Ερωτηση για λυρα!

Μηπως ξερει κανεις τι λυρα ειναι αυτη που παιζει ο Δημητρης ο Αποστολακης των Χαΐνηδων; Απο τον ηχο καταλαβαινω οτι σιγουρα δεν ειναι η κλασσικη κρητικη. Εχει πιο πριμο ηχο μου φαινεται και πιο “παραπονιαρικο”. Αν γνωριζει κανεις θα το εκτιμουσα γιατι απο τοτε που το ακουσα αυτο το οργανο κολλησα!:039: Και επισης αν ξερει κανεις αλλες πληροφοριες, π.χ. πως κουρδιζεται.

Κάποια ιδιοκατασκευή πρέπει να είναι με συμπαθητικές χορδές με βάση την αχλαδόσχημη λύρα. Το κούρδισμα των τριών βασικών χορδών που παίζονται λογικά είναι της κρητικής λύρας ΛΑ-ΡΕ-ΣΟΛ. Κάτι τέτοια όργανα έχει και παίζει ο Ross Daly.

Ευχαριστω πολυ. Βεβαια μου δημιουργησες και αλλη απορια. Τι ειναι οι συμπαθητικες χορδες; Αν και απο την ετυμολογια της λεξης κατι εχω στο μυαλο μου. Ειναι αυτες που παλλονται μαζι με την κυρια χορδη;

Είναι ανοιχτές χορδές οι οποίες πάλλονται όταν συντονιστούν με άλλη χορδή η οποία παίζεται. Ο συντονισμός γίνεται είτε στην ίδια συχνότητα είτε σε κάποιον αρμονικό.

Συμπάσχω: συμμετέχω στο θέμα του άλλου: συντονίζομαι στη συχνότητα απ’ όπου εκπέμπει.

Όπως είπε και ο snedd, είναι ένας τύπος λύρας που (από όσο γνωρίζω) αναπτύχθηκε από τον Ross Daly.
Έχει τρεις βασικές χορδές και δεκαοκτώ συμπαθητικές. Αυτός ο τύπος λύρας έγινε σε μικρό χρονικό διάστημα όλο και πιο δημοφιλής, καθώς δίνει στον οργανοπαίχτη πολλές νέες δυνατότητες παιξίματος και έναν πολύ πιο πλούσιο ήχο από αυτόν που παράγουν οι άλλοι τύποι λύρας. Είναι όντως παραπονιάρικο όργανο, που ο ήχος του σε μαγεύει και πραγματικά κολλάς.
Πολύ καλός κατασκευαστής τέτοιων οργάνων είναι ο Στέλιος Πετράκης, από τα Μέσα Μουλιανά Σητείας, ο οποίος είναι και φοβερός οργανοπαίκτης.

Μονο μια παρατηρηση "ΡΕ Μινόρε"
Εχω την εντυπωση οτι η λυρα με συμπαθητικες χορδες δεν ειναι δημιουργημα του Ross Daly.Ειναι πολυ παλιωτερη ιστορια. Μαλλιστα εχω δει τετοιες λυρες να παιζοντε ακομη στη Βουλγαρια (!)

Έχεις απόλυτο δίκιο “ΠαναγιώτηΠ”.
Βεβαίως και είναι παλιά ιστορία η λύρα με τις συμπαθητικές χορδές και σίγουρα δεν είναι δημιούργημα του ROSS DALY.
Εγώ όμως αναφέρομαι στην συγκεκριμένη λύρα που ρώτησε ο “Μάρκος για πάντα” και που παίζεται τα τελευταία χρόνια στην κρητική παραδοσιακή μουσική (και όχι μόνο).
Η βουλγάρικη λύρα (γκαντούλκα) έχει 12 συμπαθητικές, αντί των 18 που έχει η προαναφερόμενη, ενώ οι παλιές κρητικές ή και πολίτικες λύρες είχαν πολύ μικρό αριθμό συμπαθητικών (αν δεν κάνω λάθος 2 ή 3).

www.steliospetrakis.com :088: ο τύπος φτιάχνει πολλά χρονια τέτοιες λύρες κ πλέον έχει γίνει απίστευτος!!! ελπίζω να έχει ανανεώσει την σελίδα του κ να έχει βάλει φωτό με τις καινούργιες του λύρες… αξίζει να ψάξει κανείς να δει… η τελευταία που έχει φτιάξει για τον Ross, την οποία την έχω ακούσει κ από κοντά, είναι ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ!!!

Αυτός ο τύπος λύρας είναι όντως επινόηση του Ρος, από κοινού με τον Στ. Πετράκη. Ο Ρος το σκέφτηκε, ο Στέλιος (μαθητής του αλλά και οργανοποιός) το υλοποίησε.
Είναι σύνθεση στοιχείων από διάφορους τύπους λύρας: έχει το σχήμα της παλιάς κρητικής λύρας, το κούρδισμα της σύγχρονης κρητικής, τις συμπαθητικές που υπάρχουν και στη βουλγάρικη (γκαντούλκα) αλλά εδώ δεν είναι ακριβώς ίδιες, και το δοξάρι της πολίτικης. Πιθανώς ο Ρος να επηρεάστηκε κι από άλλα όργανα που γνωρίζει, πέρα από τις λύρες (π.χ. σαράγκι), αλλά δεν υπάρχει λόγος να προσπαθήσουμε να μπούμε στα παρασκήνια της «σκέψης του δημιουργού»!
Η τεχνική παιξίματος του Ρος επίσης αντλεί στοιχεία από το παίξιμο της κρητικής, της πολίτικης και άλλων οργάνων και από όλη την ευρεία γκάμα μουσικών που έχει γνωρίσει. Οι υπόλοιποι παίχτες, όλο και περισσότεροι, παίζουν ο καθένας κατά τα γούστα και τις γνώσεις του, άλλος πιο Ρόσ-ικα, άλλος πιο κρητικά κλπ.
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο όνομα γι’ αυτό το όργανο. Αλλού αναφέρεται ως «κρητική λύρα», αλλού ως «λύρα με συμπαθητικές χορδές» κλπ.

Έχω την εντύπωση ότι ο πρώτος που κατασκεύασε αυτόν τον τύπο λύρας είναι ο Νίκος Μπράς, που ασχολείται εδώ και χρόνια και με διάφορα αρχαιοελληνικά όργανα. Έχει κυκλοφορήσει κι ένα βιβλίο σχετικά με αυτά αλλά δεν το έχω αγοράσει.Είχα ακούσει ότι έκανε και κάποια αντίγραφα του Μπουλγαριού Φουσταλιέρη από τα οποία έχει ο Ros και κάποιος Λαϊνάκης.

Καλησπέρα! Γνωρίζει κανείς τι χορδές είναι οι συμπαθητικές? Και επίσης αν κάποιο μέλος έχει μια τέτοια λύρα και θα ήθελε να μας πει τις διαστάσεις της!! (πλάτος και βάθος)… Λογικά το μήκος χορδής πρέπει να είναι 28-30 cm

Η ερώτηση ξανατέθηκε και απαντήθηκε. Δεν έχεις παρά να διαβάσεις ολόκληρο το θέμα.

Συγνώμη μάλλον δεν έθεσα σωστά την ερώτηση μου! Εννοούσα τι τύπος χορδές είναι (πχ είναι βιολιού και κάτω από την ρε βασική της λύρας είναι ρε βιολιού)

Το μήκος χορδής είναι το στανταρισμένο 29 των κρητικών. Για τα υπόλοιπα, γιατί δεν ψάχνεις να βρεις τον ίδιο τον Πετράκη, που είναι η πηγή;

Το μήκος χορδής έχει στανταριστεί στην σταγακική λύρα, στις παλιές κρητικές παίζει από 28-30 cm αναλόγως το σχήμα, μέγεθος κλπ. Για το δεύτερο μέρος της ερώτησης δεν ξέρω κατά πόσο ένας κατασκευαστής που έχει δημιουργήσει ένα νέο είδος θα αποκάλυπτε τέτοιες λεπτομέρειες, και επειδή δεν ήθελα να τον φέρω σε δύσκολη θέση προτίμησα να ρωτήσω στο φόρουμ μήπως κάποιος κατέχει μία τέτοια λύρα!

Μακρίσδ1, αν δεν εμφανιστεί κανείς, δοκίμασε και σε κανένα κρητικό φόρουμ. Αυτές οι λύρες είναι πλέον αρκετά διαδεδομένες, κι έχουν φτιάξει και άλλοι μαστόροι. Όλο και κάτι θα βρεις. Αυτό που ξέρω να σου πω είναι ότι οι συμπαθητικές είναι όλες ψιλές χορδές (χωρίς περιέλιξη), αλλά βέβαια αυτό δε φτάνει…

Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση pepe! Δυστυχώς δεν έχω βρει κάποιο κρητικό φόρουμ και ειδικά να συζητιούνται τέτοια θέματα! Φαίνεται από φωτογραφίες που έχω δει ότι είναι όλες ίδιες και απλά κουρδίζονται διαφορετικά ανάλογα ποια κύρια χορδή υποστηρίζουν, αλλά δεν είμαι σίγουρος γι’ αυτό!

Όπως και να 'χει, ειναι περίπλοκο και ιδιόρρυθμο όργανο. Ούτε το πώς χωράνε τόσες χορδές με τα στριφτάλια τους είναι αυτονόητο, ούτε το πώς αντέχει τόσες τάσεις. Δεν ξέρω από οργανοποιία, αλλά δε θα σου συνιστούσα να δοκιμάσεις να την φτιάξεις απλώς βλέποντας φτγρ.

Τον ρόλο και την θέση των χορδών την έχω κατανοήσει, απλά το πρόβλημά μου είναι αυτό που έθεσα πιο πάνω… Τώρα όσο αφορά τις τάσεις, οι λύρες δεν έχουν το ίδιο πρόβλημα σκέβρωσης με τα υπόλοιπα έγχορδα για πολλούς λόγους… Το μόνο ευάλωτο σημείο είναι το καπάκι, αλλά δεν είναι δύσκολο να ρυθμιστεί… (πάχος - πασαμπάρα)