Κόψιμο ταστιέρας

Λοιπόν φίλοι, έχω καταπιαστεί για πρώτη φορά να φτιάξω ένα όργανο, μια που “πιάνουν τα χέρια μου”, μ’ αρέσουν οι κατασκευές πάσης φύσεως, και μπριζώθηκα από αυτά που διάβασα εδώ μέσα, έχω και ένα ξυλουργείο κοντά που πάω και κόβω και πλανίζω τα ξύλα… Έχω φτάσει στο στάδιο που έχω φτιάξει το μπράτσο (δυο ξύλα καρυδιάς + μια φέτα βέγγε), κόλλησα το καράουλο, θα το φέρω στην ευθεία κλπ, και έπεται το κόψιμο και το κόλλημα της ταστιέρας αφού ενώσω μπράτσο - σκάφος. Το ερώτημά μου είναι για την ταστιέρα. Έχω ένα κομμάτι έβενο που είναι 9 χιλ. πάχος. Η επόμενη εργασία είναι να κόψω την ταστιέρα στα μέτρα που θα έχει στο όργανο (μήκος, 2.5 εκ. πάνω, 3.5 κάτω) και να την κολλήσω στο μπράτσο και το όργανο; Πως θα την κόψω; Σε κορδέλα και μετά θα την πλανίσω στα πλάγια γιατί η κορδέλα όλο και θα κάνει διάφορα γρέζια; Θα τα πλανίσω όλα μαζί όταν κολληθούν; Θα πλανίσω την ταστιέρα να κατέβει το πάχος στα 6-7 χιλ, ή μας κάνει και το 8; Κάπου διάβασα ότι πρώτα χαράζεις τις χαρακιές για τα τάστα, περνάς τους οδηγούς και μετά την πλανίζεις στην επιφάνεια για να 'ρθουν οι οδηγοί “πρόσωπο”, ισχύει; Επίσης δεν έχω καταλάβει, για αυτούς τους απλούς στρογγυλούς οδηγούς, πως τους τοποθετώ, ανοίγω πατούρες με τρυπάνι; Αυτά προς το παρόν, και να δούμε τι άλλο θα προκύψει…

Φιλε μου σου ευχομαι καλες κατασκευες!!

Θα παρεις την ταστιερα και θα την διαμορφωσεις στον ξεχονδριστηρα της πλανης!!
Προσοχη ομως γιατι ειναι ενα απο τα πιο επικινδυνα εργαλεια!!!

Θα την περασεις απο την μια πλευρα μεχρι να γινει ισια η επιφανεια και μετα θα βαλεις
την καλη πλανισμενη πλευρα κατω και θα ξεχονδρισεις και την αλλη πλευρα!
Τωρα με ενα παχυμετρο θα αφαιρεσεις ξυλο μεχρι το παχος που θελεις!
Π.χ αν ειναι μπουζουκι 6,5-7mm

Τωρα αν χαραξεις την ταστιερα πριν την κολησεις πρεπει να γωνιασεις την ταστιερα!
Το γωνιασμα γινεται στην πλανη με τον οδηγο που εχει που πρεπει να ελεγξεις με μια γωνια να ειναι
σωστα γωνιασμενος! Το γωνιασμα της ταστιερας το κανουμε για να γινουν τα χαραγματα
καθετα στον αξονα της ταστιερας! Το χρησιμοποιουμε δηλαδη σαν οδηγο!

Δες ενα αρθρο για αυτο το θεμα

Κατοπιν πρεπει να φτιαξεις ενα κουτι για να βαλεις την ταστιερα μεσα να την χαραξεις!
Δες ενα βιντεακι που ειχα φτιαξει!!

//youtu.be/2hyaamAIluY

Αν κολησεις την ταστιερα και την χαραξεις μετα (πιο δυσκολο για μενα αυτο) θα την φερεις
στις διαστασεις που θελεις και μετα με μια ειδικη γωνια θα σημαδεψεις και θα χαραξεις
46-825.jpg

Σχετικά με τα ερωτήματα που έβαλες για την ταστιέρα .Πως θα την κόψεις?/ σε κορδέλα φυσικά αλλα 1-2 χιλιοστά πιο έξω απο το τελικό της πλάτος όπως ειπες για να πλανιστεί στη συνέχεια και να φύγουν τα γρέζια,άρα το οριστικό πλάτος θα γίνει με την πλάνη.Για το άλλο που ρωταςγια τους ‘‘οδηγούς’’/ μάλλον εννοείς αυτα τα στρογγυλα σημάδια στα ταστα.Αυτά εδω στη Σαλονίκη εμεις τα λέμε και ''τσαμπουκάδες" τα βάζουμε ως εξής/αν ειναι στρόγγυλα μετράς με ένα παχύμετρο την διάμετρό τους και ανοίγεις τρύπες με τρυπάνι για ξύλα ισης διαμέτρου,το βάθος δεν πρεπει να ειναι μεγαλύτερο απο το υψος του ‘‘τσαμπουκά’’ σημαδευεις τα σωστα σημεία που θα κάνεις τις ρηχές τρύπες με ένα σουβλί (πάρε ενα άχρηστο παλιο κατσαβίδι και λίμαρέ το να κάνει μύτη σαν βελόνα) Αφου κολλήσεις τους τσαμπουκάδες με κόλλα στιγμης (ειναι πολύ καλή για αυτή τη δουλειά )βαζεις ενα γιαλόχαρτο 150 ή 180 σε ένα ισιο ξύλινο τάκο και τα τρίβεις μέχρι να έρθουν πρόσωπο με την ταστιέρα ,αν τα βαλεις σε πλάνη θα τα σπάσει ή θα τα πετάξει έξω. Αν τώρα ειναι σχεδιάκια ,φιγούρες ,λουλουδάκια κλπ εγω προσωπικά ,σχεδιάζω το περίγραμμα με μολύβι και σκαλίζω με Dremel (ταχυτροχός) σε μικρό βαθος 1,5 -2mm τον έβενο μετα κολλάω το σχεδιάκι , το στοκάρω με στόκο έβενου και οταν στεγνώσει το τρίβω όπως περιέγραψα πιο πάνω και έρχεται στα ίσα.Προσοχή μόνο με τις πλάνες και τα ρούτερ, αυτα τα εργαλεία δεν συγχωρούν λάθη. Ελπίζω να βοήθησα.Καλή συνέχεια,όταν το τελειώσεις ελπίζω να δούμε φωτο .

Αγαπητέ Δημήτρη, αν κατάλαβα καλά και απ’ το βιντεάκι, όταν χαράζεις την ταστιέρα είναι ακόμα παραλληλόγραμμη και δεν έχει πάρει την τελική μορφή στενή πάνω, πιο πλατιά κάτω; Αυτό το κάνεις μετά, στην ταστιέρα, ή κατευθείαν μαζί με το μπράτσο στην κολλημένη πιά ταστιέρα;Εκτός αν δεν κατάλαβα καλά απ’ το βίντεο, αλλά μου φάνηκε παραλληλόγραμμη όπως γλιστρούσε στο κουτί - οδηγό… Με λίγα λόγια, το σχήμα της η ταστιέρα (στενό πάνω 2.5, πιο πλατύ κάτω 3.5) το παίρνει από πριν μόνη της ή μαζί με το μπράτσο όταν κολληθούν; Επίσης δεν πολυκατάλαβα τι είναι το “ξεχόνδριασμα”, εγώ έχω αγοράσει ένα ξύλο για ταστιέρα παραλληλόγραμμο διαστάσεων: 60 εκ.μήκος, 4,5 εκ. πλάτος, 8 χιλ. πάχος. Φαίνεται πλανισμένη, θα την ξαναπλανίσω για να τη φέρω στα 6-7 χιλ, και πόσο εύκολο είναι να πλανιστεί ο έβενος; Μήπως καλύτερα να τη φέρω με γυαλόχαρτο;
Ο φίλος Νίκος απ’ την άλλη, το ξεκαθάρισε πως το τελικό σχήμα στην ταστιέρα, το δίνω στην αρχή, μετά την κολλάω, και στη συνέχεια μάλλον “τρώω” τα περισσεύματα του μανικιού με πλάνη, παστράγγουλο, ή ράσπα, ή ξύστρα, ή κάτι τέτοιο…
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας και τις απαντήσεις σας, μένω υπόχρεος!

Η ταστιερα ειναι παραλληλογραμη μεχρι να χαραχθουν τα χαραγματα για τα ταστα!!
Πριν την κολησεις θα την διαμορφωσεις (στενό πάνω 2.5, πιο πλατύ κάτω 3.5)

Πρωτα ομως θα κανεις το πλανισμα-ξεχονδρισμα!
Εγραψες οτι πας σε καποιον που εχει πλανη! Δειξε του τι ακριβως εγραψα και θα στη φτιαξει!

Το ξεχονδρισμα ειναι οταν περναει το ξυλο απο κατω απο την πλανη!

Μετρησε την ταστιερα με παχυμετρο και ελεγξε αν εχει παντου το ιδιο παχος!

Και οταν φτασει η ωρα να διαμορφωσεις το μανικο δες αυτο το βιντεακι!

Ευχαριστώ πολύ! Να είστε καλά όλοι! (Το έχω δει το βιντεάκι!)

Λοιπόν φίλοι, έχω φτάσει στο σημείο που έχω πιά κολλήσει το χέρι στο σκάφος έχοντάς του δώσει την μικρή γωνία προς τα πίσω υπολογίζοντας το ύψος του καβαλάρη σε σχέση και με ύψος της ταστιέρας κλπ. (Μέχρι να το εμπεδώσω αυτό και τη σημασία του, έφαγα αρκετές ώρες διαβάζοντας εδώ μέσα και αλλού…). Τώρα βρίσκομαι σε ένα δίλημμα. Πρέπει να καμπυλώσω το μπράτσο λίγο προς τα πίσω ούτως ώστε να ισοσταθμιστεί μετά από την τάση των χορδών, ή αυτό θα γίνει με το πέρασμα των τάστων που όπως λένε πολλοί γίνεται ούτως ή άλλως; Γιατί αν δεν γίνει με τα σφηνωμένα τάστα, κάηκα, μετά δεν διορθώνεται, θα μου σκεβρώσει. Και πως θα το καμπυλώσω; Έκανα το λάθος και έβαλα καρυδιά στο χέρι και με γυαλόχαρτο που δοκίμασα πολύ δύσκολα τρώγεται… Με πλάνη δεν το σκέφτομαι, θα σκάψω το ξύλο ανεπανόρθωτα, δεν το ελέγχω… Αλλά το κύριο ερώτημα είναι, χρειάζεται κάτι τέτοιο ή θα έρθει με το σφήνωμα των τάστων; Ευχαριστώ για τις όποιες απαντήσεις σας…

Τι εννοείς οταν λές εκανες το λάθος και έβαλες καρυδιά στο μάνικο; για κόντρα την έβαλες ή για ταστιέρα ; Αν την έβαλες για ταστιέρα ,δηλαδή για να καρφώσεις τα τάστα πάνω της ειναι σίγουρα σοβαρό λάθος γιατι η καρυδιά ειναι σχετικά μαλακό ξύλο σε σχέση με αυτα που χρησιμοποιούνται για τις ταστιέρες(εβενος, παλίσανδρος κλπ). Αν την έβαλες σαν κόντρα ή σαν το βασικό ξύλο του μάνικου δεν τρέχει και τίποτα σπουδαίο .Πες μας και αν έχεις χαράξει την ταστιέρα ή οχι και αν ναι με τι πριόνι 0,40 με 0,50 ,με τί;

Δεν την έχω κολλήσει ακόμα την ταστιέρα, θα το κάνω αφού πρώτα σιγουρευτώ ότι είναι όλα οκ σε σχέση με την υποτιθέμενη αρνητική κούρμπα του μάνικου, αυτό λέω, πρέπει να την κάνω με κάποιο τρόπο, ή θα γίνει ούτως ή άλλως με το κάρφωμα των τάστων που ως γνωστόν υποχρεώνουν το μπράτσο σε κούρμπα προς τα πίσω… Καρυδιά έχω χρησιμοποιήσει σαν βασικό ξύλο στο μάνικο με μια κόντρα βέγκε, και δεν φαγώνεται εύκολο με το γυαλόχαρτο, μάλλον είναι αρκετά πιο σκληρή από το φλαμούρι που βάζουν συνήθως ή έτσι νομίζω… Το κύριο ερώτημά μου είναι: Να προσπαθήσω να δώσω τώρα με γυαλόχαρτο τοξοειδή κλίση στο χέρι προς τα πίσω (για να ισοσταθμίσω το τράβηγμα των χορδών και να έρθει στα ίσα), ή να βασιστώ στο ότι αυτό θα γίνει όταν σφηνώσω τα τάστα, που όπως λένε κάποιοι γίνεται σίγουρα; Αλήθεια, πριόνι 0,40 ή 0,45 που θα βρώ; Το ταστόσυρμα που έχω πάρει είναι 0,50.

Μπορεις να δωσεις μια πολύ μικρή κλίση όπως λες με το γυαλόχαρτο (περασμένο σ ένα ίσιο τακο ) αλλα την πραγματική κουρμπα θα στη δωσει το τάστο . Αν έχεις όπως λες ταστο 0,50 mm το πριόνι που χρειάζεσαι ειναι 0,40 mm .Τετοιο πριόνι νομίζω θα βρεις στον Κωσταντέλο

Κοίτα στο παρακάτω

Σας ευχαριστώ πολύ! Φίλε Κώστα, όντως μου είχες ξαναπαντήσει για το θέμα, αλλά μπερδεύτηκα με κάποιες γνώμες που λένε πως ούτως ή άλλως τα τάστα δίνουν κλίση… Εδώ θα ήθελα να επισημάνω (άργησα να το καταλάβω αλλά το κατάλαβα) ότι είναι ΑΛΛΟ πράγμα η αρνητικη γωνία μπράτσου - σκάφους και ΑΛΛΟ η αρνητική κλίση (κούρμπα) του μπράτσου αυτού καθευτού… Το πρώτο αφορά το ύψος του καβαλάρη, και το δεύτερο το σκεύρωμα του μπράτσου απ’ τις χορδές… Το λέω, γιατί πολλοί δείχνουν να μπερδεύονται και να νομίζουν ότι αν κολλήσουν με γωνία προς τα πίσω το μπράτσο, το προφυλάσσουν και απ’ το σκέβρωμα…
Τώρα όσον αφορά το όργανο που φτιάχνω, μάλλον θα έχω προβλήματα, αλλά όπως είπα, είναι κάτι πειραματικό και το φτιάχνω για να μάθω τα βασικά. Η μία κόντα βέγκε που έβαλα, μάλλον είναι πολύ λεπτή (6χιλ) για το κρατήσει… Κώστα, εσύ μου είχες προτείνει 1,5 εκ. βέγκε, αλλά το είχα ήδη αγοράσει και ο βλάκας δεν πήγα να πάρω άλλο ένα… Ίσως το σώσει η καρυδιά που είναι κάπως πιο σκληρή απ’ το φλαμούρι αλλά και πάλι… Σκέφτομαι μήπως κοντύνω το μπράτσο και το κάνω 64άρι, δεν ξέρω αν θα βοηθήσει και πόσο αυτό, αλλά και πάλι τώρα πια έχω κολλήσει το καράολο, έχω πλανίσει το μπράτσο, και φοβάμαι πως αν το κόψω και το ξανακολλήσω αφαιρώντας 3 πόντους, μην μου κολλήσει στραβά, και δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο και τι κερδίζω με 3 εκατοστά κοντύτερο μπράτσο στην στρέβλωση… Όπως και νά’ χει σας ευχαριστώ για τον χρόνο και τις απαντήσεις σας…
Υ.Γ. Α, εδώ να πω ότι το όργανο που φτιάχνω, είναι ένα τρελό πράγμα, το σκάφος είναι από ένα φτηνό ρώσσικο μαντολίνο που είχα, αλλά είναι πλακέ και θα βγει κάτι σαν ιρλανδέζικο μπουζούκι, αλλά τρίχορδο! Αν μη τι άλλο θα είναι κάτι πρωτότυπο παγκοσμίως! Σημειωτέον ότι τράβηξα τα πάνδεινα να κολλήσω μπράτσο - σκάφος γιατί ο τάκος του ήταν πολύ κοντός (3εκ.) και αναγκάστηκα να προσθέσω άλλες δυο τσόντες από τάκους που διαμόρφωνα σε σχέση με τις καμπύλες κλπ., και μετά τους κολλούσα τον ένα πάνω στον άλλον σταδιακά! Και επειδή δεν ήταν δυνατόν να αφαιρέσω το καπάκι, αναγκάστηκα να μεγαλώσω και την τρύπα για να μπορώ να δουλεύω! Μεγάλος μπελάς η οργανοποιία, αλλά δεν λέω, γλυκός μπελάς!