Σκέβρωμα και Αλλαγή Τάστων

Ρε παιδιά πάντα είχα μια απορία και παρακαλω όποιος γνωρίζει να μου την λύσει .
Σε πολλές περιπτώσεις όταν τό μάνικο έχει σκευρώσει (και συγκεκριμένα όταν οι χορδες όσο πλησιάζουν προς το σκάφος είναι πιο ψηλά) άλλάζουμε τάστα και το όργανο έρχετε στα ίσα του!.
Με ποιό τρόπο ενεργουν τα νέα αφαιρόντας τα παλια (φαντάζομαι όχι όλα) στο να ρύθμιζεται το ξεσκέυρωμα??
Δεν έχω καθόλου γνώσεις οργανοποιειας αλλά αυτο που μου φαίνεται πιο λογικό είναι να βγει η ταστιέρα ολοκληρη, τα τάστα και να προστεθει ή να αφαιρεθει (ανάλογα) φέτα ξύλου στο μάνικο για να ισιώσει!!!.

Με την αλλαγη ταστων τοποθετουνται ταστα μεγαλυτερου παχους στα σημεια οπου υπαρχει κλιση προς τα μπροστα κι ετσι φερνουν το οργανο στα ισια.(ελπιζω να βοηθησα καπως)

Τα καινούργια τάστα είναι πιο χοντρά οπότε δεν κλείνει η ταστιέρα με το τράβηγμα των χορδών.

Θυμάμαι κάπου το έχω διαβάσει αυτο, όμως η απορία μου είναι γιατί (με ποιό τρόπο) τα τάστα (μεγαλύτερου πάχους) ενεργούν ώστε να “αναγκάζουν” το μάνικο να έλθει στα ίσια?
Στην περίπτωση που αναφέρω ο οργανοποιός το έφτιαξε άλλαζοντας τα περισσότερα τάστα (εκτος μερικά στην κάτω μερια του μάνικου προς το σκάφους…εκείνα δηλαδή που ηταν οι χορδες ποιό ψηλα και δυσκόλευαν στο αριστερό χέρι)

Κόμη, φαντάσου τι θα γίνει αν βάλεις μια σφήνα μέσα στο μάνικο (πράγμα που επίσης γίνεται για τον ίδιο σκοπό, τουλάχιστον σε όργανα χωρίς μεταλλικά τάστα):

--------/--------

Η σφήνα σμπρώχνει προς τα δεξιά και προς τ’ αριστερά, περισσότερο στην πάνω επιφάνεια όπου είναι το μεγαλύτερό της μέγεθος, λιγότερο όσο βαθαίνουμε, καθώς λεπταίνει, καθόλου (θεωρητικά) στη μύτη της, που υποτίθεται ότι έχει μηδενικές διαστάσεις, και καθόλου επίσης (τώρα όντως καθόλου) πιο βαθιά από τη μύτη της και στην κάτω επιφάνεια. Αυτές οι τάσεις που δημιουργεί κάνουν το μπράτσο να τείνει να λυγίσει προς τα κάτω. Αν λοιπόν είναι ήδη λυγισμένο προς τα πάνω, έρχεται η ισορροπία.

Ένα τάστο πιο χοντρό από το προϋπάρχον, και άρα πιο χοντρό από το κενό που αφήνει το προϋπάρχον όταν αφαιρεθεί, λειτουργεί σα σφήνα.

Παρόλα αυτά δεν είναι η μόνη μέθοδος για ξεσκεύρωμα.

Ο τρόπος αυτός ξεσκευρώματος δεν λειτουργεί πάντοτε.

Ο ποιό σωστός τρόπος είναι η αφαίρεση των τάστων, το ξύσιμο της ταστιέρας στη συνέχεια έτσι ώστε να φύγει η καμπυλότητα που δημιουργήθηκε και μετά η επανατοποθέτηση των τάστων. Βέβαια, η τεχνική αυτή απαιτεί μεγάλη εμπειρία και καλό θα είναι να μην επιχειρείται από αρχάριο. Παράλληλα θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί το ύψος του κάτω καβαλάρη και του επάνω (προσκεφάλι).

Έχεις λύσει πλήρως την απορία μου!!!..όντως είναι εύκολος τρόπος και φαντάζομαι αυτό που λέει ο Κώστας εφαρμόζεται σε περιπτώσεις που έχει πάρει πολλη κλίση το μάνικο!!!

Έχεις λύσει πλήρως την απορία μου!!!..όντως είναι εύκολος τρόπος και φαντάζομαι αυτό που λέει ο Κώστας εφαρμόζεται σε περιπτώσεις που έχει πάρει πολλη κλίση το μάνικο!!!

Δεν είναι έτσι ακριβώς.

Το μάνικο αναλόγως της κατασκευής του, (αναλογία σκληρών με μαλακά ξύλα), έχει την δυνατότητα να κλωτσάει ή να μήν κλωτσάει προς τα πίσω βάζοντας χονδρότερα τάστα (σφήνες).
Σε μερικές περιπτώσεις έστω και με μικρή κλίση δεν ανταποκρίνεται καθόλου, ενώ σε άλλες περιπτώσεις ακόμα και με μεγάλο σκεύρωμα ανταποκρίνεται πλήρως.

Ο οργανοποιός λοιπόν καλείται στην περίπτωση αυτή να διερευνήσει αν ανταποκρίνεται ή όχι το όργανο με την μέθοδο της ‘‘σφήνας’’ και αν όχι τότε να προχωρήσει με τη μέθοδο που έχω αναφέρει.

Συμφωνώ με την άποψη του Κώστα,

Ο τρόπος ξεσκευρώματος με παχύτερο δόντι τάστου, δε λειτουργεί πάντα.

Φτιάχνω ένα τζούρα τελευταία, τον οποίο λόγω εξεταστικής τον εχω αφήσει να κάθεται δίπλα στο γραφείο μου μέσα στο σπίτι. Βρίσκεται στο στάδιο που η σκάφη είναι έτοιμη, το μπράτσο και ο καραβολας κολλημένοι και το μπράτσο το εχω λεπτύνει κατα το πρότυπο ενός φτηνού τζούρα που εχω αλλά δεν είναι σκεβρωμένος. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζω είναι το χέρι του έχει έρθει πίσω. Δηλαδή εκεί που είναι ο καράβολας αν το βάλω μπρούμυτα σε ένα επίπεδο τραπέζι το οργανο, εκεί σηκώνεται και σταδιακά χαμηλώνει μέχρι που έρχεται στην ευθεία του υπολοίπου οργάνου. Πιο απλά απο το ηχείο προς τον καραβολα έχει μια μικρή κλίση προς τα πάνω αν είναι μπρούμυτα σε επίπεδο τραπέζι ή προς τγ κάτω αν το όργανο είναι γυρισμένο κανονικά. Τα ξύλα που αποτελούν το μπράτσο είναι δύο φέτες μουρια που τις ξέρενα για 3 χρόνια και στο κέντρο κυπαρίσσι πολλών ετών ξερό. Τώρα θέλω να ρωτήσω, αν βάλω μια σκληρή ταστιέρα που θα είναι σαφώς ξερή πολλών ετών λίγο πιο παχιά απο τις κανονικές θα το επαναφέρει η ταστιέρα το μπράτσο στη θέση του. Η απόκλιση που παρουσιάζει δν είναι μεγάλη (1,2 χιλιοστά) και άμα το πιέσω λίγο πάει στη θέση του αλλά μετά επιστρέφει στο σκέβρωμα που έχει δημιουργήσει. Το εχω πλανιάρει αλλά ξανασκέβρωσε, επίση δεν μπορώ να το βγάλω το χέρι αυτο και να βάλω άλλο γιατί στον τακο που γίνονται τα μόρσα και οι ενώσεις, έβαλα 3 καβίλιες για καλύτερα κρατήματα και ενίσχυση, αντί για ξυλόβιδα. Αν έχετε καμία ιδέα θα με βοηθήσετε πολύ!

φΙΛΕ ΜΟΥ ΤΑ ΞΥΛΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΣ ΣΤΟ ΜΑΝΙΚΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΩΣΤΑ.ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΒΑΛΕΙΣ ΦΤΗΝΑ ΞΥΛΛΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΦΤΕΛΙΑ, ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΝΙΚΟ ΜΕ ΤΟ ΣΚΑΦΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΛΙΓΑ ΧΙΛΙΟΣΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ.

Από συντονιστή: Όχι κεφαλαία, παρακαλώ.

καλησπέρα.
Συνήθως χρησιμοποιούνται τα σκληρότερα ξύλα αξονικά για κόντρα, χωρίς όμως κατα τη γνώμη μου αυτό να σημαίνει ότι απαγορεύονται άλλες λύσεις.
Αν καταλαβαίνω καλά, η κλίση που έχει το μάνικο είναι περίπου αυτή που θα έπρεπε να είχες κάνει ούτως ή άλλως: το μανίκι με το σκάφος πρέπει να ενώνονται υπό γωνία (την οποία επιλέγει ο κατασκευαστής ανάλογα με πολλούς παράγοντες) και όχι “ευθεία”.
Δες εδώ, εδώ, εδώ και εδώ (τα τρία τελευταία είναι για κιθάρες, αλλά η θεωρία ισχύει και έχει και σχηματάκια για να καταλάβεις τις γωνίες)

Φίλε Μάνο και Τρικαλινέ,

Ευχάριστω πολύ για τις απαντήσεις σας. Μάνο πολυ κατατοπιστικές οι πληροφορίες που μου έδωσες, όπως επίσης και η συμβουλή για τη φτέλια. Εγώ με βάση τα παραδείγματα εχω αρνητική κλίση. Το άγχος μου ήταν μήπως τα κάτω τελευταία τάστα ακουμπούν στις χορδές και ταστάρουν-τρίζουν όταν το παίζω. Νόμιζα ότι το πιο σωστό είναι να είναι ίσιο. Και μάλιστα για αυτο προσπάθησα να φέρω μάνικο και σκάφη σε ευθεία. Γι’ αυτό όταν το κόλλησα το είχα επίπεδα ανάποδα στη πλάνη και με τους σφιγκτήρες το κρατούσα για να το φέρω σε ευθεία. Αλλά αυτό πήρε την αρνητική κλίση, πως συνέβηκε αυτό δεν μπορω να καταλάβω. Πάντως ευχάριστω πολύ για τις πληροφορίες.