200 χρόνια του ελληνικού τραγουδιού από το 1821

Η ξεφτίλα του Νιόνιου δεν έχει πάτο… κρίμα τα νιάτα του (που και αυτά σε άλλους τα οφείλει).

3 «Μου αρέσει»

Άκουσα τα πρώτα 17 δευτερόλεπτα, υπέρ αρκετά για να χωρέσουν την πρώτην ατάκα του Σαββόπουλου: -Γειά σας! Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες: Χριστός ανέστη!». Επειδή ήμουν προετοιμασμένος να ακούσω δημοτικά τραγούδια και όχι να ξεκαρδιστώ στα γέλια ακούγοντας είτε ανέκδοτα, είτε εξυπνάδες που σε κάνουν να γελάς, δεν συνέχισα.

1 «Μου αρέσει»

γιατι, πριν 1821 δεν ειχαμε ελληνικο τραγουδι και γιορταζουν τα 200 χρονια?

4 «Μου αρέσει»

Κάτι πρέπει να “δημιουργήσουν” για να το πουλήσουν, Μιχάλη μου… 200 χρόνια είναι αυτά, στράφι θα πάνε;

4 «Μου αρέσει»

Δυστυχώς φοβάμαι ότι δεν πουλάνε, αλλά “αιτιολογουν” κονδύλια…

2 «Μου αρέσει»

Πώς, είχαμε. Αλλά φέτος είναι τα συγκεκριμένα διακοσάχρονα. Του χρόνου θα έχουμε τα 200 χρόνια ελληνικού τραγουδιού από το 1822, και ούτω καθεξής.

2 «Μου αρέσει»

Δεν μπορώ να μιλήσω για τις πράξεις του νιονιου. Ο καθένας τραβάει ένα δρόμο στην ζωή του και άλλες φορές ειναι άξιος κριτικής και άλλες όχι. Εγώ τουλάχιστον δεν τον κατακρίνω. Όσον αφορά το ποντκαστ δεν είχε μόνο δημοτικά. Έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα αναδρομή σε όλο το ελληνικό τραγούδι ανά δεκαετία και σε διάφορα είδη. Γενικά ενταξει κατ εμέ

1 «Μου αρέσει»

σκοτωθηκαν και βασανιστηκαν χιλιαδες κοσμος για να ερχονται τωρα καποιοι και να μας πουλαν φατσιμαρε, και με τα δικα μας λεφτα…? καρ…

1 «Μου αρέσει»

Τα δημοτικά και άλλα τραγούδια είναι με συνεχή σχολιασμό του Σαββόπουλου, ούτε αθλητικογράφος να ήταν.

1 «Μου αρέσει»

Το πρώτο πρώτο τραγούδι είναι το “Τίνος είναι η κούπα” (του μπέη! του πασά!)
Είπε ότι είναι σούστα Καρπάθου αλλά η συγκεκριμένη εκτέλεση μού φαίνεται ότι είναι από Κρητικούς. Διορθώστε με.

Σχολίασε:
“Η κούπα η μονοποσιά, που αδειάζει μονορούφι δηλαδή, σαν την Έξοδο στους Αχαρνείς που πίνουν από το ασκί του Κτησιφώντα ποιος θα 'ρθει πρώτος. Ο Δικαιόπολης, είπαμε, ήρθε πρώτος και όλοι ζητωκραυγάζουν: τήνελλα καλλίνικος!”

1 «Μου αρέσει»

Ναι από τον μαρτσακη συγκεκριμένα https://youtu.be/OvuN64EW2EI

ΘΛΙΨΗC… Αυτό μόνο. Για τον τίτλο κυρίως, το σκεπτικό πίσω από το εγχείρημα και για τον Σαββόπουλο

2 «Μου αρέσει»

το ακούσαμε και αυτό…πιο οτι να ναι δεν γίνεται.

Ε τι να κάνουμε αυτό θέλει να προβάλει για πολιτισμό η αφεντικίνα. Θα μου πεις έπρεπε να το περιμένουμε!

3 «Μου αρέσει»

Ένα σχόλιο για την Κούπα χωρίς να έχω δει την εκπομπή:

Η Κούπα είναι τραγούδι και (κατά κάποιον τρόπο) έθιμο της Κάτω Καρπάθου, δηλαδή της υπόλοιπης πλην Ολύμπου. Και δεν είναι σούστα, γιατί προφανέστατα δεν είναι χορός. Κάθεσαι, πίνεις και τραγουδάς. (Αλλά και μουσικά ακόμη, αν ταίριαζε με κάποιο χορό δε θα ήταν η Σούστα. Θα ήταν ίσως ο Κάτω Χορός.)

Εκφράσεις όπως «βρες τον γείτονά σου» είναι ορολογία της συμποτικής τελετουργίας στην Κάρπαθο, αν και βέβαια δεν αποκλείω να λέγονται και αλλού («βρίσκω» σημαίνει ορίζω ποιος θα πιει μετά από μένα).

Κάποια στιγμή η Κούπα άρχισε να γίνεται γνωστή και στην Όλυμπο. Και επειδή η Όλυμπος είναι μεγάλος πόλος έλξης για τους μουσικολαογραφόφιλους, από κει η Κούπα έγινε ευρύτερα γνωστή. (Πολύ περισσότεροι «ξένοι» ξέρουν ολυμπίτικα τραγούδια παρά κατωχωρίτικα.) Την τραγουδάει λοιπόν πλέον, και την επιτελεί με την παρέα του, όποιος επιθυμεί, δεν υπάρχουν απαραβίαστα δικαιώματα. Εγώ λ.χ. την έχω κάνει σε άπειρες παρέες. Το ίδιο έκαναν και κάποιοι Κρητικοί, όπως φερειπείν ο Μαρτσάκης.

1 «Μου αρέσει»

Συγγνώμη ρε παιδιά, έβαλα τώρα για την περιέργεια να το ακούσω και παρατηρώ τα εξής:

Πρώτον, στην Κούπα δεν παίζει βιολί αλλά λύρα και μάλιστα με κουδουνάκια (όπως στην Κάρπαθο, αλλά εδώ είναι σαφώς κρητική). Άρα δεν μπορεί να είναι ο Μαρτσάκης που παίζει βιολί.

Δεύτερον, και όμως είναι η ίδια ηχογράφηση που λίνκαρε ο Johnkosguit.

Για τη φωνή δεν παίρνω όρκο αν είναι ο Μαρτσάκης ή όχι. Οπωσδήποτε ο Μαρτσάκης την έχει την Κούπα στο ρεπερτόριό του. Αλλά μήπως στην ηχογράφησή του από την οποία προέρχεται το βίντεο του Jonkosguit («Α. Μαρτσάκης - Αφιέρωμα στην Αυστραλία») συμμετέχει κι άλλος, λυράρης;

Ναι, με το ζόρι να διαφημήσει τη δουλειά του. Πριν κάτι χρόνια θυμάμαι να ακούω τις εκπομπές του Ντύλαν, δεν ήταν έτσι, τα τραγούδια φαίνονταν να είναι δικές του επιλογές, δε δάνειζε απλά τη φωνή του.

Με το ζόρι, όχι. Με το αζημίωτο όμως…

Μήπως υπερβάλλουμε λίγο; Τους Αχαρνής ο Σαββόπουλος τους έβγαλε το 1977. Επειδή κάνει μια κάπως ξεκούδουνη αναφορά τώρα, που κοντεύουμε να κλείσουμε 200 χρόνια από τότε, σημαίνει ότι είναι διαφήμιση; Απλώς τού είναι οικείο και το θυμάται και το αναφέρει.

Βέβαια η όλη ιδέα περί αρχαιότητος της Κούπας είναι λίγο στον αέρα. Προφανώς όλοι οι λαοί, συμπεριλαμβανομένων των αρχαίων και των νέων Ελλήνων, θεώρησαν την οινοποσία αρκετά ιδιαίτερο γεγονός ώστε να το περιβάλουν με μια σχετική ιεροτελεστία. (Σαν την ιστορία που αρέσει στον Νίκο Π. με τις γυναίκες που από αρχαιοτάτων χρόνων έπλεναν τα ρούχα τους στο ίδιο ποτάμι - ε αφού εκεί είχε νερό!)

Τέλος πάντων, εγώ άκουσα λίγο στην αρχή, μέχρι τα Λιανοχορταρούδια, τρίτο τραγούδι νομίζω. Δε βρήκα τίποτε κακό. Ο τρόπος που μιλάει ο Σαββόπουλος μ’ αρέσει, όσο κι αν ξέρω ότι ο Σαββόπουλος του σήμερα δεν είναι αυτό που μας υποσχόταν ο Σαββόπουλος του '60-'70. Δε βρήκα και τίποτε συναρπαστικό ώστε να το συνεχίσω, αλλά αυτά είναι γούστα.

Και τα Λιανοχορταρούδια βέβαια είναι αυτοαναφορική επιλογή, αλλά αφού απ’ όλα όσα έμαθε από τη Σαμίου αυτό τού άρεσε και το ξεχώρισε, λογικό είναι ότι το έβαλε και στους Αχαρνής τότε και στην εκπομπή τώρα.

1 «Μου αρέσει»

Εγώ, γιατί την πρώτη φορά ακούω «τίνος είν’ η κούπα, η μονεμπασιά»; Και στη δεύτερη και την τρίτη εμφάνιση της λέξης, α ακούω, όχι ο (κάτι σαν «μονοπασιά», που βεβαίως είναι άλλο από «μονοποσιά».