Αγαπητοι φιλοι και γνωστες της οργανοποιιας,
ζηταω τη γνωμη σας σε μια απορεια που μου εχει δημιουργηθει υστερα απο συζητησεις με φιλους και λατρες του μπουζουκιου.
Δεν γνωρίζω εάν είναι καθαρά τυχαίο, που ένα όργανο σαν το μπουζούκι, με τα τεχνικά “χαρακτηριστικα” του (και οι πρόγονοι αυτού) εμφανίστηκε, διαδόθηκε και αναπτυχθηκε στη περιοχή τις λεκάνης τις Μεσογείου-Μικράς Ασίας.
Κάποιος θα πει: μα φυσικά το όργανο αυτό , έχει επιρροές από όργανα που αποτέλεσαν τον πρόδρομο του στην αρχαία Ελλάδα, Βυζάντιο, Μικρά Aσiα, Πeρσια, Τουρκια κτλ.
Ας κάνουμε λοιπόν μια απλή υπόθεση.Ας υποθέσουμε πως το μπουζούκι εμφανιζόταν στην B.Αμερίκη για πρώτη φορα.Κάποιος(ή κάποιοι) λοιπόν κατασκεύαζαν ένα τέτοιο όργανο για πρώτη φορα, με τις ίδιες προδιαγραφές που άρχισε να κατασκευάζεται το μπουzouki στην πατρίδα μας στις αρχές του 20 αιώνα .
Πιστεύετε πως ένα τέτοιο όργανο θα βαστούσε πάνω από 10-15 χρονια, λόγο τον μεγάλων μεταβολών υγρασίας και ξηρασίας που επικρατούν στην αμερικανικη ήπειρο?
Κάποιος θα πει πως από τα πρώτα οργανοποιεία μπουζουκιού ήταν αυτό του Σταθοπουλου στη Ν.Υόρκη.
(Προηγειτο φυσικα αυτο του Δημητριου Μουρτζινου στα τελη του 19 αιωνα)
Ποσα όμως από αυτά τα όργανα τou μεγάλου οργανοποιού, άντεξαν στο χρόνο?
Το ότι ένα από τα πρώτα οργανοποιία κατασκευής μπουζουκιού αναπτύχθηκε στην Αμερικανικη ήπειρο, αυτό δεν σημαίνει και οτι το όργανο αυτό έιχε τα τεχνικά χαρακτηριστικά για να επιβιωσει στις συνθήκες τις Αμερικής.Απλα ο μεταναστης Σταθοπουλος εφερε μαζι του στην ξενιτια, τη γνωση και το παθος για ενα παραδοσιακο οργανο της χωρας απο την οποια καταγοταν.
Ισως στο τέλος, το μπουζούκι θα ήταν ένα πολύ διαφορετικό κατασκευαστικά όργανο για να αντέξει στις καιρικές συνθήκες του περιβάλλοντος από αυτό που ξέρουμε σήμερα εαν η χωρα προελευσης ηταν διαφορετικη ακομα και εαν τα ακουσματα και οι μουσικες επιροες ηταν οι ιδιες.
Δεν είναι ίσως τυχαίο πως πολλά μπουζούκια που προορίζονται για Αμερική στις μερες μας, κατασκευάζονται με "βέργα"ή “ανθρακονηματα” ή με 5-7 laminated κόντρες Και δεν είναι τυχαίο επίσης πως πολύ καλές κατασκευές από “επωνουμους” οργανοποιούς, επέζησαν στην χωρα μας, ενώ αλλα από τους ιδιους οργανοποιούς όταν σταλθηκαν στο εξωτερικό , δεν μπόρεσαν να επιζήσουν?
Ηξεραν οι παλιοί οργανοπαίχτες για “υγρασιομετρα”, και θαλάμους σταθερής θερμοκρασίας και υγρασίας, όπως πολλοί φίλοι κυρίως στις Βόρεις περιοχές της Αμερικής (ΝΥ) πασχίζουν να φτιαξουν για να διατηρήσουν τα μπουζούκια τους?
Στο ερώτημα λοιπόν γιατί το βιολί, η κιθάρα και αλλα έγχορδα κράτησαν διάμεσο των αιώνων, μηπως θα έπρεπε να προσλαβουμε και την παράμετρο, του ότι ένα όργανο, κατασκευάστηκε, ευδοκίμησε και διαδόθηκε με αυτά τα texνικα χαρακτηριστικά που το ξέρουμε σημερα, λογο και τοπικων καιρικων συνθηκων?
Παρακαλω διορθωστε με εαν ο συνηρμος μου αυτος εχει βγει εντελως εκτος θεματος!LOL
PS:Aς ερθει καποιος στο Μιαμι τους μηνες του καλοκαιριου( απο Μαιο μεχρι αρχες Οκτωμβριου) να παιξει μπουζουκι εξω απο το σπιτι, και θα δει το οργανο να “κολυμπαει στην υγρασια…(75%)”.