Επισκευή στο καπάκι: συμφέρει;

Καλησπεριζω τα μελη του Ρεμπετικου forum. Θα ηθελα την γνωμη σας πανω σε ενα θεμα. Εχω ενα μπουζουκι εδω και 8 χρονια, το οποιο οσες φορες το χω χρειαστει με εχει βγαλει ασπροπροσωπο, κι ας μην αξιζε πολλα οταν το πηρα (γυρω στα 450 ευρω, ή 150000 δραχμες μιας και το πηρα 6/01). Μου χε παρουσιασε ενα προβλημα πριν 2 χρονια αλλα δεν ειχα δωσει βαση, ομως τωρα αρχιζω και ανυσηχω. Το καπακι μου εχει παρει αρκετα και καμια φορα εχω προβλημα στο κουρδισμα λογω της γουβας που κανει ακριβως στο σημειο που καθεται ο καβαλαρης (παρακατω θα δειτε και την συννημενη φωτο). Ειναι το μονο μπουζουκι που εχω και λεφτα για αλλο δεν παιζουν δυστυχως, γιατι μαλλον τον Νοεμβρη θα φυγω για να υπηρετησω την μαμα πατριδα. Συμφερει αυτη η επισκευη? Τι προβληματα θα αντιμετωπισω μετα? Θα ναι γερο μετα ή θα δω ξαφνικα κανα καπακι να ξεκολλαει και να διπλωνει στα δυο? Πιθανο κοστος αυτης της επισκευης? Σας ευχαριστω εκ των προτερων και ελπιζω σε συντομη απαντηση σας.

Υ.Γ: επειδη δεν ξερω αν θα φανει το προβλημα απο τις πρωτες φωτο, σε μια εχω βαλει κι εναν χαρακα πανω στο καπακι για να σας διευκολυνω.

η αλήθεια είναι ότι έχει πάρει πάρα πολυ… αντικειμενικά δεν αξίζει να το φτιάξεις…θα σου κοστίσει αρκετά γιατί μάλλον πας για αλλαγή, ίσως μπορεί ένας μάστορας να σου κάνει καμιά πατέντα και να στο επισκευάσει προσωρινά…όμως και πάλι δεν ξέρω πρέπει να ρωτήσεις κάποιο μάστορα.
Αν στείλεις μηνυμα στον κ. Φρονιμόπουλο που είναι μέλος του φορουμ θα σε κατατοπίσει πλήρως

αστο ετσι δεν αξιζει.

Φιλε εχει κατσει και εμενα το καπακι μου και μαλιστα πολυ χειροτερα.
Ο μαστορας που το ειχα παρει μου ειπε αμεσως να κανω αλλαγη καπακιου παροτι ειχα πληρωσει 500 ευρω για επισκευη πριν 3 μηνες. Και ηθελε αλλα τοσα
Ρωτησα και εμαθα οτι αν αλλαξεις καπακι δεν ξερεις τι μπουζουκι θα παρεις πισω. Μπορει καλυτερο αλλα μπορει και χειροτερο.
Εγω ημουν πολυ ευχαριστημενος απο τον ηχο.
Ετσι επισκεφτηκα εναν γνωστο μου οργανοποιο ο οποιος εβαλε καπλαμα κατω απο τον καβαλαρη και μου ειπε παρακολουθησε το. Ειχε ηδη ενα καπλαμα. Μου ειπε αν τασταρει και αλλο σε παιρνει να βαλεις και αλλον καπλαμα. Απο εκει και περα αν συνεχισει να κατεβαινει θελει αλλαγη το καπακι.
Το καπακι μου δεν κατεβηκε αλλο και μαλιστα με το συνεχη παιξιμο αφαιρεσα τον ενα καπλαμα και εμεινα μονο με εναν καπλαμα και μετα εφτιαξα καινουριο καβαλαρη και πανε ολα καλα!
Βεβαια αλλαξα και μερος αποθηκευσης του μπουζουκιου και πιστευω αυτο ωφελησε πολυ. Πρωτα το ειχα στη θηκη του σε μια γωνια του σπιτιου.
Απο εκει και περα το κρεμαω στον τοιχο (εξω απο τη θηκη) και συμπεριφερεται πολυ καλυτερα. Εκτος αυτου το εχω συνεχεια διπλα μου και με παρακινει συνεχεια!
Ευχομαι να μην αντιμετωπισεις προβλημα και να πανε ολα καλα.

Με προβληματίζει το πόσο εύκολα πετάμε ένα καπάκι χωρίς σπασίματα απλά γιατί έκατσε, άσχετα αν εκατσε απο κακοτεχνία του μάστορα η επειδή αφήσαμε το μπουζούκι όλο το χείμωνα σε καμιά αποθήκη…(δεν μιλάω για το συγκεκριμένο)
Δεν καταλαβαίνω γιατι είναι προτιμότερο να πληρώσουμε ένα κάρο λεφτά να κάνουμε καινούριο καπάκι και δεν προτιμούμε να διασώσουμε τις αρχικές προθέσεις του μάστορα εαν αυτό είναι δυνατόν…Ενα καθισμένο καπάκι δεν είναι πάντα καταστροφή, και ούτε πάντα κακοτεχνία…
Πόσα καθισμένα καπάκια Ζοζέφ πεταχτήκανε, ενώ τώρα εαν βρίσκαμε ένα καθισμένο καπάκι του θα το …προσκυνούσαμε…
Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε κάποια μπουζούκια, όχι σαν όργανα με ημερομηνία λήξης αλλα σαν τα διαχρονικά όργανα που μπορούν να είναι;

Εγώ θα έλεγα το καπάκι, εαν ισιώνει, να ισιώσει…

(εαν δεν ισιώνει…ε πέταμα…τι να κάνουμε:019:)

Τα καπάκι του Ζοζέφ ήταν ήδη προβουλιάγμένα, ακολουθούσε τέτοια τεχνική με σκοπό η τάση του καβαλάρη προς το καπάκι να μην είναι τόσο έντονη (όσο θα ήταν με ένα κανονικό καπάκι) με αποτέλεσμα να κάνει τα καπάκια του πιο λεπτά…άρα το μπουζούκι “έδινε” τον ήχο του από την πρώτη μέρα που σε φυσιολογικά πλαίσια θα το έδινε μετά από κάμποσουν μήνες.

Το θετικό με αυτή την ιστορία ηταν ο άμεσος ήχος του μπουζουκιού αλλά σαν όργανο είχε ημερομηνία λήξης.

Στην προκειμένη περίπτωση αφού έκατσε το καπάκι το πιθανότερο είναι να μπασάρει υπερβολικά άρα ο ήχος του να γίνει υπερβολικά δυσάρεστος μετά από κάποιο διάστημα, άρα με το να το επισκευάσει σαφώς δε του συμπεριφέρεται του μπουζουκακίου σαν αναλώσιμο όργανο…όμως στην προκειμένη μπορεί και να μην αξίζει τέτοια επισκευή αλλά μπορεί να σωθεί και με κάποια πατέντα στον καβαλάρη, χωρίς όμως να έχει περαιτέρω αξιώσεις από το οργανάκι…

Φιλικά Αλχημιστής

[i]Φιλε alk δεν μιλησα για αλλαγη καπακιου συγκεκριμενα, αλλα για επισκευη. Θεωρω την αλλαγη του σαν την εσχατη λυση, στην περιπτωση που δεν ισιωνει. Αν ισιωνει εννοειται οτι θα γινει αυτο.

edit: Μολις τωρα ειδα το ποστ του φιλου Αλχημιστη. Ναι, ειναι λιγο πιο μπασος ο ηχος του, αλλα παντα ηταν μπασος. Τωρα εχει βαρυνει λιγο περισσοτερο.[/i]

καλησπερα σε ολους.εμενα η γνωμη μου ειναι χωρις να ειμαι τεχνικος,να το αφησεις ετσι οσο παιζει.αν φτασει σε σημειο να μην βγαζει νοτα,τοτε συμβουλεψου καποιον μαστορα.παρτο μαζι σου στο στρατο για να περασεις και καλα,και εγω σου ευχομαι καλη θητεια…:088:

Μόλις χτες βράδυ επέστρεψα, και βρήκα το σχετικό π.μ. του Δημήτρη.

Αν δε δει κανείς από κοντά ένα όργανο, είναι πολύ δύσκολο μόνο από φωτογραφίες να πει πολλά πράγματα.
Όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, που φαίνεται μεν το βούλιαγμα, δεν «φαίνονται» όμως οι αιτίες που το δημιούργησαν. Έτσι είναι πολύ δύσκολο να εκτιμηθεί και η επισκευή του.

Έχουν γραφτεί αρκετά σωστά πράγματα : Ένα αλλαγμένο καπάκι = ένα άλλο όργανο (καλύτερο ή χειρότερο!)
Σε παλιά , επώνυμα, ιστορικά ή συλλεκτικά όργανα ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΚΑΠΑΚΙ , ακόμη και αν το παλιό έχει καταστραφεί σε τέτοιο βαθμό που το όργανο δεν έχει τη δυνατότητα να ξαναπαίξει !

Δεν νομίζω όμως πως μιλάμε για κάτι τέτοιο στη συγκεκριμένη περίπτωση. Άσχετα από τον πιθανά καλό ήχο του, φαίνεται με μιά πρώτη ματιά πως πρόκειται για μιά φτηνή κατασκευή, που δεν αξίζει κανείς να κάνει πολλά έξοδα για επισκευή μεγάλης κλίμακας, Μόνο τα απαραίτητα γιά να παίξει γιά όσο καιρό μπορέσει, όσο καλύτερα μπορέσει.

Με την ευκαιρία : Όταν βλέπετε όργανο με φιγούρα σαν αρνητική ασπρόμαυρη φωτογραφία ( άσπρο φόντο, μαύρα διακοσμητικά) να ξέρετε ότι αυτό είναι μια πρώτη ένδειξη φτηνής κατασκευής.
Οι «φιγουρατζήδες» , τα άχρηστα κομμάτια μετά το κόψιμο της φιγούρας, για να μην τα πετάξουν τα μοντάρουν και αυτά και τα δίνουν έναντι ελλάχιστων χρημάτων, γιά να χρησιμοποιηθούν σε πολύ φτηνά όργανα.

[i]Υπαρχει καποιος τροπος να το δειτε απο κοντα? Μου μιλησανε για σας τα παιδια εδω, και βασικα θα θελα να το δειτε κι εσεις γιατι ειδα σε καποιο αλλο θεμα που πηρατε ενα μπουζουκι του 1910 και το επισκευασατε ωστε να μπορει να ξαναπαιξει.

[/i]
Από συντονιστή:Αυτό θα μπορούσες να το στείλεις ως π.μ.στον κ.Φρονιμόπουλο.

Καλησπέρα σε όλους,

Θέλω να κάνω και εγώ μια ερώτηση σχετικά με τα καπάκια. Φτιάχνω ένα μπαγλαμά και έχω ενα κομμάτι κατράνι που μου έχει περισσέψει από ένα άλλο μπαγλαμά που έχω φτιάξει, το οποίο κομμάτι έχει μια μικρη τρύπα από μικρό καρφί να τη στοκάρω με ξυλόστοκο και να καλύψω τη τρύπα ή όχι;
Ευχαριστω εκ των προτέρων!

στην πισω μερια του καπακιου βαλε χαρτοταινια,μετα γεμισε την τρυπα με σκονη απο το ιδιο το ξυλο και κολλα στιγμης.

Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να φτιάξεις ένα ξύλινο πιράκι από το ίδιο ξύλο με το καπάκι. Το τοποθετείς με ψαρόκολλα στην τρύπα που είχε ανοίξει το καρφί και όταν στεγνώσει η κόλλα κόβεις τα άκρα. Τέλος το περνάς με ένα ψιλό γυαλόχαρτο και είναι έτοιμο.

Ευχαριστώ πολύ παιδιά για τη βοήθεια, θα το δοκιμάσω.

Αν ο ηχος του οργανου σου αρεσει σιγουρα το βουλιαγμενο καπακι φτιαχνεται και σχετικα ευκολα .
Ο κλασσικος τροπος επισκευης σε βουλιαγμενο καπακι ειναι ανοιγμα του καπακιου μεχρι το πρωτο καμαρι , κατεβασμα των χειλιων του ηχιου και ξανακολλημα .
Θελει εμπειρο μαστορα και σαν επισκευη ειναι φτηνη οχι πανω απο 100 ευρω .
Μετα την επισκευη το καπακι δυσκολα να ξαναβουλιαξει .

Βέβαια το θέμα έχει «μπαγιατέψει» και το μέλος που το ξεκίνησε, είναι ήδη ανενεργό.

Επειδή όμως μπορεί να το διαβάσει και οποιοσδήποτε άλλος και να σχηματίσει εσφαλμένες εντυπώσεις, πρέπει να πω τα εξής :
Κανένας έμπειρος μάστορας δε θα επιχειρούσε παρόμοια επισκευή !

  1. Αφαιρώντας ξύλο από την πίσω μεριά του ηχείου (εκεί που βρίσκεται ο πίσω τάκος), μπορεί μεν να ίσιωνε το βούλιαγμα, θα αύξανε όμως τη γωνία που σχηματίζουν οι χορδές πάνω στον καβαλάρη, πράγμα που με τη σειρά του θα ασκούσε ακόμη μεγαλύτερη πίεση στο καπάκι.
  2. Αφαιρώντας ξύλο από τις δύο πλευρές του ηχείου, το βούλιαγμα θα φαινόταν μεν λιγότερο και δε θα αύξανε η γωνία της χορδής στον καβαλάρη, θα ήταν όμως ακόμα εκεί, όπως στη φωτογραφία με το χάρακα, δηλαδή…μιά τρύπα στο νερό !

Παρόμοιες επισκευές - και έχουν δεί πολλές τα μάτια μου ! - ήταν αλχημείες παλιότερων μαστόρων (δυστυχώς και κάποιων ονομαστών), προκειμένου να αποφύγουν να κάνουν κάτι ουσιαστικότερο και φυσικά, με πολύ μεγαλύτερο κόστος σε χρόνο και χρήμα.

Το καλο μου μπουζουκι το αγορασα πριν απο 20 χρονια , στα 5 χρονια της ζωης του το καπακι ειχε βουλιαξει και η επισκευη που εγινε ηταν αυτη που περιγραφω πιο πανω. το καπακι τεντωσε κανονικα και δεν μπορεις να διακρινεις την επισκευη . Απο τοτε δεν αντοιμετωπισα κανενε προβλημα με το καπακι και συνολικα με το οργανο . Ο μαστορας ξεκινωντας απο το πρωτο καμαρι προς τον πισω τακο αφαιρεσε απο το ηχειο μια ελλειπτικη σφηνα που το χαμηλοτερο σημειο της σφηνας ηταν στο πρωτο καμαρι και το υψηλοτερο στην μεση της διαδρομης προς τον τακο και απο την μεση της διαδρομης προς τον τακο αρχισε να ανεβαινει παλι .
Στον πισω τακο αθαιρεθηκαν 3 χιλιοστα στην μεση της διαδρομης 5χιλιοστα για να σβησει σιγα-σιγα προς το πρωτο καμαρι . Ο καβαλαρης εκει που κουνιόταν με το παραμικρο ξαναπατησε γερα και δεν κουνιεται .
Αυτη ειναι η προσωπικη εμπειρια που ειχα απο μια τετοια επισκευη πριν απο 15 χρονια και μεχρι σημερα δεν εχω κανενα προβλημα .

Το ότι έχει βουλιάξει, σημαίνει ότι θα συνεχίσει μέχρι να σπάσει, ή δεν είναι απαραίτητο; Σε τέτοιες περιπτώσεις, επειδή αντιμετωπίζω παρόμοια κατάσταση, τί άλλες επιλογές έχουμε πέραν των προαναφερθέντων;

Το βουλιαγμα φτανει σ ενα σημειο και σταματαει οταν η ταση που ασκει ο καβαλαρης στο καπακι ερθει και ισορροπησει με την ταση που αντεχει το καπακι το καπακι παντως δεν σπαει .
Αν το βουλιαγμα ειναι μικρο και πιεζοντας με το χερι τον καβαλαρη εφαρμοζοντας λιγη δυναμη το καπακι δεν υποχωρει αλλο τοτε το καπακι επισκευαζεται .
Αν το βουλιαγμα ειναι μεγαλο και πιεζοντας τον καβαλαρη το καπακι ειναι αρκετα ελαστικο τοτε αλλαζεται το καπακι .

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 16:05 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 16:00 —

Το οτι εχει βουλιαξει δεν σημαινει οτι θα σπασει κι ολας .

Αν το βουλιαγμα ειναι μικρο και πιεζοντας τον καβαλαρη με το χερι βαζοντας λιγη δυναμη το καπακι βουλιαζει λιγο ακομα και σταματαει δηλαδη δεν παει αλλο μεσα τοτε το καπακι εισκευαζεται .
Αν το βουλιαγμα ειναι μεγαλο και πιεζοντας με τον ιδιο τροπο το καπακι υποχωρει πολυ και ειναι ελαστικο τοτε αλλαζουμαι καπακι .

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 16:25 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 16:05 —

Ενα μπουζουκι που το εχεις χ χρονια και καποια στιγμη πεφτει για χ λογους το καπακι , οταν το οργανο ειχε καλη φωνη πριν το βουλιαγμα του καπακιου προσπαθεις παντα να σωσεις το καπακι .
Η παλαιοτητα του οργανου συνολικα ειναι πολυ σημαντικη παραμετρος αλλαζοντας καπακι το οργανο αρχιζει απο την αρχη και ετσι χανεις ολα τα χρονια που εχουν προηγηθει , κριμα δεν ειναι αν σωζεται το καπακι ??
Ενας αλλος τροπος επισκευης ειναι το σιδερωμα .
Δυσκολος τροπος επισκευης και γινεται ως συνηθως σε οργανα μεγαλης ηλικιας με πολυ καλα ξυλα .
Βγαζεις το καπακι και με τη βοηθεια της ζεστης ξανα φερνεις το καπακι στην αρχικη του κατασταση .

Μόνο που στην περίπτωση αυτή, εάν αυτό δεν ενισχυθεί από κάτω, θα ξαναβουλιάξει.

Το καπάκι βυθίζεται από διάφορες αιτίες:

  1. Μεγάλη πίεση από καβαλάρη
  2. Λεπτό σε συδυασμό με μαλακό ξύλο καπακιού
  3. Λανθασμένη επεξεργασία καμαριών
  4. Λάθος κοπή στο καπάκι. Πάρα πολύ σημαντικός παράγοντας στην επιλογή του καπακιού.
    Στην ορολογία της οργανοποιίας υπάρχει ο όρος runouts . Τα σωστά κομμένα καπάκια είναι χωρίς ή με λίγα runouts.
    Επειδή όπως και να το περιγράψω η περιγραφή θα είναι φτωχή, σας επισυνάπτω ένα σύνδεσμο με φωτογραφίες και εξηγήσεις για την πλήρη κατανόηση του όρου Runout and vertical grain

Στην περίπτωση καπακιού χωρίς runouts μπορεί να γίνει ακόμα λεπτότερο χωρίς κίνδυνο να βουλιάξει και με τίς όποιες ποιοτικές επιπτώσεις στον ήχο.