παιδια ποσος χρονος χρειαζεται για να ξεκινησει να δινει ενα καινουργιο οργανο τον ηχο του?1 2 3 χρονια η περισσοτερο…ευχαριστω…
Στους 6 μηνες αρχιζει να ανοιγει και στο χρονο απανω μπορεις να πεις οτι εχει στρωσει εφοσον το παιζεις συνεχεια και σε ολα τα ταστα
αναλόγως το καπάκι. ο κέδρος δίνει άμεσα τον ήχο (χωρίς εξέλιξη), σε αντίθεση με το έλατο. ή άλλα κωνοφόρα, εκ των οποίων κάποια έχουν πολύ αργή εξέλιξη (μέχρι και δεκαετία).
γενικά όπως τα λέει ο φάνης, εξάλλου το όργανο δεν είναι μόνο το καπάκι. και έχει σημασία το πώς θα το στρώσεις (ώρες και στυλ παιξίματος) -αφού έχει σημασία στα μέταλλα της μηχανής ενός αυτοκινήτου, φαντάσου πόσο επηρρεάζει τα ξύλα ενός οργάνου!
Να προσθέσω το εξής από τη μικρή (ελάχιστη) εμπειρία μου : ο ήχος τελικά αλλάζει από λίγο έως ελάχιστα ως συγκεκριμένη χροιά, ως φωνή, μετά την ωρίμανση. Δηλαδή, όταν λέμε ότι έστρωσε το όργανο, μάλλον αναφερόμαστε περισσότερο σε εμφανή ποιοτική ανάδειξη κάποιων από τα χαρακτηριστικά της χροιάς/φωνής σε συνδυασμό με πιο συντονισμένη ακουστική λειτουργία του μπουζουκιού. Συνολικά, δηλαδή, το ακουστικό αποτέλεσμα δεν είναι ίδιο, αλλά η φωνή νομίζω δεν μεταβάλλεται ιδιαίτερα…
Ο όρος ‘‘στρώσιμο’’ είναι σχετικά αδόκιμος… Τα όργανα (και πολυ περισσότερο τα δικά μας τα παραδοσιακά) είναι ζωντανοί οργανίσμοι, και αυτό που χρειάζονται είναι να περάσουν από πάνω τους τουλάχιστον οι 4 εποχές ενός χρόνου… Ο ήχος ή η χροιά ίσως αλλάξει λίγο αλλα σε καμία περίπτωση αυτη η αλλαγή δε θα είναι τεράστια, ακόμη και αυτό το λίγο όμως δε θα είναι ευδιάκριτο σε όλους… Το μπράτσο τώρα μετά από ένα χρόνο θα είναι λιγότερο ευμετάβλητο απο τις αλλαγές του καιρού…
Τώρα εαν τα δυο παραπάνω τα βαφτίσουμε στρώσιμο ή εξέλιξη του οργάνου μέσα στο χρόνο είναι μια μεγάλη συζήτηση…
εγω παντως εχω ακουσει οτι ενα μπουζουκι με καλα ξυλα και ελατο καπακι σου δινει τον πρωτο χρονο το 20 με 30% της αποδοσηςτου…και καθε χρονο σου δινει και σου δινει… πιστευω και σε ενταση αλλα και σε συχνοτητες που μπορει καινουργιο να μην σου της δινει…
Συμφωνω απολυτα.
Ενα καινουριο οργανο παιζει απο την αρχη πολυ καλα! Αν θα παιξει καλυτερα στο μελλον εξαρταται μονο απο τον κατοχο του και απο τις ωρες που παιζει! Αν ειναι επαγγελματιας ειναι εξασφαλισμενη η προοδος του οργανου στο απολυτο!
Αν το παρατησει ο κατοχος του και παιζει ελαχιστα σε ενα χρονο το μπουζουκι θα παιζει χειροτερα!
Εχω δει μπουζουκια μετρια σε χερια επαγγελματιων να μεταμορφωνονται!
Προχθες επιασα στα χερια μου ενα μπουζουκι που ειχα φτιαξει πριν ενα χρονο και αυτος που το εχει, παιζει αρκετα συχνα! Το οργανο ειχε βελτιωσει τον ηχο του αισθητα! Αν το παρατησει ομως κανα τριμηνο στη βαλιτσα κουρντισμενο δεν θα παιζει καλα! Για να μην χαλασει ποτε ενα οργανο το πιο ιδανικο ειναι να το ξεκουρντιζουμε οταν δεν παιζουμε! Μπορουμε να κανουμε ενα τεστ! Αν κρατησουμε πατημενο το πρωτο και το τελευταιο ταστο μιας χορδης πρεπει στο μεσον της χορδης να υπαρχει ενα ελαχιστο κενο! Αν υπαρχει αυτο το κενο μπορουμε αφοβα να ξεκουρντιζουμε το οργανο και δεν θα παθει τιποτα! Αν δεν υπαρχει κενο ειμαστε υποχρεωμενοι να εχουμε παντα κουρντισμενο το οργανο γιατι αλλιως θα τασταρει!
Υπαρχει ενα αρθρο ενος οργανοποιου για αυτο το θεμα!
http://www.kavvadias.com.gr/index.php?option=com_sobi2&sobi2Task=sobi2Details&catid=9&sobi2Id=15&Itemid=184
Όχι καλέ μου Δημήτρη.Σε ένα όργανο το ζητούμενο είναι η πολυπόθητη ισοροπία. Με το κούρδιζε - ξεκούρδιζε όπως καταλαβαίνεις αυτή δεν πρόκειται να υπάρξει ποτέ.Ένα όργανο μένει πάντα κουρδισμένο,εκτός αν κάνουμε να το παίξουμε από κάνα μήνα και πάνω.Τότε ή χαμηλώνουμε το γενικό κούρδισμα μισό τόνο, ή απλά πλαγιάζουμε τον καβαλλάρη.Αυτό είναι αρκετό,και δεν ταλαιπωρεί το όργανο.
Για το συγκεκριμένο άρθρο,απλά διαφωνώ.
Σε μια συζητηση που ειχα με τον οργανοποιο Γιαννη Αλεξανδρη ,μου ειχε πει οτι το μπουζουκι πρεπει να μενει μονιμα κουρδισμενο εφοσον το παιζουμε ειτε συχνα ειτε αραια,σιγουρα το συχνο παιξιμο βοηθαει περισσοτερο το οργανο.Εαν μεινει στην ακρη χωρις να παιζεται,πρεπει να το χαμηλωσουμε μισο,εναν και δυο τονους ακομη αν χρειαζεται,ποτε ξεκουρδισμα και αυτο γιατι το οργανο ειναι κατασκευασμενο για να του ασκειται ταση, αυτη που του χρειαζεται,αλλιως οι κλιματικες συνθηκες σε συνδυασμο με τα σφηνωμενα ταστα θα το πανε εκει που θελουν αυτες.Μιλαμε για ενα σωστα φτιαγμενο οργανο που το μπρατσο ειναι εκει που πρεπει ,οπως αναφερει ο Δημητρης,ελαχιστο κενο στη μεση της χορδης και χωρις βουλιαγμενο καπακι
Σχεδόν όλα τα έγχορδα πρέπει να μένουν κουρδισμένα και όχι μόνο το μπουζούκι. Ο λόγος που χρειάζεται ξεκουρδίσμα μισού τόνου όταν δεν πρόκειται να παίξουμε για καιρό, είναι για τον φόβο τού να αυξηθεί πολύ η τάση λόγω των καιρικών συνθηκών, και σε συνδυασμό με το ότι από τη στιγμή που δεν παίζουμε, δεν θα το καταλάβουμε για να τη μειώσουμε.
Όταν το όργανο μείνει ξεκούρδιστο, χρειάζεται πολύ καιρό για να επανέλθει. Σε άλλα όργανα με πιο ευαίσθητα καπάκια, ακόμα και η αλλαγή χορδών γίνεται μία-μία, δηλαδή μια παλιά βγάζω-μια καινούρια βάζω, για να μη μείνει καθόλου χωρίς τάση.
Γεια σας φιλοι μου!
Να κανω μια υποθετικη ερωτηση;
Αν φτιαξω ενα μπουζουκι και δεν του βαλω χορδες, μετα απο ενα χρονο θα εχει παει πισω;
Και ποια ειναι η δυναμη αυτη που θα το μετακινησει;
Πισω θα παει την στιγμη που θα βαζω τα ταστα.
Μετα για ποιο λογο θα συνεχισει να πηγαινει πισω;
Εχω δει οργανα για επισκευη παρατημενα χωρις χορδες για εξαμηνο ή χρονο.
Αν ηταν ετσι γιατι το αφηνε ο οργανοποιος χωρις χορδες; Δεν φοβοταν μην χαλασει;
Εχω δυο μπουζουκια απο το 1990 το ενα και το 1999 το αλλο!
Και τα δυο χαλασαν γιατι τα ειχα παρατημενα χωρις να παιζω καποιο μεγαλο διαστημα!
Πιστευω αν τα ειχα ξεκουρντισει δεν θα χαλαγαν ποτε! Τωρα το ποσο ξεκουρντισμα ειναι το ιδανικο δεν μπορω να το ξερω! Παντως αν ειναι να λειψω ενα μηνα το μπουζουκι μου θα το κατεβασω 3 τονους και ισως και παραπανω!
Και αυτο που λεει ο φιλος ο Νικος (Γεια σου Νικόλα) να ριξεις τον καβαλαρη ξεκουρντισμα ειναι!
Φυσικα αν παιζεις συχνα δεν το συζηταμε, δεν το πειραζεις καθολου!
Παντως το αρθρο του οργανοποιου πιστευω εχει καποια λογικη γιατι δοκιμασα τα μπουζουκια μου και οντως με πατημενα τα ακριανα ταστα ειχαν καποιο κενο!
Δεν ξέρω αν θα χαλάσει ακριβώς, αλλά σίγουρα θα αργήσει πολύ (έως πάρα πολύ) να στρώσει ή να επανέλθει στην πρότερη (στρωμένη) κατάσταση.
Γειά σου και πάλι Δημήτρη.Όντως πίσω το μπράτσο πηγαίνει την στιγμή της τοποθέτησης,όπου όμως υπολογίζεται η τάση (δράση), των χορδών.Αν αφαιρεθεί αυτή η δράση, θα έχουμε το φυσικό νόμο της αντίδρασης,όπου το ξύλο θα επιδιώξει,να πάρει την προτύτερη μορφή του, και ακόμα πιο πίσω,(λόγω της τοποθέτησης των τάστων).Αυτή είναι η δύναμη που θα το μετακινήσει.Αν τώρα υπολογίσεις,και τον παράγοντα “ισοροπία του οργάνου”,-είναι αυτό που λέμε ότι “τράβηξε” το όργανο,και δεν είναι ευαίσθητο στις υγρασίες-, τότε σε ένα ξεκούρδιστο τελείως όργανο η ζημιά του μπορεί να είναι σοβαρή,και να χρειάζεται επέμβαση τεχνίτη.
Στα περισσότερα όργανα,πράγματι υπάρχει μια μικρή απόσταση,(αέρα τον λέει ο παλιός μου δάσκαλος),μεταξύ τάστων και χορδών,για να παίζει το όργανο σε όλους τους καιρούς.Στην ξηρασία είναι λίγο παραπάνω σε σχέση με την υγρασία όπου είναι πολύ λιγότερη η απόσταση έως και εφάπτεται.Αυτά είναι γνωστά πράγματα από παλιά,αλλά δεν έχει σχέση το ξεκούρδισμα του οργάνου, με την κλίση του μάνικου.
Και φυσικά,το πλάγιασμα του καβαλάρη,είναι ξεκούρδισμα,αλλά περίπου μισό τόνο.
Τέλος στα δικά μου όργανα,συστήνω να μην τα πειράζουν καθόλου,ούτε καν το πλάγιασμα του καβαλάρη,εκτός αν πρόκειται να τα εγκαταλείψουν σε καμμιά ντουλάπα.
Δημήτρη,έλα και σε καμμιά μάζωξη να τα πούμε κι από κοντά.
χαίρετε!
Πάρα πολύ ενδιαφέρον και κατατοπιστικό θέμα, όπως και ένα παλαιότερο με τίτλο “αξιολόγηση έντασης μπουζουκιού”.
Μια ερώτηση (μάλλον δύσκολη) :
Εφόσον το παίξιμο παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στην ωρίμανση του ήχου, ισχύει πως αν παίζουμε ένα μπουζούκι καινούριο, δυνατά και σκαστά θα το βοηθήσουμε να γίνει πιο δυνατό και σκαστό;
Είναι δηλαδή καλή ιδέα να κοπανάμε αρκετά ένα καινούριο όργανο αντί να το χαιδεύουμε? (εφόσον θέλουμε βέβαια το μπουζούκι μας να βροντάει…αλλά και ποιος δε θέλει;)
χαιρετίζω όλα τα μέλη του φόρουμ… είμαι νέος στο φόρουμ και στην οργανοποιία και χρειάζομαι τα φώτα σας…
μετά απο ώρες μελέτης σ αυτό το φόρουμ και σε άλλα κατάφερα μετά απο αρκετό κόπο να κατασκευάσω ενα σκαφτό μπαγλαμά αλλά η απογοήτευση ήταν μεγάλη όταν και αφού ολοκλρώθηκε η κατασκευή, δοκίμασα τον ήχο του… :106:άχρωμος και χωρίς ένταση…
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΤΑΙΕΙ???:084:
το σώμα είναι σκαφτό απο ξύλο ελιάς και καπάκι απο έλατο…