Εμπειρίες από την προσπάθεια κατασκευής μπουζουκιού

πασχαλη με γαζα, θελει πολυ προσοχη γιατι αφηνει χνουδια απο οσο ξερω γιατι δε προσπαθεις με κανενα φανελακι καλης ποιοτητας, μονο μην το παρει χαμπαρι η γυναικα σου χαχαχα!

ΠΑΣΧΑΛΗ βρέχουμε καλά την μπάλλα(δεν την κολυμπάμε κιόλας).Αυτό το λίγο που πλεονάζει το απλώνουμε με μαλακές κινήσεις επάνω στην επιφάνειά μας.
ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΡΙΧΝΟΥΜΕ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΈΥΘΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ.
Τυλιγουμε την μπάλλα απο βαμβάκι καλής ποιότητας (χωρίς κομπους) με γάζα,τουλουπάνι ,τσαντήλα, όπως θέλουμε την λέμε,και την τρίβουμε απαλά σε μία λεία καθαρή επιφάνεια για να “δουλευτεί” και να μαλακώσει,και να καταπρα’υ’νθή έτσι ώστε να μην αφήνη χνούδι. Τα έχουμε ξαναπεί αυτά.Η φανέλα είναι καλή αλλά δεν αφήνει "ποσότητα’’ να περνά.Απο΄κεί και πέρα όπως βολεύεται ο καθένας, το αποτέλεσμα μετράει.

Επειδή ξεκινώ τό δεύτερο τριχορδο μπουζούκι(μή πάει ο νούς σας σέ επαγγελματία απλώς τό πρώτο τό εκανα γιά νά δώ πού θά μέ προβληματίσει) τού οποίου τό σκάφος, χρησιμοποιώντας τό καλούπι Κουκουρίγκου καί σκούρη καρυδιά εγινε αρκετά ικανοποιητικό, θέλω νά τό προσέξω περισσότερο γιαυτό αν μπορείτε λύστε μου τήν εξής απορία :
Τό πρώτο το εκανα αντιγραφή από τό δικό μου οπότε ηταν ευκολο κάθε διάσταση πού ηθελα νά τήν βρίσκω ευκολα. Τώρα προβληματίζομαι πού θά γίνει η τρύπα στό καπάκι. Τό μπουζούκι θά γίνει 67άρι καί κάπου στό forum διάβασα οτι πρέπει σκάφος καί μανίκι νά ενώνονται στήν νότα λα τής χορδής ρε δηλ. στό 17 τάστο δηλ.σέ απόσταση 41.9 από τόν πάνω καβαλάρη (αρχή ταστιέρας) οπως αυτό προκύπτει από τό πρόγραμμα υπολογισμού τάστων (βλεπε site Ρομπογιαννάκης).
Αυτό μέ βοηθάει νά βρώ τήν θέση τού κατω καβαλάρη, τήν θέση τών καμαριών αποφεύγοντας τίς αρμονικές 5ης,7ης καί 12ης (οπως πάλι κάπου διάβασα στό forum), η θέση τής τρύπας ομως;;;
Τό σκάφος εχει γίνει 37.5 χ 25 Τί μέγεθος τρύπας πρέπει νά γινει; Υπάρχει κάποιος μπούσουλας ή "γίνεται μέ τό μάτι;)
Χαιρετώ

μπορεις να μου εξηγησεις πως θα καταλαβεις οτι δεν πεφτεις πανω σε αρμονικες 5/6/12 συγκεκριμενα , και πως προκυπτει απο το προγραμμα ?

Τελικά απάντηση περίμενα ερωτηση πήρα.
Φίλε oxtaxorde.
Στήν διεύθυνση http://liutaiomottola.com/formulae/fret.htm υπάρχει ενα προγραματάκι οπου δίνεις μήκος χορδής π.χ 67, αριθμό τάστου 1,2,3… καί σού υπολογίζει τήν απόσταση του από τόν πάνω καβαλάρη. Μέ τόν τρόπο αυτό (αυθαίρετα ισως :wink: συνεχίζω νά σημειώνω επάνω στό καπάκι τίς θέσεις των τάστων τών αρονικων 5,7,12 17,19,24 29,31,36 κ.ο.κ μέχρι περίπου τόν κάτω καβαλάρη. Μετά στά κενά μεταξύ τάστων προσπαθώ νά τοποθετήσω τά καμάρια μου. Τό πρώτο καμάρι εχεις αρκετό χώρο νά τό βάλεις. Επειδη συνήθως μπαίνει 1 μέ 1,5 εκ. από τήν τρύπα, (ετσι εχω αντιληφθεί βάζοντας δάκτυλο σέ μερικά μπουζούκια), μεταξύ τους υπάρχει σχέση αυγού καί κόττας (ποιό δηλ. προσδιορίζει τήν θέση τού αλλου). ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΓΙΑ ΜΕΝΑ!!! Τό δεύτερο καμάρι (τό μέσο του, οχι η ακρη) μπαίνει σέ απόσταση 17.80 από τή νότα λα (σημείο ενωσης σκάφους καί μανικιού) καί τό τρίτο σέ απόσταση 21,45. Πλάτος καμαριών 1 εκ. Αυτά υπολόγισα μέ τό φτωχό μου μυαλό υστερα από διάβασμα γιά αρκετό καιρό οσων εχουν γραφτεί στό forum.

Οxtaxorde και kesogdem ΠΡΟΣΟΧΗ.
Χωρίς να γνωρίζω για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η άποψη περί αρμονικών και θέσης σύνδεσης μπράτσου κ.λπ., υπενθυμίζω ότι οι θέσεις των αρμονικών ΔΕΝ ταυτίζονται με τους υπολογισμούς της συγκερασμένης κλίμακας που δίνουν τα διάφορα προγραμματάκια που υπολογίζουν θέσεις τάστων. Δηλαδή οι θέσεις των αρμονικών είναι ελαφρά μετατοπισμένες σχετικά με τις θέσεις των τάστων.

Φίλε μου χαίρομαι πού μού διευκρινίζεις τά περί αρμονικών λυπάμαι ομως γιατί δέν βρίσκω λύση στό πρόβλημά μου. Αρα τά πράγματα χειροτερεύουν γιά μένα μιάς καί ενα σημείο αναφοράς πού ειχα πιστέψει οτι ειχα βρεί πάει κι αυτό στό βρόντο!!! ΖΗΤΩ Η ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΕΙΑ!!!

εξακολουθω να μην καταλαβαινω και εγω την ολη ιστορια των αρμονικων , καταρχην οταν λεμε πχ 67 κλιμακα Ταστιερα ,θα σου πω πως δουλευω εγω απο την ενωση του μπρατσου και του τακου και προς τα μεσα αφηνω 8 cm , εκει που αρχιζει η ταστιερα ρε # πχ μετραμε μεχρι τον μεγαλο καβαλαρη στο καπακι και πρεπει να ειναι 67 εκατοστα οσο η κλιμακα της ταστιερας επισεις η αποσταση χορδοστατη και καβαλαρη φροντιζω να ειναι στα 14 εκατοστα , ετσι δουλυω εγω τωρα οσο αφορα το καπακι το πρωτο καμαρι το βαζω περιπου 1 εκατοστο πριν το τριτο το βαζω αναλογα ποσο πριμο η μπασσο θελω να κανω το οργανο και το συνδιαζω με το 2 και αποσταση 3 και καβαλαρη .επισεις μπορεις να κανεις και μια επαληθευση ολων , μετρα απο μικρο καβαλαη στη χορδη ρε μεχρι το ταστο 12 που ειναι παλι ρε και απο και μετα απο το 12 εως τον μεγαλο καβαλαρη πρεπει να ειναι ιδια η αποσταση και κατι αλλο μηπως μπερδευτικες οταν λεμε 67 κλιμακα δεν εννωουμε 67 εκατοστα ταστιερα προσεξε εδω!

οπωτε μην μπερδευεσε με προγραματακια τα πραγματα ειναι απλα αν πουμε οτι εχεις ετοιμη μια ταστιερα υπολογισμενη σε 67 κλιμακα τοτε ο πανω και ο κατο καβαλαρης πρεπει να σου βγαινει η αποσταση της κλιμακας δηλαδη 67 ! Νομος

Πάρε το EXCEL που επισυνάπτω και θα καταλάβεις τι εννοώ.
Στο ένα ΤΑΒ είναι η “φυσική” κλίμακα (και οι αντίστοιχες θέσεις των αρμονικών) και στο άλλο ΤΑΒ η “συγκερασμένη” με τις θέσεις των τάστων που βάζουμε.
Και στα δύο ΤΑΒS υπάρχει ένα κίτρινο cell με κόκκινα γράμματα που βάζεις το μήκος της χορδής (από καβαλάρη σε καβαλάρη).
Οπως θα δεις δεν είναι και τραγικές οι διαφορές, αλλά σίγουρα δεν ταυτίζονται.


Φίλε kesogdem, και oxtaxordos,

Γιά τα σημεία των αρμονικών στο καπάκι.[COLOR=Black]
[b]Προφανώς έχει προκληθεί σε κάμποσους μεγάλο μπέρδεμα, με το αρχικό post που το αναφέρει.

[/b]Μετά απο κάμποσο ψάξιμο (ξεκινώντας απο τον φίλο Δ.Σάκkαλη που το πρωτοείπε μέχρι το http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Building_and_repair:_Guitar,_acoustic/Manual_of_Guitar_Technology.html που μου έδωσε κάποιες αμυδρές απαντήσεις) η έρευνά μου κατέληξε ότι . . .
(ΥΓ. άν κάποιος έχει κάποια διαφορετική άποψη, να την ακούσω ευχαρίστως)

Η όλη ιστορία έχει να κάνει με την εντύπωση που (ίσως λανθασμένα) υπήρχε στην διαδικασία τοποθετήσεως καμαριών στα μεσαιωνικά-αναγεννησιακά λαούτα.
ΔΕΝ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ ΟΙ ΑΡΜΟΝΙΚΕΣ ΤΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΧΟΡΔΗΣ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΜΟΙΡΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΑΚΙΟΥ.
Δηλ. στα
[/COLOR]μεσαιωνικά-αναγεννησιακά [COLOR=Black]λαούτα απέφευγαν να τοποθετήσουν καμάρια στα λ/2, λ/3, λ/4 κλπ του ελεύθερου μήκους του καπακιού (απο τάκο σε τάκο).

Παραπάνω είπα “ίσως λανθασμένα” γιατί αυτό θα είχε ίσως κάποιο νόημα, μόνο στην περίπτωση που ΤΟ ΠΛΑΤΟΣ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟ, ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ, πράγμα που συνήθως δεν συμβαίνει, με αποτέλεσμα, όλες οι κομβικές γραμμές των τρόπων ταλάντωσης να αποκλίνουν αισθητά προς το πλατύτερο μέρος του καπακιού.

[u]Σε οποιαδήποτε περίπτωση ξαναλέω (άν θές δηλ. να ακολουθήσεις την λογική αυτή) το μήκος που σε ενδιαφέρει είναι το ελεύθερο μήκος του καπακιού, και όχι το ελεύθερο μήκος της χορδής.

[/u][/COLOR]Γιά την τρύπα.
(Αισθητικά και μόνο) [b]Το κέντρο της τρύπας και ο καβαλάρης, είναι συνήθως τοποθετημένα /b στο 1/3 του συνολικού μήκους του σκάφους. [COLOR=Black]

Απο εκεί και πέρα,
Το μέγεθος, το σχήμα, το πάχος και το σχήμα του χείλους, και η θέση της τρύπας (σε σχέση με τον εσωτερικό όγκο του αέρα που περικλείει το σκάφος), καθορίζουν την συχνότητα, την ένταση, και τις αρμονικές ιδιοσυχνότητες του “αέρα” του οργάνου.
Γιά παραπάνω ανάλυση (και μαθηματικούς τύπους, που σχετίζουν μέγεθος τρύπας και εσωτερικό όγκο, με συχνότητες) , δές εδώ . . . http://www.phys.unsw.edu.au/jw/Helmholtz.html .

Επειδή οι ιδιοσυντονισμοί του αέρα είναι πολύ δυνατοί (συμμετέχουν δηλ. σε μεγάλο ποσοστό στόν τόνο και την ένταση της “φωνής” ενός οργάνου), υπό κανονικές συνθήκες, ο οργανοποιός φροντίζει να τους “κουρδίσει”, ώστε να συνηχούν αρμονικά με τους ιδιοσυντονισμούς του καπακιού κατ’αρχή, ώστε να αλληλοενισχύονται, και ταυτόχρονα να μην υπάρχουν διακροτήματα ή ασυνέχειες στην ένταση (της τονικής έκτασης του οργάνου).

Χοντρικά και μόνο να σου πω,
Ξεκινώντας απο μιά ΠΑΡΑ-ΠΟΛΥ μικρή τρύπα (άς πούμε κύκλος διαμέτρου 1-2 cm) ο εσωτερικός αέρας συντονίζεται σε πολύ χαμηλές ιδιοσυχνότητες και δεν ακούγεται πολύ προς τα έξω.
Περνώντας απο μιά κανονική τρύπα ([/COLOR]άς πούμε κύκλος διαμέτρου 4-6 cm) ο εσωτερικός αέρας συντονίζεται σε ψηλότερες ιδιοσυχνότητες και ακούγεται κάμποσο πολύ προς τα έξω.
Καταλήγοντας σε μιά ΠΑΡΑ-ΠΟΛΥ μεγάλη τρύπα
(άς πούμε κύκλος διαμέτρου 9-11 cm) ο εσωτερικός αέρας συντονίζεται σε πολύ ψηλές ιδιοσυχνότητες και σταματάει να ακούγεται πολύ προς τα έξω.

[COLOR=Black]Σε οποιαδήποτε περίπτωση, άν ο όγκος και το σχήμα του σκάφους σου (ο εσωτερικός όγκος του αέρα) δεν είναι τίποτα το extreme, μπορείς κάλλιστα να βάλεις σαν στόχο το μέγεθος και το σχήμα τρύπας απο παρόμοια μπουζούκια.
Άν έχεις όρεξη γιά πειραματισμό, άρχισε απο μιά -κάμποσο μικρότερη απο όσο τελικά υπολογίζεις- τρύπα, και (έχοντας αφήσει περιθώριο στην τοποθέτηση της ροζέτας) ξεκίνα να την μεγαλώνεις σιγά-σιγά, ψάχνοντας την επίδραση που έχει στην φωνή του οργάνου σου.

Φιλικά, Γιώργος.
[/COLOR]

Αρχικά νά εκφράσω τήν μεγάλη μου χαρά πού στούς προβληματισμούς μου απάντησαν δύο πολύ αγαπητοι σέ μένα συμφορμίτες ο Kostas™ καί ο Jojos. Καί λέω αγαπητοί γιατί εχω διαπιστώσει οτι μοιράζονται τίς πολλές γνώσεις τους μέ εμάς τούς αδαείς ΧΩΡΙΣ ΔΙΣΤΑΓΜΟ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΦΟΒΟ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ. Ενώ καποιοι αλλοι…Στά επί μέρους τώρα:
Φίλε Κώστα ομολογώ οτι μεχρι τώρα δέν ηξερα οτι υπήρχε φυσική καί συγκερασμένη κλίμακα.
Μέ το αρχείο πού επισυνάπτεις τό καταλαβαίνω δεν γνωρίζω ομως μέ ποιό τρόπο δημιουργούνται αυτές οι τιμές ουτως ωστε νά μπορέσω νά καταλάβω τήν διαφορά πού υπάρχει μεταξύ τους.
Φίλε Jojos οταν εθετα τούς προβληματισμούς μου γιά τήν θέση-μέγεθος τρύπας (περί ηχου γενικά) ηλπιζα να μου απαντήσεις γιά νά λύσω ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ τό πρόβλημά μου γιατί στόν τομέα αυτό από τίς μέχρι σήμερα απαντήσεις σου κατάλαβα οτι εισαι διαβασμένος. Καί δέν διαψεύτηκα!!
Σάς ευχαριστώ καί τούς δυό πολύ.
Αν πικραίνω κάποιους (Ενώ καποιοι αλλοι…) ας με συγχωρέσουν γιατί σήμερα δέν διαθέτω ABS. Ας οψεται ενας φίλος Γρηγόρης πού μάς πλάκωσε στά τσίπουρα!!!
Χρόνια πολλά στούς Γρηγόρηδες.

Υ.Γ Αυτό : “Τό μπουζούκι θά γίνει 67άρι καί κάπου στό forum διάβασα οτι πρέπει σκάφος καί μανίκι νά ενώνονται στήν νότα λα τής χορδής ρε δηλ. στό 19 τάστο δηλ.σέ απόσταση 41.9 από τόν πάνω καβαλάρη (αρχή ταστιέρας)” ισχύει;

Το λογαριασμό για τις συμβουλές που δίνει ο Κώστας™, στον στέλνει κάθε εξάμηνο απευθείας στο σπίτι. Χρεώνει γύρω στα 100 ευρώ τις διακόσιες λέξεις. Πριν λοιπόν τον ευχαριστήσεις, περίμενε να πάρεις την πρώτη λυπητερή!
:019:

“Τό μπουζούκι θά γίνει 67άρι καί κάπου στό forum διάβασα οτι πρέπει σκάφος καί μανίκι νά ενώνονται στήν νότα λα τής χορδής ρε δηλ. στό 17 τάστο δηλ.σέ απόσταση 41.9 από τόν πάνω καβαλάρη (αρχή ταστιέρας)” ισχύει;

Δεν είναι απόλυτο αυτό, αλλά εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως το μήκος της σκάφης του οργάνου, την κλίμακα που θα εφαρμόσουμε, την θέση του καβαλάρη και τις επιθυμίες και πιέσεις που υφίστανται οι οργανοποιοί από τους παίχτες. Βλέπεις, μερικοί μπουζουξήδες θεωρούν ότι όσο ποιό λίγη ταστιέρα υπάρχει πάνω στο καπάκι, τόσο ποιό καλά και γρήγορα θα παίξουν, θαρείς και η δεξιοτεχνία πηγαίνει με το μέτρο.
Με τα σημερινά δεδομένα, τα περισσότερα όργανα βγαίνουν στο σολ δίεση.

Χαλάλι του .Θα ειναι ο μόνος λογαριασμός πού θά πληρώσω πραγματκά μέ τήν καρδιά μου!!!
Ευχαριστώ επίσης καί τόν κ Χαλιό πού μού ελυσε αλλη μιά απορία.

Λοιπων σας ανακοινωνω οτι ,επιτελους το κουρδισα σημερα και ναι ! εκτος του οτι ξεκουρδιζεται συνεχεια (πρεπει να ειναι λογικο για αρχη αν δε κανω λαθος ) δεν φαλτσαρι πουθενά και εχει πολυ καλο μεσομπασσο ηχο, χρειαζονται κατι δουλεματακια ακομα και φυσικα να κατσω να φτιαξω τα ταστα οριστε και 2 φωτογραφιες .


:slight_smile:

Μπράβο ρε Οχτάχορδε πολύ ωραίο το μπουζούκι! Συγχαρητηρια!! Η ταστιέρα μου θυμίζει ένα μπουζούκι του Σπόρου! Χωρίς στολίδια πάνω!!!:088: Α… και οι παντόφλες, παντόφλες εεε? :019:

Ωραίος ρε οχταβάλβιδε, μπράβο κι εις ανώτερα!
Ανησυχώ όμως γιατί βλέπω μόνο μια παντόφλα κάτω απ’ το τραπέζι. Που πήγαν οι άλλες πέντε; :slight_smile:

Μπράβο και από μένα!

Ωραίος ο οχταχορδος!
Λιτό και ¨ελαφρύ¨ το οργανάκι.
Πως κι ¨έτσι?
Το περίμενα με κλάρες, περικοκλάδες, τριανταφυλλιές….
Οχταχορδε, καλοπαιχτο το όργανο, και να μας ενημερώσεις για τη συμπεριφορά του στο μέλλον.
Συγχαρητήρια!

Του σπορου ειχα σαν πρωτοτυπο , θα το ονομασω μοντέλο Σπορος! :109: