Καπακι με καπλαμα

Στην χθεσινη μουβολτα στο διαδυκτιο ειδα ενα τζουρα θεικο αν εξαιρεσουμε την φιγουρα για την πενα που ηταν σουπια.Ναι σουπια οπως το λεω.Δεν θα παραμεινω ομως εκει,γιατι το υπολιπο οργανο ειναι πανεμορφο.Και εξηγω…Απλη οβαλ ροζετα απο οστρακο,περιθοριο γυρω στο καπακι παλι απο οστρακο,αλλα αυτο που μου αρεσε πολυ ηταν το καπακι του, που ειχε ενα βαθυ καφε χρωμα (οχι κεδρος) ματ.Μαλον καπλαμα εχει κολησει σε ολο το καπακι ο μαγκας,πανω δηλ απο την ερυθρελατη.Ηθελα να ρωτησω τους κυριους που ξερουν περισοτερα απο μενα, αν γινετε αυτο.Αλλα γιατι να μην γινετε?Εδω ο αλλος το βαφει ολο το καπακι με πρασινο χρωμα, και μαλιστα αυτοκινητου, ο αλλος βαζει φιγουρα την φατσα του( γνωστοτατος) εγω γιατι να μην δοκιμασω?Κυριε φρονιμοπουλε… ενα οκ περιμενω και αρχιζω.

image

Οντως πολυ ομορφο!!!

Πραγματικά καλός μάστορας ο Νταλαγιώργος. Ημουν έτοιμος να παραγγείλω αυτό το σχέδιο ακριβώς πριν 2 χρόνια. O ίδιος λέει ότι το το καπάκι είναι κανονικά έλατο αλλά με ένα καπλαμά από έβενο (!!!). Εμένα μου φαίνεται ότι είναι κάτι …παλισσανδρο-ειδές…

Ο ελληνας της διασπορας στην Αυστραλια, Νταλαγιώργος, ειναι ενας απο τους δυο ονομαστους οργανοποιους παραδοδιακων οργανων της Ωκεανειας ηπειρου.Εχω ακουσει πολυ καλα λογια για τα οργανα του, και κυριως για το φινιρισμα και τα υψηλης ποιοτητας, υλικα που χρησιμοποιει

εσενα zabe σε ειδα σημερα σε ενα βιντεο να παιζεις ενα αναπαλαιομενο τριχορδο και …ζηλεψα λεω αληθεια

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 20:56 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 20:55 —

Πραγματικά καλός μάστορας ο Νταλαγιώργος. Ημουν έτοιμος να παραγγείλω αυτό το σχέδιο ακριβώς πριν 2 χρόνια. O ίδιος λέει ότι το το καπάκι είναι κανονικά έλατο αλλά με ένα καπλαμά από έβενο (!!!). Εμένα μου φαίνεται ότι είναι κάτι …παλισσανδρο-ειδές…

δεν φανταζομαι να ζητησες και τη φιγουρα με τα καλαμαρακια… αληθεια που τα λεει αυτα ο Νταλαγιωργος?

Αυτά τα λέει όταν τον ρωτήσεις με email.
Η φιγούρα δεν με χαλάει καθόλου. Την χρησιμοποιεί και σε άλλα όργανα. Δεν παρήγγειλα γιατί μου φάνηκε κάπως…τόσοι μάστορες στην Ελλάδα, να πάω να πάρω όργανο από Αυστραλία…άλλος λόγος είναι ότι και εγώ δεν γνωρίζω πως επηρεάζει τον ήχο το να έχεις ένα ξύλο που δεν είναι κωνοφόρο στο καπάκι. Επίσης , τιμές Αυστραλίας+μεταφορικά=αρκετά μεγάλο κόστος…

Βλέποντας τον τίτλο του θέματος και πριν διαβάσω το μήνυμα, το μυαλό μου πήγε αλλού.
Δράττομαι λοιπόν της ευκαιρίας να ρωτήσω , είναι ηχητικά σωστό να κατασκευαστεί καπάκι οργάνου από στρώσεις φύλλων καπλαμά, ή η ποσότητα της κόλλας που απαιτείται για την συγκόλλησή τους το κάνει ακατάλληλο για τέτοια χρήση;
Σίγουρα θα έχει καλύτερες ιδιότητες από το μασίφ ξύλο όπως αντοχή στα σκασίματα, ελαστικότητα, επιλογή σχεδίου (νερά καπλαμά).

Διχως να ειμαι ειδικος νομιζω οτι μια μαζα απο κολλα και καπλαμαδες δεν θα εχει κανενα αρμονικο αποτελεσμα, και φυσικα δεν νομιζω οτι θα αντεχε και την πιεση που ασκειται στο καπακι. Κοινως θα ηταν μια αποτυχια.

Πριν από χρόνια,αρχές δεκαετίας του 80, μου έδειχνε ο ΑΡΙΣ ΑΠΑΡΤΙΑΝ, κάτι κιθάρες για επισκευή,με καπάκι κόντρα πλακέ,- η επάνω επιφάνεια καπλαμά έλατο- και αρκετά αξιοπρεπή ήχο.Το κόντρα πλακέ ως γνωστό είναι φύλλα καπλαμάδων,με κάθετα τα νερά μεταξύ τους και μπόλικη κόλλα.Στην ερώτησή μου πως είναι δυνατόν να έχει τόσο αξιοπρεπή ήχο,και να μην είναι πλαδαρός και υπερβολικά μπάσσος,μου είπε:“Με τόσους τόνους πολυεστέρα που έχει επάνω της,αυτό την φτιάχνει”.Βέβαια κιθάρα αξιώσεων δεν θα έπαιρνα ποτέ με κόντρα πλακέ, αλλά για οικονομικές λύσεις δεν είναι άσχημη περίπτωση.

Εχω καλυφθει πληρως…και δεν ειναι και ειδικος ο zabe .Που να ητανε κιολας

Γενικά, θα έλεγα ότι πρέπει να προτιμήσουμε το αυθεντικό ξύλο από τα υποκατάστατα. Δηλ. ένα ωραίο παλαιό, στεγνό καπάκι με στενά νερά και “χρυσαλίδες” σαν το “σγουρό” κελεμπέκι, που έχουν τα βιολιά, ένα πράγμα… Αν ο μάστορας είναι καλός βέβαια δεν περιορίζεται από τέτοιους κανόνες και δίνει, έτσι κι αλλιώς, την τεχνική λύση με αξιοπρεπή ήχο. Ωστόσο, το σκέτο ξύλο έχει την αξία του, τη γλύκα του, αισθητικά, ηχητικά. Ότι επικολλάται περιορίζει την ταλάντωση του ξύλου. Γι’ αυτό το ούτι πχ δεν έχει καθόλου (!!!) λούστρο. Σε κάθε περίπτωση, αν θέλω να αγοράσω κομπολόι θα επιδιώξω να πάρω ατόφιο κεχριμπάρι (Βαλτικής, Καχραμάν) και όχι μαστίκες, σκόνες, Φατουράν, Σούντουρους, μίγματα κολοφωνίου, βακελίτες κλπ εξωτικά…

Εχει δικιο ο φιλος .Εγω κατεβηκα στον Κωσταντελο για παλισανδρο ...ο οποιος μολις καταλαβε τι τον θελωπηγε να με δειρει.Την επομενη μερα στην εκθεση με τις κιθαρες και τα μαντολινα

το κουβεντιασα με επωνημο κατασκευαστη και μου ειπε πως ενα καπακι με καπλαμα παλισανδρο εστω και 0,5 …χλωμο το βλεπει να παιζει καλα χωρις μαγνητη. Εγω ομως ως ανησηχο πνευμα καποια στιγμη θα φτιαξω ενα μονο και μονο να το βλεπω…κι αν παιξει επαιξε!!!

επειδή τυγχάνει ,να είναι η δουλειά μου αυτή.(κολλάω καπλαμάδες).ο καπλαμάς για να κολλήσει θέλει κόλλα καοριτη. η ιδιότητα αυτής της κόλλας είναι να ξεραίνεται
πρεσάροντας τον σε θερμοκρασία 90 βαθμών και να γίνεται πέτρα. αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα,να γίνει το καπάκι ακαμπτοκαι δεν ξέρω κατά πόσο θα βγάλει ήχο και τι ήχο θα βγάλει.συν της άλλης η θερμοκρασία επηρεάζει όλη την δομή του εκάστοτε ξύλου.