Τι σημαίνει καλό μπουζούκι ;

Για εμάς τους ερασιτέχνες καλο μπουζούκι μπορεί να σημαίνει δυνατός ήχος, χαμηλό action, ισιο μανίκι, προσεγμένο φυνιρισμα,ήχος που παραμένει στο χρόνο και τόσοι άλλοι παράγοντες που μπορεί να έχουν η να μην έχουν σχέση με την σωστή αξιολόγηση ενός μπουζουκιου.

Απο την άλλη μεριά έχω ακούσει επαγγελματίες μουσικούς να κάνουν μέτρια μπουζούκια να κελαηδουν με το παίξιμο τους!

Τελικα για κάποιον επαγγελματία ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες που διακρίνουν ένα μπουζούκι ως παρά πολύ καλο όργανο ;

Οι ίδιοι παράγοντες ακριβώς που ισχύουν και για τους ερασιτέχνες, δλδ τί σου ταιριάζει στο αυτί, στο χέρι και στην τσέπη (με εξαίρεση ίσως το τελευταίο, καθώς ο επαγγελματίας ζει από αυτό και θα πάρει πίσω τα χρήματά του σχετικά σύντομα).

Καλό όργανο είναι αυτό που δεν θέλεις να αφήσεις από τα χέρια σου.Για τον καθένα είναι διαφορετικό.Τώρα για ξύλα και χορδές δεν ξέρω.Έχω μπουζούκι του Ζοζέφ κληρονομιά από τον παππού μου που δεν θέλω να το βλέπω και τζουραδάκι που έχει φτιάξει φίλος και δεν το αφήνω όποτε το βρω.

θανάση μου, τελευταία ισχύει το ανάποδο -άμα βασίζεσαι στην βιομηχανία του θεάματος για την επιβίωσή σου, δύσκολα έχεις την δυνατότητα για το όργανο που θέλεις. τις καλύτερες συλλογές τις έχω δει σε φιλικά σπίτια γιατρών και δικηγόρων!

η διαφορά νομίζω είναι πως ένας που παίζει σπίτι του ή με τους φίλους του, εστιάζει στα ακουστικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά ενός οργάνου. ένας που παίζει σε μαγαζιά για τα φράγκα, ίσως χρειαστεί να αξιολογήσει περισσότερο παράγοντες όπως η ένταση και ο όγκος στο φυσικό ήχο, η συμπεριφορά με ενίσχυση, η αντοχή, η άνεση, ο δημοφιλής ήχος, η διακόσμηση…

Σύμφωνοι (και διάφορα άλλα επίσης), αλλά ο Σπύρος στην αρχική του ερώτηση προσπαθεί (τουλάχιστον, έτσι το εισπράττω εγώ) τρόπον τινά να «καλουπώσει» τα κριτήρια στην επιλογή του μπουζουκιού, πράγμα που είναι αδύνατο.

Ό,τι για τον ένα είναι σκουπίδι, για τον άλλο μπορεί να είναι χρυσός.

Έχει και μερακλήδες απλούς, και μερακλήδες-γνώστες, όπως και μερακλήδες-γνώστες που το φυσάνε, γουστάρουν και μπορούνε νά 'χουν…cʼest la vie!

Δηλαδή εάν μαζευτούν 3-4 επαγγελματίες μουσικοί η οργανοποιοι, δεν θα συμφωνήσουν ποτέ στο ποιο μπουζούκι είναι καλύτερο εξετάζοντας τα τρία τους μπουζούκια ;

Η απορεια μου είναι όπως σωστά την εξέφρασε ο φίλτατος Πικινος

Τοτε εάν όλα είναι υποκειμενοκα, κατα επεκτασηδεν υπάρχουν και αντικειμενικα καλοί όργανο ποιοι , για να φτιάχνουν αντικειμενικά καλά μπουζούκια

Αντικειμενικά καλά όργανα κατασκευάζουν όλοι οι ευσυνείδητοι και έμπειροι οργανοποιοί. Κατά τα άλλα όχι, ποτέ δεν θα συμφωνήσουν περισσότεροι του ενός μουσικοί ή όργανοποιοί για το απόλυτα καλύτερο όργανο. Και ευτυχώς που είναι έτσι.

Η συζήτηση αυτή, όπως αναμενόταν, έφτασε πολύ γρήγορα σε αδιέξοδο…

Στον καθένα ό,τι ταιριάζει στο χέρι του. Εγώ που βαράω δυνατά θέλω μπουζούκι που ν’ αντιστέκεται στο “σκάψιμο”. Όταν παίζω σκέτα στη ταβέρνα μ’ ενδιαφέρει να είναι φωνακλάδικο και πρίμο να μπορώ να τ’ ακούω. Στο σπίτι το θέλω πιο γλυκό και να μπασάρει λιγάκι.
Οπότε εκ των πραγμάτων χρειάζομαι τουλάχιστον δύο μπουζούκια.
Τώρα το υποκειμενικό θέμα είναι τόσο αυστηρά προσωπικό που είναι απίθανο να μπει σε συζήτηση.

Ας κάνουμε ένα βήμα πίσω και ας κοιτάξουμε την γενικότερη εικόνα, όχι μόνο για το μπουζούκι.

Τι είναι καλό όργανο για έναν μουσικό; Πόσα πράγματα είναι μόνο στο κεφάλι μας και πόσα στα χέρια/αφτιά μας;
Είναι ένας συνδιασμός των 2, κατά τη γνώμη μου.

Φυσικά ό κάθε μουσικός έχει στο μυαλό του έναν ήχο αλλά αυτή η ιδέα εμπλουτίζεται συνεχώς και απο επιρροές άλλων μουσικών αλλά και απο αλλαγές οργάνων. ένα όργανο καλού επιπέδου θα έχει να …προτείνει… μια ηχητική ιδέα στον μουσικό, την οποία μπορούμε είτε να την αποδεχτούμε, εμπλουτίζοντας το μουσικό μας λεξιλόγιο, είτε να την απορίψουμε αν δεν μας ικανοποιεί.
Και αντίστοιχα ένας καλός μουσικός αναπόφευκτα θα προσπαθήσει να βγάλει τα ηχοχρώματα που έχει ήδη στο μυαλό του σε κάθε όργανο που πιάνει και συχνά, ένα καλό όργανο σταδιακά θα προσαρμοστεί σε αυτές.

Απο εκεί και πέρα, φυσικά υπάρχουν και οι καθαρά ψυχολογικοί παράγοντες, πχ
έχω ίδιο όργανο με αυτό που παίζει ο Χ.Ψ.Ω. μουσικός άρα είναι τρομερό όργανο, αλλιώς δεν θα το έπαιζε
έχω ιστορικό όργανο 100 χρονών άρα αφού είναι σπάνιο ακούγεται και καλά
έχω όργανο που το έκανε όπως του το ζήτησα άρα είναι το καλύτερο για μένα
κλπ κλπ

Προσωπικά βλέπω το όργανο σαν συνεργάτη στη δουλειά μου. Κάθε συνεργασία έχει καλά και άσχημα και πολλές φορές ακόμα και καλές συνεργασίες τελειώνουν, αν έχει έρθει η ώρα τους.
Ακόμα και βρούμε κάτι που μας αρέσει, πάντα αναζητούμε κάτι νέο στην μουσική μας γλώσσα.
ένα καλό λοιπόν( για εμένα) όργανο, θα μου επιτρέψει να πάω ένα βήμα παραπέρα με τις μουσικές μου ιδέες και θα δεχτεί αυτά που έχω ήδη στο κεφάλι μου.

Ελπίζω να μη βγαίνω εκτος θέματος.

Ο φίλτατος αλκ, πιστεύω πως φέρνει το θέμα στη σωστή του διάσταση εξετάζοντας το μπουζούκι ως μουσικό όργανο και ως εργαλείο για να υπηρετήσει το λόγο που κατασκευάστηκε , δηλαδή να παράγει μουσική !

Ισως εκεί να κρύβεται η αντικειμενικότητα ή η υποκειμενικότητα αξιολόγησης του!