"ζεϊμπεκησ", "ζεϊμπεκικοσ" - θεωριεσ επαναπροσδιορισμου


(Ιωάννα) #1

Ζεϊμπέκικος:

Νίκος Πολίτης
(ΠΡΟΣΟΧΗ : ΟΧΙ Νικόλαος, -μην το επικαλεστεί και κανένας άσχετος! μετα-ρεμπετολόγος…)

Εκ του Ζέων βαίνω, εισέρχομαι έμπυρος (ενθουσιώδης) εις τον δια τον χορόν προοριζόμενον χώρον. Και σας έχω και άλλα τέτοια διασκεδαστικά, εν καιρώ τω δέοντι.

Jeanne d’ Αrgos
Παγκοσμίου φήμης ακούραστη περιηγήτρια (απτάλ=περιπλανώμενη) και συγγραφεύς. Από τη σελ. 79 τού συγκολονιστικού βιβλίου της : «Εκδρομαί σε χώρους και τόπους “εκτελουμένων” χορών και τύπων».

Ζεϊbμπέκης :

  1. Εκ του ζέω (βράζω, κοχλάζω) και έμ-μπιρος (εμ… αυτά κάνουν οι πολλές μπίρες).
    Βρίσκομαι σε διανοητικό και σωματικό αναβρασμό, λόγω υπερκατανάλωσης –κασόνια μιλάμε!-του συμπαθούς αλκοολούχου ποτού, με χορευτική διάθεσιν του στυλ: Σσσσσσς… Παραμερήστε! Ζζζζέχνει η πίστα ! .

  2. Πιθανοτάτη εκδοχή και από το υποκρυπτόμενο β’ συνθετικό της λέξης : bekri, (τουρκική λέξη) = γενικού προσδιορισμού αλκοολοκορεσμός, που για χάριν ευφωνίας – το «Ρ» απορρο(υ)φάται. (ή/και λόγω πιθανού ψευδισμού τού λογοπλάστου).

Ιωάννα de Kiri(a)kou
Πλατειοκυριακιώτισσα «άλλων» εποχών. Μια ασήμαντη οικιακή βοηθός –πανεπιστημιακών- με ιδιαιτέραν κλήση σε ιδιώματα της Μεταφυσικής Γραφωζικής (Pittura metafisica) αλλά γνωστότατη και για την επιρροή που άσκησε σε διαλογικά ρεύματα της εποχής της, όπως η Νέα Αντικειμενικότητα (Neue Sachlichkeit).
Τα έργα της διέπονται από οραματικά και ποιητικά στοιχεία, ενώ είναι χαρακτηριστική η ιδιαίτερη έμφαση της ντε Κίρι(α)κου σε αινιγματικές συνθέσεις και στην αμφισημία των αντικειμένων.

[u]Ζεεϊμπέκης

[/u] 1. Εκ του όζω (=ζέχνω =βρωμάω) και του μπαίνω. Ο άξεστος, βρωμίλος που εισέρχεται αεί ατόπως ή κοινώς «μας μπαίνει».

  1. Εκ του όζω (=ζέχνω =βρωμάω) και του bec (λέξη γαλλική = εγχυτήρας =εξάρτημα κινητήρων εσωτερικής καύσης που ρυθμίζει την παροχή του υγρού καυσίμου υπό την μορφή λεπτότατων σταγονιδίων).
    ΣΗΜ: Η αγγλική εκδοχή τής λέξης είναι: Zeinbjection

  2. Εκ του όζω (=ζέχνω =βρωμάω) και του bekiar (λέξη τουρκική = μπεκιάρης = ο εργένης). Ο παμβρώμικος και θλιβερός μοναχικός εργένης που χορεύει για να περνάει την ώρα του ή να «χτυπήσει» και καμια συμβία –να του πλύνει και καμια κάλτσα!

Εξ’ αυτού προέρχεται και ο νεολογισμός Ζεϊμπεκιάρης.

(πχ από τον ποιητή Τσαρώχ Βελμπίνιος: "Ο ζεϊμπεκιάρης χάθηκε με σένανε κυρά μου, στις μακριές νταντέλες σου και στα καλά του γάμου").


(Νίκος Πολίτης) #2

Συνέχεια
Νίκος Α. Πολίτης (το Α. μην το ξεχνάμε)

Ζεμπέκης: Εκ του Ζαμπούκου: ίον ιαματικόν, ιαίνον άμα ψυχήν και σώμα, οίον και ο ορχούμενος Ζεμπέκης, οιονεί Ντερβίσης ποιείται, ορχούμενος δ’ αυτός βρυχάται «Ντερβίση μου ναρχόσουνα μια μέρα στον ντεκέ μας».

Ζεμπέκης: τρεπουμένου του α εις έ, κατά τα συχνάκις πάθη του γράμματος εις ανατολικάς γλώσσας: εκ του Ζαμπακίου: ίον αρωματικόν, τον ναρκισσισμόν ορεγόμενον, ως ο ορχούμενος Ζεϊμπέκος, τα όπλα φορτωμένος, ως άλλη μηλίτσα του γκρεμού, κόπτων μήλα χρείαν ποιούμενος μαχαίρας εκ των εν σιλαχίω ενθεθυλακωμένων, ανακράζων δε «σού’χει λάχει, βρε σού’χει λάχει, να τη βρής από σιλάχι».

και διόρθωση: Στις μακριές νταντέλες σου και στα κιλά του γάμου (ξέρει κανείς κανέναν ή καμμία που μετά το γάμο να έχασε κιλά;)


(Ιωάννα) #3

ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΣΤ # ( http://www.rembetiko.gr/forums/showpost.php?p=149695&postcount=70 )

Η πρώτη λοιπόν λαϊκή εκδοχή (και όχι λογία ! ) ήταν να λέγονταν όλοι αυτοί -που λόξυγγας θα τους έχει πιάσει, με την τόση μας ενασχόληση- Διαμπέκοι !
(Κι ύστερα, ήρθαν οι …λόγιοι…)

Θα μπορούσαν κάλλιστα να ήταν και Ζευμπέκοι, αλλά διάφορα τυπογραφικά σκουπιδάκια στα γραπτά κείμενα να πήγαν και να κόλλησαν (τα ρημαδιασμένα) πάνω στο “Ϋ” και ο κατοπινός άτυχος ερευνητής να μπήκε σε φοβερό δίλημμα.
Επειδή όμως ο -κακός και αδίστακτος- εκδότης του στη Βιέννη βιαζότανε το κείμενο, εν ριπή οφθαλμού το αποφάσισε : Ζεϋμπέκοι !

:slight_smile:


(yiorgosv) #4

Ιωαννα πραγματικα δε σε καταλαβαινω,
ενω πρεπει να εχεις στοιχεια και αυτο φαινεται απο τα υπονοουμενα που αφηνεις, κανεις χιουμορ και τραιναρεται (το τραι- με α-ι γραφεται ;:wink: ετσι το σηριαλ, λες και ειναι ξερω γω …ακομα και η “Λαμψη” τελειωσε …

Γενικα, και αναφερομαι σε ολους, το πικροχολο χιουμορ που συνοδευει τετοια θεματα οπως ρεμπετικο, αμανες, ζεημπεκικο κλπ εχει γινει πια ανιαρο … αφου ολοι τα ξερουμε ολα και τιποτα δεν ξερουμε …


(huzzam) #5

Ντροπη.Γιατί το λες αυτο yiorgosv?Επειδη καποιοι προσπαθουν να τα κονομησουν -και μόνο- με βιβλία με αναλυσεις και κοντρα-αναλυσεις με εύηχα καινούρια(γιατι μαλλον βγαινουν απ το κεφαλι τους ή ερευνες σε άλλους “ειδήμονες”)στοιχεία για το ρεμπετικο;
Και μάλιστα βρισκουν ακόμα γόνιμο έδαφος για τετοιες επιχειρηματικες και μόνο δραστηριοτητες και πλουτίζουν;

[marquee] μήπως οι “ρεμπετολόγοι”,λαογράφοι κλπ κλπ τελικά βλάπτουν το ρεμπέτικο…;[/marquee]

Γιατι άραγε δε βγαινει ποτε κανεις να αναλυσει την “κοινωνιολογικη προσεγγιση του σκυλαδικου” ή θεματα τύπου “καρεκλάδες&metalheads:τότε και τώρα”;

Όσο για κάποιους που θέλουν -απεγνωσμένα- να κάνουν το κομμάτι τους στο forum,θα πρότεινα να μπουν στο chat το οποιο φανταζομαι ενδείκνυται για πιο ανάλαφρα θέματα…


(Πάνος Καραγιώργος) #6

Αυτό μου το εξηγείς σε παρακαλώ; είμαι κι απ’τον ύπνο…


(huzzam) #7

κατά την προσωπική μου κρίση, και χωρις να διεκδικω οποιοδηποτε αλαθητο,καλο θα ηταν να γινεται προσεκτικοτερη χρηση του φορουμ απο μερικους.
υποθετω,αν κρινω απ τη συνολικη εικονα των μηνυματων του-οτι δεν ειναι η “ωρα του παιδιου” εδω.αρα φαινεται καπως παραταιρο κάποιοι να θελουν σχεδον παντα να εντυπωσιαζουν με πομπώδη-ακατάληπτα μηνυματα χωρις να λεγεται κατι ουσιωδες ταυτοχρονα(=να κανουν το κομματι τους).αν δεν κανω λαθος,επαναλαμβανω.


(Ιωάννα) #8

Δεν σε κατάλαβα Γιώργο Βαβ… γιατί δεν ξέρω τι είναι η “Λάμψη” -ακουστά, την έχω βεβαίως.
Μου κάνεις παρατήρηση για το χιουμοριστικό τόπικ; Απαγορεύεις σε μένα και σε άλλους να χαμογελάσουμε λίγο, μέσα στην όλη ένταση που δημιουργήθηκε τελευταία;
Προτιμώ λοιπόν να χαζογελάω, και να αμβλύνονται τα συναισθήματα, παρά να βλέπω τα σκουπίδια που κατά καιρούς -μάλλον, πολύ συχνά- μας παραπέμπεις.
Διαφέρει η αισθητική μας! Σε πάρα πολλά. Οφθαλμοφανές είναι…
Και λοιπόν;

[b]huzzam

[/b]1. Αν αναφέρεσαι -που είναι σαφέστατο- σε μένα περί προσπάθειας για κονόμα με τις εργασίες μου, σε πληροφορώ ότι είσαι βαθειά νυχτωμένος.
Ουδεμία προσπάθεια κάνω! Ολοι οι “πελάτες” εμένα προτιμάνε-προτιμούνε. Τρέχουν και παρακαλάνε! Να σκεφτείς αγόρασα το Εθνικό Τυπογραφείο προσφάτως, για να δουλεύει νυχθημερόν, μιας και ό,τι τυπώνεται πριν καλά-καλά στεγνώσει (με τα ζουμιά του, για το σχετικό γλύψιμο) παραδίδεται στους πελάτες.
Να! Να !!!
Μόλις ενημερώθηκα, πως αυτή τη στιγμή η ουρά φτάνει-στρίβει Πλουτάρχου !!!

  1. Ευχαριστώ τα μάλα, που διέκρινες το “εύηχο” των αναλύσεών μου κι όλων αυτών που βγαίνουν από το κεφάλι μου, έτσι! ξαφνικά μες στα μεσάνυχτα. Περνάω περίοδο ακατάπαυστης αναπαραγωγής ιδεών και στοιχείων και Ωωωωω! μέγιστε, μόνον εσείς το νιώσατε !!!
    Με τιμά η κριτική σας παρατήρηση και το βαθυστόχαστο βλέμμα σας !

  2. Και είπα στον Admin, μην ποτίζει τόσο συχνά εδώ ! Βγαίνουν συνεχώς βλαστάρια και παράσιτα…
    Πάντως, την τελευταία Παρασκευή τού μήνα, περάστε από το μέγαρό μου, να σου δώσω μιαν ανοιχτή επιταγή… Πτωχέ !

  3. Το κατηγορητήριό σας αυτό δεν με αφορά άμεσα, μιας και δεν είμαι ρεμπετολόγος και λαογράφος, αλλά η σωστότατη ματιά σας επισημαίνει τελικά πως το ρεμπέτικο κινδυνεύει από όλους !!!
    (Εκτός από εσάς, που ξέρετε επακριβώς, απ’ ό,τι έχω διαπιστώσει, τι σημαίνει ουσιαστικά ρεμπέτικο…)

  4. Μα με το “σκυλάδικο” ασχοληθήκαμε εκτενέστατα -και με άποψη- τη δεκαετία του '80. Λείπατε; Γεννιόσασταν; Ή βαριακούατε ;
    Τώρα έχει σειρά το ρεμπέτικο.
    Κατόπιν το μεταλλάδικο δημοτικό…
    Και έπεται συνέχεια. Ο προγραμματισμός είναι 7ετής !

  5. Δυστυχώς-δυστυχώς… Δεν θα σας τιμήσω (προσωπικά εσάς) με την παρουσία μου στο chat, όπως δεν σας τίμησα και στο κάλεσμά σας στο ΜΣΝ (μέσω sealabs).
    Εχω πολλούς πελάτες που προηγούνται !

  6. Εχετε και κρίση; Ωωωω! Σας θαυμάζω! Υποκλίνομαι.

  7. Μπράβο για την προαγωγή σας! Μπήκατε βλέπω και στο team λειτουργίας τού φόρουμ. Πιστοί ακροατές -και δούλοι σας…

  8. Ποιο κομμάτι; Με αδικείται! Μιλάμε για … πολύ κόμματος !
    'Η αν σας ενοχλεί η έκφρασή μου, αντικαταστήστε την με : καρβέλι…
    (ΠΡΟΣΟΧΗ: Οχι, Καρβέλα)

  9. Εσείς; Εσείς να κάνετε λάθος;;; Ποτέ !


(huzzam) #9

ωστε μπορειτε να γραψετε ακομα μεγαλυτερα μηνυματα,Ιωάννα.
οπως και να επιθυμειτε να διαβαζονται εξ ολοκληρου.
it’s ok…

υ.γ: ΟΧΙ Ιωαννα,τα 3 πρωτα δεν αναφερονταν σε εσας,αλλα στους ιδρυτες της “επιστημης” της ρεμπετολογιας.εσεις υποθετω ειστε στο κοινό αυτων…

υ.γ 2:αναμενω εναγωνιως νεοτερη αναλυση σας(προτεινω να ασχοληθουμε με τις κοινωνιολογικες προεκτασεις της παρανυχιδας του δεξιου χεριου του Βαμβακαρη)και φυσικα ακομα μεγαλυτερα μηνυματα.και να με συγχωρειτε που ενα παρασιτο τολμησε να σας αμφισβητησει και μαλιστα με τοση βεβαιοτητα (βλ. “αν δεν κανω λαθος”,“προσωπικη γνωμη” κλπ).


(Ιωάννα) #10

Aπαραίτηση επεξήγηση, απ’ την ερευνήτρια Γιαννούλ’αμ Παγ’κυριώτη

Διαμπέκης -ος, Διαμπέκικος :

Οι αιμοβόροι και στυγνοί τούτοι πάνοπλοι ελεύθεροι βοσκογυρίστρες, τις μονές μέρες κάθε εβδομάδας, έβγαιναν δια μπέκον -όχι μπέικον. Μπεκ, μπέκος = άρτος, ψωμί.
Και έτσι ονοματίσθηκαν.
Πολεμούσαν αγρίως για το ΨΩΜΙ και την ΚΟΙΛΙΑΝ τους (την Ελευθερία την είχαν δεδομένη).

Με το πέρασμα των αιώνων όμως και τις αναγκαστικές δίαιτες λόγω πολιτικοοικονομικών συνθηκών (αυτό είναι σε άλλο κεφάλαιο της μελέτης της) παραφράστηκε-παρερμηνεύτηκε-μεταλλάχθηκε το συνθετικό -μπέκος.

Και συναντούμε, αυτούς τους πάνοπλους -βοσκοαραχτούς πια- με τα τσιγκελωτά μουστάκια τους και τα κομπολόγια τους, καθιστούς σε πρώτα τραπέζια-πίστα αττικοβοιωτικών Πανηγυριών (Παγ’κυριών) να περιμένουν τη σειρά τους για χορό, μόνον δια Μπέκου* κλαρίνο βεβαίως.
Εξ΄ου και ο χορός Διαμπέκικος, από τον κάθε ξακουστό -επιδειξία- χορευταρά Διαμπέκο.

-Γειά σου αθάνατε Μπέκο με το κλαρίνο σου !
-Γειά σου και σένα Ζούμπα !!!

– Ωρε τι γλέντια έχω κάνει κι εγώ εκεί… Μεγαλεία !!!


(Πάνος Καραγιώργος) #11

Φίλε Huzzam, προς τί η αγόρευσης; Δεν είναι δικός σου ρόλος (ούτε κάποιου άλλου) να κάνει υποδείξεις σε άλλα μέλη για θέματα “διαγωγής” και “ύφους”… Οι διάφορες άνευ λόγου μπηχτές και τα σχόλια σε τούτο και σε άλλα τόπικ τα οποία θα μπορούσαν να ερηνευθούν ως εμπαθή (ή είναι εμπαθή;) δεν χρειάζονται. Δεν νομίζω να σου έδοσε κανείς καμιά αφορμή (=προσωπική επίθεση).

Εδώ μέσα δεν υπάρχει καμιά ιεραρχία - περιμένουμε όμως να υπάρχει αμοιβαίος σεβασμός (όχι απαραιτήτως εκτίμηση) μεταξύ όλων των μελών του φόρουμ. Είμαι σίγουρος όμως πως και η εκτίμηση δε θα αργήσει - άμα γνωριστείς με τους συνομιλητές σου πίνοντας ένα κρασάκι, θα δεις πως οι ρεμπετοφουρουμίτες έχουν, μάνα μου, χρυσή καρδιά… :089:


(huzzam) #12

οκ ειμαι κακος ανθρωπος.και εμπαθής.και ζηλευω.(ελπιζω να μην ξεχασα τιποτα).εν καιρω θα κανω και ενα update στα “Ελατωματα” του προφιλ για να ξερουν οι υπολοιποι με τι ανθρωπο-παράσιτο εχουν να κανουν.

αρα,αγαπητε Πανο,η γνωμη ορισμενων(εσυ το λες “υποδειξεις”)ειναι ενίοτε αχρειαστη,καθοτι αιρετικη;

αν ισχυει,ας μου θυμισει καποιος παρακαλω απο αυριο θα αρχισω να συμφωνω με ο,τι γραφεται.


(Ελένη) #13

Φίλε Huzzam (αν μου επιτρέπεις…)

Μια χαρά είσαι, τίποτε από όσα λες!.

Αλλά, για δώσε βάση σε σχετική συζήτηση που είχε γίνει παλιότερα:

http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?p=146510#post146510

(post 105, ο κύριος K.K.)

Μη νομίζεις πως είμαστε “σοβαροί” με την αυστηρή και κλασική έννοια του όρου…
Δηλαδή, πρέπει να το δεις χαλαρά το θέμα, διότι, (δώσε βάση…):

Όταν θα τα πιούμε σε καμιά μάζωξη σε ταβερνάκι, κατ΄Ασπρόπυργο μεριά ή πουθενά αλλού και θα τρώμε την προβατίνα μας, ποσώς δεν μου πάει να λέω
κύριε Παναγιωτακόπουλε, κύριε Νικολαΐδη, κύριε Κουρούνη ή κύριε Huzzam κλπ., όπως θα άρμοζε αν είμαστε (λέμε τώρα) πολύ σοβαροί εδώ μέσα…

Μήπως διαφωνείτε, κύριε Καραγιώργο;

Έτσι… χαλαρά, φίλε Huzzam!


(huzzam) #14

δικιο.
παντως δεν μιλησα για απολυτη σοβαροτητα/σοβαροφανεια(την οποια δεν υιοθετω και εγγράφως).απλως για το οτι ωρες-ωρες χρειαζεται λιγο “τακτ” που λενε…τιποτα παραπανω.


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #15

Φίλε Huzzam,

Η προσωπική επίθεση που εξαπέλυσες στην Ιωάννα ήταν απαράδεκτη. Επίσης αντιμετώπισες με περισσή ειρωνία τη σύσταση του moderator. Αν συνεχίσεις έτσι θα βρεθείς εκτός φόρουμ. Mην με αναγκάσεις να φτάσω μέχρι εκεί. Αν έχεις προσωπικές διαφωνίες με την Ιωάννα να τα λύσεις με ποσωπικά email.

Ευχαριστώ


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #16

Οι προσωπικές διαφωνίες και οι εντάσεις δημιουργούν κλίμα πόλωσης, ειρωνίας και εκνευρισμού. Θα παρακαλέσω να σταματήσουν οι χαρακτηρισμοί, οι προσωπικές βολές έμμεσες και άμεσες καθώς και οι ειρωνίες. Το θέμα μας είναι άλλο και όχι η προσωπικές διαφορές μερικών χρηστών. :108:


(huzzam) #17

προσωπικη επιθεση;
ετσι ειναι αν ετσι νομιζετε.
υπ αυτους τους ορους και μετα τις φοβέρες του admin(παρα το χιουμορ του να με αποκαλει “φιλο”),σας αφηνω οικειοθελως να διαμορφωσετε την ατυπη χουντα που μαλλον επικρατει.
καλες ρεμπετολογικες αναλυσεις λοιπον.αν βρειτε τιποτα για την παρανυχιδα του Βαμβακαρη ενημερωστε με.


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #18

Να είσαι πάντα καλά…:088:


#19

Εριξα προχτές μία αρνητική ψήφο στο Chat. Μάλλον πήγε χαμένη. Και μάλλον προσπαθείτε να δικαιώσετε το Μάστορα, που έλεγε χοντρικά (σε παλιότερη κουβέντα) ότι αν είναι να το ρίξεις το επίπεδο, το κάνεις και χωρίς chat.


(Ειρήνη Ν.) #20

Μια προταση από μένα εδώ.

Ας βάλουμε τουλαχιστον τίτλο στο τόπικ “Χιουμοριστική Παρετυμολογία” ή κατι τετοιο…
Απ΄ό,τι ειδα μπερδέψαμε καποιους συνομιλητές, οι οποίοι πήραν σοβαρα την προσπάθεια ετυμολογίας.
Κινδυνευουμε κάποιος άσχετος αναγνώστης να την επαναλάβει αναφέροντας σαν πηγή το φόρουμ! :083: