ΤΕΙ Ληξουρίου - Τμήμα κατασκευής μουσικών οργάνων: Ποιά κατάρα σε βαραίνει!

Πριν από εννέα χρόνια είχα την επιλογή, ανήκοντας ήδη στο εκπαιδευτικό προσωπικό του Τμήματος Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής του Ρεθύμνου, να ταξιδέψω στην Κεφαλλονιά και να μείνω στο Ληξούρι για μία εβδομάδα προκειμένου να διαπιστώσω ο ίδιος, με τα ίδια μου τα μάτια, πώς είναι η κατάσταση στο Τμήμα κατασκευής Μουσικών οργάνων, την μοναδική οργανωμένη εκπαιδευτική οντότητα στον τομέα της κατασκευής οργάνων που διαθέτει το επίσημο εκπαιδευτικό συστημα στην χώρα μας.Η εμπειρία μου αυτή ήταν οδυνηρή. Το Τμήμα ήταν σε κατάσταση διάλυσης ,οι σπουδαστές κάνανε αποχή απο τις εξετάσεις, τα μισά και πιό βασικά, απο την άποψη των εκπαιδευτικών μονάδων, μαθηματα δεν γίνονταν λόγω απουσίας διδασκόντων κ.λ.π. κ.λ.π.Οι σπουδαστές χάνανε εξάμηνα λόγω αυτής της κατάστασης , οι οικογένειες τους πλήρωναν τα αναγκαία έξοδα και πάει λέγοντας!!!
Μετά απο ένα δύο χρόνια γίνανε α λ λ α γ έ ς!!! Άλλαξε απο ότι έμαθα ο Προϊστάμενος, άλλαξε και το πρόγραμμα σπουδών …δραματικά και απο Τμήμα κατασκευής μουσικών οργάνων έγινε …ολίγον Τμήμα Ηχοληψίας και …ολίγον Τμημα Μουσικής Τεχνολογίας και… ολίγον Τμήμα κατασκευής Μουσικών Οργάνων!!!
Το κακό και η κατάρα είναι πώς παρόλες τις …αλλαγές και …προσαρμογές το τμήμα ποτέ δεν ξεπέρασε τα πολύ μεγάλα και θεμελειακού χαρακτήρα προβλήματα του.Μαθαίνω απο διάφορες πλευρές ότι και πάλι, σήμερα μετά απο τόσα χρόνια η κατάσταση του Τμήματος είναι τραγική. Βρίσκεται σε κατάσταση κατάληψης απο τους σπουδαστές εδώ και δύο μήνες!!!Ψάχνοντας βρήκα στον ηλεκτρονικό τύπο μία επιστολή κάποιας οργάνωσης του Πασόκ προς το Υπουργείο Παιδείας που περιγράφει το πρόβλημα και που δυστυχώς για εμάς όλους τους Έλληνες καταδείχνει που έχουμε φθάσει!!! Αναζητείστε το δημοσίευμα στην διεύθυνση www.kefaloniaphotonews.gr με ημερομηνία 9Φεβρουαρίου 2010.

Συγχαρητήρια, αγάπιε για το θέμα που άνοιξες.
Κρίμα! Κάτι που πραγματικά λείπει από την Ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση - και όχι μόνο, αφου δεν υπάρχει γενικότερα κάτι οργανωμένο σ΄αυτόν τον τομέα.
Εκτός ίσως από την κατεύθυνση του τμήματος λαικής και παραδοσιακής μουσικής, αλλά και πάλι οργανωμένο δεν το λες…
Δυστυχώς έχει αρκετά χρόνια που άνοιξε το συγκεκριμένο τμήμα, δεν δικαιολογούνται τόσα προβλήματα…

ΤΕΙ Ηπείρου -Τμήμα κατασκευής μουσικών οργάνων: Ένα ένα… με την σειρά…

Μετά από τα δυσάρεστα νέα που ανέφερε ο Αγάπιος, ακούστηκε και ένα ακόμη.

Μόλις προχτές με επισκέφτηκε ένας τελειόφοιτος μαθητής του ΤΕΙ Ηπείρου, από το τμήμα κατασκευής μουσικών οργάνων, με σκοπό να βρει κάποιο εργαστήριο να κάνει πρακτική ένα εξάμηνο για να του δώσουν το πτυχίο.
Μου ανακοίνωσε ένα ακόμη δυσάρεστο νέο, ότι φέτος είναι η τελευταία χρονιά που θα λειτουργήσει το τμήμα κατασκευής μουσικών οργάνων στο ΤΕΙ, και αυτό μόνο για να τελειώσουν όσοι μαθητές απομείνανε.

Και να σκεφτείτε ότι πριν τις γιορτές, το ΤΕΙ παρέλαβε μεγάλο μηχανολογικό εξοπλισμό για το τμήμα.
Ότι περίπου είχε συμβεί και στην σχολή της Καστοριάς.

Όπως καταλαβαίνετε οι σπουδές στην οργανοποιία στην Ελλάδα, πάνε κατά διαόλου…

Και για να πούμε και την αλήθεια, ΔΗΣΤΥΧΩΣ , μερίδα επαγγελματιών, βλέπει θετικά τέτοιες εξελίξεις!!!

Μη στενοχωριέστε.

Ευτυχώς που υπάρχουν σχολές οργανοποιίας στην Τουρκία, Σμύρνη και Κωνσταντινούπολη, και μάλιστα Πανεπιστημιακές , υψηλώτατου επιπέδου!
Κοντά είναι !
Ένας καλός φίλος, οδεύει ήδη προς τα εκεί για το μεταπτυχιακό του.

Γνωρίζεται τίποτα για τα εργατικά δικαιώματα της σχολής?Όλα τα Τ.Ε.Ι. βέβαια έχουν πρόβλημα στον συγκεκριμένο τομέα.Αυτό μάλλον θα έχι ακόμα περισσότερο.

υπηρξα αυτικοος μαρτυς σε διαλογο μεταξυ μαθητη καθηγητη του τει κεφ/νιας που μιλουσαν για τη διαλυση,κλικες καθηγητων,αναξιοκρατια στην επιλογη καθηγητων και στον προβληματισμο του μαθητη για τα χαμενα εξοδα-χρονο.το να κανουμε διαπιστωσεις για το επιπεδο αλλων χωρων καλο ειναι.μπορουμε συντονισμενα να κανουμε το υπουργειο ν ακουσει?

Όχι, δεν μπορούμε!
Ούτε άλλωστε χρειάζεται να το κάνουμε.
Γι`αυτό άλλωστε ανάφερα και το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας.
Αν υπήρχε η παραμικρή πρόθεση από το κράτος να δημιουργηθεί κάτι σοβαρό στο χώρο της εκπαίδευσης της οργανοποιίας, θα αρκούσε μιά ματιά στο τι γίνεται δίπλα μας, και κατόπιν ας κάναμε τουλάχιστον….τα μισά!!!

A! ρε Νίκο,
Λυπάμαι πολύ γιά όλα αυτά! Το Υπουργείο έτσι και αλλιώς το γνωρίζει το πρόβλημα μέσα απο πολλούς δρόμους. Δεν πρόκειται να κάνει κάτι ουσιαστικό και θεαματικό γιατί έτσι λειτουργεί το ευλογημένο (ή καλύτερα το καταραμένο) το πολιτικό μας σύστημα. Κάποιος Υπουργός Παιδείας κάπου κάποτε σκέφθηκε ότι λείπει ένα ΤΕΙ απο τα Ιόνια νησιά. Τι σχολές θα κάνουμε? Τεχνολογία ιχθυοκαλλιεργειών! Ωραία είναι δίπλα και ο Αμβρακικός και η λιμνοθάλλασα του Μεσολογγίου!!! Τί άλλο? Κατασκευή μουσικών οργάνων? Ααααα! πολύ καλή ιδέα !Πρωτότυπη! Έχουν και σπουδαία μουσική παράδοση τα Ιόνια!!! Λές και υπάρχει κάποιο μέρος στην Έλλάδα που δεν έχει σπουδαία μουσική παράδοση.Και…εγένετο το θαύμα!!! Κάπως έτσι προγραμματίζονται και γίνονται πράξη μεγάλες και πολύ μεγαλύτερες απο αυτήν επιλογές που εξαρτούν το μέλλον αυτής της έρμης χώρας.
Όσο για αυτό που λέει ο Τάσος αυτό δεν είναι φήμη, δεν είναι κάτι που αιωρείται! Το ότι η κατεύθυνση και τα μαθήματα που σχετίζονται με την οργανοποιϊα είναι να καταργηθούν είναι μία προοπτική που θα ολοκληρωθεί πολύ σύντομα και θα αποτυπωθεί στο Πρόγραμμα (Κανονισμό) Σπουδών του Τμήματος. Αυτό βεβαιώνεται απο στελέχη του Τμήματος χωρίς περιστροφές.

Ας μου εξηγήσει κάποιος εαν έχει την καλοσύνη και εμένα του ξενιτεμένου:Αυτά τα προβλήματα είναι κυρίως οικονομικά η οργανωτικά; Η απόφαση για το εαν θα λειτουργήσει η όχι ένα συγκεκριμένο τμήμα είναι απόφαση της ίδιας της σχολής ή του υπουργείου; Δηλαδή μπορεί το ΤΕΙ το ίδιο να λάβει τέτοιες αποφάσεις, να ρυθμίσει την διανομή των χρημάτων που παίρνει κάθε τμήμα και να επιλέξει το ποιοί και πόσοι θα διδάξουν εκεί; Με άλλα λόγια, το πρόβλημα είναι στα ΤΕΙ ή στο υπουργείο; Ποιός ακριβώς δεν θέλει αυτή η σχολή να λειτουργήσει και ποιός θα μπορούσε να την βελτιώσει;

Υπάρχει κανείς εδώ που να είναι τώρα στο ΤΕΙ;

Το επισκέφθηκα προ ολίγου καιρού και έμεινα εμβρόντητος. Θετικά εννοώ. Διαπίστωσα την ύπαρξη μιας πανεπιστημιακής (τεϊκής) κοινότητας μεταξύ σπουδαστών και δασκάλων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν από κοινού τα θέματά τους, είτε αυτά είναι προβλήματα είτε όχι. Μου έκανε τρομερή εντύπωση, δεν είχα καμία παραπλήσια εμπειρία από τις δικές μου σπουδές.

Ως φοιτητής ποτέ δεν είχα διανοηθεί να αντιμετωπίσω κάτι μαζί με τον καθηγητή μου. Ο καθηγητής ήταν εκεί, είχε κάτι για μένα -συχνά όχι ιδιαίτερα ελκυστικό-, άμα ήθελα πήγαινα να το πάρω, αλλιώς όχι. Και τον ξανασυναντούσα στον καιρό τον εξετάσεων όπου πλέον αυτός είχε το πάνω χέρι και σκοπός μου ήταν να τον νικήσω ή να τον ξεγελάσω.

Είμαι δε απόλυτα βέβαιος ότι αυτή η αντιμετώπιση δεν ήταν μόνο δική μου, αλλά ολωνών. Παρόλο που ορισμένοι καθηγητές μάς αποκαλούσαν συναδέλφους, αυτό ήταν απλώς ένας τύπος. Τίποτε δεν υπαινισσόταν ότι ο διδάσκων θα μπορούσε να είναι συνεργάτης, σύντροφος ή συνοδοιπόρος μας. Ειλικρινά, πίστευα ότι ο όρος “πανεπιστημιακή κοινότητα” αφορά το προσωπικό του παν/μίου, όχι και τους φοιτητές.

Στο Ληξούρι είδα κάτι εντελώς διαφορετικό. Είδα τα παιδιά να το νοιάζονται το ΤΕΙ τους, και να προσπαθούν μαζί με τους καθηγητές τους για ό,τι στόχους μπορεί να υπάρχουν εκάστοτε.

Φαίνεται δε, απ’ ό,τι ψιλοκατάλαβα από μερικές κουβέντες που κάναμε, ότι αυτό ξεκίνησε ακριβώς από το γεγονός ότι το ΤΕΙ άρχισε τη λειτουργία του προβληματικά, οπότε η μόνη λύση ήταν να αγωνιστούν όλοι μαζί για μια λύση. Και ότι αυτό δημιούργησε μια κουλτούρα ενότητας και συνυπευθυνότητας.

Βέβαια, δυο-τρεις μέρες νταλαβερίστηκα μαζί τους. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όσα είδα ήταν λίγα. Και οπωσδήποτε αφορούν άλλα ζητήματα και όχι αυτά που βλέπω εδώ στη συζήτηση. Επειδή όμως και η συζήτηση είναι προπέρσινη, θα ήθελα να ρωτήσω όποιον ξέρει πού βρίσκονται τώρα τα ζητήματα που αναφέρθηκαν τότε.

Τυγχάνει να έχω διδάξει σε ΤΕΙ πάνω απο 9 χρόνια (ως ωρομίσθιος φυσικά καθηγητής) και την κατάσταση των ελληνικών ΤΕΙ την γνωρίζω απο πρώτο χέρι. Το συγκεκριμένο ΤΕΙ είναι απλά ένα απο τα πολλά περιφερειακά ΤΕΙ της χώρας που υποφέρει απο την διαχρονική τσαπατσούλικη πολιτική του υπουργείου παιδείας και…δια βίου μάθησης (τα ονόματα των υπουργείων αλλάζουν εύκολα…όχι όμως η πραγματικότητα). Δεν μπορεί να αρθρώσει κανείς κουβέντα για τον προγραμματισμό και την πολιτική του συγκεκριμένου υπουργείου… Δεν ξέρω πόσα ΤΕΙ θα κλείσουν απο αυτά που δίνουν πτυχία χρηματοοικονομικής, λογιστικής, marketing και management και όλα αυτών των κατευθύνσεων που κατα τη γνώμη μου δεν βρίσκουν αντίκρισμα στην σημερινή κοινωνικοοικονομική κατάσταση της χώρας (ούτε ποτέ εύρισκαν…), αλλά μιας και το σύμπαν ολόκληρο ψάχνει την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα στην σημερινή Ελλάδα, ΤΕΙ όπως αυτό της Κεφαλοννιάς ή κάποια άλλα όπως αυτά της Φλώρινας ή της Άρτας (και άλλων πιθανότατα περιοχών της χώρας) που προσπαθούν να δώσουν πτυχία σε ειδικότητες που έχει ανάγκη η χώρα, θα έπρεπε όχι μόνο να μην κλείσουν, αλλα να είναι απο τα πρώτα που θα έδειχναν το δρόμο για ένα νεό είδος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης…Λυπάμαι πολύ σαν επιστήμονας αλλά προπάντων σαν 'Ελληνας για το τρόπο που το σύγχρονο ελληνικό κράτος μεταχειρίζεται έννοιες όπως παιδεία, κατάρτιση και νέα γενιά…

ΥΓ1. Ανάπτυξη για έναν τόπο δεν είναι μόνο τα εργοστάσια, τα εργοτάξια και η μπόλικη παροχη υπηρεσιών…Είναι ο πολιτισμός, η παράδοση, η παιδεία και επιπλέον έννοιες ξεχασμένες και απαξιωμένες όπως π.χ. η γεωργία, η κτηνοτροφία…

ΥΓ2. Αν έρθει κάποιος κινέζικος κολοσσός παραγωγής πχ κιθάρων στην χώρα μας (εν ονόματι των ξένων κεφαλαίων που θα μας σώσουν), θα ήθελα να ήξερα… θα φέρει μαζί του και κινέζους κατασκευαστές-σχεδιαστές-ειδικούς;…Περαστικά μας!

θα ήθελα να πω εγώ που είμαι τώρα στο ΤΕΙ ότι η κατασκευή δεν λειτουργεί. Έγινε μια συνάντιση για τους ενδιαφερόμενους μαζεύτηκαν γύρω στα 40 άτομα και δώσανε σε έναν τελειόφοιτο μαθητή που ήθελε να κάνει την πρακτική να το αναλάβει και να λειτουργήσει πάλι αλλά τίποτα. Απότι κατάλαβα εγώ αυτός δεν ήθελε να αναλάβει ευθύνες. Κρίμα για τους φοιτητές.

Γεια σας παιδια.
Αν και καθυστερημένα θα ήθελα να σας ενημερώσω πως το εργαστηριο κατασκευής στο τει Ληξουρίου λειτουργεί εδώ και 2 χρόνια.
Στο παρελθόν δε λειτουργούσε αλλά μετά από αγώνα των φοιτητών ξανάνοιξε και μάλιστα αναδιοργανώθηκε.
Όποιος ενδιαφέρεται θα ήθελα να τον προτρέψω να πάει στο συγκεκριμένο Τει και να ασχοληθεί με την κατασκευή γιατί αν δεν έχει άτομα κάποια στιγμή θα ξανακλείσει ο κλάδος και είναι κρίμα.
Για ό,τι άλλη πληροφορία χρειάζεστε στείλτε μου πμ.

Θα ήθελα να πω και γω όπως είπε και ο Πάνας ότι λειτουργεί το εργαστήριο της κατασκευής εδώ και 2 χρόνια. Έχουμε έναν κατασκευαστή εδώ που μας βοηθάει και έχει όλη τη διαθεση να μας μάθει πράγματα πάνω στην οργανοποιία. Είναι μια καλή επιλογή για αυτόν που θέλει να ασχοληθεί με την οργανοποιία και με την κατασκευή μουσικών οργάνων.

Εκδήλωση που προλόγισε ο καθηγητής Διονύσιος Κατερέλος που είχε και τον όλο συντονισμό της παρουσίασης. Οι καθηγητές Ν Αραβαντινός και Α Κόκκινος παρουσίασαν τα εργαστήρια εφαρμοσμένης Μηχανικής – ακουστικής και σχεδιασμού και κατασκευής μουσικών οργάνων, ενώ αμέσως μετά την ομιλία τους εξήγησαν στο χώρο των εργαστηρίων τη λειτουργία των νέων οργάνων και λογισμικών που απέκτησε το τμήμα.
Στα εργαστήρια του τμήματος κατασκευής και συντήρησης μουσικών οργάνων ο καθηγητής κ Π Σκλάβος παρουσίασε την συντήρηση μιας παλαιάς κιθάρας, που έγινε από τον φοιτητή Στέλιο Ανδρέου, αλλά και ένα αντίγραφο της λύρας – κιθάρας του Δ Μουρτζινού.
Μερικές εικόνες από την παρουσίαση
2 Κιθάρες ιταλικές πρωτότυπη και αντίγραφο M. Fratteli & G. Casella του 1930-40
M. Fratteli.jpg

3η κιθάρα ανακατασκευή του Μουρτζινού για την Δανάη Στατηγοπούλου 1913 απο μουσείο Φοίβου Ανωγιαννάκη
20150605_180415.jpg
Κιθάρα λύρα αντίγραφο του Μούρτζινου που βρίσκεται στην Φιλαρμονική σχολή Κεφαλληνίας 1893
20150605_180428.jpg
20150605_180441.jpg20150605_180511.jpg