Τέταρτο δάκτυλο

Πρόσφατα παρατήρησα οτι οι περισσότεροι που παίζουν τζουρά και μπαγλαμά χρησιμοποιούν κυρίως 3 δάκτυλα στο αριστερό τους χέρι, ακόμα και όταν παίζουν μελωδίες.Ακόμα και στο μπουζούκι που χρησιμοποιείται περισσότερο δείχνει να είναι δευτερεύουσας σημασίας. Στο βιολί και στην βιόλα είναι το ποιό δύσκολο γιατι συχνά δεν παράγει τόσο πλούσιο ήχο καθώς έχει την μικρότερη επιφάνεια και δεν καλύπτει την χορδή όσο τα υπόλοιπα. Στα τάστα όμως δεν θα πρεπε να έχει διαφορά. Γιατί λοιπόν αποφεύγεται, και γιατι ειδικότερα στον τζουρά και μπαγλαμά;

Ευχαριστώ

Eίναι κυρίως τι δακτυλοθεσία χρησιμοποιεί ο καθένας. Και εγώ δεν χρησιμοποιώ συχνά το 4ο, μια που δακτυλοθεσία έμαθα απ’ τον παλαιολόγου ο οποίος δεν χρησιμοποιούσε επίσης συχνά το 4ο δάχτυλο.

Το τέταρτο δάχτυλο είναι τελείως προσωπικό θέμα αν θα το χρησιμοποιήσεις.
Στο μπουζούκι πολλοί το χρησιμοποιούν πολλοί όχι… Το γιατί ? Πολύ απλά δεν τους βολεύει ή βαριούνται να κάτσουν να δυναμώσουν το μικρό δάχτυλο.

Το γιατί στον μπαγλαμά ή στον τζουρά δεν το χρησιμοποιούναι είναι γιατί είναι πολύ μικρές οι αποστάσεις και εξυπηρετούνται και κάνουν την δουλειά τους με τα τρία πρώτα.

Ευχαριστώ που μου έλυσες την απορία βρε Γιώργο. Αυτό το περιβόητο μικρό δαχτυλάκι έχει τρία ονόματα, αν δεν κάνω λάθος. Ένα εξ αυτών??? Τεμπέλης…:019::019::019::019::019:

και γω εχω σκασει να παιδευομαι να μαθω να το χρησημοποιοω… απο αυριο τελος μι κολητικη ταινια θα το βαλω:) αληθεια για να το δυναμωσει καποος τι μπορει να κανει?

Bιολονιστικά μιλώντας, το πρόβλημα είναι οτι τα 2 τελευταία δάκτυλα είναι αυτά που τραυματίζονται με τενοντίτιδες κλπ.και όχι το 1ο και 2ο.Δεν είναι θέμα άσκησης αλλα διαφορετικής σκέψης.Αν έχουμε να παίξουμε κάτι που απαιτεί πολύ τέντωμα στα δάκτυλα, δεν τραβάμε ποτέ το τέταρτο αλλα αντίθετα τραβάμε πίσω το πρώτο και το δεύτερο τα οποία είναι και ποιό δυνατά και φροντίζουμε η κλίση του χεριού να ευνοεί το απο τη φύση του λεπτότερο 4το πατώντας το σε όσο ποιο άνετη θέση γίνεται. Δεν ξέρω πόση βάση έχει αυτό σε νυκτά έγχορδα όμως…Γιαυτό ξεκίνησα το thread…Μπας και μάθω και εγώ…

Πολλές φορές που έχει χρειαστεί να παίξω με το 4ο, μου έχει δημιουργήσει μία μικρή ενόχληση (κάτι σαν να με τραβάει τέλος πάντων) και αποφεύγω να το χρησιμοποιώ

Παρ’ ότι συμφωνώ με την ονομασία “τεμπέλης” για το 4ο δάκτυλο, πιστεύω ότι υπάρχει ακόμα ένας λόγος.

Ο τρόπος που κρατάμε το μπουζούκι ή τον τζουρά (γιατί στον μπαγλαμά μπαίνει το θέμα χώρου κυρίως) και η τοποθέτηση το χεριού στο μανίκι. Η θέση του αντίχειρα αγκαλιάζει (αντί απλά να υποστηρίζει)περισσότερο από άλλα όργανα το μανίκι και φέρνει το χέρι σε θέση που καθιστά την χρήση του δακτύλου αυτού πιο “επώδυνη” κατά την εκμάθηση, μια και έχει λιγότερες ελευθερίες.

αφηστε να μεγαλωσει αρκετα , εως πολυ , το νυχι απο το μικρο σας δαχτυλο , εφ οσον
θελετε να το δωσετε στην κυκλοφορια … και θα με θυμηθειτε … χωρις καμμια πλακα ,
απο παλιο κουρεα η συμβουλη και παιχτη συναμα , που πηγαινα παιδακι με τον πατερα
μου και τον ρωτησα γιατι αφηνει τοσο μεγαλο το συγκεκριμμενο νυχι …:089:

μαλλον το νυχι , παιζει τον ρολο της πενας , χωρις να ταλαιπωρει τον παιζοντα …

Εγώ πάντως το χρησιμοποιω γιατί έτσι ξεκίνησα στο μπουζούκι και έτσι το συνήθησα.Αλλά στον μπαγλαμά δεν το χρησιμοποιω γιατί προλαβαίνω καλύτερα με το 3ο τον ρυθμό.
Όλα είναι θέμα συνήθειας

έτσι από περιέργια τ’ ακόρντα στο μπουζούκι πώς τα πιάνεται χωρίς το 4ο ;

Στο τρίχορδο μπουζούκι (καθώς και στον τζουρά και στον μπαγλαμά) οι τρίφωνες συγχορδίες πιάνονται με ένα δάκτυλο ανά νότα, άρα το τέταρτο δάχτυλο μπορεί και να μην χρησιμοποιείται, ειδικά όταν παίζουμε ψηλά όπου τα διαστήματα ανάμεσα στα τάστα είναι μικρά. Οι τετράφωνες συγχορδίες πιάνονται ελλειπώς πάλι με τρία δάκτυλα.

Στο τετράχορδο μπουζούκι όταν παίζουμε τρίφωνες συγχορδίες μπορούμε αν θέλουμε να παραλείψουμε την διπλή νότα και να χρησιμοποιήσουμε ένα δάχτυλο λιγότερο. Όμως για να πιάσουμε πλήρως μία τετράφωνη συγχορδία όταν δεν χρησιμοποιούμε μπαρέ χρειαζόμαστε και τα τέσσερα δάκτυλα.

«μπαρέ» με 2ο και 3ο και στις τρείς, ή 2ο και 3ο στις δύο και μπουργκάνα ανοιχτή. Στις περιπτώσεις όπου πράγματι χρειάζεται και 4ο (για τη μπουργκάνα), απλά είμαστε υποψήφιοι για τενοντίτιδα, όπως λέει και ο Alk. (φυσικά μιλάω για τρίχορδο)

πως παιζετε ρε με 3 δαχτυλα κουλοι ειστε? :019:

Γιατί ρε αυτός κουλός είναι;

Πολλοί τρίχορδοι εφαρμόζουν την εξής διαδικασία:
όταν το χέρι “κατεβαίνει” (προς τα πρίμα), χρησιμοποιείς τον μέσο, ενώ ανεβαίνεις με το δείκτη. Αυτό το πάνω-κάτω σε απαλλάσει κατά κάποιο τρόπο από την ανάγκη να παίζεις με το τέταρτο όλη την ώρα, αφού ανά πάσα στιγμή έχεις τον παράμεσο ελεύθερο…

Καλό ρε οχτάχορδε!!!

ή αυτός!

ή ο μαθητής του εδώ:

Ολα θέμα συνήθειας είναι .Αλλά είναι πιο βολικό να χρησιμοποιείς το 4ο δάκτυλο.Και σε αυτά τα βίντεο που παρουσιάζετε μπορώ να σας βρώ τα τετραπλά που να παίζουν με το 4ο δάκτυλο.

Πιο βολικό είναι ο,τι βολεύει τον καθ`ένα! Κατά τα άλλα αυτό που έχει σημασία είναι να βγαίνει το κομμάτι σωστά, τι 3 τι 4 δάκτυλα!

Αυτό είναι σχετικό αλλα υποψιάζομαι οτι άλλο ταξίμι θα ακουστεί με 3 και άλλο με 4 δάκτυλα. Το προτέρημα του να βάζεις το 4το είναι το ότι δεν χρειάζεται να αλλάζεις θέσεις τόσο συχνά και δεν χρειάζεται να μετακινείσαι σε άλλη χορδή για μόνο μια νότα άλλα μπορείς να έχεις λιγότερες και ποιο ομαλές αλλαγές θέσεων και χορδών. Δεν παίζω μπουζούκι, βιολί παίζω αλλα δεν μπορώ να φανταστώ οτι θα είναι διαφορετικη η τεχνική στα νυκτά…
Νομίζω οτι επειδή παραδοσιακά δεν χρησιμοποιείται, οι περισσότεροι δεν το χουν κυνηγήσει πάρα πολύ. Βρίσκω οτι αν η θέση του αντίχειρα είναι ψηλότερη, σχεδόν απέναντι απο το 4το οταν το πατάω, ο ήχος είναι ποιό καλός και δεν κουράζομαι…δοκιμάστε το…ψηλά αντίχειρας και τέντωμα μόνο στο πρώτο δάκτυλο, ποτέ στο 4το…