Τσερκέζα, αλλαγή ρυθμού ή λάθος;

Έχω μια απορία
ακούω το
Η Τσερκέζα

το οποίο είναι στο όνομα της Ρόζας αν δεν κάνω λάθος. Συμβαίνει το εξής:
εκεί που λέει “γιάρ γιαραμάν” (στο 0:55) η ορχήστρα κλέβει 1 όγδοο από τον ρυθμό και φτάνει στο επόμενο 9ρι νωρίτερα. την επόμενη που κάνουν αυτό το γύρισμα (στο 1:10) το μέτρο είναι στη θέση του. Υπέθεσα ότι είναι λάθος αλλά στην δεύτερη στροφή επαναλαμβάνεται η ίδια αλλαγή.

Σε νεότερη εκτέλεση το ακούω πάλι

Η ερώτηση είναι λοιπόν: Γιατί; Είναι λάθος; και αν είναι σωστό γιατί να σπάσει το μέτρο 9σημης χορευτικής δομής; Δεν τη χάλαγε ότι έτσι το τραγούδι δεν χορεύεται;

Η νεότερη εκτέλεση, αυτή με τον Ευγένιο Βούλγαρη στο σολιστικό όργανο (πολίτικη λύρα), έχει καταγραφεί και στο βιβλίο των Βούλγαρη – Βανταράκη. Πράγματι εκεί, το επίμαχο μέτρο σημειώνεται (μέσα στο τρέξιμο της παρτιτούρας) ως αλλαγή σε 7/8. Δεν μένει παρά να ρωτήσουμε τον Ευγένιο.

Ευχαριστώ κ. Νίκο. Δεν είχα σκεφτεί να κοιτάξω το βιβλίο.
Το μέτρο σίγουρα κόβεται, όχι από λάθος. Αυτό βέβαια δημιουργεί άλλα ερωτηματικά όπως…ποιός το έγραψε και γιατί το έγραψε έτσι;
Ουσιαστικά η ερώτηση είναι…γιατί ξεφεύγει απο την χορευτική λογική; Γιατί έχουμε μια σύνθεση που, ενώ δεν έχει ύφος “της τάβλας”, δεν χορεύεται;

Δεν έχω απάντηση, ελπίζω να μας φωτίσει ο Ευγένιος (τον ρώτησα). Θα ρωτήσω και Τούρκο φίλο, ειδικό στα εννιάρια.

Έχω μια θεωρία που μόλις μου κατέβηκε:
Η ρυθμική αγωγή αλλάζει γενικότερα.στην εισαγωγή είναι 2+2+2+3. Στο τραγούδι είναι 2+2+3+2 .
Άρα ήδη ξεφεύγει απο την χορευτική συμμετρία.
Απο κει και πέρα το 2+2+3 ουσιαστικά διορθώνει τον ρυθμό πάνω στο κείμενο

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 10:55 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 10:53 —

Έχω μια θεωρία που μόλις μου κατέβηκε:
Η ρυθμική αγωγή αλλάζει γενικότερα.στην εισαγωγή είναι 2+2+2+3. Στο τραγούδι είναι 2+2+3+2 .
Άρα ήδη ξεφεύγει απο την χορευτική συμμετρία.
Απο κει και πέρα το 2+2+3 ουσιαστικά διορθώνει τον ρυθμό πάνω στο κείμενο

Με την εξαίρεση όμως του επίμαχου μέτρου, όλο το υπόλοιπο κομμάτι τρέχει στο 2223 συνεχώς. Μία παύση δύο τετάρτων στην είσοδο του κάντο, αν εννοείς αυτό, δεν είναι αλλαγή ρυθμικής αγωγής και εμφανίζεται πάρα πολύ συχνά.