Το Α και το Ω του καβαλάρη στον ήχο

Καλημέρα στην ομάδα
Θα ήθελα να σας παραθέσω ένα μυστικό για να βελτιώσετε τον ήχο και την χροιά στο μπουζούκι σας
Για κάποιους φίλους ίσως είναι γνωστό και για κάποιους ίσως όχι
Όπως έχω αναφέρει πιο παλιά έχω ασχοληθεί πάρα μα πάρα πολύ όσο αφορά τον ήχο Και όσο αφορά τον καλό τον ήχο με όλες τις παραμέτρους του και σαν επαγγελματίας μπουζουκίστας που είμαι Όλα αυτά τα χρόνια
Ότι έχω δοκιμάσει σαφώς και δεν το έχω κάνει μόνος μου παρά μόνο παραθέτοντας ιδέες και συζητήσεις και επιτόπου υλοποίηση της ιδέας από οργανοποιούς
Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει ο καβαλάρης στην ποιότητα και την χροιά του ήχου;;
Η απάντηση η δική μου είναι η εξής
Τεράστιο ρόλο και με μεγάλη διαφορά
Τι ήχο θα σου δώσει ένας καβαλάρης;;
Δεν μιλάω για άλλο υλικό παρά μονάχα για τον γνωστό εβενο με το γνωστό κόκκαλο που έχουν όλα ή τουλάχιστον τα περισσότερα μπουζούκια
Τι ήχο θα σου δώσει ένας καβαλάρης;
Πόση επιφάνεια πρέπει να πατάει ο καβαλάρης;;
Πόσο φαρδύς η πόσο λεπτός πρέπει να είναι ένας καβαλάρης;;
Επηρεάζει τον ήχο που θα δώσει ο καβαλάρης από το όστρακο στις άκρες του;;;
Επηρεάζει τον ήχο που θα δώσει ο καβαλάρης όταν είναι σκέτος χωρίς όστρακα και πλαστικά;;;
Σε όλα αυτά που αναφέρω που είναι ακόμα περισσότερα η λύση της διαφοράς του ήχου είναι πολύ απλή όπως και να είναι ένας καβαλάρης
Μόλις ανοίξουμε την συζήτηση θα σας παραθέσω λοιπόν ένα μυστικό όπως και σας ανέφερα στην αρχή του νήματος μου για να διαπιστώσετε και εσείς το πόσο διαφορετικό ήχο θα βγάλει το όργανο σας αν δοκιμάσετε αυτό που θα σας πω

2 «Μου αρέσει»

Πέτρο οπως μπορείς να δεις στην αναζήτηση υπάρχουν πάνω απο 15 νήματα σχετικά με το καβαλαρη, σχετικά με το μέγεθος, τα υλικά και διαφορα αλλα.
Νομίζω οι περισσότεροι ανεξάρτητα την εμπειρία του καθενός μας, δύσκολα θα διαφωνήσουμε στο οτι ο καβαλάρης ειναι πολύ μεγάλο ποσοστό επί του ήχου και της άνεσης παιξίματος.
Απλά δεν κατάλαβα γιατί δεν αναφέρεις την πληροφορία εφόσον επιθυμείς να την μοιραστείς.
Αν περιμένεις κάποια ένσταση σχετικά με οσα ανέφερες δύσκολα θα την βρεις.
Μπορεις να μας πεις αυτο που θέλεις και μετα να αναπτυχθεί το νήμα.

1 «Μου αρέσει»

Πάνο καλημέρα
Μα σαφώς και θα αναφέρω
Εγώ τις γνώσεις μου αναφέρω όσες είναι αυτές για να μπορέσω να βοηθήσω όσο μπορώ κάποιους φίλους για αυτό και αναφέρω στο μήνυμά μου ότι κάποιο μυστικό που αφορά τον καβαλάρη ίσως το ξέρουν πολλοί αλλά και ίσως δεν το ξέρουν και πολλοί

Ένα λοιπόν μυστικό σε παρένθεση το οποίο έχω δοκιμάσει και το οποίο μου έδωσε 100% διαφορετικό αποτέλεσμα στον ήχο και την χροιά του Καβαλάρη είναι η κλήση που έδωσα στο κόκκαλο του Καβαλάρη

1 «Μου αρέσει»

Θα παραθέσω ένα σχέδιο πρόχειρο βέβαια για να σας δείξω τι εννοώ αναφέροντας την κλήση στον κόκκαλο
Στο σχήμα 1 θα δείτε το κόκαλο το οποίο έχω δώσει κλήση και μου έχει δώσει 100% διαφορετικό ήχο από αυτόν που είχα στην αρχή και στο σχήμα 2 παρουσιάζω το κόκκαλο που υπάρχει στην πλειοψηφία στους καβαλάρηδες

2 «Μου αρέσει»

Στην ζωγραφική θα τα πάω καλά αλλά πιστεύω να καταλαβαίνετε πάνω-κάτω τι εννοώ

1 «Μου αρέσει»

Αν κατάλαβα καλά, εννοείς να λιμαριστει το κόκκαλο όπως δείχνεις στο σχεδιάγραμμα, μιλαμε για κατι που δεν ειναι τόσο εύκολα ορατό με γυμνό μάτι, σωστά?
Ειναι κατι που το κάνεις σε όλα τα όργανα σου ?
Η το κανεις για όργανα με συγκεκριμένη χρήση, π.χ. στουντιο ?
Έχεις μήπως και φωτογραφία απο τέτοιο δικό σου καβαλαρη ?

Πολύ σωστά κατάλαβες πάνο και βέβαια όλα μου τα όργανα είναι με τέτοιο κόκκαλο στον Καβαλάρη
Και σε στούντιο και σε live αυτό τον καβαλάρη δουλεύω
Θα τραβήξω κάποιες φώτο να δείτε μέσα στην ημέρα
Η κλίση του κοκκαλού λοιπόν επηρεάζει θετικά πολλούς παράγοντες στον ήχο και στη χροιά
Είναι π.χ. όπως οι καβαλάρηδες στα βιολιά που στα οποία οι χορδές πατάνε πάνω σε πόλη ψηλή επιφάνεια για αυτό και δίνουν έναν αριστουργηματικό ήχο
Τώρα θα μου πεις άλλο βιολί άλλο δοξάρι άλλο πένα
Σωστό αλλά όλα είναι σχετικά
Πολλές φορές σε δοκιμές σε studio που εκεί ρόλο παίζουν τα πάντα ακόμα και το δάχτυλό σου το οποίο μπορεί να ακουστεί στο καπάκι την ώρα της ηχογράφησης έχουμε δει μεγάλες αποκλίσεις στην χροιά στο primo στο μεσαίο στο μπάσο με φλατ ρυθμίσεις ίδια απόσταση ίδια πένα ίδιος καβαλάρης ίδιο βάρος Καβαλάρη ίδιο χαράκωμα στο κόκκαλο
Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό
Αυτό οφείλεται στο ότι η κλήση στο κόκκαλο έχει σαν αποτέλεσμα την μικρότερη επαφή της χορδής με αποτέλεσμα να πάλλεται περισσότερο
Το ίσιο κόκκαλο έχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με τη χορδή Και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να εισχωρεί και περισσότερη βρώμα μεταξύ χορδής και άυλακοματος που σαν αποτέλεσμα έχει όπως γνωρίζουμε όλοι το όργανο να γίνετε λίγο πιο μουντό
Δεν είναι όμως εκεί η ουσία
Η ουσία τις κλήσεις στο κόκκαλο είναι ότι σε όποια περιοχή της ταστιέρας παίξεις ο ήχος βγαίνει 100% καθαρός
Υπάρχουν πολλοί παίκτες οι οποίοι στο παίξιμό τους η χούφτα τους περνάει η ακουμπάει μερικές φορές απαλά το κόκκαλο του Καβαλάρη που αυτό σαν αποτέλεσμα έχει να γίνεται μουντός ο ήχος στιγμιαία
Η μικρότερη επαφή που ακουμπάει η χορδή στο κόκκαλο με την κλήση που σας αναφέρω έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση της περίπτωσης αυτής στο να γίνει μουντό το όργανο έστω και στιγμιαία
Αλλά ας πούμε ότι πάλι και αυτό δεν έχει τόσο πρωτεύον ρολό
Το βασικό και σημαντικό λοιπόν σε όλη την υπόθεση τις κλήσεις στο κόκκαλο έχει να κάνει καθαρά Με τη χροιά και το ποσό καθαρά ακούγεται όλη η περιοχή του οργάνου στις αρμονικές και σε όλα
Δεν υπάρχει περιοχή στην ταστιέρα δεν υπάρχει τόνος ημιτόνιο πού να μην ακουστεί κρυστάλλινα
Και δεν μιλούμε για μικρή διαφορά αλλά για τεράστια

2 «Μου αρέσει»

Η μικρότερη επιφάνεια μειώνει την διαρκεια ζωης του κοκαλου ?

Πότε όχι ποτέ δεν μειώνει την διάρκεια ζωής του κοκκαλού
Πάντως μόνο και μόνο από περιέργεια θα ήθελα να το δοκιμάσετε για να διαπιστώσετε και μόνοι σας τη μεγάλη διαφορά που θα δείτε στο όργανο σας
Δεν είναι λόγια αλλά διαπιστώσεις που είδαν και μεγάλα ονόματα του μπουζουκιού

1 «Μου αρέσει»

Και σαν έτσι ας πούμε μία μικρή λεπτομέρεια που θα ήθελα να αναφέρω είναι ότι ακόμα και στην αλλαγή πένας ο ήχος παραμένει ο ίδιος
Τι εννοώ φίλε μου Πάνο με αυτό;;
Ξέρουμε για τις πένες το έχουμε αναφέρει χιλιάδες φορές σκληρές μαλακές τριγωνικές οβάλ κοκάλινες
Πόσες φορές έχουμε παιδευτεί ακόμα και την ώρα της δουλειάς με τις πένες
Επειδή έχω ψάξει και αυτό το θέμα με τις πένες και όπως γνωρίζεις η αλυσίδα στον ήχο ξεκινάει από το καραουλο μέχρι και την χορδιερα σε συνδυασμό με το χέρι την πένα ακόμα και με το αν παίζουμε με το μανίκι μας ή χωρίς μανίκι θα σου πω το εξής
Στην αλλαγή πένας με το κόκκαλο που αναφέρω η διαφορά ηχητικά είναι σχεδόν μηδενική
Η χροιά αλλάζει Και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πίστεψέ με πολλές φορές να Είμαι σε δίλημμα με το τι πένα να παίξω αφού το αποτέλεσμα που ακούω είναι το ίδιο

1 «Μου αρέσει»

Και σαν συμπλήρωμα των παραπάνω δεν θα ήθελα να παραλείψω ότι πολύ σημαντικό ρόλο επίσης σε όλα όσα αφορούν τον ήχο έχουν να κάνουν και οι χορδές

2 «Μου αρέσει»

Αυτο ειναι ευκολο οταν το ζητας απο εναν οργανοποιο η εχεις εναν συγκεκριμενο που σου φτιαχνει έτσι ολους τους καβαλαρηδες για τα οργανα σου ?

Περνα μια βολτα απο το αντίστοιχο νημα να μας πεις την αποψη σου. Ειναι μεγαλο θεμα και αυτες.

1 «Μου αρέσει»

φίλε Πάνο όλοι οι οργανοποιοί μπορούν να να φτιάξουνε το συγκεκριμένο κοκαλάκι
Εμπειρία έχουνε όλοι τους για αυτό και είναι κατασκευαστές απλά η διαδικασία ίσως πάρει αρκετές δοκιμές μέχρι να καταφέρεις να φτιάξεις το στάνταρ στο πόση επιφάνεια θα πατήσει η χορδή πριν δόσεις κλήση τελική στο κόκκαλο
Πληροφοριακά αναφέρω ότι τα δικα μου κόκαλα που είναι 2,5 χιλιοστά η επιφάνεια που πατάει η χορδή είναι 1,5 χιλιοστό δηλαδή δεν πατάει και στα 2,5 χιλιοστά
Και βέβαια θα καταθέσω την άποψή μου και στο νήμα με το θέμα χορδές

Θα παραθέσω δύο φωτογραφίες από τα όργανα μου να δείτε τι κλήση έχω δώσει στο κόκκαλο του Καβαλάρη


2 «Μου αρέσει»

Οι δύο όρθιες κατά μήκος του καβαλάρη πλευρές του κόκκαλου είναι και οι δύο κάθετες προς τις χορδές, όχι κάθετη η προς το καράουλο και λοξή η προς τη χορδιέρα, όπως θα έπρεπε σύμφωνα με το σκίτσο Νο. 1.

Απορία δική μου: το λοξό πρέπει να είναι εκείνο που βλέπει τη χορδιέρα, ή απλά πρέπει να προσέξουμε το μήκος του κόκκαλου όπου θα ακουμπάει η χορδή να είναι αρκετά μικρότερο από τη βάση του κόκκαλου, ανεξάρτητα ποια πλευρά θα είναι η λοξή;

Σωστά Νίκο η λοξή πλευρά πρέπει να κοιτάει προς τη χορδιερα και η επιφάνεια που θα πατάει η χορδή να είναι πιο μικρή από τη βάση του κοκκαλου π.χ. παράδειγμα όπως το δικό μου 2,5 χιλιοστα πάτημα κόκκαλο η βάση του και 1,5 χιλιοστο επιφάνεια που πατάει η χορδή

Νομίζω το πλάτος του καβαλαρη είναι φαρδυ για να χωράει compensation.
Εφόσων λοιπόν μπαίνεις στον κόπο να ασχοληθείς, δεν θα ήταν καλύτερο να ορίσεις ξεχωριστά το μηκος κάθε χορδής για καλυτερο intonation?

1 «Μου αρέσει»

Τι εννοείς το μήκος;;
Από ποιο σημείο ξεκινάει η κλήση;;;
Δεν καταλαβαίνω

το πάχος και η ταση κάθε χορδής επιρρεάζει το πως θα ακουστεί πατημένη.
οι μπασσες χορδές γενικά ψηλώνουν και φαλτσάρουν πατημένες σε σχέση με τις πιο πρίμες.
η λύση είναι να αυξήσουμε το μηκος χορδής μετρωντας σύμφωνα με την κάθε διάμετρο και ταση. οι πρίμες λοιπόν θα έχουν ας πούμε …κανονικό μήκος συμφωνα με την κλίμακα, οι μπάσσες λιγο παραπάνω
οπότε η συνολική επιφάνεια απο το κόκαλλο χωράει να ορίσεις λίγο διαφορετικό μήκος όπου χρειάζεται
δες εδώ.

1 «Μου αρέσει»