Εδώ θα χρειαστώ λίγη βοήθεια ![]()
Κοίτα: ας παρουμε το 3 γιατι εχω μπερδευτεί και δεν ειμαι σίγουρος οτι ακολουθω τις σκεψεις σου.
αν η ανοιχτή ψηλη χορδή ειναι ραστ οι τσαμπουκαδες δείχνουν: ντουγκιαχ, τσαργκιαχ, νεβά, ατζεμ, γκερντανιγιε μουχαγιέρ
αν η ανοιχτή ειναι ντουγκιάχ δείχνουν: μπουσελικ(η σεγκιάχ) νεβα, χουσεινί, γκερντανιγιε, μουχαγιέρ
πως μπορούμε να δεχτούμε ως αξίωμα οτι δείχνουν βαθμιδες με βαση ραστ και όχι ντουγκιαχ; και στις 2 περιπτωσεις βασικες βαθμιδες ειναι
Το μπουζούκι του Γκέλη. Και η μία διάταξη είναι 5η της άλλης.
Εννοώ η Γ είναι η Β μια 4η ψηλότερα.
Λοιπόν: τα ξαναμέτρησα όλα σε δυο οκτάβες να βεβαιωθώ πως δεν έκανα λάθος.
Έχουμε και λέμε:
Διάταξη Β: 2, 5, 7, 9, 12, 14, 17, 19, 21, 24
Διάταξη Γ: 2, 5, 7, 10, 12, 14, 17, 19, 22, 24
Γ-5=Β (24-5=19 κοκ μέχρι 5-5=0 και 2-5=-3, που είναι πάλι οκτάβα του 9 και του 21)
Διάταξη Γκέλη: 5, 7, 10, 12, 17 (η διάταξη Γ basic, με μάστορη το 7 και κάποια έμφαση στο 12)
Τριπλή ή τετραπλή μουργκάνα που δεν ευνοούν τη λογική του σαζιού.
Αν τα βάλουμε όλα αυτά μαζί, η υπόθεσή μου (διάταξη Β: ραστ ανοιχτό καντίνι, διάταξη Γ: ραστ 4η του καντινιού) δεν φαίνεται η καλύτερη;
έστω ότι δεχόμαστε οτι η σχέση των Β-Γ ειναι η τέταρτη που αναφέρεις.
Η ερώτηση μου παραμένει: Γιατί Ραστ και οχι Ντουγκιάχ..ή και τα 2?
Γιατί να μην το δεχτούμε; απλή αριθμητική είναι, που ο καθένας μπορεί να διαπιστώσει αν ισχύει ή όχι.
Σε συνθήκες τα πάντα ρε, οποιαδήποτε διάταξη είναι συμβατική και άσχετη με συγκεκριμένες βάσεις. Γιατί να υπάρχει οποιαδήποτε προτίμηση για τη μία ή την άλλη διάταξη, ή και τις δύο; γιατί να υπάρχουν και μπουζούκια που έχουν και τις δύο διαφοροποιώντας τες;
Θα σημείωνε κανείς κατά προτίμηση τη 2α και τη Μ6η του ντουγκιάχ αντί των επόμενων διαστημάτων; και πώς θα εξηγούσες τη διάταξη Γκέλη;
Γιατί τελικά μέσα στην 8βα διαφέρουν μόνο κατα 1 ημιτόνιο. Μπορεί να πρόκειται για 2 δομές που η μία δείχνει την 6τη βαθμίδα, η άλλη την 7η.
Γιατί πιθανολογώ πως είναι ένα στοιχείο που έρχεται απο δυτική κατασκευή και ο καθένας το έκανε ότι ήθελε με βασικές βαθμίδες. Μπορείς να δεις δυτικές βαθμίδες όσο και περντέδες.
και πάλι δε συνενογιόμαστε. Στου Γκέλη αν παμε απο ντουγκιάχ, οι βαθμίδες που ειναι σημαδεμένες είναι νεβα χουσεϊνι γκερντανιγιε μουχαγιέρ
απο ραστ ειναι τσαργκιαχ νεβα ατζεμ γκερντανιγιέ
και στις 2 περιπτώσεις βασικές βαθμίδες ειναι
Αν παμε δυτικα ειναι: υποδεσπόζουσα, δεσπόζουσα 7μη και 8βα
Ειναι αρκετά τα στοιχεία αυτά για να τεκμηριώσουμε μια θεωρία περισσότερο απο μια άλλη;
Ωστόσο: υπό αυτές τις συνθήκες, καμία διάταξη δεν είναι (τροπικά μιλώντας) αντικειμενικά καλύτερη από καμία άλλη, απλά είναι θέμα τι έτυχε να συνηθίσει ο καθένας. Γιατί (αλλά και πώς;) να επικράτησαν αυτές οι διαφορετικές διατάξεις, διαφορετικές και μεταξύ τους, αλλά και από τη συνήθη διάταξη των δυτικών οργάνων; γιατί δεν υπήρξε από την αρχή μόνο η Α που έχουμε σήμερα; διαφορετικοί μάστορες να ακολουθούσαν διαφορετικά δυτικά πρότυπα; ποια; και γιατί ειδικά στο μπουζούκι;
Όντως! Εννοώ ότι στον Γκέλη ραστ είναι η 4η, όχι η ανοιχτή!
Μα όντως επικράτησαν ή απλά υπήρξε μια πληθώρα διαφορετικών τσαμπουκάδων; Να άλλο ένα που στην πάνω 8βα ειναι ότι να ναι:
Αυτό έχει τη σημερινή διάταξη (Α), απλά χωρίς τον πρώτο οδηγό (3).
Και αν είναι και αυθεντικοί μετά την οκτάβα.. Σε κάποια παλιά μπουζούκια με άλλες διατάξεις έχουν προστεθεί ή ζωγραφιστεί οδηγοί της σημερινής. Εδώ Μουστάκας: https://www.tar.gr/content/content/files/Petros_Moustakas-TAR-3.pdf
Καληνύχτα και καλό μήνα!
Μα ναι! Δεν πρέπει να είναι αυθεντικοί μετά την οκτάβα, θα ήταν όντως ό,τι νά 'ναι! Αρα ο Κοπελιάδης της αγγελίας έχει διάταξη Γκέλη, Γ basic, ενισχύοντας περαιτέρω την υπόθεσή μου ότι το 2 στη Γ δεν είναι βάση, αλλά φόβος του κενού.
Εξακολουθώ να θεωρώ πως μας λείπουν ακόμα τεκμήρια να στηρίξουμε οποιαδήποτε θεωρία αλλά αν πάμε τροπικά όπως το ψαχνεις: το 2 είναι η δεσπόζουσα του 7.
Ας βγάλουμε απο τη μέση το γενικότερο κούρδισμα για λιγο αλλα μάλλον ψαχνουμε κατι που δειχνει το 7 ως κέντρο. Αν εχουμε ως βαση/τονική (εστω ραστ) το 7 οπου ο Μουστακας ονομάζει Μάστορη σε κάποιες περιπτώσεις, το 2 ειναι γεγκιάχ. Δυτικά μιλωντας, αν το 7 ειναι ειναι η τονική,το 2 είναι η δεσπόζουσα.
Σε περίπτωση που έχουμε κούρδισμα Σολ μεσαια+ρε ψηλή, και παίζουμε απο ρε ραστ, το 2 στη μεσαία είναι επίσης η γεγκιάχ.
Δηλαδή το 2 δεν ειναι απαραίτητα κατι τυχαίο.
το πρόβλημα ειναι οτι: οτιδήποτε κουρδισμα και να ορίσεις, οι τσαμπουκάδες κατι θα δειχνουν. Και στο Α αν το καλοσκεφτείς, με το reverse engineering που προσπαθούμε, θα είχαμε γεγκιάχ στο σημαδεμένο 3 αν η μεσαία ήταν κουρδισμένη #φα.
Μα δε θεωρώ το 7 ραστ αλλά ντουγκιάχ. Θα ήταν κουτό να το κάνει κανείς ραστ, καταστρέφοντας τη χρησιμότητα της ανοιχτής, εκτός αν ήταν για κάποιο λόγο αφοσιωμένος σε απόλυτη τονικότητα και οργάνου και τρόπου, που ασφαλώς ένας αυτοσυνοδευόμενος ερασιτέχνης δεν θα ήταν, και ακόμα και να ήθελε κανείς κάτι τέτοιο, θα ήταν περίεργο να θέλει σημειωμένο το 5 και το 10, και ταυτόχρονα να μη θέλει το 14.
Για το 2, το μόνο που λέω είναι πως φαίνεται ότι αν κανείς ήθελε Γ basic, εκτός από τους οδηγούς μετά την οκτάβα, ξεφορτωνόταν και το 2. Και θεωρώ ότι Γκέλης και Κοπελιάδης αγγελίας είναι Γ basic και όχι Α basic γιατί το Α basic θα ήταν 5, 7, 12, όχι μόνο γιατί θα ήταν λογικότερο (που θα ήταν!), αλλά και γιατί το μαρτυρούν χιλιάδες κιθάρες.
Και θα ξαναπώ: αν το μπουζούκι ήθελε να υιοθετήσει κάποια δυτική λογική, γιατί δεν έκανε απλώς ό,τι τα τριγύρω μαντολίνα και κιθάρες; γιατί να πάει να υιοθετήσει μια ξεχωριστή δυτική λογική; ή και δύο; δεν θα ήταν τρομερά εξεζητημένο εκ μέρους του;
Να κανω άλλη 1 ερώτηση: Σκεφτόμαστε λοιπόν οτι ο πελάτης θα πηγαινε στον Σταθόπουλο ή στον κάθε μάστορα και θα του έλεγε: εγώ παίζω με τη ταδε βαση άρα βαλε μου τα σημάδια εκεί;
ή μήπως οι τσαμπουκάδες μπαίνανε τελευταίοι αφου διαλέξει ο πελάτης το όργανο;
Εννοείς αν υπήρχαν έτοιμοι ή μπαίνανε κατά παραγγελία. Και τα δύο δεν θα μπορούσαν να γίνουν; ο Σταθόπουλος πάντως είχε μοντέλα και με τη μία διάταξη καί με την άλλη, και με τις δυο μαζί, και μου φαίνεται είχε και με τη σύγχρονη, δυτική διάταξη. Κάποιοι μπουζουξήδες θα ήτανε πιο απλοϊκοί, παίζοντας μόνο ανοιχτό ραστ ή μόνο 4η ραστ, ανοιχτό γεγκιάχ, κάποιοι πιο προχώ θα θέλανε και τα δύο, και κάποιοι πολύ προχώ ή ίσως πολύ απροχώ θα θέλανε τη δυτική.
Αν πάντως έπαιζες μόνο το ένα ή μόνο το άλλο, νομίζω θα ήταν λογικό να μη θες έξτρα οδηγούς, μόνο μπέρδεμα θα ήταν. Και αν ήσουν ένας ερασιτέχνης που αυτοσυνοδευόσουν χωρίς τρανσπόρτα, θα ήταν πιθανότατο να θες μόνο το ένα ή μόνο το άλλο.
Να πω κάτι απλοϊκό; Εμένα σε κανένα όργανο που να έχω παίξει, είτε ξέρω (π.χ. μπαγλαμάς) είτε όχι (πολλές φορές έχω γρατζουνίσει κιθάρα, αλλά δεν ξέρω κιθάρα), δε με απασχόλησε τι σημαίνουν οι τσαμπουκάδες. Απλώς με βοηθάνε να ξέρω σε ποιο τάστο βρίσκομαι.
Και αυτή ακριβώς είναι η δουλειά τους στον σημερινό μπαγλαμά και την κιθάρα. Σε κάποια τροπική διάταξη χωρίς τρανσπόρτο, θα σε βοηθούσαν να ξέρεις και σε ποια βάση βρίσκεσαι