο την ταστιέρα δοκιμάζοντας τις γωνίες ,τις αποστάσεις κλπ. Ελπίζω να βοήθησα… γειά και καλή επιτυχία.
Καλησπερα σας
σε ενα τριχορδο αν φαμε τα ταστα και αφισουμε μονο τισ σφηνες τους στην ταστιερα τι αποτελεσμα θα εχουμε
Την ιδεα την πειρα απο τα ταμπουροειδη που εχουν μονο μπερντεδες
Μπενω σε τετια διαδικασια λογο τριξιματων και λογο το οτι ο κατασκευαστης αποδιχτικε τρομπας
Μήνυμα από συντονιστική ομάδα: Παρακαλούμε να είμαστε πιο κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς μας
Εχω μια ενσταση ομως σε αυτο που διαβασα!
Λες οτι το μανικο και το καπακι πρεπει να ειναι σε ευθεια και η αρνητικη κλιση θα δοθει με τα ταστα!
Και λες οτι δινεις μια κλιση για καβαλαρη 12-14mm
Oταν το μανικο με το καπακι ειναι σε ευθεια χωρις να δωσουμε καθολου κλιση θα εχουμε ενα καβαλαρη
αν συνυπολογισουμε την ταστιερα περιπου 9mm και με την κλιση απο τα ταστα θα παει 12-14;;
Ετσι οπως το λες δεν ειναι σωστο! Γιατι η ταστιερα καποιοα στιγμη θα γινει ευθεια!
και θα φτασεις μετα να εχεις καβαλαρη 10mm
To σωστο ειναι δωσεις με την κλιση του μανικου με το σκαφος ενα καβαλαρη 12mm και να δωσεις και 1-2 χιλιοστα με την ταστιερα ετσι ωστε οταν ερθει ισια να εχεις παλι 12mm καβαλαρη
Εχε υποψιν οτι ενα σωστα φτιαγμενο μανικο τον πρωτο μηνα θα τασταρουν οι χορδες στα πρωτα ταστα περιπου στο 5 ταστο και για αυτο κατασκευαστης το σηκωνει πιο ψηλα και μετα απο ενα διαστημα το πας και στο χαμηλωνει!
Ενα κατακλειδι η αποψη μου ειναι οτι πρεπει η ταστιερα να ειναι ενα τοξο
Να βαζεις ενα χαρακα και να παταει στη μεση, και στις ακρες να εχει κενο 1-2 χιλιοστα!
Απο την μερια του καραολου θα ερθει ισια με την ταση των χορδων και απο την μερια του τακου θελουμε να χαμηλωνει λιγο η ταστιερα για να μην τασταρουν οι χορδες στα ταστα πανω στο καπακι
που η γωνια ειναι πολυ μεγαλυτερη!
Ας πει και καποιος πιο εμπειρος απο μενα την αποψη του!!