Menow Metoo - Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας (E.Δ.κ.Β) - Όταν με βλέπεις και περνώ - Για μένα δεν σε μέλει (Μάρκος Βαμβακάρης - Ρίτα Αμπατζή)

Στα πλαίσια της καμπάνιας #menowmetoo κατά της κακοποίησης που οργανώνει μια φίλη απο το ΕυρωπαΪκό Δίκτυο κατά της Βίας μου προτάθηκε να επανεκτελέσουμε σχετικό ρεμπέτικο ρεπερτόριο για το κανάλι στο Youtube του ΕΔκΒ και την ιστοσελίδα τους.

Το βίντεο αναρτήθηκε σήμερα 25 Νοεμβρίου με αφορμή την Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών.

Στοιχεία του Δικτύου (ΕΔκΒ) για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερες πληροφορίες

Σελίδα καμπάνιας: https://menowmetoo.gr/
Σελίδα Δικτύου: https://www.antiviolence-net.eu/
Email : info@antiviolence-net.eu
Τηλέφωνο : +30 210 922 5491
Youtube chanel : https://www.youtube.com/channel/UCYiqQMAuYxR48qzJpq4CPzA

Πληροφορίες σχετικά με την δημιουργία του βίντεο θα γράψω στο τέλος του νήματος

Τίτλος Τραγουδιού - Διασκευής:

Όταν με βλέπεις και περνώ - Για μένα δεν σε μέλει (Μάρκος Βαμβακάρης - Ρίτα Αμπατζή)

Βίντεο - Ηχογράφηση:

Συμμετέχοντες:
Αλεξάνδρα Μούργου (@Alexandra.Mourgou) - Μπαγλαμάς, Φωνή
Πάνος Πασογλανίδης (@Panos) - Μπουζούκι
Νίκος Σαρηγιάννης (@liga_rosa) - Κιθάρα, Φωνή

Λίγα λόγια για την διασκευή σου:
Εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Νίκο για την αποδοχή της πρόσκλησής μου, την άμεση ανταπόκρισή του και φυσικά για την δικιά του πρόσκληση στην Αλεξάνδρα.
Επίσης να ευχαριστήσω και την Αλεξάνδρα & τον Νίκο για την βοήθεια τους στα τραγούδια τα οποία αποφασίστηκαν απο κοινού, για την άμεση διαθεσιμότητά τους παρόλο το φορτωμένο πρόγραμμά τους και κυρίως την καλή τους πρόθεση & βοήθεια στο εκτελεστικό κομμάτι (μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά είναι επαγγελματίες ενω εγώ όχι).
Να τονίσω εδώ ότι τα 2 τραγούδια παίχτηκαν σε ένα βίντεο ώστε μέσα απο αυτά να φανούν και οι δυο πλευρές (Θύτη - Θύματος) ιδέα που είχε ο Νίκος & η Αλεξάνδρα και άρεσε στους διοργανωτές της καμπάνιας.
Επίσης ένα ακόμη ευχαριστώ στον Νίκο ο οποίος έκανε και την επεξεργασία του βίντεο & ήχου.

Σίγουρα ο σκοπός του βίντεο είναι σημαντικός αλλά θα ήθελα να μοιραστώ και δημόσια επίσης την χαρά μου που γνώρισα και επαίξα με αυτούς τους δυο ανθρώπους.

Ελπίζω όλοι να καταφέρουμε να στηρίξουμε την οποιαδήποτε προσπάθεια κατά της βίας και της κακοποίησης!

14 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ πολύ τον @Panos που μου έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχω σε αυτή την καμπάνια, καθώς και την Αλεξάνδρα Μούργου​ που κρατάει πολύ σωστή και σθεναρή στάση στο ζήτημα της έμφυλης βίας και μας έκανε την τιμή να παίξει και να τραγουδήσει μαζί μας.
Ήταν και μια μοναδική ευκαιρία να πω ένα κομμάτι του Μάρκου το οποίο δεν έχω τραγουδήσει ποτέ και ούτε πρόκειται, όσο και αν μου αρέσει η μουσική του. Είναι και αρκετά άλλα ρεμπέτικα που έχω σταματήσει πια να τα λέω γιατί δεν μπορούν να με εκφράσουν στο ελάχιστο. Δεν πειράζει, υπάρχουν ένα σωρό άλλα να παίξουμε και να εκφραστούμε!

8 «Μου αρέσει»

Πόσο ισχύει αυτό! Φαντάζομαι θα βρίσκει πολλούς ακόμη συμφωνους και ο προβληματισμος και ο “πειρασμός” της μελωδίας. Εγω αποφάσισα να αντικαταστησω το “κυρά” με το μάγκα τονισμένο “μαγκά” και στα 2 σημεία και κάπως κουκουλώθηκε.

1 «Μου αρέσει»

Και το “μπουζουκάκι” του Σκαρβέλη δεν λέγεται…

4 «Μου αρέσει»

Μπράβο ρε παιδιά! Σε όλους, για όλο το πακέτο, από την αρχική σύλληψη και τον σκοπό μέχρι την τελική παρουσίαση.

Μεγάλη συζήτηση. Συμφωνώ να μη λέει κανείς ποτέ κανένα τραγούδι αν δεν τον εκφράζει, το αντίθετο μπορεί να αποβεί επικίνδυνο (γι’ αυτό και το τραγούδι έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον ως μέσο προπαγάνδας, διαφήμισης, οπαδισμού κλπ.).

Ωστόσο ένα τραγούδι με το οποίο ο δημιουργός τότε εξέφραζε μια τάση που σήμερα την αναγνωρίζουμε ως εγκληματική, μη αποδεκτή και ως σημαντική παράμετρο ενός κοινωνικού προβλήματος που επιτέλους έρχεται στο φως και συζητιέται, μπορεί και σήμερα να ακουστεί, ανανοηματοδοτημένο.

(Δεν απευθύνομαι στον Νικόλα, με τον οποία έχουμε ήδη ανταλλάξει απόψεις σε άλλη συναφή συζήτηση κάποια φορά. Απλώς το ρίχνω στο τραπέζι, για να μη φτάσει το αξιέπαινο «εγώ δεν το λέω γιατί δε με εκφράζει» στο «να μη λέγονται» ή, ακόμα χειρότερα, «να λέγονται γιατί αυτές θένε ξύλο».)

4 «Μου αρέσει»

Πάνω σε αυτό είχα γράψει κάποια στιχάκια ως απάντηση σε κάθε κουπλε που ίσως τα δοκιμάσουμε στην επόμενη συνάντηση μας με τα παιδιά. Πειραματισμοι με όλο τον σεβασμό προς την μουσική.

1 «Μου αρέσει»

Η μουσική δεν χρειάζεται σεβασμό, τη σέβεστε αυτόματα απ’ τη στιγμή που την χρησιμοποιείτε, ακριβώς στη μορφή με την οποία καταγράφτηκε τότε. Σεβασμό χρειάζεται το νόημα που εκφράζει ο στίχος, νόημα που σήμερα (νομίζουμε ή ελπίζουμε ότι) δεν εκφράζει πλέον την πλειοψηφία των μελών της κοινωνίας. Αν δεν το σεβαστούμε κι αυτό, τραγουδώντας τους στίχους ακριβώς όπως γράφτηκαν τότε, τότε κάθε είδους πειραματισμός εκφεύγει του σεβασμού προς το αρχικό κείμενο, έτσι τουλάχιστον το βλέπω εγώ.

2 «Μου αρέσει»

Δεν το κατάλαβα να πω την αλήθεια πλήρως το περί σεβασμου.
Σεβασμός προς τον στίχο ποιος είναι?
Γιατί ο ίδιος ο Μάρκος που το έγραψε και το τραγουδισε, ούτε το βίωσε, ούτε το πίστεψε τον στίχο του. Θα το έβαζα με τα τραγούδια που απλά περιγράφουν την εποχή που έζησε και παρατηρούσε.
Όπως ο Μητσακης που έγραψε το “Όταν καπνίζει ο λουλας” και ο άνθρωπος δεν είχε πιει ούτε μισό τσιγάρο.

1 «Μου αρέσει»

H αποφυγή επεμβάσεων σ’ αυτόν.

Αυτό, τί στοιχεία διαθέτεις για να το υποστηρίξεις;

Ο Μητσάκης δεν ξέρω τί έκανε, ο Μάρκος πάντως τους ντεκέδες τους ήξερε «απ’ έξω κι ανακατωτά», και δεν το έκρυψε.

1 «Μου αρέσει»

Κι εγώ δεν είμαι σίγουρος για το τί έκανε και τί δεν έκανε ο καθένας, στις συνεντεύξεις τους όλοι παρουσιάζουν μια ωραιοποιημένη εκδοχή λίγο-πολύ .Αλλά εδώ δεν δικάζουμε συνθέτες, εξετάζουμε την σχέση μας με τα κομμάτια.
Και είναι πολλές φορές που μια μικρή αλλά κομβική αλλαγή στον στίχο μπορεί να μας φτιάξει μια πολύ ισχυρή σύνδεση με το κομμάτι. Αν το αντιμετωπίσουμε (έστω και στιγμιαία) σαν παράδοση και όχι σαν επώνυμη δημιουργία, τότε απλά βάζουμε κι εμείς ένα πετραδάκι στην πορεία του.

2 «Μου αρέσει»

Σε αυτό αμφιβάλω και εγώ Πάνο.Αν δεν το πίστευε δεν θα το έγραφε.Τώρα αν το βίωσε ο ίδιος δεν μπορώ να το ξέρω αλλά σίγουρα θα το είχε δει μπροστά του να συμβαίνει μέσω τρίτων.
Πολύ ωραία εκτέλεση πάντως μπράβο σας.Έχω δει πολλά βίντεο του Νικόλα σε αυτό μπορώ να πω με βάση τα δικά μου γούστα είχε την καλύτερη φωνή και έκφραση από όσα έχω ακούσει.Γιαυτό να παίζεις και να τραγουδάς όσα μπορείς και να μην βάζεις φραγμούς στα κομμάτια φίλε.

Πως μπορεί ένας άνθρωπος που κάνει χρήση ναρκωτικών στην τότε κοινωνία, να αποδέχεται το κέρατο της γυναίκας του που τον ταπεινωνει και του συμπεριφερεται άσχημα, να δέχεται το κράξιμο από το σόι του και να μην κάνει τίποτα.
Βασικά το μόνο που έκανε ήταν να πάρει ένα διαζύγιο όταν έφτασε στο αμήν και μετά έγραφε τραγούδια με παρατσούκλι για να μην του τρώει τα ποσοστά όπως τα υπόλοιπα αυτή η γυναίκα.
Η περιγραφή αυτή ταιριάζει σε έναν άνθρωπο που βαράει και μοιράζει φάπες σς γυναίκες όπως λέει το τραγούδι?
Ο Μάρκος δήλωνε αιώνιος λάτρης του αντίθετου φίλου με κάθε ευκαιρία, εκτός αν έχω διαβάσει και έχω δει λάθος υλικά.

Ο Μητσακης αναφέρθηκε για τον σκοπό του ότι έγραφαν δεν ήταν απαραίτητο να το ζούσαν οι ίδιοι.

Ισχύει ότι έγραψα και στον Νίκο.

Τέλος το έχω αναφέρει ξανά, σέβομαι όλες τις απόψεις, οπός του Νίκου @liga_rosa που συνειδητά αποφάσισε να μην το παίξει ξανά αυτό το τραγούδι.
Εγώ θα το παίξω ξανά αλλά ο δικός μου σκοπός είναι να να υπενθυμίζω που ήμασταν και πως, να μην ξεχνάμε.
Όλα είναι σεβαστά και δεκτά εφόσον δεν προσβάλουν τον άλλον με κακή πρόθεση η σκοπό.

Εδώ συμφωνώ, για αυτό πολλές φορές παλεύω μέσα μου ακόμα και αν θα αλλάξω μια απάντηση στο τραγούδι από την πρώτη εκτέλεση στο μπουζούκι, αλλά από την άλλη θέλω και να πειραματιστώ.

Επειδή το θέμα μας είναι η πολυεπίπεδη κακοποίηση που βιώνουν οι γυναίκες και ο μισογυνισμός της κοινωνίας, και όχι ο Μάρκος ή ο Καμβύσης:
Πώς ξέρουμε ότι όντως ήταν τέτοιο τέρας η πρώτη γυναίκα του; Από μαρτυρίες του ίδιου, πιθανόν και από 1-2 άντρες φίλους του (δεν θα τις έλεγα αντικειμενικές). Πόσο διαφορετική είναι η ανοχή μας στις εξωσυζυγικές σχέσεις του άντρα και πόσο της γυναίκας; Πόσο αντιστροφή της πραγματικότητας είναι να πει κάποιος “λατρεύω τις γυναίκες” αλλά να μην τις σέβεται;
Ξαναλέω, δεν είναι για τον Μάρκο οι ερωτήσεις αυτές. Ας τις σκεφτούμε πρώτα-πρώτα για τους εαυτούς μας.

4 «Μου αρέσει»

Σωστη και αυτή η άποψη.
Επίσης εδώ να τονίσω (αν δεν το έχω κάνει ηδη) ότι το Δίκτυο κατά της Βίας αφορά και κακοποίηση που δέχονται οι άντρες και για όποιον χρειαστεί βοήθεια.
Ο αγώνας κατά της Βίας αφορά όλες τις μορφές της προς όλα τα πρόσωπα.

2 «Μου αρέσει»

Να δούμε λίγο τον στίχο του: «θα σε τρελάνω στις κλωτσές και θα 'βρω το μπελά μου»/
“πάλι τις μάπες σου θα φας κι ο κόσμος ας με βρίζει”

Να δούμε και λίγο βίωμα εξομολογημένο:
«Μου λέει άντε γρήγορα. Έτσι, με κακό τρόπο, κι εγώ στεναχωρέθηκα. […] Τόσο πολύ που με πείραξε, την πλάκωσα στις μάπες. Της έδωσε κάτι κλωτσές.» (ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ, σελ. 182)

Μάπες και κλωτσές λέει το τραγούδι, μάπες και κλωτσές λέει και το βίωμα…

6 «Μου αρέσει»

Συμπλήρωση που αμέλησα πριν: αυτό ισχύει και για άλλα τραγούδια που αναφέρονται σε πραγματικές ιστορίες όπως η Έλλη και η Αλεξάνδρα, ακόμα και η Κακούργα πεθερά -έχουμε μόνο την ανδρική οπτική γωνία.

1 «Μου αρέσει»

Αν εννοείς “Τα νέα της Αλεξάνδρας”, έχουμε κάποια νεότερη ερευνητική εξέλιξη που να αποδεικνύει ότι το τραγούδι αναφέρεται σε πραγματική ιστορία;

1 «Μου αρέσει»

Είχα εξηγήσει και στο άλλο νήμα, ακόμα κι αν δεν αντιστοιχεί η συγκεκριμένη ιστορία στο συγκεκριμένο τραγούδι, το θέμα είναι αλλού: η θέση της γυναίκας και η αντιμετώπιση από την κοινωνία.
Το τραγούδι περιγράφει μια κατάσταση που έχει υπάρξει αμέτρητες φορές, και υπάρχουν αμέτρητα τραγούδια που έχουν αυτήν την (βίαιη) αντρική ματιά και μόνο. Αν κάποια ταυτίζονται, φυσικά με ενδιαφέρει από ιστορικής άποψης, αλλά το μεγάλο ζήτημα παραμένει το κοινωνικό. Και γι’αυτό στήριξα το reclaim ανεξάρτητα από την ιστορική ακρίβεια.

1 «Μου αρέσει»
1 «Μου αρέσει»