Πόσο πρέπει να είναι το ύψος της χορδής;

Καλημερα στο φορουμ. Εχω την εντυπωση οτι ο τζουρας μου πηρε να σκευρωνει. Μπορειτε να μου πειτε ποσο ειναι το νορμαλ υψος των χορδων απο το οποιο και πανω καταλαβαινουμε οτι αρχιζει να σκευρωνει? Σε ποιο ταστο μετραμε αυτο το υψος?. Α και κατι αλλο. Εχω μια φτηνη μαλακη θηκη μεταφορας. Ειναι υγιες που μεταφερω με αυτη τη θηκη τον τζουρα πανω στη μηχανη? θελω να πω επειδη υπαρχουν και καποιοι ανεμοι παραπανω καθως και πανω στη μηχανη εχει περισσοτερο κρυο μηπως υπαρχει προβλημα.
ευχαριστω.

Καλησπέρα johnnynotte. Εχω την εντύπωση ότι πατάς την μπουργκάνα στο τελευταίο τάστο πριν την τρύπα και κοιτάς την απόσταση της χορδής από την ταστιέρα στη μέση της χορδής. Πόσο ακριβώς και τι παίζει ας πούνε οι οργανοποιοί. Στο δικό μου μπουζούκι μεταβίας και την διακρίνω…

Για το άλλο σου το ερώτημα και χωρίς να είμαι οργανοποιός μπορώ να σου πω ότι εγώ προσωπικά δεν θα το μετέφερα έτσι. Δεν είναι μόνο τα κρύα, είναι και οι ζέστες το καλοκαίρι…

Τζώνη, ξέρεις να παίζεις «αρμονικές»; Η χορδή έχει ορισμένα σημεία στα οποία, αν την ακουμπήσεις με τα δάχτυλα του αριστερού χωρίς να πατάς όμως, απλώς στον αέρα, βγάζει κάτι ψιλές νοτούλες, λίγο θαμπές. Η πιο καθαρή αρμονική είναι της οκτάβας, και η χορδή που τις βγάζει πιο εύκολα είναι η μπουργάνα. Η αρμονική της οκτάβας βγαίνει από το μέσον ακριβώς της χορδής, που θεωρητικά είναι πάνω από το τάστο της οκτάβας (12ο).

Λοιπόν:

α) Προσπάθησε να παίξεις αυτή την αρμονική. Είναι χαρακτηριστικό ότι, αντίθετα από τις κανονικές (πατητές) νότες, η αρμονική συνεχίζει να ακούγεται και αφού σηκώσεις το δάχτυλο. Όταν την πετύχεις, θα ακούς Ρε οκτάβας.
β) Τσέκαρε αν το κανονικό Ρε στην οκτάβα της μπουργάνας ακούγεται ίδιο με την αρμονική. Αν όχι, πρέπει να κουνήσεις τον καβαλάρη: αν η πατητή νότα είναι ψηλότερη από την αρμονική ο καβαλάρης πρέπει να κατέβει λίγο προς την άκρη του οργάνου, στην αντίθετη περίπτωση πρέπει να ανέβει λίγο προς την τρύπα.
γ) Όταν εξασφαλίσεις ότι ο καβαλάρης είναι στη σωστή θέση, ξανακούρδισε το όργανο. Όχι πατώντας νότες: προτίμησε να χρησιμοποιήσεις κουρδιστήρι ή τονοδότη για κάθε χορδή ξεχωριστά (ή, αν όλα αυτά με τις αρμονικές τα ξέρεις ήδη, κούρδισε με αρμονικές).
δ) Και τώρα δες αν η ίδια νότα σε διαφορετικά τάστα διαφορετικών χορδών ακούγεται ίδια ή φαλτσάρει. Αν φαλτσάρει έχει σκεβρώσει.

Η εξήγηση αυτής της ταχυδακτυλουργίας:

Το φάλτσο είναι κάτι αντικειμενικό, αλλά μερικές φορές δεν είμαστε σίγουροι για τ’ αφτιά μας: αυτό που ακούω είναι σωστό ή φάλτσο; Αν αμφιβάλλουμε για τ’ αφτιά μας (δηλαδή ένα μέτρο πάψει να ισχύει) και υποψιαστούμε ότι και τα τάστα φαλτσάρουν (άλλο ένα μέτρο ππάψει να ισχύει), τότε δεν έχουμε αντικειμενικά σωστό μέτρο σύγκρισης. Οι αρμονικές όμως είναι αντικειμενκά σωστές και δεν επηρεάζονται από τίποτε, είναι αμετακίνητες. Επομένως μας παρέχουν το μέτρο σύγκρισης για το σωστό και το φάλτσο.
Προϋπόθεση να μην είναι φθαρμένες οι χορδές σου.

Αν κατάλαβα καλά ο johnnynotte ρωτάει ποια πρέπει να είναι η μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ χορδής και ταστιέρας , για να μη θεωρείται το όργανο ότι έχει σκευρώσει και είναι εντός των προδιαγραφών του κατασκευαστή. Δε μιλάει για φαλτσαρίσματα και κουρδίσματα.
Δε ξέρω αν υπάρχει κάποια στάνταρ απόσταση για κάθε τύπο οργάνου ή δίνεται κάθε φορά από τον κατασκευαστή. Για μια κιθάρα Alhambra που είχα ο κατασκευαστής είχε αυτή τη πληροφορία. Δηλαδή ότι η απόσταση χορδής τάστου στο 12ο τάστο (νομίζω), πρέπει να είναι χ (δε θυμάμαι πόσα) χιλιοστά.
Αν ισχύει το ίδιο και για τα μπουζούκια και τους τζουράδες ας απαντήσει κάποιος γνώστης.

Μα αν δε φαλτσάρει, δεν ταστάρει κλπ., τότε κι αν έχει σκεβρώσει τι αξία έχει η πληροφορία; Ο σκοπός είναι να παίζει καλά. Αν παίζει καλύτερα σκεβρωμένο, μακάρι να γίνει και τόξο! (Σχήμα λόγου βέβαια)

Ο πιο αρμόδιος να απαντήσει είναι ο ίδιος που έθεσε το ερώτημα. Αλλά υποθέτω ότι η καταπόνηση στα δάχτυλα αλλά και η ευκολία με την οποία παίζεις ένα όργανο διαφέρει από όργανο που απέχουν 5 χιλιοστά οι χορδές από τα τάστα, από ένα άλλο που απέχουν 1 χιλιοστό, με τη προϋπόθεση ότι δε ταστάρει κανένα από τα δύο.

Ναι, φυσικά. Και η ευκολία παιξίματος είναι ένας παράγοντας. Κάτσε να ρωτήσουμε τον ίδιο:

Τζώνη, μπορείς να παίξεις ή σε δυσκολεύει; Αν εσένα σου πέφτουν μεγάλες οι αποστάσεις, πήγαινέ το για φτιάξιμο. Δεν έχει σημασία αν τα χιλιοστά συμφωνούν ή όχι με τον κανόνα. Τα υπόλοιπα θα τα συζητήσεις με το μάστορή σου.

Καταρχας ευχαριστω για το ενδιαφερον και για τις πληροφοριες που διαβασα. Ξερετε τι συμβαινει? Δεν μου τασταρει το οργανο παρα μονο ελαχιστα στα πρωτα ταστα της ΛΑ οταν παιζω λιγο πιο δυνατα, κατα τα αλλα κομπλε απο αυτο το θεμα. Αλλα απλα εχω την εντυπωση οτι τελευταια εχουν σηκωθει λιγο οι χορδες σε σχεση με οταν πρωτοαγορασα το οργανο. Δεν με δυσκολευει στο παιξιμο, αλλα νομιζω οτι παλια πριν να σηκωθουνε εστω κ λιγο οι χορδες, ηταν η το παιξιμο πιο ευκολο. Μπηκα στην διαδικασια να ανοιξω αυτο το θεμα, γιατι αγχωθηκα λιγο με την κατασταση, σε φαση, ποσο ακομα θα σηκωθουνε οι χορδες. Υπαρχει καποιος τροπος για να το αποφυγουμε αυτο το πραμα, και γενικα οταν εχεις ενα ‘υγιες’ οργανο, με ποιον τροπο πρεπει να το συντηρεις ωστε να αποτραπει το σηκωμα των χορδων. Να στε καλα

Αναλογα και με την υγρασια του τοπου σου ή γενικοτερα της εποχης, υπαρχει μια ταση να “καθεται” το οργανο. Εγω εχω μονιμα εναν καπλαμα κατω απο τον καβαλαρη και το καλοκαιρι που ο καιρος και η υγρασια επιτρεπουν, τον βγαζω. Σημασια εχουν πολλα για αυτο που σου συμβαινει παντως. Ολοι ειχαμε παρομοιες εμπειριες και μπορει σε ολους να ειναι κατι διαφορετικο. Πηγαινε να στο δει ο μαστορας σου καλου-κακου, να σε βοηθησει και καλυτερα.