Επισκευή-συντήρηση μπουζουκιού

μπουζούκι
θεσσαλονίκη
#1

Καλησπέρα στην παρέα,
είμαι καινούριος στην παρέα και προσπάθησα να διαβάσω όσο περισσότερα μπορούσα πριν θέσω τα ερωτήματα μου.
Έχω ένα μπουζούκι, σχεδόν εικοσαετίας, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα. Είχε αγοραστεί από ένα οργανοποιείο στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης (Καμπάνα λέγεται), από τους γονείς μου ως δώρο για μένα. Θυμάμαι όταν το είχα πρωτοπάρει δοκιμάζοντας τις χορδές, τι ωραίο καθαρό ήχο έβγαζε και πως παρόλο που δεν έχω και “μουσικό αυτί”, ξεχώριζα τις νότες. Για διάφορους λόγους το μπουζούκι μπήκε στη θήκη του (βαλίτσα) και έμεινε εκεί μέχρι πριν 15 μέρες, που αποφάσισα ότι ήρθε καιρός να “ξεπληρώσω” αυτό το χρέος προς τον εαυτό μου και να μάθω να παίζω μερικά τραγουδάκια έτσι για την παρέα και τον εαυτό μου. Το έβγαλα λοιπόν από τη θήκη, παρήγγειλα καινούριες χορδές, καθάρισα όσο μπορούσα τα κλειδιά που είχαν σκουριάσει, το κούρντισα και άρχισα να κάνω ορισμένες ασκήσεις. Μετά από μερικές ημέρες (προχθές για την ακρίβεια άρχισα να καταλαβαίνω παραφωνίες, βασικά έναν ήχο σαν αυτόν που λέμε “μικροφώνισμα”. Διαβάζοντας άλλα παρόμοια θέματα στο φόρουμ άρχισα να ψάχνω το όργανο να βρω προβλήματα Διαπιστώνω λοιπόν ότι ο ζυγός που αποτελούνταν από ένα ξύλο και ένα κόκκαλο από πάνω έχει μείνει μόνο με το ξύλο και το κόκκαλο αγνοείται, ενώ έχω αμφιβολίες αν ο καβαλάρης πατάει 100% καλά πάνω στο καπάκι. Τέλος η σκουριά στα κλειδιά και στις παλιές χορδές δείχνει ότι το όργανο έφαγε υγρασία εκεί που ήταν τόσα χρόνια. Πάντως το “μικροφώνισμα” το αντιλήφθηκα πρώτα φορά την Τρίτη που έβρεχε και είχε και πολύ υγρασία, ενώ τις προηγούμενες ημέρες με καλό καιρό δεν κατάλαβα κάτι τέτοιο.

  1. Πιστεύετε ότι για έναν άνθρωπο που απλά θέλει να κάνει το κέφι του, να μάθει να παίζει για την ψυχαγωγία του το μπουζούκι θα χρειαστεί κάτι παραπάνω από προσθήκη του κόκαλου και καμιά αλλαγή-ρύθμιση του καβαλάρη;
  2. Αν χρειάζεται περισσότερη δουλειά από αυτή που είπα , επομένως και με υψηλότερο κόστος, αξίζει τον κόπο να το πάω σε κάποιον οργανοποιό (το όργανο είχε αγοραστεί αν θυμάμαι καλά 120.000 δρχ το 2000) για επισκευή; με ενδιαφέρει ιδιαίτερα να μην ανεβεί πολύ το κόστος, γιατί μετά από μερικά μήνες, αφού αποδείξω στον εαυτό μου ότι δεν θα το παρατήσω πάλι σε καμιά αποθήκη, θέλω να αγοράσω έναν μπαγλαμά και να μάθω. Το μπουζούκι θέλω να το χρησιμοποιήσω για να αποκτήσω γνώσεις και ικανότητες μέχρι να μαζέψω κανένα 200ρι-300ρι να πάρω ένα μπαγλαμαδάκι.
  3. Επειδή μου είναι πολύ δύσκολο το επόμενο διάστημα να κινηθώ προς τα μέρη που είναι το οργανοποιείο του κατασκευαστή, μπορεί κάποιος να προτείνει κάποιο εργαστήριο για επισκευή, έστω και για τον ζυγό και τον καβαλάρη στη Θεσσαλονίκη;
0 Likes

(Νίκος Πολίτης) #2

Αγαπητέ Περαστικέ, καλώς όρισες και ελπίζω να μείνεις, να μην (απλά) περάσεις. Θα περιγράψω τη δική μου συλλογιστική, παίρνοντας φυσικά υπόψη τις δικές σου επιθυμίες, όπως μας τις παρουσιάζεις. Αν, λοιπόν, απλά και μόνο θέλεις (αρχικά τουλάχιστο, γιατί ποτέ δεν ξέρεις….) να μάθεις να γρατζουνάς αξιοπρεπώς ένα όργανο, τραγουδώντας με την παρέα, σκέψου αν αυτό το προσπαθήσεις καλύτερα με το υπάρχον μπουζουκάκι ή με έναν μπαγλαμά, που κάπου υποψιάζομαι ότι σε τραβάει περισσότερο. Θα το καταφέρεις είτε σολάροντας (με το μπουζούκι), είτε συνοδεύοντας (με τον μπαγλαμά). Πίστεψέ με, τις καλύτερες πιθανότητες να πετύχεις αυτό που θέλεις θα τις έχεις με το όργανο που σε τραβάει, είτε ο μπαγλαμάς είναι αυτό, είτε το μπουζούκι.

Αν τελικά προτιμάς τον μπαγλαμά, τότε τις γνώσεις και τις ικανότητες που οπωσδήποτε θα χρειαστούν, φρόντισε να τις αποκτήσεις απευθείας σ’ αυτόν. Πάρε λοιπόν το μέχρι τώρα παρατημένο μπουζούκι και πήγαινέ το σε έναν καλό οργανοποιό, με σκοπό την ανταλλαγή. Οι γονείς σου είχαν ξοδέψει κάποια λεφτουδάκια και, αν το όργανο δεν έχει πάθει μεγάλες ζημιές από την υγρασία και οτιδήποτε άλλο επιπλέον, τότε ίσως να μη χρειαστείς χρήματα για έναν αξιοπρεπή μπαγλαμά, άιντε το πολύ να τσοντάρεις και κάτι. Οπότε, μόλις τα βρεις με τον εαυτό σου, ξεκίνα να ψάχνεις την πιάτσα των οργανοποιών. Αν πάλι προτιμήσεις μπουζούκι, τότε ο οργανοποιός που θα επιλέξεις θα σου πει τί ακριβώς πρέπει να διορθωθεί.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, εδώ είμαστε και πάλι να τα συζητήσουμε.

1 Like

#3

Πρώτα από όλα σε ευχαριστώ για την απάντηση. Όπως καλά κατάλαβες, ο μπαγλαμάς με τραβάει περισσότερο, γιατί νιώθω ότι ταιριάζει με την τωρινή προσωπικότητα μου περισσότερο. Το αγαπώ και το μπουζούκι, γι’ αυτό και δεν σκέφτομαι να το δώσω, απλά θέλω η όποια επισκευή του να είναι σχετικά “επιφανειακή”, δηλαδή τα απαραίτητα για να βγάζει έναν αξιοπρεπή ήχο, να μπορώ να εξασκούμαι και να μην μου τραβήξει χρήματα που θέλω το επόμενο διάστημα να διαθέσω για να αγοράσω ένα μπαγλαμαδάκι.

Επίσης έχω ένα άλλο κακό χούι. Όταν μαθαίνω κάτι, θέλω να το μαθαίνω και από την καλή και την ανάποδη. Δηλαδή και θεωρία και πράξη. Αυτές τις 15 μέρες δηλαδή (μέχρι χθες που ανακάλυψα την απουσία του κόκκαλου στον ζυγό) κατέβασα και πολύ θεωρία γενικά για τη μουσική, και μελέτησα και έγραψα και απευθύνθηκα και σε γνωστούς μου μουσικούς να με προσανατολίσουν στο διάβασμα. Θέλω ότι κάνω να καταλαβαίνω τι είναι και τι γίνεται και νομίζω πως έτσι πολλαπλασιάζεται και η πρακτική πρόοδος από ένα σημείο και αφομοιώνεις καλύτερα και την πράξη. Δεν είμαι άνθρωπος που θα είναι ικανοποιημένος με το να ακολουθώ απλά μια ταμπλατούρα. Το μερικά τραγουδάκια το έγραψα για να δείξω ποιος είναι ο σκοπός της εκμάθησης. Η ευχαρίστηση η δική μου και της όποιας παρέας. Νομίζω λοιπόν πως σε αυτή τη διαδικασία για τους επόμενους μήνες το μπουζούκι θα με βοηθήσει καλύτερα να μάθω, αφού διαπίστωσα ότι υπάρχει περισσότερο υλικό και όταν αποκτήσω μια στοιχειώδη βάση να ασχοληθώ αποκλειστικά “πρακτικά” με τον μπαγλαμά.

Σε σχέση με την επισκευή αν είχες να μου προτείνεις κάποιο εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη θα το εκτιμούσα. Καλό βράδυ.

2 Likes

(Νίκος Σαρηγιάννης) #4

φίλε μου καλώς ήρθες! πολύ σωστά σκέφτεσαι, και θα μάθεις γρήγορα άμα ψάχνεσαι τόσο.
δεν είμαι από θεσσαλονίκη οπότε ξέρω μόνο τους κορυφαίους μαστόρους εκεί, αλλά σίγουρα θα υπάρχει κάποιος να κάνει τέτοιες απλές επισκευές. μήπως ο δεκαβάλλας, τί λένε οι βόρειοι;

0 Likes

(Μάνος Τουρπάλης) #6

καλημέρα.

Σε ποια περιοχή είσαι / ενδιαφέρεσαι να βρεις οργανοποιό ?

1 Like

#7

Καλησπέρα,
μένω στα κάστρα. Πέρα από τα προφανή κοντινά μέρη (πχ Συκιές, Νεάπολη, Πολίχνη, κέντρο της πόλης) περιοχές με εύκολη πρόσβαση και που δεν χρειάζεται να μπλέξεις πολύ στα στενά κλπ με βολεύουν. (πχ Ευκαρπία, Τούμπα, Τριανδρία κλπ). Το πρόβλημα μου είναι πως επειδή όπως οι περισσότεροι που έχουμε οικογένεια κάνω τον ταξιτζή για την υπόλοιπη οικογένεια, σπάνια έχω περισσότερη από μία ώρα διαθέσιμη μαζί με τη το χρόνο της οδήγησης. Έτσι κάποιες συγκεκριμένες περιοχές είναι που δεν με βολεύουν (πχ Εύοσμος, Χαριλάου, Καλαμαριά). Προφανώς μεταξύ δύο τεχνιτών ισάξιων θα προτιμήσω αυτόν που είναι εγγύτερα για να μπορώ να ξαναπάω πιο εύκολα, όποτε χρειάζεται συντήρηση ή κάποια επισκευή το μπουζούκι. Ευχαριστώ για την απάντηση.

0 Likes

(Μάνος Τουρπάλης) #8

δες αυτήν την σελίδα, οι τέσσερεις πρώτοι - (τουλάχιστον, μπορεί και περισσότεροι παρακάτω) - είναι εντός των περιοχών που κινείσαι.


Αν καταλαβαίνω καλά από όσα γράφεις, ένα κόκκαλο και σετάρισμα θες, δεν είναι δύσκολη δουλειά αλλά δεν έπεται ότι σε μια ώρα θα είναι έτοιμο.
Αν ήσουν ανατολικότερα θα μπορούσαμε να βρεθούμε να το κάνουμε μαζί, αλλά εγώ είμαι εκτός πόλης (Θέρμη) και κάνω επίσης τον ταξιτζή :grin:

4 Likes

#9

Καλησπέρα και πάλι,
πρώτα από όλα ευχαριστώ για την προθυμία να με εξυπηρετήσεις. Στο μεταξύ είχα κάνει κι εγώ 2-3 τηλέφωνα σε καταστήματα που βρήκα μέσω αναζήτησης στο ίντερνετ μέχρι που βρήκα ένα σε βολική περιοχή που επισκευάζει μουσικά όργανα. Πνοή και Νύξη λέγεται και είναι στο κέντρο. Η αλήθεια είναι πως μου έδωσε την εικόνα ότι ασχολείται κατά κανόνα με κιθάρες, αλλά η ψυχολογική μου κατάσταση ήταν τέτοια που ήθελα να το δώσω όσο γίνεται πιο γρήγορα, γιατί έχω μεγάλη ανυπομονησία να συνεχίσω την εξάσκηση. Το άφησα χθες. Το έριξε εκείνη τη στιγμή μια ματιά και το δοκίμασε. Το καλό είναι πως μου είπε ότι δεν είναι καθόλου σκευρωμένο, παρόλο που έμεινε τόσα χρόνια αχρησιμοποίητο στην ντουλάπα και του έκανε καλή εντύπωση σαν όργανο. Θα βάλει το κόκκαλο, και θα κάνει και ένα “γενικό” σέρβις, λίγο τα τάστα, λίγο θα ρυμίσει τον καβαλάρη κλπ. Από τιμή σε σύγκριση με ένα οργανοποιείο που είχε τιμές στο ίντερνετ μου φάνηκε λίγο πιο ακριβό, αλλά δεν γίνεται να τα έχουμε όλα δικά μας. Στο ψάξιμο βρήκα και το παρακάτω μαγαζί που μου έκανε πολύ καλή εντύπωση η εικόνα των οργάνων του, και ο ήχος από 1-2 που έχει ανεβάσει ο κατασκευαστής: https://www.facebook.com/echowoodluthiery/
Ποια είναι η γνώμη σου;

0 Likes

(Μάνος Τουρπάλης) #10

καλημέρα (ΣΚ σπανίως “μπαίνω” στο ιντερνετ, γι αυτό και η καθυστέρηση). Η “Πνοή και Νύξη” απ’ ό,τι ξέρω όντως ασχολείται κυρίως με κιθάρες - αλλά κάνει σοβαρή και επαγγελματική δουλειά, καλή επιλογή για την δουλειά που ήθελες. Το σετάρισμα είναι σημαντικό, ειδικά σε όργανα που έχουν καιρό να παιχτούν.
Το άλλο μαγαζί δεν το ξέρω καθόλου και δεν έχω άποψη. Πράγματι καλά φαίνονται τα όργανα, αν και εμένα προσωπικά κάποιες λεπτομέρειες με ξενίζουν κάπως (όπως το volute - τεχνική διαμόρφωσης της ένωσης του καράολα, σε αμερικάνικες κυρίως κιθάρες ή οι “έτοιμες” και κάποιες φορές “εκτός κλίμακας” (αναλογία εννοώ) ροζέτες - βέβαια αυτό έχει να κάνει και με την τιμή).
Φαντάζομαι ότι θα ψάξεις πριν αγοράσεις, καλό είναι να δεις όσο πιο πολλά όργανα μπορείς - και με την ευκαιρία να γνωρίσεις και τους οργανοποιούς. Πολλές φορές η “χημεία” είναι επίσης σημαντικός παράγοντας.
Εγώ είμαι βαθειά Αλεξανδρικός και Θεοδωρακικός (όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά), οπότε δεν θα σε κατευθύνω καθόλου γιατί έτσι κι αλλιώς εκεί θα κατέληγα.

0 Likes

#11

Όταν λες Αλεξανδρικός και Θεοδωρακικός, εννοείς τον Αλεξανδρή στην Τούμπα και τον Θεοδωράκη στην Ιπποδρομίου; γι’ αυτόν στην Ιπποδρομίου κι εγώ έχω ακούσει πολύ καλά λόγια.Πάντως να πω την αλήθεια, επειδή με έχει εντυπωσιάσει το γεγονός ότι μετά από 18,5 χρόνια το μπουζούκι που πήρα από την καμπάνα (Παλάβρατζης) και παρόλο που δεν είχα πάρει κανένα μέτρο για να μην σκεβρώσει, είναι σε πολύ καλή κατάσταση, θα τον επισκεφτώ σίγουρα να δω αν ασχολείται με μπαγλαμάδες. Όπως και να 'χει ευχαριστώ πολύ για την βοήθεια. Όταν το μάθω το όργανο θα κάνουμε ντουέτο :-).

0 Likes

(Νίκος Σαρηγιάννης) #12

ναι, αυτοί. εξαιρετικοί και ο αλεξανδρής και ο θεοδωράκης!

0 Likes

#13

Επιτέλους ξανά στα χέρια μου το μπουζουκάκι. Άργησαν λιγάκι, γιατί είχαν πολύ δουλειά, αλλά άξιζε τον κόπο η αναμονή. Ο ήχος βελτιώθηκε και το όργανο μου φαίνεται πιο εύκολο στο παίξιμο (βασικά δεν κολλάνε τα δάχτυλα στα διαστήματα της ταστιέρας). Ευχαριστώ άπαντες για την προθυμία να με βοηθήσουν. Τώρα μελέτη και εξάσκηση και μετά βάζουμε πλώρη για ένα μπαγλαμαδάκι.

2 Likes

#14

Θα αλλάξω τον τίτλο σε “οι περιπέτειες ενός οργάνου”. Μετά τη συντήρηση ο κύριος θόρυβος που με ενοχλούσε, εξαφανίστηκε. Ωστόσο τη 2η μέρα εντόπισα άλλους δυο θορύβους. Ο ένας ήταν σαν σφύριγμα, σαν μικροφώνισμα πάλι. Σκέφτηκα ότι ίσως έφταιγε ο μαγνήτης που είχε το μπουζούκι από τότε που μου το χάρισαν (ποτέ δεν κατάλαβα τη χρησιμότητα του, αφού δεν σκόπευα να παίξω με κονσόλα ποτέ). Κατακρεούργησα τον μαγνήτη και έμεινε μόνο ένα μέρος από το καλώδιο του στο ηχείο του μπουζουκιού κολημμένο με χαρτοταινία για να μην κουνιέται. Πλέον έμεινε ένας θόρυβος, ο οποίος εντόπισα ότι οφείλεται στην 4η χορδή (είναι τετράχορδο) και τις περισσότερες φορές φταίει μόνο η “χοντρή” (αν κατάλαβα καλά τη λέτε Μουργκάνα) από τις δύο χορδές. Παίζω δηλαδή, ξεκινάει ο θόρυβος και αν βάλω το δάχτυλο μου στην 4η χορδή ο θόρυβος σταματάει και καταλαβαίνω ότι η χορδή έτρεμε. Διαπίστωσα πως η σχισμή στον Καβαλάρη δεν είναι αρκετά μεγάλη, ώστε να κάτσει μέσα της η χορδή. Κοιτώντας με το μάτι στο ύψος του Καβαλάρη είναι η μόνη σχισμή που δημιουργείται κάτω από τη χορδή ένα κενό που βλέπεις μέσα στη σχισμή, ενώ οι άλλες είναι καθισμένες μια χαρά. Πριν 10 μέρες έβαλα χορδές La Bella BZ508 όπου η συγκεκριμένη χορδή είναι 0,32 πάχος ενώ όλα τα υπόλοιπα σετ που κυκλοφορούν στην αγορά βλέπω ότι έχουν 0,28 ή 0,26. Υπάρχει η πιθανότητα να φταίει αυτό; Εξ’ αρχής ο κατασκευαστής να είχε ρυθμίσει τις σχισμές για χορδή 0,28 ή 0,26 και τώρα να μην χωράει η χορδή; το περίεργο είναι πως ο θόρυβος αυτός δεν δημιουργείται όταν παίζω τις άλλες χορδές ελεύθερες, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες χορδές και τάστα. πχ όταν παίζω Ντο από τη 2η χορδή (3ο τάστο). Και λέω τι γίνεται συντονίζονται, επειδή παίζουν την ίδια νότα; Πιστεύετε ότι μπορεί να φταίει αυτό και με μια πιο λεπτή χορδή που θα κάτσει καλά να σταματήσει ο θόρυβος; μέχρι να αντικαταστήσω τη χορδή θα ήταν ασφαλές να την "κολλήσω με χαρτοταινία, ώστε να μην κουνιέται; σκέφτηκα να την βγάλω, αλλά νομίζω πως δεν θα είναι καλό, αφού το όργανο είναι φτιαγμένο για να δέχεται δύναμη από 4 χορδές. Το να βγάλω τη μια χορδή μέχρι να πα΄ρω την καινούρια δεν θα δημιουργήσει ανισορροπία δυνάμεων;

0 Likes

(Μάνος Τουρπάλης) #15

Perastikos χαλλλαρά.
“Για τέτοια μικροπράγματα δε σκάω την καρδιά μου” που λέει κι ο Παπαϊωάννου, (3η στροφή)

Αν μια χορδή μπαζάρει “ανοιχτή” (μπζζ… buzzing το λένε οι Αμερικάνοι και το θεωρώ σωστό γιατί δεν είναι ταστάρισμα, δεν υπάρχει στα Ελληνικά αντίστοιχη λέξη εκτός από “συντονισμό”, τουλάχιστον εγώ δεν ξέρω άλλη) - τότε φταίει ένα από τα δύο κόκκαλα, αφού η χορδή δεν πατάει πουθενά αλλού. Αν ακούς επιπλέον ήχους / συντονισμούς όταν πατάς κάποιο τάστο, τότε φταίει είτε το κάτω κόκκαλο του καβαλάρη είτε κάποιο τάστο (αυτό που πατάς ή το/τα επόμενο/α προς το ηχείο).
Αν ο ήχος που σε ενοχλεί ακούγεται με τη χορδή ανοιχτή, τότε οφείλεται όντως στις εγκοπές στο(α) κόκκαλο(α). Στην ¨Πνοή και Νύξη" δεν σου άλλαξαν χορδές ? αυτές είναι άλλες που έβαλες μετά το σετάρισμα ?
Σε κάθε περίπτωση αυτό περιλαμβάνεται στο σετάρισμα και θα πρέπει να τους το ξαναπάς να επιμεληθούν, δεν είναι τίποτα να ανοίξουν λίγο παραπάνω το κανάλι, δεν θα γκρινιάξει κανείς, απλώς θα τους ξέφυγε (δεν είναι δύσκολο ξέρεις, αν κάποιος δεν παίζει το συγκεκριμένο όργανο - και αυτό δεν τον μειώνει).

Δες λίγο πώς πρέπει (θεωρητικά) να χαράζεις το κόκκαλο (άρθρο για πάνω κόκκαλο (nut) για κιθάρες αλλά ισχύει για τη χάραξη γενικώς)
http://www.lutherie.net/nuts.html

Αν όμως έχεις σκοπό να αλλάξεις διάμετρο, κάνε πρώτα μια δοκιμή μόνος σου αλλάζοντας μόνο την συγκεκριμένη χορδή (υπάρχουν βέβαια και χορδές “σκέτες” εκτός σετ, πάρε μια και άλλαξέ την). Αυτό σε περίπτωση που ο Π+Ν έχει ειδικό σετ από λίμες για κόκκαλα με μεγάλη ακρίβεια (η διαφορά 0.028 με 0.032 in είναι μόλις 0,10 χιλ.), που πιστεύω ότι έχει μιας και φτιάχνει ηλεκτρικές κτλ. Γιατί αν χαραχτεί υπερβολικά φαρδειά η εγκοπή, η χορδή με μικρότερη διάμετρο θα “παίζει” μέσα της και πιθανόν να έχεις πάλι προβλήματα.

Τέλος πάντων, η γνώμη μου είναι να δοκιμάσεις καταρχάς με χορδή 0.028 - ή όποια άλλη σκοπεύεις να βάλεις. Αν συνεχίσει το πρόβλημα, τότε πιθανόν να θέλει άνοιγμα η εγκοπή και σε κάθε περίπτωση είναι κάτι που έχεις ήδη πληρώσει στο σετάρισμα. Μπορείς και μόνος σου να χαράξεις το κόκκαλο, χρησιμοποιώντας μια χορδή σαν λίμα: χρησιμοποίησε το κομμάτι που θα περισσεύει από τον καράολα (μην την κόψεις από την αρχή αλλά αφού την περάσεις). Την κρατάς τεντωμένη και την περνάς πολλές φορές μέσα από την εγκοπή (μπρος - πίσω) μέχρι να “πιάσεις” τη διάμετρο που θες.
Το μπουζούκι δεν θα πάθει τίποτα αν μείνει μερικές ώρες / μέρες χωρίς την μια μουργκάνα (είναι σαν να ήταν λίγο ξεκούρδιστο), αλλά πριν κάνεις την εγκοπή καλά είναι να έχεις την χορδή για καναδυο μέρες επάνω - να αποκτήσει όσο γίνεται την τελική του γεωμετρία (όσο γίνεται γιατί με τις αλλαγές στον καιρό αλλάζει λίγο κι αυτό).

Πάλι πολλά έγραψα, συγχωρέστε με απλώς ήθελα να μεταφέρω ότι δεν είναι κάτι σοβαρό και γίνεται εύκολα.

2 Likes

#16

Καλησπέρα, Μάνο. Κάθε απάντηση σου είναι γεμάτη πολύτιμες πληροφορίες για μένα. Είπα πριν το πάω ξανά στην Π και Ν να το ψάξω μόνος μου για δύο λόγους:

  1. Δεν θέλω να το αποχωριστώ και πάλι έστω και για 2-3 μέρες αν είναι κάτι που μπορώ να κάνω. Πάνω που πάω να κάνω συνεχόμενες ασκήσεις και να πάω σε επόμενο επίπεδο, τσουπ να πάλι διακοπή.
  2. Το να μάθω το όργανο για μένα δεν είναι μόνο να βαράω τις πενιές, αλλά να το "καταλαβαίνω, γι’ αυτό και το ψάχνω μόνος να κατανοήσω το ρόλο κάθε μέρους του οργάνου, τι μπορεί να πάει στραβά, άρα τι θα πρέπει να προσέχω.

Όλο και περισσότερο τείνω να καταλήξω ότι φταίει το γεγονός ότι η Μπουργάνα ΝΤΟ δεν πατάει καλά στον μεγάλο καβαλάρη, Στην ουσία είναι σαν να μην βρίσκεται μέσα σε σχισμή. Ο θόρυβος εμφανίζεται πάντα όταν πατάω ΝΤΟ σε οποιαδήποτε χορδή. ΝΤΟ σε ελεύθερη χορδή δεν υπάρχει παρά μόνο στην ίδια την τέταρτη χορδή, οπότε λογικό είναι να μην εμφανίζεται ο συντονισμός σε άλλη ελεύθερη χορδή. Τον θόρυβο τον πρόσεξα όταν έκανα ασκήσεις στην ΝΤΟ μείζονα ξεκινώντας από τη δεύτερη χορδή 3ο τάστο, γι’ αυτό και την άκουγα μόνο εκεί. Σήμερα συνειδητά είπα να βρω ασκήσεις και από άλλες θέσεις της ΝΤΟ και διαπίστωσα ότι και στην πρώτη χορδή (10ο τάστο αν θυμάμαι καλά) όταν βαράω ΝΤΟ και στην τρίτη χορδή ακούγεται πάλι το “μπιζάρισμα” της Μπουργάνας από την 4η χορδή. Πραγματικά δεν μπορούσα να φανταστώ τέτοιο φαινόμενο συντονισμού και νόμιζα πως ήταν η φαντασία μου, αλλά από τη στιγμή που το επιβεβαιώνεις ότι μπορεί να συμβεί νομίζω πως εκεί είναι το πρόβλημα. Στο δια ταύτα, παρήγγειλα δυο σετ χορδών. Στο ένα η Μπουργάνα είναι 28αρα και στο άλλο 26αρα. Σκεφτόμουν να δω δω ποια από τις δύο ταιριάζει πιο καλά στη σχισμή και να κρατήσω αυτή.

0 Likes

#17

Μα αυτό ακριβώς είναι ο συντονισμός!

Δοκίμασε να τραγουδήσεις μπροστά στην τρύπα του ηχείου τις νότες των τεσσάρων ανοιχτών χορδών. Θα τις ακούσεις ν’ ανταποκρίνονται, δημιουργώντας κάτι σαν αντήχηση, και υποθέτω ότι όταν φτάσεις στο Ντο θ’ ακούσεις και το τρίξιμο. Μπορεί ν’ ακούσεις ένα ανεπαίσθητο τρίξιμο και στο Φα, γιατί το Ντο συντονίζεται (δευτερευόντως) και με το Φα. Αν πάλι τραγουδήσεις ένα ημιτόνιο πιο δίπλα από τη νότα οποιασδήποτε ανοιχτής, η ανταπόκριση των χορδών θα είναι μια παγερή σιωπή.

Είναι το φαινόμενο στο οποίο στηρίζεται η λειτουργία των συμπαθητικών χορδών. Αυτός είναι ο πιο γνωστός (σ’ εμένα τουλάχιστον!) από πολλούς τρόπους αξιοποίησης του φαινομένου.

2 Likes

#18

Καλησπέρα και πάλι. Δεν θα σας αφήσω σε ησυχία, όπως δεν με αφήνει και το μπουζουκάκι μου. Όπως είχα γράψει και παλιότερα έχω το θέμα του συντονισμού που αφορά κυρίως τη Ντο μουργκάνα, αλλά όχι μόνο (εμφανίζεται και στις άλλες χορδές, αλλά όχι τόσο έντονα). Επειδή ναι μεν με ενοχλεί, αλλά δεν θέλω ούτε κατά διάνοια να το αποχωριστώ έστω και για 3-4 ημέρες από τη στιγμή που προς το παρόν δεν διαθέτω άλλο όργανο, είπα να το ψάξω λίγο μόνος και θα ήθελα τη γνώμη κάποιων πιο έμπειρων αν σκέφτομαι σωστά. Ρωτώντας πας και στην Πόλη, λένε και λίγο αυτό, λίγο παρόμοια θέματα εδώ ή και στο φόρουμ των οργανοποιών, έχω κάποια ενδεχόμενα στο μυαλό μου. Το ένα ότι είναι θέμα από την κατασκευή του οργάνου, το άλλο ότι φταίει ο Καβαλάρης. Οπότε είπα να κοιτάξω προς το δεύτερο. Παρήγγειλα λοιπόν έναν νέο Καβαλάρη. Πριν παραγγείλω μέτρησα το ύψος του προηγούμενου στα 1,2 εκ. Βέβαια στα τόσα χρόνια στο σημείο που πατούσε ο Καβαλάρης το Καπάκι έχει βουλιάξει και είναι πιο χαμηλά, οπότε σκέφτηκα ότι ο Καβαλάρης θα πρέπει να έχει 1,3 εκ ύψος για να καλύψουμε το βούλιαγμα. Μπορεί η σκέψη μου να είναι λάθος, αλλά σκέφτηκα ότι η κάθετη δύναμη που ασκούν οι χορδές στον καβαλάρη μετά το βούλιαγμα είναι μικρότερη και ίσως αυτό να βοηθάει στον συντονισμό ή μπορεί λόγω παλαιότητας ο καβαλάρης να εμφανίζει αυτό το πρόβλημα. Παρήγγειλα λοιπόν έναν καβαλάρη στο 1,5 εκ ύψος για να έχω περιθώριο να τον κοντύνω με γυαλόχαρτο όπως είδα για να πάρει και το σχήμα του καπακιού και ξεκίνησα αυτή τη διαδικασία. Ο καβαλάρης ήρθε στο 1,7 εκ δυστυχώς και αυτή τη στιγμή τον έχω ρίξει στο 1,45 εκ. Σκέφτομαι να κάνω μια δοκιμή με αυτό το ύψος, αλλά ο φόβος μου είναι μήπως η κάθετη πίεση που θα δέχεται με αυτό τον τρόπο το καπάκι θα είναι αρκετά έντονη και θα μεγαλώσει γρήγορα το βούλιαγμα προκαλώντας μου τελικά μεγαλύτερο και ακριβότερο πρόβλημα. Φυσικά θα κοιτάξω και το θέμα της απόστασης των χορδών από την ταστιέρα, αλλά αυτό είναι κάτι που θα το διαπιστώσω με το πρώτο παίξιμο και ανάλογα θα χαμηλώσω τον καβαλάρη. Το να περιμένω να δω αν το μεγαλύτερο ύψος θα προκαλέσει πρόβλημα στο καπάκι είναι κάτι που δεν έχω την πολυτέλεια να κάνω, οπότε θα εκτιμούσα μια δεύτερη γνώμη.

0 Likes

#19

Το γράφω ως πληροφορία που μπορεί να χρησιμεύσει σε άλλον αρχάριο σαν και μένα που αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα. Με την αλλαγή του καβαλάρη ο συντονισμός σταμάτησε. Έφταιγε η παλαιότητα άρα και φθορά του υλικού του παλιού; δεν ξέρω. Έφταιγε το υλικό του παλιού; (ο καινούριος έχει κόκκαλο πάνω, ενώ ο προηγούμενος δεν μου μοιάζει για κοκκάλινος). Βέβαια η απόσταση της χορδής από το 12ο τάστο είναι μεγαλύτερη από αυτά που διάβασα σε διάφορες συζητήσεις (είναι 3 χιλιοστά), οπότε θα τον κοντύνω κατά 1 χιλιοστό ακόμα και ελπίζω να παραμείνει το αποτέλεσμα και να μην έχω συντονισμό.

0 Likes

#20

Ναι, πιθανόν.

Ένα σώμα που, αντί να εφαρμόζει τέλεια πάνω στο δονούμενο σώμα ενός οργάνου, εφαρμόζει σκάρτα και με τζόγο, φαίνεται ότι μπορεί να συντονίζεται με ορισμένες συχνότητες. Δε γνωρίζω τη φυσική εξήγηση του πράγματος (μου φαίνεται παράδοξο το να μην τρίζει σε κάθε δόνηση αλλά μόνο σε συγκεκριμένη συχνότητα), αλλά σαφώς μου θυμίζει την περίπτωση -μάλλον συνηθισμένη- με το πιάνο, όπου κάποια νότα τρίζει, φωνάζεις τον χορδιστή, και σου λέει «βγάλε τη γυάλινη φοντανιέρα».

2 Likes

#21

Από τη μια αυτή είναι η μαγεία των μουσικών οργάνων με φυσικό ήχο, ότι δηλαδή έχουν πολλά ηχητικά απρόοπτα και το κάθε όργανο έχει την ιδιαιτερότητα του. Από την άλλη ένας άνθρωπος όπως εγώ με αγάπη στις θετικές επιστήμες (κυρίως στα μαθηματικά) θα σκάσει αν δεν βρει το ΓΙΑΤΙ συμβαίνει οτιδήποτε και να θεμελιώσει έναν νόμο, ένα θεώρημα για κάθε ζήτημα.

2 Likes