Φιγούρες και οργανοποιοί

Στις παρακάτω 2 φωτογραφίες φαίνεται λιγάκι η πρωτότυπη φιγούρα.

http://www.rempetika.com/biblio/ojakoystostsitsanis.jpg
http://www.karellas.gr/productimages/190.jpg

Συγνώμη για το off-topic. Τέλος από εμένα, ας επανέλθουν στον οργανοποιό Γαζέτα όσοι φίλοι έχουν περισσότερες πληροφορίες.

Βέβαια αυτό δεν το ανέφερα τόσο για την φιγούρα όσο για το καραόλο. :089:

Και του σκάφους και του καράολου οι φιγούρες είναι εμπνευσμένες από σχέδια του Ζοζέφ.

και ένα βιντεάκι με την πρωτότυπη φιγούρα

[video=TSITSANIS - DALARAS (SKALOPATI)]914[/video]

O Καρελλάς πάντως τις κόβει μόνος του.Το διαπίστωσα σήμερα ιδίοις όμμασι

Παρακαλώ τους συντονιστές επειδή έχει γίνει πολύ κουβέντα για την φιγούρα και δεν είναι δικαίο να γίνεται στο τόπικ με τίτλο το όνομα του οργανοποιού αν το κρίνουν σκόπιμα να μεταφέρουν τα μυνήματά μας αλλού.

Στο τελευταίο (#33) τεύχος του περιοδικού Εν Βόλω έχει αφιέρωμα στον δεξιοτέχνη Λάκη Μπαλλή. Πρόσεξα τα εξής:

  1. Σελ. 15 - 1958-1960 Στο πάλκο: Τσετίνης, Μπαλλής, Σακελλαρίου, Διονυσίου, Παπαϊωάννου, Κοχλιός
  2. Σελ. 19 - 1958 στο πάλκο του “Κουλουριώτη”: Μπαλλής και Μητσάκης
  3. Σελ. 23 - Κοκκινιά στο κέντρο του Κεφάλα: Μπαλλής, Διονυσίου, Έφη Λίντα
  4. Σελ. 25 - Καλδάρας, Μπαλλής

Σε όλες τις παραπάνω φωτογραφίες ο Μπαλλής κρατάει ένα μπουζούκι ΖΟΖΕΦ με την ολόιδια φιγούρα του Τσιτσάνη. Ο Ζοζέφ έβαζε τις ίδιες φιγούρες και σε όργανα που ήδη τα είχε πουλήσει σε δεξιοτέχνες; Υπάρχει περίπτωση ο Τσιτσάνης (δεδομένου ότι το βίντεο με τον Νταλάρα είναι εποχής μετέπειτα του 1960) να αγοράσε το μπουζούκι από δεύτερο χέρι, δηλ. από τον Μπαλλή;

Υ.Γ.: Δυστυχώς, δεν έχω scanner για να ανεβάσω τις φωτογραφίες.

Αν θυμάσαι Φώτη στο E-bay είχε πουληθεί ένα ολόιδιο μπουζούκι πριν κάτι μήνες (αυτό χωρίς ταμπέλα μέσα) .Νομίζω κάπου έχω σώσει την φωτογραφία του. ιδια φιγούρα και τρύπα και ίδια διακόσμηση στην ταστιέρα(Του Τσιτσάνη έχει χοντρούς οδηγούς μόνο στις ψηλές νότες όμως ενω το άλλο τους ειχε σε όλη την ταστιέρα).Νομίζω πως απλά ήταν κάτι πολύ στάνταρ για τον συγκεκριμένο μάστορα…
Ας μιλήσουν και οι ειδικοί…

Ναι Αλέξανδρε το έχω στο μυαλό μου, αλλά είμαι σίγουρος ότι η πεταλούδα κ τα λουλουδιά ήταν με χρυσό, όχι σαν αυτό. Βεβαίως κ η θεματολογία του μάστορα ακολουθεί κοινή γραμμή αλλά δεν ξέρω κατά πόσο έφτιαχνε ολόιδια σχέδια. Π.χ. το μπουζούκι που είναι στην φωτογραφία της ομάδας ΔΡΟΜΩΝ είναι ΖΟΖΕΦ και ανήκε στον Τσομίδη για κάποιο διάστημα. Και πάλι έχουμε πεταλούδα και λουλουδάκια αλλά με άλλη μορφή.

edit: Για του λόγου το αληθές το μπουζούκι του ebay είναι εδώ http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170374656644&ssPageName=ADME:B:BCA:AU:1123

θα δείς ότι δεν είναι ολόιδιο. Ενώ του Μπαλλή είναι ολόιδιο. Ακόμα και τα σχέδια αριστερά και δεξιά στα τελευταία τάστα!

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 19:23 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 19:03 —

Με μια πιο προσεκτική ματιά, η φιγούρα είναι ολόιδια! Όλα τα σχέδια είναι ίδια πάνω στο καπάκι!

ΟΜΩΣ,

η τρύπα στο καπάκι του Μπαλλή δεν είναι στρογγυλή όπως του Τσιτσάνη αλλά είναι κομμένη σε σχήμα πεταλόυδας. Οπότε, μάλλον έκανα πολύ λόγο για το τίποτα εκτός του γεγονότος ότι περίμενα τον ΖΟΖΕΦ ή τον Τσιτσάνη να μην ήθελε την ίδια φιγούρα να την έχει άλλος.

Βέβαια από την μεριά του Ζοζέφ αυτό ήταν και διαφίμηση εφ’όσον μπορούσε να πεί ότι σου πουλάω μπουζούκι που έχει την ίδια φιγούρα με τον Τσιτσάνη.

Τέλος πάντων, να είστε καλά.

Υ.Γ.: Συγχωρέστε με αλλά έχω κι εγώ (όπως και πολλοί άλλοι εδώ μέσα) κάποιες εμμονές με τα μπουζούκια.

Και πως είμαστε σίγουροι ότι τις έφτιαχνε ο ίδιος ο Ζοζέφ (ή έστω κάποιος βοηθός του) και δεν τις αγόραζε και αυτός έτοιμες από κάποιον που “έκοβε” φιγούρες για διάφορους οργανοποιούς;

Αυτό εξάλλου φαίνεται να γίνεται στην πλειοψηφία των περιπτώσεων σήμερα.

Μάλλον το εικάζουμε. Δεν είμαστε σίγουροι.
(Πιο πολλές πιθανότητες έχετε να απαντήσετε εσείς που έχετε ψάξει λίγο παραπάνω τα πράγματα, παρά εμείς!)

Αλλά λίγο-πολύ δεν θα είχε γίνει γνωστό από μετέπειτα επαγγελματίες οργανοποιούς που είχαν συνεργαστεί μαζί του και θα ήθελαν με κάποιον “πλάγιο” τρόπο να αναδείξουν την δική τους δουλειά; Δεν θα έλεγαν π.χ. “εντάξει, του Ζοζέφ του δάσκαλού μου, πολύ καλά μπουζούκια ηχητικά αλλά μην νομίζετε ότι και εξωτερικά τα έκαν όλα μόνος του. Ο τάδε βοηθός ή ο τάδε συνεργάτης τον έβγαζε ασπροπρόσωπο από θέμα εμφάνισης”.

Δεν λέω ότι έιναι πολύ πιθανό λόγω σεβασμού, αλλά το έχουμε δεί πολλές φορές να γίνεται με τους συνθέτες τέτοια έμμεση διαφίμηση των εαυτών τους. Π.χ. ο Μητσάκης λέει στην αυτοβιογραφία του (Οικονομίδης) ότι ο Καζαντζίδης είχε καλή φωνή, αλλά τραγουδούσε σαν τον Τσαουσάκη και ο Μητσάκης με την καθοδηγησή του και τα τραγούδια του του έμαθε να τραγουδάει και διάφορα τέτοια.

Ή εάν υπήρχε κάποιος συγκεκριμένος που έκοβε φιγούρες δεν θα έπαιρναν και άλλοι οργανοποιοί από εκεί; Τότε θα έπρεπε να βλέπαμε πολλά μπουζούκια του Ζοζέφ και πολλά μπουζούκια των Παναγήδων και άλλων οργανοποιών της εποχής (που προσωπικά δεν γνωρίζω) με την ίδια φιγούρα.

Υ.Γ.: εννοώ ολόιδιες φιγούρες. Όχι παραπλήσιες.

Στη δεκαετία του ΄70 δούλευα στον Πειραιά (Μπουμπουλίνας 26) και πέρναγα συχνά για μια κουβέντα και ένα ψάξιμο από του Ζοζέφ. Εννιά στις δέκα φορές τον έβρισκα καθισμένο με μία πολύ ψιλή σέγα, να κόβει φιγούρες. Ο βοηθός έκανε ξυλουργικές ή κολλητικές εργασίες. Η αγάπη του Ζοζέφ για τις φιγούρες του έβγαινε σχεδόν μέσα από κάθε δεύτερη κουβέντα.

Ωραία, ευτυχώς ο κ.Ν.Πολίτης απάντησε με σιγουριά το ερώτημα χωρίς την ανάγκη εικασιών.

Τώρα, ποιά η πιθανότητα ο Ζοζέφ να πούλησε μπουζούκι με ολόιδια φιγούρα στον Τσιτσάνη και στον Μπαλλή ή και σε άλλους;

Εάν δούμε φωτογραφίες παλίων, και ειδκότερα την φωτογραφία που είναι όλοι οι μπουζουξήδες (Μάρκος, Χατζηχρήστος κ.α. εκτός του Τσιτσάνη που ήταν απών εκείνη την ημέρα) σε ένα λαϊκό κέντρο που τους είχε όλους για κάποια περίοδο, τότε από όλα τα Ζοζέφ μπουζούκια που φαίνονται κανένα δεν είναι ολόιδιο (εκτός του χαρακτηριστικού καραολου). Μπορεί να είναι απλά, παραπλήσια, αλλά όχι ίδια…

Τέλος πάντων, ακόμα και να απαντηθεί αυτό το ερώτημα δεν ξέρω αν θα μας προσφέρει κάτι. Μπορεί ο Μπαλλής να είπε στον Ζοζέφ ‘αυτή την φιγούρα ή την φιγούρα του Τσιτσάνη’ ή μπορεί να έγινε και το ανάποδο (αν και λίγο χλωμό το βλέπω ο Τσιτσάνης να είπε στον Ζοζέφ “την φιγούρα του Μπαλλή”)

Όπως και να έχει σπουδαίος ο Τσιτσάνης, καλός ο Μπαλλής και ιστορικός ο μάστορας.

Πάντως αν λάβουμε υπόψη ότι πολλά μπουζούκια με ταμπέλλα ΖΟΖΕΦ δεν είναι φτιαγμένα από τον Ζοζέφ, αλλά από κάποιον φασονατζή της εποχής, τότε μπορούμε να εικάσουμε βάσιμα ότι και οι φιγούρες στα μπουζούκια ΖΟΖΕΦ δεν είναι όλες κατασκευασμένες από τον ίδιο, ασχέτως αν τις σχεδίαζε ή έκανε κάποιο πρωτότυπο ο ίδιος.

Αν σε ένα μπουζούκι το καπάκι δεν έχει φιγούρα το ηχητικό αποτέλεσμα θα έχει μεγάλη διαφορά με το αν είχε φιγούρα?

Αν έχει μπει προσεκτικά και με μέτρο, έχει μικρή επίδραση. Έχω δει όμως και όργανο που με το που βγήκε η φιγούρα “ξεμπούκωσε” κατά πολύ!
Η βασική της αποστολή είναι να προστατεύει το ευαίσθητο έλατο στο καπάκι από την πένα και τα δάχτυλα (πεναριά λέγεται άλλωστε). Γι’αυτό όλα τα όργανα που παίζονται με πένα έχουν την μικρότερη δυνατή φιγούρα, αλλά κάτι έχουν όμως (αλλιώς μπαίνει έστω ένα διάφανο αυτοκόλλητο).
Δεν μιλάμε για τα σκυλάδικα τετράχορδα (ή και με μια χορδή λιγότερη) που είναι για να παίζουν μόνο στον μαγνήτη, αλλά για τα όργανα που είναι φτιαγμένα για να παίζουν καλά και φυσικά σκέτα.

2 «Μου αρέσει»

Συμφωνώ με τον προλαλήσα, βέβαια όμως έχουμε δει και μαύρα μπουζούκια να κελαηδουν, όπως και καπάκια με μεταλα πάνω και υφάσματα του Μαστροπαναγιωτη που εξίσου κελαηδάνε.
Προσωπικά θεωρώ αδύνατο να καταλάβει κάποιος χωρίς τεχνολογικά μέσα την διαφορά σε καπάκια κενά και φορτωμένα αν έχει γίνει καλή δουλειά και στα 2.
Για τα 8χορδα νομίζω δεν μπορώ να ξεχωρίσω και πολλά γιατί συνήθως παίζουν με μαγνήτη η τα παίζουν με παπατζιδικο τρόπο όπου εκεί όλα ηχούν ίδια.

2 «Μου αρέσει»