Πραγματικά, ε ξ α ι ρ ε τ ι κ ή αυτή η δουλειά ! Έχω μάθει όλα τα τραγούδια απέξω! Για καινούργια παραγωγή δε μου είχε ξανασυμβεί, εδώ και χρόνια… (Εεε… παίζουν οι καλύτεροι “μουσικάρες” μας: Βόμβολος, Σιγανίδης, Φλωρίδης).
Δεκατέσσερα πανέμορφα τραγούδια-ιστορίες ποτισμένες με το άρωμα και τη μαγεία τής Ανατολής. Θρύλοι, παραμύθια, σεβντάδες και ιστορικά ντοκουμέντα από τα Βαλκάνια ώς την Περσία. Στο 36σελιδο καλαίσθητο ένθετο, γίνεται η παρουσίαση-επεξήγηση του κάθε τραγουδιού.
Αισθάνομαι πως είναι η καλύτερη δουλειά των Χειμερινών -κι ό,τι πιο καλό έχω ακούσει από τη σύγχρονη τραγουδοποιία!
Παραθέτω μια πολλή καλή και ουσιαστική παρουσίαση-ανάγνωση της δουλειάς από τον Κώστα Καρδερίνη, στο MIC.GR (http://www.mic.gr/cds.asp?id=28706)
"Αυτό κι αν ήταν χριστουγεννιάτικο δώρο από τον Αργύρη και την παρέα του. Μια αφηγηματική πατριδογνωσία των νεώτερων βαλκανίων σε έμμετρη μορφή δε θα μπορούσε να είναι πιο παραδοσιακή, πιο σύγχρονη, πιο ψαγμένη, πιο θελκτική, πιο μεταμοντέρνα και πιο παιχνιδιάρικη. Με τη βαθιά γνώση που μεταγγίζει σταγόνα-σταγόνα, νότα-νότα ο κύριος Ζάχος και τις γλυκόπιοτες σκανταλιές και τις παραλλαγές των Κολυμβητών, έχετε εμπρός σας ένα ρόουντ σιντί, ένα βαλκάνιο σύμπακτο δίσκο που μας/σας πηγαίνει βόλτα σε κάθε ξεχασμένη, χωνεμένη κι αφομοιωμένη γωνιά της σύγχρονής μας λαϊκής κουλτούρας.
Γιατί [τολμώ να πω] πως αυτή η ατόφια κατάθεση έχει μέσα της κάτι το αρχετυπικό, κάτι γονιδιακό, κάτι αποκαλυπτικό, κάτι που σε κάνει ν’ αντιληφθείς το άπιαστο μεγαλείο, αυτόν τον κόσμο τον μικρομέγα που σε περιέχει και τον περιέχεις.
Και τι δεν περιέχει τούτος δω ο μπαχτσές. Ανατολίτικο κάντρι γουέστερν στο στιλ του Μορικόνε, αναφορά στον Σαγιάτ Νοβά και στην βιογραφική ταινία “Το χρώμα του ροδιού” του Σεργκέι Παραντζάνοφ. Αγιωργήτικο διηγηματικό άσμα στο στιλ των δημωδών, των πανηγυριών και των πλανόδιων ασίκηδων τραγουδιστάδων. Ρεμπέτικο σμυρναίικο από τους στίχους του τσιγγάνου ποιητή Αμπντούλ Χασάν ελ Νουρί που έψαχνε τον προσωπικό του δρόμο προς τη θέωση.
Το έπος του Κιόρογλου Νεστανή που θα πει “ο γιος του τυφλού”. Ο Κιόρογλου είναι εν και το αυτό με τον Διγενή Ακρίτα, ισχυρίζονται κάποιοι μελετητές. Μια επαναστατική θεωρία που έγινε πράξη ήτανε και η διακήρυξη των Μαστόρων του Ερντεμπίλ. Οι σαλοί δεν είναι μόνον άγιοι της εκκλησίας. Κι ούτε έχουν μόνο αυτοί στενή σχέση με τη φύση και τα ζώα. Ταξίμι για το κλείσιμο της αλβανικής βεντέτας.
Ελεγεία στον Μάρκο Κράλη που άγιασε ως λαϊκός ήρως, προστάτης των φτωχών, εισηγητής της συναδέλφωσης και της συμφιλίωσης. Σερβικό αντιπολεμικό μοιρολόι με τη βιόλα να στριγκλίζει. Ωδή στο ψάρι που το λεν Κοράν. Ριζίτικα κάλαντα του Κεμάλ του τουρκοκρητικού. Ένα έξοχο δείγμα στην παράδοση των μεικτών πολυγλωσσικών τραγουδιών, μια παραλλαγή στον μύθο της πρωτόπλαστης Εύας. Νεκρικό άσμα, του θάρρους και της επιστροφής. Ψαλμός σε ήχο πλάγιο τρίτο, μονωδία βυζαντινή.
Κι όλ’ αυτά κι άλλα πολλά [π.χ. κάποτε η λέξη τούρκος ήταν υποτιμητική, σχεδόν βρισιά] θα τα βρείτε λεπτομερώς στο 36 σελίδων βιβλιαράκι που συνοδεύει το εκπληκτικό αυτό δισκάκι. Το μελέτησα σαν ευαγγέλιο, σα μια βίβλο του πρόσφατου ιστορικού μας παρελθόντος μπλεγμένου σε θρύλους παραδόσεις και παραλογές. Το ρούφηξα και το απήλαυσα ως μια νέα προσπάθεια ενωτικού πνεύματος για την αρμονική συνύπαρξή μας, όπως την οραματίστηκε ο Ρήγας κι ο Σαμπατάι Σεβή.
Σε τέτοιους αβέβαιους, καταναλωτικούς και λάθρα παγκοσμιοποιημένους καιρούς που ζούμε, λίγη επιστροφή στις [άγνωστές μας κι ανεξερεύνητές μας] ρίζες δε βλάπτει ποσώς. Νομίζω;"