Τρίξιμο χορδής σε Βιολόλυρα

λύρα
(Νίκος Τζέλλος) #1

Καλησπέρα σε όλους,

έχω μια βιολόλυρα κατασκευής Σταγάκη και έχω πρόβλημα στη ΜΙ.
Συγκεκριμένα τσιρίζει λίγο και “νιαουρίζει”, δε βγάζει γεμάτο ήχο ούτε τη γλυκάδα που έχω ακούσει σε άλλες βιολόλυρες. Επίσης η έντασης της είναι πολύ χαμηλή.

Γνωρίζετε τι μπορώ να κάνω για επιδιόρθωση;

#2

Το πρώτο που μπορείς να κάνεις είναι να περάσεις φρέσκιες χόρδές σε όλο το όργανο, να βεβαιωθείς πως ο καβαλάρης και η ψυχή είναι στη σωστή θέση και να κάνεις έναν οπτικό έλεγχο περιμετρικά στο καπάκι για να ελέγξεις αν το όργανο είναι ανοικτό.
Αν όλα δείχνουν σωστά…τότε πρέπει δείς μάστορα, ειδικά αν θεωρείς πως ο ήχος άλλαξε.

(Νίκος Τζέλλος) #3

Το θέμα είναι οτι το όργανο από την αρχή είχε προβλημα με τη ΜΙ, πάντα ήταν αδύναμη.

Έχω αλλάξει ψυχές και καβαλάρηδες και εχω βρει εναν ο οποιος μου κανει καλή δουλειά, στην κονσολα ομως. Οσες φορες θελω να παιξω σε κλειστα γλεντια ομως, δεν αποδίδει το οργανο στην ενταση που πρεπει.

Η σωστή θεση του καβαλάρη και της ψυχης ποια είναι; Πως μπορω να υπολογισω τη καταλληλη αποσταση και ύψος;

#4

Δεν μπορώ με βεβαιότητα να σε βοηθήσω.Πολίτικη παίζω
Δεν υπάρχει απόλυτα σωστή θέση καβαλάρη-ψυχής…Υπάρχει μια γενικά σωστή θέση και μετά πάς και λίγο με το αυτί.
Η μι χορδή πάντως είναι εκτός συχνοτήτων που αποδίδει η τρίχορδη λύρα οπότε θα είναι και πιο δύσκολο να φτιαχτεί ένα όργανο με τόσο μεγάλο ευρος και αν το όργανο έχει φτιαχτεί με ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα και χροιά, κάπου υπάρχει και όριο για το πόσο μπορείς να επέμβεις.
Πολλές φορές, οι “αδυναμίες” κάποιου οργάνου τελικά είναι στοιχεία του χαρακτήρα του.
Στην Πολίτικη πχ, είναι πολύ δύσκολο να στήσεις όργανο με καλή μεσαία χορδή γιατί η ψηλή έχει μια δυσανάλογη εξωστρέφεια που κάνει το υπόλοιπο όργανο να ακούγεται συχνά κάπως θαμπό.
Αυτό όμως είναι χαρακτηριστικό της και έτσι παίζεται.
Ίσως θα έπρεπε να δεις και άλλα όργανα και τελικά να αποκτήσεις μια καλύτερη άποψη για το αν όντως το δικό σου υστερεί ή αν πρόκειται για χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου τύπου.
Δεν υπάρχουν πολλά που μπορείς να κάνεις ως μουσικός σε τέτοια περίπτωση πέρα απο το να σιγουρευτείς οτι έχεις καλές χορδές και ίσιο στήσιμο.
Καλύτερα σε μάστορα…

#5

Έτσι ξέρω κι εγώ Νίκο.

Αν έχεις εξαντλήσει το ψάξιμο σ’ αυτό το ζήτημα (ψυχές και καβαλάρηδες, που είπες ότι ήδη το ‘χεις ψάξει, και θέση αυτών), το επόμενο είναι να δοκιμάσεις άλλο τύπο χορδής. Αλλά βέβαια, αν ψάχνεις συμβουλή γι’ αυτό, μόνο από άλλους 4χ λυράρηδες θα βρεις!

Ή και από οργανοποιούς βέβαια.

(Νίκος Τζέλλος) #6

Δοκιμασα πιο χοντρη ΜΙ χορδή, αντι 13αρας χρησιμοποιώ 14. Θυμάμαι τη πρωτη φορα που δοκιμαδα ενα καβαλάρη απο καρύδια, το όργανο επαιζε σε “μεγαφωνο”, ήταν παρα πολυ δυνατή, και η ΜΙ είχε τον πιο ωραίο ηχο που εχω ακουσει σε λυρα, γεμάτος, μεστός. Μια βδομαδα μετά, σταμάτησε αυτό χωρίς καμια μετακινηση καβαλαρη ή ψυχής.