Ήχος τζουρά

Καλησπέρα σας. Θα ήθελα τη γνώμη σας πάνω σε ένα θέμα. Έχω εδώ και λίγους μήνες ένα τζουρά και μαθαίνω σιγά-σιγά. Το ερώτημα είναι το εξής:

Όταν μετακινούμαι στο παίξιμο από την ρε(κάτω) στη λα (μεσαία), η διαφορά είναι αρκετά μεγάλη. Και δεν εννοώ τη συνήθη διαφορά, που έχουν οι νότες μεταξύ τους στον τόνο. Αλλά μιλάμε για διαφορετικό ηχόχρωμα εντελώς, βαθύς ήχος και κάπως πιο παρατεταμένος, πράγμα που δεν υπάρχει αν παίξω την ίδια νότα στη χορδή ρε. Π.χ.η ρε ανοιχτή με τη ρε στη μεσαία χορδή (5ο τάστο) παρουσιάζουν διαφορά (όχι ότι δε βγαίνει ίδια νότα, αλλά είναι σαν να αλλάζεις όργανο). Δεν είναι ιδαίτερα ενοχλητικό,απλά έχω την απορία να το ρωτήσω.
Είναι θέμα κουρδίσματος? Οι ενδείξεις είναι ΟΚ.
Είναι έτσι η φύση του οργάνου? γιατί στα τρίχορδα μπουζούκια φερ’ ειπείν ή στο μπαγλαμά είναι κάπιως πιο “ομόηχα” τα πράγματα.

Ελπίζω να έγινα κατανοητός. Ευχαριστώ

Στα μπουζούκια και στο μπαγλαμά, είναι όπως είπες, κάπως πιό ομόηχες οι δυό χορδές.

Όσο κι`αν κάποιοι ισχυρίζονται πως μπορούν να φτιάξουν τη λα χορδή να ακούγεται όπως και η ρε, εγώ με την μέχρι τώρα πείρα μου μπορώ να διαβεβαιώσω πως το συγκεκριμένο, μόνον μάγος μπορεί να το κατορθώσει ! Εγώ πάντως, ποτέ δεν άκουσα κάποιο όργανο που οι χορδές του να έχουν ακριβώς το ίδιο ηχόχρωμα.

Και γιά πολλούς λόγους, αυτό το γεγονός, είναι απόλυτα φυσικό. Σε πολλές παρτιτούρες γιά βιολί, κάτω από μιά μουσική φράση θα δείτε και την οδηγία να παιχτεί π.χ. στη σολ χορδή (την πιό χαμηλή), σε ψηλή θέση. Γιατί λοιπόν ο συνθέτης να δυσκολεύει τα πράγματα, βάζοντας το βιολιστή να παίζει ψηλές θέσεις, αντί να τον αφήσει να παίξει τις ίδιες νότες σε ψηλότερες χορδές, σε χαμηλή θέση (που είναι και πιό εύκολο);:080: Όχι, δεν είναι ούτε σαδιστής ούτε βιτσιόζος. Θέλει απλά να εκμεταλευτεί το διαφορετικό ηχόχρωμα που δίνει στόν ήχο η συγκεκριμένη χορδή !:088:

Η διατομή της λα χορδής του μπουζουκιού, είναι ούτως η άλλως πιό λεπτή απότι χρειάζεται, με αποτέλεσμα αυτή όταν κουρδίζεται να είναι χαλαρότερη από τη ρε, γιαυτό και είναι και η πρώτη που θα παρουσιάσει τριξίματα. Πώς θα ακουστεί λοιπόν ίδια με τη ρέ; (Άλλο το ζήτημα βέβαια,πως από μόνη της, δεν πρέπει να παρουσιάζει ηχητικά ελαττώματα).

Και γιά να έρθουμε τώρα στον τζουρά. Από την κατασκευή του, το όργανο έχει μικρότερο μήκος χορδής από το μπουζούκι, ενώ κουρδίζεται στο ίδιο τονικό ύψος. Άρα όλες οι χορδές του είναι χαλαρότερες, γι`αυτό και οι όποιες διαφορές ηχοχρώματος μεταξύ των χορδών μπορεί να είναι εντονότερες.:112:

Ψυχραιμία, όλα όσα παρατηρείς είναι απολύτως φυσιολογικά!:088:

:slight_smile:
Ευχαριστώ κ. Φρονιμόπουλε για τη διαβεβαίωση και τις πληροφορίες.
Έτσι το υποψιαζόμουν κι εγώ απλά με το πέρασμα στη λα μου φαινόταν κατάτι πιο “ανατολίτικος” και τρεμουλιαστός ήχος -όχι κακό- και είπα να ρωτήσω μπας και θεωρείτο πρόβλημα.

Οπως εξηγεί και ο Νίκος, δέον να θεωρείται μαθηματικώς αδύνατον να πετύχεις στην Λα τον ίδιο ήχο (ηχόχρωμα, ύφος…) με την Ρε. Είχα απασχολήσει και την παρέα μας κάποτε αυτό το θέμα. Είναι πολυσύνθετο και πολυδιάστατο. Σχεδόν αδύνατον να λυθεί. Αυτό όμως που μπορεί να γίνει είναι το πέρασμα απ’ τη μια χορδή στην άλλη να μην ενοχλεί σχεδόν καθόλου.

Αυτό όμως είναι κάτι που απαιτεί έρευνα στη δυναμική+ακουστική+ελαστομηχανική για να βρεθούν απαιτούμενες διάμετροι σε σχέση με τα μήκη και τον τρόπο διέγερσης, σε συνδυασμό με την έρευνα στη μεταλλουργία για να βρεθεί η κατάλληλη γκάμα κραμάτων. Εν τέλει πρέπει να εμπλακεί και ερευνητής στην ψυχοακουστική για να τα “γραδάρει” όλα αυτά.

Αλλα εδώ δεν γίνεται έρευνα για τον καρκίνο, στην μεσαία χορδή του τρίχορδου θα διαθέσουν κονδύλια; Μόνο η (τρισκατάρατη;) ιδιωτική πρωτοβουλία ίσως να δώσει τη λύση, με στόχο όμως το κέρδος. Διαφορετικά γιατί να ασχοληθεί;

Έχει δοκιμάσει κανείς να βάλει ψιλές (10ρες) Ρε σε τζουρά;

Στο μπουζούκι η 10ρα ΡΕ έχει την ίδια περίπου τάση με την 13αρα ΛΑ, ενώ η συνήθης 11άρα δίνει όντως 15-20% μαγαλύτερη τάση (και πιο ξερό ηχόχρωμα).

[quote=Δανός;166182]Έχει δοκιμάσει κανείς να βάλει ψιλές (10ρες) Ρε σε τζουρά;

Δεν νομίζω πως θα είχε νόημα τέτοια δοκιμή.

Σε ένα όργανο με ήδη αρκετά χαλαρές χορδές, βάζοντας λεπτότερες, το αποτέλεσμα θα ήταν να γίνουν ακόμη χαλαρώτερες.

Αντίθετα, σε ένα μπουζούκι με μεγαλύτερη κλίμακα (π.χ. 70 cm), η σε ένα καταπονημένο όργανο, η για καντίνι στην φα του τετράχορδου (που είναι κουρδισμένο 3 ημιτόνια πιό πάνω), θα είχε λογική η χρήση 10ρας αντί για 11ας χορδής.

Μήπως τότε να βάζαμε πιο χοντρή ΛΑ (0.14);

Οντως καλή ερώτηση του Δαναού, κύριε Φρονιμόπουλε?

Βέβαια, μιά τέτοια δοκιμή θα είχε νόημα.

Όπως είπε και ο Κώστας, χρειάζεται ανάλογη έρευνα για να έχουμε σωστότερη προσέγγιση στο θέμα επιλογής του σωστού πάχους και της σωστής ποιότητας χορδής.

Ο οργανοποιός (και ο μουσικός), με την παλιά μέθοδο της δοκιμής και του λάθους, έδιναν πάντα τις καλύτερες -κατά περίπτωση- λύσεις σε ανάλογα θέματα.

Έτσι, ένας βιολιστής πολλές φορές χρησιμοποιεί χορδές από διαφορετικά σετ και μάρκες για την κάθε χορδή του βιολιού του, γιατί η δοκιμή του έδειξε πως έτσι αποδίδει καλύτερα (η έτσι αρέσει στον ίδιο περισσότερο).

Το δοκίμασα, αλλά το αποτέλεσμα ήταν μάλλον απογοητευτικό.
Μάλιστα η δοκιμή έγινε σε δύο τζουραδάκια. Το ηχόχρωμα στο ένα εξ αυτών ήταν καλύτερο, αλλά σαφής η διαφορά του περάσματος απο την Ρε στην Λά. Στο άλλο οργανάκι, το αποτέλεσμα ήταν επιεικώς απαράδεκτο.

ΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑ:
Είναι όργανα με προσωπικότητα, ιδιαιτερότητες και χαρακτήρα. Αυτός είναι και ενας λόγος που τα αγαπάμε.

ΤΙ ΚΕΡΔΙΣΑ:
α) Δυό μέρες με τα ανήψια μου, μέσα στο υπόγειο, όπου αλλάζαμε χορδές απ΄ το πρωί ως το βράδυ.
β) Αυτά τα συρματάκια, άμα τα τεντώνεις τσιρίζουν και άμα τα χαλαρώνεις, βραχνιάζουν.
γ) Αν τα συρματάκια αυτά, περαστούν ένα χέρι γιαούρτι ‘‘Αγελαδίτσα 2%’’ και ακολούθως τα στρουφίξεις γρήγορα και δυνατά γύρω γύρω, τότε η διασπορά του γιαουρτιού πάνω στους τοίχους είναι ομοιόμορφη και αψεγάδιαστη. Το εικαστικό αποτέλεσμα μπορεί να εμπλουτισθεί με μερέντα.
δ) Το οργανάκι που στρίβουμε τα κλειδιά ώστε να κουρδίσουμε πιό εύκολα και γρήγορα είναι πολύ καλό, αλλά έχει δύο προβληματάκια. 1. Σπάει εύκολα, άρα θέλει βελτίωση ως προς την αντοχή του και 2. Δεν κάνει φασαρία, όπως η ροκάνα όταν γυρίζει, άρα πρέπει να ενημερωθεί η κατασκευάστρια εταιρεία, ώστε να μην γυρνάει τζάμπα, αυτο το πραγματάκι.
ε) Με τον θείο γελάμε πολύ άρα είναι πολύ … ‘‘γελοίος’’.
στ) Ο θειος είναι μεγάλος αλλά κάνει περισσότερες βλακείες απο εμάς τα μικρά, και καλά έκανε που δεν πήγε στο γραφείο, τάχα μου που πανε οι μεγάλοι και λένε οτι δουλεύουνε, και όταν ασχολείσαι με τα συρματάκια είναι πολύ καλύτερα ακόμα και απο παιδική χαρά.
ζ) Το τραγούδι του Βαμβακάρη ‘‘το δώρο που σου έκανα, μικρό μου στ’ όνομά σου’’ είναι ένα πολύ καλό παιδικό τραγούδι και πρέπει να τραγουδιέται σε όλες τις παιδικές γιορτές και γενέθλια. Αν δεν τραγουδιέται, τότε τα γενέθλια δεν πιάνονται και επαναλαμβάνονται την επόμενη μέρα.
η) Ο κύριος αυτός που τραγουδαει (Βαμβακάρης), πρέπει να πάρει λίγο Hexalen και να κάνει γαργάρες, διότι είναι κρίμα να λέει τόσο ωραία παιδικά τραγουδάκια και να είναι κρυωμένος.

ΤΙ ΕΧΑΣΑ:
Χρήματα δύο ημερών.

ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΕΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ:
Η γυναίκα μου: -Υπάρχει κίνδυνος να πάμε στο super market μέσα στο ΠαρασκευοΣάββατο?
Η αδελφή μου: - Τα σουρεαλιστικά σας ποιός θα τα καθαρίσει?

Υ.Γ. το μηχανηματάκι που βγάζει ατμό, κάνει πολύ καλή δουλειά, ενάντια στη γιαουρτομερέντα.

Πάνος

Πέρα από την ορθότητα όλων των λεγόμενων του Πάνου, να συμπληρώσω ότι η “ροκάνα” κάνει μόνο για το σφίξιμο πλαστικών χορδών (κλασική κιθάρα). Τα “σύρματα” τα ξεφτιλίζει.

ΥΓ. Και πού να δεις τι “ζωγραφική” κάνεις άμα αλείψεις τις χορδές με λάδι!

Το βάζω εδώ για να μην ανοίγουμε καινούριο τίτλο…

Έχω βαλμένες χορδές 0,10 Bronze

Όταν ρθει η στιγμή (η ανάγκη) να αλλαχτούν, πρέπει να βάλω ακριβώς τις ίδιες?
αν βάλω ίδιο τύπο (μέγεθος), αλλά Silver, θα χει διαφορά?
γενικά, το ότι βγαίνουν διάφορες διαβαθμίσεις χορδών σημαίνει σημαντική διαφοροποίηση?