Ιδανικο υψος 3χορδου μπουζουκιου;

μπουζούκι

(nakisgiorgos) #1

Μια απλη ερωτηση σε ενα 3χορδου μπουζουκι , στο 12ο τάστο η απόσταση τάστου και χορδης ποια πρέπει να είναι για άριστη ρύθμιση ;


(Κώστας Χαλιός) #2

Η ερώτηση δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται

Εάν το όργανο δεν είναι σκευρωμένο και είναι ρυθμισμένο για να μην τσιρίζει (προσκεφάλι και καβαλάρης), τότε θα είναι ‘‘χαμηλό’’ όπως λέμε και θα παίζεται άνετα.

Το ύψος όμως των χορδών σε αυτή την περίπτωση δεν θα είναι ίδιο σε όλα τα όργανα!! Θα εξαρτάται από την κατασκευή δηλαδή από την σχέση μπράτσου - καπακιού αλλά και από την κατασκευή του ίδιου του καπακιού. Η τελευταία παράμετρος αφορά την άνεση στο παίξιμο (σκληρό ή μαλακό όργανο).


(Κώστας Χαλιός) #3

Δηλαδή, για να ολοκληρώσω τη σκέψη μου πάνω στο θέμα αυτό, μπορεί ένα ‘‘χαμηλό’’ μπουζούκι να είναι δυσκολόπαιχτο και αντιθέτως ένα μπουζούκι με ''υψηλότερα τις χορδές του να είναι ευκολόπαιχτο.
Βασική προϋπόθεση και στις δύο περιπτώσεις είναι οι σωστές ρυθμίσεις στους καβαλάρηδες.


(Μάνος Τουρπάλης) #4

Συμφωνώ κι εγώ ότι είναι πολλές οι παράμετροι και δεν υπάρχει “απόλυτη” τιμή.
έχω και ερώτηση:

Καλημέρα κι από μένα.
Κώστα (ελπίζω να μου επιτρέπεις τον ενικό), η “τελευταία παράμετρος” είναι η “κατασκευή του ίδιου του καπακιού” που αναφέρεις στο τέλος της προηγούμενης πρότασης ?
αν ναι, θέλεις να το αναλύσεις λίγο περισσότερο αυτό ? πως δηλαδή η κατασκευή του καπακιού (όχι η γωνία ένωσης) επηρεάζει το ύψος ? (εννοείς π.χ. σπαστό καπάκι ή … ?)


(Κώστας Χαλιός) #5

Εννοώ το εξής:

Ας θεωρήσουμε δύο όργανα πανομοιότυπα. Το μόνο στο οποίο διαφέρουν είναι η κατασκευή του καπακιού.
Όταν η κατασκευή του καπακιού είναι ‘‘σφιχτή’’ μπορείς να χαμηλώσεις τις χορδές περισσότερο απότι στο όργανο που η κατασκευή είναι πιο ‘‘χαλαρή’’.


(nakisgiorgos) #6

επειδη ετυχε να το διαβαζω ειπα να το αναφερω
http://www.luthier.gr/index.php?topic=577.0
το πιο σωστό είναι το εξής απλό κόλπο:
βάζουμε μια 60ρα πένα (δελφινάκι) μεταξύ 1ου τάστου και χορδών. Η πένα πρέπει να στέκεται “σφηνώνει”. Έτσι όταν σηκώσουμε σε κάθετη θέση το μπράτσο, η πένα δεν πέφτει.
Μετακινούμε την πένα στο 2ο τάστο ομοίως. Η πένα τώρα πρέπει να πέφτει σε όρθια θέση. Αν δε συμβαίνει αυτό τότε οι χορδές είναι πολύ χαμηλωμένες, άρα ανεβάζουμε λίγο το ζυγό (μαξιλάρι).
Αλλιώς! αν δε σφηνώνει ούτε στο πρώτο τάστο, τότε το όργανο είναι δυσκολόπαιχτο και πρέπει επειγόντως να το ρυθμίσουμε. Τα ίδια ισχύουν και για κιθάρες, μαντολίνα κλπ

Στο 12ο τάστο η απόσταση τάστων και χορδών πρέπει να είναι για άριστη ρύθμιση 1,7 χιλιοστά. Αναλόγως τον εκτελεστή μπορούμε να ανεβάσουμε εως και 2! αλλά όχι παραπάνω. Το όργανο καταντά δυσκολόπαιχτο διαφορετικά.

Αν παρ ελπίδα έχουμε απόσταση 3 χιλιοστά δηλ 1,3 περισσότερο, τότε πρέπει να γνωρίζουμε ότι θα χαμηλώσουμε τον καβαλάρη κατά το διπλάσιο του 1,3 δηλαδή 2,6 χιλιοστά

Άλλο ένα τελευταίο κόλπο για τέλεια ρύθμιση είναι να υπάρχει μια μικρή κλίση (κατηφορική) του ζυγού, ώστε η μουργκάνα να έχει “χώρο” να μην ακουμπά στο 1ο τάστο.
Ομοίως και στον καβαλάρη πρέπει να υπάρχει ένα “ελαχιστότατο” λοξό της θέσης του ώστε να εξισορροπήσουμε τα διαφορετικά πάχη χορδών (πχ στο τρίχορδο μπουζούκι) ή
το προβλέπουμε κατά τη χάραξη των τάστων (οι περισσότεροι κατασκευαστές οργάνων χειρίζονται λάθος τη “Στέλλα” χαράζοντας όλα τα τάστα “λοξά” χωρίς να το ξέρουν)


#7

Από την μικρή μου πείρα, αυτό που έχω διαπιστώσει (χωρίς να επιμένω ότι είναι και το σωστό), είναι ότι το 1,5 χιλιοστά είναι οριακό για να αποφύγεις το γρεζάρισμα στον ήχο (ανάλογα βέβαια και με το πόσο δυνατά χτυπάς την χορδή).


(nakisgiorgos) #8

Ευχαριστω πολλη ολους,καταλαβα οτι το μπουζουκι είναι ένα ατελες όργανο δεν υπάρχουν δηλ στανταρ στην κατασκευή του και ο κάθε οργανοποιός κάνει ότι θέλει με ότι μέτρα θέλει βάζει ότι χορδες θελει βάζει ότι ξύλα θελει .


(Νίκος Πολίτης) #9

Φυσικά και υπάρχουν κάποια στάνταρ στην κατασκευή κάθε οργάνου, ο κάθε οργανοποιός κάνει αυτό που θεωρεί ότι πρέπει να γίνει, βάζει τα ξύλα που πρέπει να βάλει και αρματώνει το όργανο με τις χορδές που νομίζει ότι του ταιριάζουν. Άλλο αυτό και άλλο να κάνει “ό,τι θέλει”, είναι μεγάλη η διαφορά. Επίσης, ένα όργανο που έχει φτάσει να είναι περίπου το “σήμα κατατεθέν” της ελληνικής λαϊκής μουσικής για περισσότερο από έναν αιώνα, με κάποιες δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες χιλιάδες κατασκευών τέτοιων οργάνων μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα και με μία συνεχή εξέλιξη απαιτήσεων και κατασκευών, δεν μπορεί να θεωρηθεί ατελές. Εκτός και αν μπορέσεις να μας εξηγήσεις πού ακριβώς εντοπίζεις τις ατέλειες, γιατί ένα χειροποίητο όργανο δεν είναι μαζική βιομηχανική κατασκευή, να ακολουθεί συγκεκριμένα στάνταρ και μόνο αυτά.


(Ζαχαριαδακης Γιαννης) #10

προφανως ο φιλος εννοει οτι δεν ειναι σαν το βιολι, που υπαρχουν δυο μοντελα, με στανταρισμενα μεγεθη και αποστασεις σε κλιμακες και αποστασεις σε ολα τα επιμερους τμηματα του οργανου, και κατι διαφορετικο δεν ειναι ευκολα αποδεκτο. Ενω στο μπουζουκι μπορει ο κατασκευαστης να περασει και να καθιερωσει τα δικα του στανταρ υστερα απο μελετη και δοκιμες.


(SDimis) #11

Ερώτηση

1.5 χιλιοστά από την αρχή της κατασκευής ;

ο οργανοποιος δεν θα πρέπει με συμπεριλάβει και την ελάχιστη έστω καθιζήσει του καπακιου κάτω από τον καβαλάρη στο πέρασμα του χρόνου;


(nakisgiorgos) #12

Ευχαριστω Ζαχαριαδακης Γιαννης, αυτο ακριβως ενοoυσα σε σχεση με το βιολι!!!

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 10:52 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 10:48 —

Για κοιταξε εαν βοθαει αυτο>
http://www.luthier.gr/index.php?topic=794.0


(Κώστας Χαλιός) #13

Κάθε χειροποίητο όργανο είναι μοναδικό. Κανένα χειροποίητο μουσικό όργανο δεν είναι ίδιο με το προηγούμενο, ακόμα και του ίδιου κατασκευαστή. Βέβαια υπάρχουν όρια μέσα στα οποία κινείται κάθε κατασκευαστής. Δεν έχει τόση σημασία αν η απόσταση για την οποία συζητάμε θα είναι 1,5 ή 1.6 ή 1.7 mm. Σε αυτό έχω αναφερθεί και προηγουμένως.

Όσο αφορά την πρόβλεψη του οργανοποιού για την μελλοντική καθίζηση του καπακιού, άρα να ρυθμιστεί με ψηλότερα τις χορδές, αυτό είναι ευθύνη του οργανοποιού να το συζητήσει με τον υποψήφιο κάτοχο του οργάνου και να τον ενημερώσει ότι εάν δεν ληφθεί υπόψη αυτό, τότε μελλοντικά θα πρέπει να ‘‘ανεβούν’’ λίγο οι χορδές, ή εάν ληφθεί υπόψη, τότε οι χορδές θα είναι λίγο πιο ‘‘πάνω’’ από την αρχή και εάν δεν βυθιστεί το καπάκι, τότε θα πρέπει να ρυθμιστεί πάλι στο μέλλον.
Αλλά η ακριβής πρόβλεψη μάλλον προϋποθέτει πολύ καλές μαντικές ικανότητες του οργανοποιού.

Η δική μου πρακτική είναι να παρακολουθώ το όργανο για δύο - τρείς μήνες από την κατασκευή του και ξαναρυθμίζω το όργανο παρουσία του κατόχου λίγο πριν το πάρει.
Βεβαίως, τον ενημερώνω ότι η ρύθμιση αυτή δεν θα είναι η τελική, καθώς επίσης ότι για να σταθεροποιηθεί το όργανο μπορεί να περάσει κάποιο χρονικό διάστημα με επισκέψεις για ρυθμίσεις.
Διότι οι ρυθμίσεις αυτές δεν αφορούν μόνο την αρχική θέση του καπακιού, αλλά και την μελλοντική θέση καπακιού - ταστιέρας.
Βασικό παράγοντα παίζει και η υγρασία (καλοκαίρι - χειμώνας) αλλά και ένα μελλοντικό μικροσκεύρωμα της ταστιέρας.
Το σύνολο σχεδόν των οργάνων κάποια στιγμή σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό σκευρώνουν.


(nakisgiorgos) #14

Ευχαριστω Κ.Κώστα Χαλιός πολυ κατατοπιστικος .