Οργανοποιός Κ. Γκέλης

Μερικές ακόμα φωτογραφίες, από το μπουζούκι του Γκέλη.

image

1 «Μου αρέσει»

Θυμίζει πολύ Σταθόπουλο.Τι χρονολογία γράφει,αν γραφει η ταμπέλα;Ωραία Ροζέτα!

Και ακόμη καλύτερο μπλουζάκι!!! :slight_smile:

Είναι πράγματι πανέμορφο! Το ξυλαράκι ανάμεσα σε “πεταλούδα” και ροζέτα για ποιό λόγο υπάρχει;
Και η ταστιέρα ξέρουμε από τι ξύλο είναι;

Υπέροχο όργανο, φαντάζομαι και ο ήχος του…

Διακρίνω στις άκρες του καβαλάρη, που δεν νομίζω (ο καβαλάρης) να είναι ένα αυθεντικό μέρος του οργάνου, στο καπάκι δύο στρογγυλά σημαδάκια.
Υποθέτω θα είχε κολλημένα καρφάκια ακουστικής κιθάρας, αυτά που συγκρατούν τις χορδές. Η τοποθέτηση τους γίνεται είτε με τρύπημα στο καπάκι και περασμένα μέχρι μέσα, είτε κομμένα και κολλημένα μόνο τα κεφαλάκια τους.

Φαίνεται αυτός ο τρόπος διακόσμησης των μαντολίνων μεταδόθηκε και στα πρώτα μπουζούκια, αλλά και στα παλιά λαούτα, ανάμεσα στα ξύλινα τάστα τους στο καπάκι.

Ώρες ώρες στεναχωριέμαι, που άλλαξε τόσο πολύ η εμφάνιση και ο ήχος των σύγχρονων μπουζουκιών…

image

1 «Μου αρέσει»

Τα ίδια σημάδια βλέπουμε και σ’ αυτό το μπουζούκι του Κοπελιάδη

που παρουσιάζεται το site http://oldbouzoukia.wordpress.com/ για παλιά μπουζούκια, που σε άλλη συζήτηση στο forum μας υπέδειξε ο @PaKag. Περιέχει και το μπουζούκι του δικού μας @nikos_politis.

Το δεξί μπουζούκι της φωτογραφίας γιατί έχει 6 κλειδιά κ όχι 8?

6 κλειδιά ως τρίχορδο (αρκετά νεώτερο από το προηγούμενο απ’ ότι δείχνει)

Αλλα΄και το άλλο - από τον αλλαγμένο καβαλάρη - μας προϊδεάζει ότι δεν είναι original τετράχορδο… Απλά τότε χρησιμοποιούσαν τα κλειδιά του μαντολίνου (4) όπως έχει ξαναγραφτεί, τα οποία εκμεταλλεύθηκε ο ιδιοκτήτης του για να το μετατρέψει σε τετράχορδο, όπως και πολλοί άλλοι (του παππού μου συμπεριλαμβανομένου στο δικό του :082:).

Συμφωνώ. Για αυτό ακριβώς ρωτάω αφού είναι παλιό πώς και δεν έχει 4 που συνηθιζόνταν και έχει 3 ζευγάρια? Δεν θα έπρεπε να είναι 4 όπως στα μαντολίνα; Πόσο πιο νεώτερο είναι και έχει 3 κλειδιά;

Ένα του Ζοζέφ του '80 που έχω δει ακόμα με 4 είχε… Αυτό του Κοπελιάδη (το δεξιά) έχει άλλου είδους κλειδιά και έιναι 3?

Θα επιχειρήσω μια εικασία (αλλά μάλλον πρέπει να επέμβουν οι οργανοποιοί)

Επειδή τα κλειδιά τα βλέπω αρκετά καινούργια και αρκετά ψηλά, ίσως να έχουν αλλαχθεί σχετικά πρόσφατα, να χρησιμοποιήθηκαν τα επάνω τρία ζεύγη οπών και το τέταρτο απλά να στοκαρίσθηκε! Μπορεί;

Να και η ετικέτα του Κωσταντή Γκέλη. Όπως φαίνεται, δεν είναι τυπωμένη, αλλά έχει «χτυπηθεί» με σφραγίδα.

2 «Μου αρέσει»

Επί τέλους, έφτασε η ώρα να ξεκινήσω την κατασκευή ενός οργάνου που βασίζεται στο μοντέλο του Κωσταντή Γκέλη.

Στο blog μου, παρουσιάζω την σχεδιαστική αναδημιουργία του μοντέλου και την κατασκευή του ανάλογου καλουπιού.

Έπεται συνέχεια…

κ. Νικο ευχαριστουμε για ολες τις πληροφορίες που μας δίνετε…
Περιμενω τη συνεχεια. Πολυ ενδιαφερον το θεμα…

Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του πρώτου οργάνου, πάνω στο μοντέλο του περίφημου , παλιού μάστορα!

Σύντομα θα ακολουθήσει και ηχητικό δείγμα.

Πανέμορφο πανάθεμά το!!!

τα συγχαρητήριά μου για την ιδέα και για την υλοποίηση!
περιμένουμε το ηχητικό, αν και τέτοια όργανα ξεδιπλώνουν τις αρετές τους από κοντά, όχι από το γιουτιούμπ.

Το βίντεο που σας υποσχέθηκα…

Πανέμορφο μάστορα απ όλες τις απόψεις. Τα συνχαρητηρια μου!!!

Πάρα πολύ όμορφο και μοιάζει να έχει πραγματικά παλιακή χροιά, ειδικά σε κάποιες περιοχές του είναι πολύ έντονο, ξεχωρίζει πολύ από ένα “σύγχρονο” μπουζούκι.

Υπέροχη δουλειά Νίκο! Και ναι, όπως λέει ο Μπάμπης, ξεχωρίζει πολύ από ένα σύγχρονο μπουζούκι. Ηχητικά θα έλεγα μέχρι και για άλλο όργανο το κάνεις αν το ακούσεις με κλειστά τα μάτια. Το ερώτημα λοιπόν είναι πόσο διαμόρφωσε και το ηχόχρωμα και τα ίδια τα τραγούδια που γράφτηκαν μ’ αυτό, το παλιό τρίχορδο; Τί οφείλει η εξέλιξη και καθιέρωση κάποιου μουσικού είδους στο όργανο και τον οργανοποιό*; Τί οφείλει το ρεμπέτικο στον Γκέλη, στον Σταθόπουλο κλπ; Έχουν αποδοθεί τα του Καίσαρος τω Καίσαρι από τους μελετητές του είδους;; Θα ήταν το ίδιο πράγμα αν επικρατούσε κάποιος άλλος οργανοποιός που η τεχνοτροπία του παρήγαγε ένα διαφορετικό ήχο;;; Πόσο διαφορετικά θα ήταν αν είχαμε μείνει στον ταμπουρά ή στο λαούτο**; Οι ερωτήσεις είναι προφανώς ρητορικές… Αλλά και οι όποιες απαντήσεις δεκτές και πολύτιμες.

*Εμένα για παράδειγμα με έκανε από τετραχορδάκια, τριχορδάκια!:088:
** Πόσες αναγνώσεις έχει η ρήση του Χατζιδάκι για τον Φλωρινιώτη: “Ακούστε τον με τσέμπαλο!”

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 17:35 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 17:21 —

Προσπαθώντας να σχολιάσω στο μπλοκ του Νίκου (δεν τα κατάφερα…) έθεσα και ένα άλλο ερώτημα που το μεταφέρω εδώ:

Αλήθεια ποιές οι εντυπώσεις του Πολυκανδριώτη; Πώς σχολιάζει τον ήχο και τις δυνατότητες που του δίνει το όργανο;;; Διαισθάνθηκα ότι παρʼ ότι σολίστας, το “πλησίαζε” με μια έκπληξη! Κάθε νότα που “έπαιρνε” πίσω, δεν ήταν αναμενόμενη!

Μπορεί να είναι και της φαντασίας μου…