Επισκευή-συντήρηση μπουζουκιού

μπουζούκι
θεσσαλονίκη

#1

Καλησπέρα στην παρέα,
είμαι καινούριος στην παρέα και προσπάθησα να διαβάσω όσο περισσότερα μπορούσα πριν θέσω τα ερωτήματα μου.
Έχω ένα μπουζούκι, σχεδόν εικοσαετίας, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα. Είχε αγοραστεί από ένα οργανοποιείο στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης (Καμπάνα λέγεται), από τους γονείς μου ως δώρο για μένα. Θυμάμαι όταν το είχα πρωτοπάρει δοκιμάζοντας τις χορδές, τι ωραίο καθαρό ήχο έβγαζε και πως παρόλο που δεν έχω και “μουσικό αυτί”, ξεχώριζα τις νότες. Για διάφορους λόγους το μπουζούκι μπήκε στη θήκη του (βαλίτσα) και έμεινε εκεί μέχρι πριν 15 μέρες, που αποφάσισα ότι ήρθε καιρός να “ξεπληρώσω” αυτό το χρέος προς τον εαυτό μου και να μάθω να παίζω μερικά τραγουδάκια έτσι για την παρέα και τον εαυτό μου. Το έβγαλα λοιπόν από τη θήκη, παρήγγειλα καινούριες χορδές, καθάρισα όσο μπορούσα τα κλειδιά που είχαν σκουριάσει, το κούρντισα και άρχισα να κάνω ορισμένες ασκήσεις. Μετά από μερικές ημέρες (προχθές για την ακρίβεια άρχισα να καταλαβαίνω παραφωνίες, βασικά έναν ήχο σαν αυτόν που λέμε “μικροφώνισμα”. Διαβάζοντας άλλα παρόμοια θέματα στο φόρουμ άρχισα να ψάχνω το όργανο να βρω προβλήματα Διαπιστώνω λοιπόν ότι ο ζυγός που αποτελούνταν από ένα ξύλο και ένα κόκκαλο από πάνω έχει μείνει μόνο με το ξύλο και το κόκκαλο αγνοείται, ενώ έχω αμφιβολίες αν ο καβαλάρης πατάει 100% καλά πάνω στο καπάκι. Τέλος η σκουριά στα κλειδιά και στις παλιές χορδές δείχνει ότι το όργανο έφαγε υγρασία εκεί που ήταν τόσα χρόνια. Πάντως το “μικροφώνισμα” το αντιλήφθηκα πρώτα φορά την Τρίτη που έβρεχε και είχε και πολύ υγρασία, ενώ τις προηγούμενες ημέρες με καλό καιρό δεν κατάλαβα κάτι τέτοιο.

  1. Πιστεύετε ότι για έναν άνθρωπο που απλά θέλει να κάνει το κέφι του, να μάθει να παίζει για την ψυχαγωγία του το μπουζούκι θα χρειαστεί κάτι παραπάνω από προσθήκη του κόκαλου και καμιά αλλαγή-ρύθμιση του καβαλάρη;
  2. Αν χρειάζεται περισσότερη δουλειά από αυτή που είπα , επομένως και με υψηλότερο κόστος, αξίζει τον κόπο να το πάω σε κάποιον οργανοποιό (το όργανο είχε αγοραστεί αν θυμάμαι καλά 120.000 δρχ το 2000) για επισκευή; με ενδιαφέρει ιδιαίτερα να μην ανεβεί πολύ το κόστος, γιατί μετά από μερικά μήνες, αφού αποδείξω στον εαυτό μου ότι δεν θα το παρατήσω πάλι σε καμιά αποθήκη, θέλω να αγοράσω έναν μπαγλαμά και να μάθω. Το μπουζούκι θέλω να το χρησιμοποιήσω για να αποκτήσω γνώσεις και ικανότητες μέχρι να μαζέψω κανένα 200ρι-300ρι να πάρω ένα μπαγλαμαδάκι.
  3. Επειδή μου είναι πολύ δύσκολο το επόμενο διάστημα να κινηθώ προς τα μέρη που είναι το οργανοποιείο του κατασκευαστή, μπορεί κάποιος να προτείνει κάποιο εργαστήριο για επισκευή, έστω και για τον ζυγό και τον καβαλάρη στη Θεσσαλονίκη;

(Νίκος Πολίτης) #2

Αγαπητέ Περαστικέ, καλώς όρισες και ελπίζω να μείνεις, να μην (απλά) περάσεις. Θα περιγράψω τη δική μου συλλογιστική, παίρνοντας φυσικά υπόψη τις δικές σου επιθυμίες, όπως μας τις παρουσιάζεις. Αν, λοιπόν, απλά και μόνο θέλεις (αρχικά τουλάχιστο, γιατί ποτέ δεν ξέρεις….) να μάθεις να γρατζουνάς αξιοπρεπώς ένα όργανο, τραγουδώντας με την παρέα, σκέψου αν αυτό το προσπαθήσεις καλύτερα με το υπάρχον μπουζουκάκι ή με έναν μπαγλαμά, που κάπου υποψιάζομαι ότι σε τραβάει περισσότερο. Θα το καταφέρεις είτε σολάροντας (με το μπουζούκι), είτε συνοδεύοντας (με τον μπαγλαμά). Πίστεψέ με, τις καλύτερες πιθανότητες να πετύχεις αυτό που θέλεις θα τις έχεις με το όργανο που σε τραβάει, είτε ο μπαγλαμάς είναι αυτό, είτε το μπουζούκι.

Αν τελικά προτιμάς τον μπαγλαμά, τότε τις γνώσεις και τις ικανότητες που οπωσδήποτε θα χρειαστούν, φρόντισε να τις αποκτήσεις απευθείας σ’ αυτόν. Πάρε λοιπόν το μέχρι τώρα παρατημένο μπουζούκι και πήγαινέ το σε έναν καλό οργανοποιό, με σκοπό την ανταλλαγή. Οι γονείς σου είχαν ξοδέψει κάποια λεφτουδάκια και, αν το όργανο δεν έχει πάθει μεγάλες ζημιές από την υγρασία και οτιδήποτε άλλο επιπλέον, τότε ίσως να μη χρειαστείς χρήματα για έναν αξιοπρεπή μπαγλαμά, άιντε το πολύ να τσοντάρεις και κάτι. Οπότε, μόλις τα βρεις με τον εαυτό σου, ξεκίνα να ψάχνεις την πιάτσα των οργανοποιών. Αν πάλι προτιμήσεις μπουζούκι, τότε ο οργανοποιός που θα επιλέξεις θα σου πει τί ακριβώς πρέπει να διορθωθεί.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, εδώ είμαστε και πάλι να τα συζητήσουμε.


#3

Πρώτα από όλα σε ευχαριστώ για την απάντηση. Όπως καλά κατάλαβες, ο μπαγλαμάς με τραβάει περισσότερο, γιατί νιώθω ότι ταιριάζει με την τωρινή προσωπικότητα μου περισσότερο. Το αγαπώ και το μπουζούκι, γι’ αυτό και δεν σκέφτομαι να το δώσω, απλά θέλω η όποια επισκευή του να είναι σχετικά “επιφανειακή”, δηλαδή τα απαραίτητα για να βγάζει έναν αξιοπρεπή ήχο, να μπορώ να εξασκούμαι και να μην μου τραβήξει χρήματα που θέλω το επόμενο διάστημα να διαθέσω για να αγοράσω ένα μπαγλαμαδάκι.

Επίσης έχω ένα άλλο κακό χούι. Όταν μαθαίνω κάτι, θέλω να το μαθαίνω και από την καλή και την ανάποδη. Δηλαδή και θεωρία και πράξη. Αυτές τις 15 μέρες δηλαδή (μέχρι χθες που ανακάλυψα την απουσία του κόκκαλου στον ζυγό) κατέβασα και πολύ θεωρία γενικά για τη μουσική, και μελέτησα και έγραψα και απευθύνθηκα και σε γνωστούς μου μουσικούς να με προσανατολίσουν στο διάβασμα. Θέλω ότι κάνω να καταλαβαίνω τι είναι και τι γίνεται και νομίζω πως έτσι πολλαπλασιάζεται και η πρακτική πρόοδος από ένα σημείο και αφομοιώνεις καλύτερα και την πράξη. Δεν είμαι άνθρωπος που θα είναι ικανοποιημένος με το να ακολουθώ απλά μια ταμπλατούρα. Το μερικά τραγουδάκια το έγραψα για να δείξω ποιος είναι ο σκοπός της εκμάθησης. Η ευχαρίστηση η δική μου και της όποιας παρέας. Νομίζω λοιπόν πως σε αυτή τη διαδικασία για τους επόμενους μήνες το μπουζούκι θα με βοηθήσει καλύτερα να μάθω, αφού διαπίστωσα ότι υπάρχει περισσότερο υλικό και όταν αποκτήσω μια στοιχειώδη βάση να ασχοληθώ αποκλειστικά “πρακτικά” με τον μπαγλαμά.

Σε σχέση με την επισκευή αν είχες να μου προτείνεις κάποιο εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη θα το εκτιμούσα. Καλό βράδυ.


(Νίκος Σαρηγιάννης) #4

φίλε μου καλώς ήρθες! πολύ σωστά σκέφτεσαι, και θα μάθεις γρήγορα άμα ψάχνεσαι τόσο.
δεν είμαι από θεσσαλονίκη οπότε ξέρω μόνο τους κορυφαίους μαστόρους εκεί, αλλά σίγουρα θα υπάρχει κάποιος να κάνει τέτοιες απλές επισκευές. μήπως ο δεκαβάλλας, τί λένε οι βόρειοι;


(Μάνος Τουρπάλης) #6

καλημέρα.

Σε ποια περιοχή είσαι / ενδιαφέρεσαι να βρεις οργανοποιό ?


#7

Καλησπέρα,
μένω στα κάστρα. Πέρα από τα προφανή κοντινά μέρη (πχ Συκιές, Νεάπολη, Πολίχνη, κέντρο της πόλης) περιοχές με εύκολη πρόσβαση και που δεν χρειάζεται να μπλέξεις πολύ στα στενά κλπ με βολεύουν. (πχ Ευκαρπία, Τούμπα, Τριανδρία κλπ). Το πρόβλημα μου είναι πως επειδή όπως οι περισσότεροι που έχουμε οικογένεια κάνω τον ταξιτζή για την υπόλοιπη οικογένεια, σπάνια έχω περισσότερη από μία ώρα διαθέσιμη μαζί με τη το χρόνο της οδήγησης. Έτσι κάποιες συγκεκριμένες περιοχές είναι που δεν με βολεύουν (πχ Εύοσμος, Χαριλάου, Καλαμαριά). Προφανώς μεταξύ δύο τεχνιτών ισάξιων θα προτιμήσω αυτόν που είναι εγγύτερα για να μπορώ να ξαναπάω πιο εύκολα, όποτε χρειάζεται συντήρηση ή κάποια επισκευή το μπουζούκι. Ευχαριστώ για την απάντηση.


(Μάνος Τουρπάλης) #8

δες αυτήν την σελίδα, οι τέσσερεις πρώτοι - (τουλάχιστον, μπορεί και περισσότεροι παρακάτω) - είναι εντός των περιοχών που κινείσαι.


Αν καταλαβαίνω καλά από όσα γράφεις, ένα κόκκαλο και σετάρισμα θες, δεν είναι δύσκολη δουλειά αλλά δεν έπεται ότι σε μια ώρα θα είναι έτοιμο.
Αν ήσουν ανατολικότερα θα μπορούσαμε να βρεθούμε να το κάνουμε μαζί, αλλά εγώ είμαι εκτός πόλης (Θέρμη) και κάνω επίσης τον ταξιτζή :grin:


#9

Καλησπέρα και πάλι,
πρώτα από όλα ευχαριστώ για την προθυμία να με εξυπηρετήσεις. Στο μεταξύ είχα κάνει κι εγώ 2-3 τηλέφωνα σε καταστήματα που βρήκα μέσω αναζήτησης στο ίντερνετ μέχρι που βρήκα ένα σε βολική περιοχή που επισκευάζει μουσικά όργανα. Πνοή και Νύξη λέγεται και είναι στο κέντρο. Η αλήθεια είναι πως μου έδωσε την εικόνα ότι ασχολείται κατά κανόνα με κιθάρες, αλλά η ψυχολογική μου κατάσταση ήταν τέτοια που ήθελα να το δώσω όσο γίνεται πιο γρήγορα, γιατί έχω μεγάλη ανυπομονησία να συνεχίσω την εξάσκηση. Το άφησα χθες. Το έριξε εκείνη τη στιγμή μια ματιά και το δοκίμασε. Το καλό είναι πως μου είπε ότι δεν είναι καθόλου σκευρωμένο, παρόλο που έμεινε τόσα χρόνια αχρησιμοποίητο στην ντουλάπα και του έκανε καλή εντύπωση σαν όργανο. Θα βάλει το κόκκαλο, και θα κάνει και ένα “γενικό” σέρβις, λίγο τα τάστα, λίγο θα ρυμίσει τον καβαλάρη κλπ. Από τιμή σε σύγκριση με ένα οργανοποιείο που είχε τιμές στο ίντερνετ μου φάνηκε λίγο πιο ακριβό, αλλά δεν γίνεται να τα έχουμε όλα δικά μας. Στο ψάξιμο βρήκα και το παρακάτω μαγαζί που μου έκανε πολύ καλή εντύπωση η εικόνα των οργάνων του, και ο ήχος από 1-2 που έχει ανεβάσει ο κατασκευαστής: https://www.facebook.com/echowoodluthiery/
Ποια είναι η γνώμη σου;


(Μάνος Τουρπάλης) #10

καλημέρα (ΣΚ σπανίως “μπαίνω” στο ιντερνετ, γι αυτό και η καθυστέρηση). Η “Πνοή και Νύξη” απ’ ό,τι ξέρω όντως ασχολείται κυρίως με κιθάρες - αλλά κάνει σοβαρή και επαγγελματική δουλειά, καλή επιλογή για την δουλειά που ήθελες. Το σετάρισμα είναι σημαντικό, ειδικά σε όργανα που έχουν καιρό να παιχτούν.
Το άλλο μαγαζί δεν το ξέρω καθόλου και δεν έχω άποψη. Πράγματι καλά φαίνονται τα όργανα, αν και εμένα προσωπικά κάποιες λεπτομέρειες με ξενίζουν κάπως (όπως το volute - τεχνική διαμόρφωσης της ένωσης του καράολα, σε αμερικάνικες κυρίως κιθάρες ή οι “έτοιμες” και κάποιες φορές “εκτός κλίμακας” (αναλογία εννοώ) ροζέτες - βέβαια αυτό έχει να κάνει και με την τιμή).
Φαντάζομαι ότι θα ψάξεις πριν αγοράσεις, καλό είναι να δεις όσο πιο πολλά όργανα μπορείς - και με την ευκαιρία να γνωρίσεις και τους οργανοποιούς. Πολλές φορές η “χημεία” είναι επίσης σημαντικός παράγοντας.
Εγώ είμαι βαθειά Αλεξανδρικός και Θεοδωρακικός (όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά), οπότε δεν θα σε κατευθύνω καθόλου γιατί έτσι κι αλλιώς εκεί θα κατέληγα.


#11

Όταν λες Αλεξανδρικός και Θεοδωρακικός, εννοείς τον Αλεξανδρή στην Τούμπα και τον Θεοδωράκη στην Ιπποδρομίου; γι’ αυτόν στην Ιπποδρομίου κι εγώ έχω ακούσει πολύ καλά λόγια.Πάντως να πω την αλήθεια, επειδή με έχει εντυπωσιάσει το γεγονός ότι μετά από 18,5 χρόνια το μπουζούκι που πήρα από την καμπάνα (Παλάβρατζης) και παρόλο που δεν είχα πάρει κανένα μέτρο για να μην σκεβρώσει, είναι σε πολύ καλή κατάσταση, θα τον επισκεφτώ σίγουρα να δω αν ασχολείται με μπαγλαμάδες. Όπως και να 'χει ευχαριστώ πολύ για την βοήθεια. Όταν το μάθω το όργανο θα κάνουμε ντουέτο :-).


(Νίκος Σαρηγιάννης) #12

ναι, αυτοί. εξαιρετικοί και ο αλεξανδρής και ο θεοδωράκης!