Καλησπερα φιλε. Τιποτα δε μας λεει οτι δεν παιζανε με κλασσικες καπου καποτε οι ρεμπετες, αλλα οχι στη δισκογραφια. Σιγουρα μπηκε σε πολλα στοιχεια στα λαικα τραγουδια αργοτερα με το Ζαμπετα π.χ. να βαζει πολυ σπουδαιους κλασσικους κιθαριστες να παιζουν.
Το ερωτημα που θετεις στον πυρηνα ειναι λιγο ακραιο. Ρωτας ουσιαστικα γιατι υπαρχει η λαικη κιθαρα αφου υπαρχει η κλασσικη.
Υπαρχουν καποιοι λογοι που επικρατησαν τα κιθαρονια πιστευω. Ενας ιστορικος, γιατι τα κιθαρονια και οι ακουστικες κιθαρες ειναι ευρωπαικη φαση και ηρθε και δω. Το μανικο του οργανου ειναι πιο μικρο και ετσι παιζαν πιο ευκολα συγχορδιες και η πενα εκανε μικροτες κινησεις και πιο σιγουρες. Η πενα δινει πολυ στον ηχο. Οι κλασσικη παιζεται με τα δαχτυλα για να μπορει να αποδωσει ολες τις φωνες, πιο γρηγορα και ταυτοχρονα αποτι με πενα. Δεν ειναι τοσο δυνατη στον ηχο απο μια ακουστικη. Αυτα ειναι αποψεις μου, δεν ξερω κατα ποσο ειναι σωστες, αλλα ετσι το βλεπω. Τοτε οι κανονες ηταν και πιο σφιχτοι φανταζομαι, με λιγοτερη πληροφορια. Τωρα βλεπεις τρελα πραματα σε επιπεδο τεχνικων.
Επισης δεν ξερω αμα ειναι πιο φτηνη μια κλασσικη κιθαρα απο μαστορα σε σχεση με μια ακουστικη. Αν τηρουνται οι προδιαγραφες που την κανουν κλασσικη και σε ξυλεια και σε κατασκευη, η τιμη ειναι ψηλη.
Ενταξυ οχι και ετσι. Καταλαβαινω απολυτα γιατι υπαρχουν διαφορετικα ειδη κιθαρας. Η ερωτηση μου αφορα στο συγκεκριμένο ρεπερτοριο πως και δεν χρησιμοποιήθηκε (καθιερώθηκε) κλασσική.
Αμα το σκεφτεις λιγο αλλιως, το ερωτημα σου εκει με πηγε. Λεω μεσα μου, κατσε γιατι εχει δικιο το παιδι, γιατι αραγε? Οι κιθαρες οι λαικες, βολευουν πιο πολυ εναν λαικο παικτη στην τελικη. Οι λαικοι παικτες παιχνιδιζουν με τα οργανα, το βρισκαν και λιγο μονοι. Ε, η κλασσικη και πολυ δεν ακουγεται και πιο δυσκολη ειναι με πενα. Φανταζομαι παντα.
Παιδιά ξεχνάτε κάτι βασικό. Βέβαια δεν είναι και απαραίτητο να το ξέρετε. Οι νάιλον χορδές κιθάρας είναι σχετικά πρόσφατη εφεύρεση. Μιλάμε για το 1947. Πιο πριν έπαιζαν κλασικές κιθάρες με εντέρινες χορδές. Αυτές δεν είχαν την ομοιομορφία ούτε και την αντοχή. Οπότε οι μεταλλικές ήταν σχετικά μονόδρομος. Ήταν πιο φτηνές και άντεχαν περισσότερο.
Οι κλασικές κιθάρες δεν άντεχαν τις τάσεις των μεταλλικών χορδών.
Η κλασικη κιθαρα γενικως, επαιζε και παιζει, συγκεκριμενο ρεπερτοριο. Επισεις οι συρματινες χορδες με την πενα ακουγονται περισσοτερο σε ενταση. Πολλοι κιθαριστες παλι ξεκιναν να μαθαινουν απο κλασικη λογω ωδειου, και μετα μεταπηδουν οπου τους αρεσει. Οποτε μπορουν να μεταφερουν στοιχεια της κλασικης. Και τις κιθαρες με συρμα, πολλοι τις επαιζαν με τα δαχτυλα, η φοραγαν πενακια, αλλα παλι με δαχτυλα ηταν. Το βλεπουμε σε φωτογραφιες παλιες, αλλα το ακουμε και στους δισκους. Εννοω σε ολο τον κοσμο οχι μονο για μας. Σε μας επαιζαν και με τα δαχτυλα, κατσαρος, δουσας, σκαρβελης, ισως και ο μπεζος μαλλον. Ενας φιλος μου κλασικος, ακουγοντας τον σκαρβελη, ειπε οτι μπορει να ειχε και εντερινες χορδες στην κιθαρα και οχι συρματινες. Πιστευω οτι η κλασικη δεν προτιμηθηκε για πρακτικους λογους γενικα. Οπως και καθε ειδος μουσικης εχει τον δικο του τυπο κιθαρας. Αλλα στοιχεια απο το παιξιμο της περασαν στα αλλα ειδη.
Η λαϊκή κιθάρα, και η κλασσική 19ου αιώνα τύπου Stauffer είναι το ίδιο όργανο περίπου. Οι έλληνες οργανοποιοί άρχισαν να αντιγράφουν ξένες κλασσικές κιθάρες με την εμφάνιση της νέας γενιάς παιχτών που επηρεάστηκαν από το Σεγκόβια, Μηλιαρέσης Φάμπας κλπ.
Οι εντέρινες χορδές έσπαζαν εύκολα οπότε πολύ λίγοι και πλούσιοι παίχτες μπορούσαν να παίζουν με εντέρινες, οι ίδιοι που είχαν και εισαγόμενες κιθάρες. Οι άλλοι είχαν μεταλλικές χορδές ακόμη κι αν έπαιζαν με τα δάχτυλα.
Έχεις δίκιο ότι η γερμανική - αυστριακή κιθάρα είναι η δική μας λαϊκή. Εξάλλου μην ξεχνάμε ότι οι βαυαροί έπαιξαν ρόλο στην διάδοσή της. Εκτός από την λαϊκή όμως επίσης γερμανική επιρροή είναι και η εννιάχορδη κιθάρα που έπαιζαν ο Σκαρβέλης και άλλοι.
ΟΚ καταλαβαίνω οτι στις αρχες το θεμα του ναυλον ηταν βασικό και δινει μια εξηγηση.
Σήμερα γιατι δεν προτιμάνε οι (ρεμπετο) κιθαρίστες τοσο τις κλασσικές κιθαρες? Θεμα εντασης δεν υπαρχει πλεον με τα μικροφωνα. Είναι απλα για να ειναι πιστοί στην παράδοση? Ειναι μονο γιατί οι αποστάσεις μεταξύ των χορδών είναι μικρότερες και διευκολύνει στο παίξιμο?
Φανταζομουν οτι καποιοι τουλάχιστον, θα προτιμουσαν αισθητικα το πιο “ζεστο” ηχο που βγαζουν οι ναυλον χορδες για τα ρεμπετικα κομματια. Ομως παρατηρω οτι αυτο δε συμβαινει καθολου. Και εδω αναρωτίεμαι, ειναι αραγε συμπτωση?
Μεγάλη κουβέντα… Θέλει σύρμα και παράλληλα καμάρια (ladder) αυτό το παίξιμο, ειδικά στα σολιστικά, λόγω έντασης και ατάκας. Όμως, οι αμερικάνικες ακουστικές με τα χιαστί καμάρια (Χ) που βρίσκονται εύκολα στο εμπόριο, είναι ψόφιες στα καντίνια και βρώμικες στα μπάσα, κατάλληλες μόνο για strumming ή ηλεκτρικά υποβοηθούμενο ήχο.
Έτσι, μια κλασική κιθάρα που έχει μείνει πιστή στον φυσικό ήχο και όχι στους μαγνήτες και τα μικρόφωνα, σήμερα είναι πιο κοντά στην λογική των “λαϊκών” ή “κανταδόρικων” όπως τις έλεγαν τότε. Εξάλλου, σαν σχήμα σκάφους είναι παρόμοιες, με πιο χοντρό μπράτσο και ακτινωτά καμάρια (fan) οι κλασικές.
Σε οικονομικό βιομηχανικό όργανο, οι μόνες επιλογές είναι οι αμερικάνικες ακουστικές ή οι κλασικές. Αλλιώς, είτε βρίσκεις μια παλιά ελληνική ή ευρωπαϊκή (ιδανικά μια ρουμάνικη ή γερμανική) κιθάρα πριν το 1980, είτε παίρνεις μια χειροποίητη σε παλιό στυλ. Ευτυχώς σήμερα η οργανοποιία ανθίζει εδώ, οπότε έχουμε ζωντανά και καλοφτιαγμένα όργανα τα οποία μάλιστα εξάγονται σε μουσικούς σε Ευρώπη και Αμερική που ψάχνουν τέτοια χαρακτηριστικά για παλιά παιξίματα!
Δεν θα περίμενε λοιπον κάποιος εστω και για στατιστικούς λογους να δει κάποιους μουσικούς να επιλέγουν μια καλή κλασσική? Δεν συμβαινει ομως καθόλου, ολοι πανε σε χειροποίητα κιθαρόνια. Ειδικά οσοι εχουν λιγα παραπανω χρηματα να διαθεσουν.
Μα εννοείται ότι το κατάλληλο όργανο είναι η λαϊκή κιθάρα! Απλά μέχρι να φτάσει εκεί κάποιος, μπορεί να χρησιμοποιήσει ακουστική η κλασική, ζυγίζοντας τα συν και τα πλην.
Και πως θα την υποστηριξει ο μουσικος στα λαιβ? μικροφωνο μπροστα? θα του βγουν τα χερια απο το μανικι επισης ρε αδερφε… Μια οποιαδηποτε ακουστικη, οπως οσες ανεφερες ο φιλος ο Νικολας, κανει τη δουλεια. Ο παικτης μετραει. Μετα μασε λεφτα και παρε ενα καλο οργανο. Ο Γκολες επαιζε τους πιο πολλους δισκους με ενα μπουζουκι της πλακας. Κυριολεκτικα κουβας. Αλλα ακου τι εκανε…
Αυτο προσπαθω να καταλαβω. Γιατι ειναι το καταλληλο οργανο η λαική κιθαρα? Περα απο το οτι ολοι αυτη χρησιμοποιούν (και ιστορικά).
Σε άλλα ειδη μουσικής βλεπω εστω και σπανιους πειραματισμους (εχω δει ηλεκτρακουστικη σε φλαμενκο κτλ). Στο ρεμπετικο δεν εχω δει ποτε. Και αναρωτιεμαι γιατι.
Στα κρητικά βλεπουμε καποιους να παιζουν με βιολι αντι για λυρα. Προφανώς και η λύρα ειναι το αδιαμφησβήτητο στανταρ αλλα ολο και καποιοι λιγοι βρέθηκαν να προτιμούν τον ηχο του βιολιου.
Η απάντηση είναι απλή. Είναι ο στακάτος ήχος που βγάζει με σχεδόν καθόλου sustain. Η κλασική έχει πιο “απλωμένο” και “ζεστό” όπως είπες ήχο. Βέβαια ένας καλός κιθαρίστας μπορεί να φέρει τον ήχο πολύ κοντά στον “ρεμπέτικο” ακόμα και από μια κλασική ή και ακουστική κιθάρα.
Όσο για πειραματισμούς. Έχουν γίνει αρκετοί αλλά κανένας δεν μπόρεσε να δώσει το χρώμα που ήθελε το συγκεκριμένο μουσικό είδος.
Εδώ που λέει ο λόγος, χορδές αλλάζει και αλλάζει ο ήχος της κιθάρας. Σκέψου λοιπόν ένα όργανο που έχει διαφορές από κατασκευής όπως η κλασική.
Όπως είπαμε, επειδή το σύρμα δίνει την απαραίτητη ατάκα και επειδή είναι μονόδρομος για σολιστικό παίξιμο.
Αυτό δεν ισχύει, το βιολί έχει εξίσου ισχυρή παράδοση στην Κρήτη. Ο Σίμων Καρράς θεώρησε το βιολί μη παραδοσιακό και προσπάθησε να το εξοβελίσει, αλλά νομίζω πλέον έχουν ισορροπήσει τα πράγματα. Υπάρχει μια πολύ διαφωτιστική συζήτηση στο φόρουμ.
Επάνω σε αυτό έχει γίνει ολόκληρη κουβέντα για το κατά πόσο η λύρα είναι το στάνταρ και τι ρόλο έπαιζε το βιολί στην Κρήτη. Δεν θυμάμαι το νήμα.
(Μαζί γράφαμε Νίκο ).
Θα σου πρότεινα να κάνεις την ίδια ερώτηση για το εξάχορδο και το οκτάχορδο μπουζούκι.
Αν τα αντιμετωπίσεις ως διαφορετικά όργανα, (που είναι), τότε πιθανότερα θα καταλάβεις γιατί η συντριπτική πλειοψηφία όταν θέλει να παίξει ρεμπέτικο παίζει με εξάχορδο. (Ήχος, τεχνική κλπ)
Ακριβώς το ίδιο ισχύει μεταξύ λαϊκής και κλασικής κιθάρας. Είναι δύο διαφορετικά όργανα.
Δεν εχεις αδικο. Παρολαυτά εχω στο μυαλο μου καποιους που παιζουν ρεμπετικα με 4χορδο (δεν κρινω αν ειναι καλο η κακο εδω). Ενω καποιον να παιζει ρεμπετικα με κλασσικη δεν εχω κανεναν σαν εικονα, οποτε μου φανηκε λίγο πιο περιεργο.